Miten Lynäreiden kokoonpano ja sen toimivuus on muuttunut sitten 1997 ? Onko kokemuksia? Kuka on pianossa?
Tuolloin itse näin bändin Areenalla, harmi vain että päällimmäisenä mielessä että äänet oli ihan päin vittua sillä keikalla, välillä särki ja kiersi todella pahasti vaikka oltiin mielestämme parhaalla paikalla mikseripöydän hollilla. Itse keikasta muistan että miehet oli kyllä ihan ok vedossa, oma suosikki bändissä kautta-aikain oli Billy Powell mikä valitettavasti on jo vaihtanut hiippakuntaa. Muistaakseni Areenalla oli tuolloin Powell mutta Ed King oli juuri vetäytynyt sivuun ja sitä harmiteltiin.
Powelista vielä, pidän kovasti soittotyylistä, rentoudesta ja koko ajatuksesta että kundi tullut roudarina bändiin ja ei ole sellainen nuotteihin tuijottaja vaan soittelee korvakuulolta vaikka mitä. Kun yläasteiässä aloin Lynäreitä kuuntelemaan niin ensimmäiset suosikit oli juuri monet pianoa sisältäneet klassikot kuten letkeä What's your name ja klassikkoballadi Tuesday's Gone, himassa silloin soi faijan toimesta Jerry Lee Lewisin rock-levyjä joten sieltä olin napannut ihastukseni rock-pianoon. Tässä voisi vielä mainita pianovinkkelistä Lynäreiden coverista, menkääpäs kaikki sivistymättömät kuuntelemaan JJ Calen ja Lynäreiden versiot Call Me The Breezestä, ei ole ihme että tuo on myös Lynäreiden levyllä, pianosoolo on nyt ainakin southern rock-historian kovimpia ja pointtina siis ettei JJ Calella ollut piano joten biisi sai ihan uutta lentoa.
Itse asiassa Tuesday's Gone mielestäni viitoitti tietä myös Gun's n' Rosesin Use Your Illusion 2:sen rock-balladeille missä mennään vahvasti pianovetoisina, toki kaukainen vertaus ja vettä virrannut paljon vantaanjoessa tuossa välissä mutta meikäläiselle teinipoikana nuo tuli kohtuu peräkkäin ja yhtäläisyydet ja tartuntapinnat samoja.
Pistetään vielä bonarina kun ketjussa ollaan Marshall Tucker Bandin hieno pianofiilistelyä sisältävä biisi.
Marshall Tucker Band - Heard it in a Love Song - YouTube
Marshall Tucker Band on ainakin suomessa saanut aika vähän huomiota, mutta itse löysin varmaan ihan sattumalta kirjastosta debyyttilevyn noin 15 vuotiaana skloddina 80-90 luvun vaihteessa ja oli kuin pölkyllä päähän, sitä reilua 30min levyä tuli soitettua todella paljon ja on edelleen mun mielestä parhaita southern rock levyjä vaikkei tuotanto yllä kokonaisuutena lähellekään Lynäreitä.
Sitten uudemmista bändeistä Black Crowes oli kova juttu ja fanitin heitä useita vuosia kyllästymiseen asti, siellä myös paljon letkeitä pianovetoisia kipaleita.
Voisinkin aiheesta kysyä jos jollain heittää omat pianovetoiset southern rock-suosikit?
_