Sosialidemokraatit – SDP

  • 1 580 355
  • 12 169

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Suomea nopeammin julkisen sektorin palkkasumma on noussut 2000-luvulla vain Kreikassa, Espanjassa ja Irlannissa.

Mitähän yhteistä kaikilla kolmella mailla on?

Julkiset menot ovat kasvaneet 50% kymmenen viimeisen vuoden aikana. Viimeisen kahden vuoden aikana julkiset menot paisuivat 8 Miljardia Euroa, vaikka dementoituneen median mukaan Suomi "säästää".

Niin, kuten sanoin, julkiselta puolelta on välillä myös tehtäviä vähennettävä, ei aina lisättävä. Julkisen puolen paisuminen ei kuitenkaan johdu yksinomaan pöhöttymisestä, vaan taantuman vaikuttaessa työllisyyteen heikentävästi, julkisen puolen menot nousevat monien menettäessä työnsä ja ajautuessa julkisten tukien ja palvelujen varaan. Samalla myös verotuotto laskee, mikä heikentää julkisen puolen kannattavuutta, vaikka silläkin puolella säästettäisiin. Systeemi toimii ainakin osittain niin kuin sen kuuluukin, tukiverkot ottavat ihmisiä vastaan, mutta eihän se ilmaista ole. Edelleenkin se opettaja tai sairaanhoitaja, jolla opetettavia/hoidettavia riittää, on palkkansa ansainnut. Lisäksi hyvä muistaa sekin, että siinä missä yksityinen sektori siirtää tuotantoaan ja toimintojaan ulkomaille halvemman työvoiman takia, julkisen puolen työt on sidottu Suomeen.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Ja toisaalta, jokaisessa meissä asuu pieni demari ja kaikki nuo tavoitteet on saavutettu ajat sitten.

Niinpä.. demareiden yhteiskuntakäsitys on menestyksekkäästi ajettu jokaisen poliittisen liikeen itsestäänselvyydeksi. Ne isot tavoitteet on toteutuneet.

Pitäisi keksiä uusi Visio ja nostaa ideologisen määrittelyn kärkeen Sanna Marin kaltaisia nuoria kaupunkilaispoliitikkoja. Ainakaan Rinteen johdolla SDP ei pysty uusiutumaan.
 

kristian

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK - Muita ei oo
Edelleenkin se opettaja tai sairaanhoitaja, jolla opetettavia/hoidettavia riittää, on palkkansa ansainnut. Lisäksi hyvä muistaa sekin, että siinä missä yksityinen sektori siirtää tuotantoaan ja toimintojaan ulkomaille halvemman työvoiman takia, julkisen puolen työt on sidottu Suomeen.

Meillä Suomessa on n. 250.000 hoitajaa, lääkäriä, opettajaa ja poliisia. Sitten meillä on n. 450.000 aivan jotakin muuta julkisen sektorin tärkeätä korvaamatonta tomijaa. Saksan julkiseen verraten meillä olisi näitä muita toimijoita vain 100.000 ja julkisen sektorin koko olisi 700.000 sijasta 350.000.

Sitten tätä vielä ihmetellään alijäämiä ja häämöttävää konkurssia, kun näiden palkat on nostettu vain 2000- luvulla avointa sektoria huomattavasti paremmiksi.

Niin kauan, kun meillä on varaa pitää esimerkiksi Suomen Ympäristökeskuksessa 700 verovaroista palkkansa nostavaa "tutkijaa", on aivan turha valittaa, kun kouluja ja päiväkoteja suljetaan.

Suomen ympäristökeskus > Henkilöstö
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Meillä Suomessa on n. 250.000 hoitajaa, lääkäriä, opettajaa ja poliisia. Sitten meillä on n. 450.000 aivan jotakin muuta julkisen sektorin tärkeätä korvaamatonta tomijaa. Saksan julkiseen verraten meillä olisi näitä muita toimijoita vain 100.000 ja julkisen sektorin koko olisi 700.000 sijasta 350.000.

Sitten tätä vielä ihmetellään alijäämiä ja häämöttävää konkurssia, kun näiden palkat on nostettu vain 2000- luvulla avointa sektoria huomattavasti paremmiksi.

Mehän ollaan samoilla linjoilla aika pitkälti, tehostamista on. Voin olla väärässä, mutta käsittääkseni julkisen sektorin työntekijöiden kokonaismäärä on noin 600 0000 (kunnat vajaa 500 000 ja valtio noin 100 000), mutta ei tuo ero luvuissamme kokonaiskuvaa muuta.

Kuntasektorin suorittavana tekijänä huomaa kyllä, että virastohommissa väkeä riittää yllin kyllin, kun koko ajan ylhäältä pukkaa uutta strategiaa ja suunnitelmaa, mitkä eivät loppujen lopuksi vaikuta itse työhön hevon paskaa, mutta aikaa ja hermoja niihin kuluu. Väkisin epäilee, että pakko on pukata jatkuvasti jotain "uutta", että saa tarpeellisuutensa virastossa osoitettua. Lisäksi säästöjä aletaan kunnissa aina suunnitella virastoista käsin, joten paska osuu tuulettimeen yleensä suorittavan portaan kerroksessa. Toisaalta julkisen puolen menoista sairaanhoito ja koulutus nappaavat kyllä ison osan, ja nuo katson kyllä ihan ydinpalveluiksi, joista ei tulisi tinkiä.

Kuntasektorin palkat muuten eivät ole yksityistä sektoria suuremmat, vain valtion.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Meillä Suomessa on n. 250.000 hoitajaa, lääkäriä, opettajaa ja poliisia. Sitten meillä on n. 450.000 aivan jotakin muuta julkisen sektorin tärkeätä korvaamatonta tomijaa.


556000 työntekijää julkisella sektorilla (valtio 124000 ja kunnat 431000). Lisäksi kirkolla 21400.

Kunnalla viroissa näistä on 40% ja peräti 14% on osa-aikasia.
Valtion hommissa on reilu 30000 töissä yliopistoissa, eli kouluttamasa niitä uusia osaajia. Armeijalla ja rajavalvonnalla 20000, poliisejä reilu 10000 oikeustoimessa vajaat 10000.

Kunnissa terveydenhuolto 130000, opettajia kouluissa 120000, sosiaalitoimessa 110000, muut alle 10000.

Paljon on turhia käsiä töissä... vai?

Lähde:valtionvarainministeriö ja kunnallinen työmarkkinalaitos.


Niin kauan, kun meillä on varaa pitää esimerkiksi Suomen Ympäristökeskuksessa 700 verovaroista palkkansa nostavaa "tutkijaa", on aivan turha valittaa, kun kouluja ja päiväkoteja suljetaan.

Joo, turhaa hommaa, haittaavat talvivaarojen ja lokapoikien työtä... (ympäristö ja aluepalveluissa on alle 5000 ihmistä, siälähän se ongelma makaa)


Suomi on ns. Pohjoismainen hyvinvointivaltio jossa on iso julkinen sektori. Julkisen sektorin kokoa pitää siis verrata Ruotsiin, Norjaan ja Tanskaan... mutta se ei taida sopia agendaan?

Sattumalta nämä valtiot ovat myös kansalaisten onnelisuusmittauksien kärjessä, toisin kuin näiden kovien arvojen "venäjät" joita esim persut tuntuu kovasti ihailevan.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Kuntasektorin suorittavana tekijänä huomaa kyllä, että virastohommissa väkeä riittää yllin kyllin, kun koko ajan ylhäältä pukkaa uutta strategiaa ja suunnitelmaa, mitkä eivät loppujen lopuksi vaikuta itse työhön hevon paskaa, mutta aikaa ja hermoja niihin kuluu.


Kuntien hallinnossa on n. 16000 henkeä ja nämä tekevät niitä strategioita koska vaaleilla valitut poliitikot näin käskee. Lautakunnat johtaa kunnan osien toimintaa ja nämä kertoo viranhaltioille millasia strategioita tässä meitin kunnassa tulis olla, jotta ne palvelut tuotettas niiden vaaleissavalittujen edustajien haluamalla tavalla. Koska nää politikot on OTO, on sen kunnan työntekijän asia tehdä se strategian käytännön kirjotus, jota sit lautakunnassa ja lopulta valtuustoissa hierotaan ja päätetään. Sitten toimialajohtajat siä kunnassa koittaa siirtää sitä strategiaa käytännön toimintaan.

Huanosti on meidän omat hallintomallit ihmisillä hanskassa.
 

kristian

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK - Muita ei oo
Niin... maailman suurin julkinen sektori on ihan itsestäänselvyys. Eihän sillä mitään väliä ole, että samaan aikaan kun julkisia menoja ollaan nostettu 50%, niin 150.000 näiden menojen nettomaksajaa on kansantaloudesta hävinnyt. Seinästähän voi nostaa lisää ja työntää pään pensaaseen.

Otetaan vaan velkaa, niin kauan, että kamelin selkä katkeaa ja toivotaan, että saamme tukipaketit niinkuin Kreikka, Irlanti ja Espanjakin. Siinä vaiheessa tosin Troikka ja IMF saneeraavat täältä yhdessä yössä kymmeniä tuhansia "korvaamattomia" julkisen sektorin kampaviinerikordinaattoreita ja väliportaan johtajia.

Ja valtion työntekijämäärä on todella laskenut, kun Altiasta, Itellasta (Suomen suurin työnantaja), VR:stä ja muista vastaavista ollaan tehty "yksityisiä liikelaitoksia". Hienosti on mennyt, kuten Solidiumillakin. Heh heh.

Vähän samanlaista ajattelua, että sekakäyttäjällä pitäisi olla kivitalo Espoossa, vene ja katumaasturi, kun muillakin on.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
julkisen sektorin kokoa mitataan Julkisyhteisöjen tuottama arvonlisäyksen suhteessa koko talouden arvonlisäykseen (tää on vertailukelpoinen tapa eri maiden kesken).

Tällä mittarilla mitattuna Suomen julkinen sektori on Euroopan suurimpia, mutta ei kuitenkaan suurin. Suurempi Norjassa, Tanskassa ja Ruotsissa.

EU-maista pienin julkisen sektorin arvonlisäyksen osuus oli Saksassa (ainoastaan 10,3 prosenttia BKT:sta). Tämän johtuuu suurelta osin terveydenhuolto- ja sosiaalipalveluista jotka Saksassa on järjestetty Pohjoismaita laajemmin yksityisen sektorin kautta. Esim Yhdysvalloissa julkisyhteisöjen arvonlisäys oli Saksaa suurempi: 13,5 prosenttia BKT:sta. Joten se Saksavertaus on vähän ontuva.


Norjassa, Tanskassa ja Ruotsissa julkinen sektori työllistää suhteessa enemmän ihmisiä kuin Suomessa kun taas Saksassa, Kreikassa ja Ranskassa julkinen sektori työllistää suhteessa vähemmän ihmisiä kuin Suomessa (23% kun keskiarvo OECDssä 15% ollessa keskiarvo, mutta siis pienin pohjoismaista).
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Ja valtion työntekijämäärä on todella laskenut, kun Altiasta, Itellasta (Suomen suurin työnantaja), VR:stä ja muista vastaavista ollaan tehty "yksityisiä liikelaitoksia". Hienosti on mennyt, kuten Solidiumillakin. Heh heh.

Heh.. Altia, Itella ja Vr tuottavat voittoa ja maksavat palkat siis toiminnasta tulevin tuloin, eivät verovaroin. Solidium tuottaa 800 miljonaa vuodessa korkotuottoja valtion kassaan, huano virma sekin?

Persuille tyypillisesti sekotetaan appelsiinejä ja meloneita eikä oikeestaan viittitä ottaa mistään selvää ku asiat on niin yksinkertasia että halki poikki ja pinoon.

Persut hallitukseen... hrrrrrr, meille kaikille tulee kyllä tosi kylmä...
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Kuntien hallinnossa on n. 16000 henkeä ja nämä tekevät niitä strategioita koska vaaleilla valitut poliitikot näin käskee. Lautakunnat johtaa kunnan osien toimintaa ja nämä kertoo viranhaltioille millasia strategioita tässä meitin kunnassa tulis olla, jotta ne palvelut tuotettas niiden vaaleissavalittujen edustajien haluamalla tavalla. Koska nää politikot on OTO, on sen kunnan työntekijän asia tehdä se strategian käytännön kirjotus, jota sit lautakunnassa ja lopulta valtuustoissa hierotaan ja päätetään. Sitten toimialajohtajat siä kunnassa koittaa siirtää sitä strategiaa käytännön toimintaan.

Huanosti on meidän omat hallintomallit ihmisillä hanskassa.

Höpöhöpö. Totta kai osa uudistuksista tulee poliitikoilta kunnallistasolta tai eduskunnasta, mutta hyvin paljon tapahtuu ihan omaehtoista "kehittämistä" ja uudistusta. Eikä sillä, pitäähän jokaisen organisaation kehittääkin toimintaansa, mutta tuntuu, että kaikenlaiseen perustyöhön kuulumattomaan menevä työaika lisääntyy jatkuvasti.
 

kristian

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK - Muita ei oo
Ahaa... ad hominemia välittömästi, kun argumentit loppuivat. Tyypillistä. Kaikki ne, jotka vastustavat julkisen sektorin törkeää yli varojensa elämistä ovat "Persuja". Tämä selvä.

Ilmeisesti olet itse julkisen sektorin elätti ja kuvittelet, että jälkiteollinen yhteiskunta pystyy kustantamaan sinulle edelleen varman suojatyöpaikan? Ole vahva uskossasi. Niin ne olivat Espanjassakin.

Eläkevarannoilla manipuloitu AAA-luokitus kestää vielä hetken. Mutta sataprosenttisen varmasti kohta kolisee. Yksityinen sektori käy YT-neuvotteluja Damokleen miekka niskassa, mutta julkisen sektorin syöttöporsaat sen kuin röhkivät ja nostavat kulujaan. Hyvänä esimerkkinä käytännössä selvitystilassa olevat Tampereen ja Turun kaupungit, joiden pormestarit tienaavat enemmän kuin FED:n pääjohtaja Ben Bernanke.

Je ellet satu tietämään, niin Solidiumiakin ollaan laittamassa lihoiksi.

Totta kai hyvää osinkovirtaa tuottavat yhtiöt kannattaa myydä pois, ei kai valtio semmoisia tuloja mihinkään tulevaisuudessa tarvitse ?

Myynnistä saaduilla runsailla miljardeilla Suomi voi vielä hetken aikaa leikkiä koko maailman sosiaalitoimistoa ja bailutella Etelä-Euroopan valtioita, siis toisin sanoen pelastaa Keski-Euroopan pankkeja, aina kun joku sattuu sitä meille ehdottamaan.

Myöskään suhteellisesti ottaen maailman suurinta julkista byrokratiakoneistoa ei ole tarpeen saneerata, kun miljardeja riittää virkamiesten palkkoihin ja palkankorotuksiin yllin kyllin. Seinästähän se raha tulee!

Tuottavien yhtiöiden omistaminen ei vaikuta olevan valtion ydintoimintaa, maailmanpelastaminen mahdollisimman monella eri tavalla ja kovalla kulurakenteella sen sijaan tuntuu olevan. Erityisesti Demareilla.
 
Viimeksi muokattu:
Myöskään suhteellisesti ottaen maailman suurinta julkista byrokratiakoneistoa ei ole tarpeen saneerata, kun miljardeja riittää virkamiesten palkkoihin ja palkankorotuksiin yllin kyllin. Seinästähän se raha tulee!

Tuottavien yhtiöiden omistaminen ei vaikuta olevan valtion ydintoimintaa, maailmanpelastaminen mahdollisimman monella eri tavalla ja kovalla kulurakenteella sen sijaan tuntuu olevan. Erityisesti Demareilla.
Minun käsitykseni mukaan meillä oli ihan toimiva ja talouden kokoon nähden asiallinen, vaikkakin jo silloin maailman suurin, julkinen sektori, ennen kuin uusliberalistit (johon siis lukeutuvat myös aikalaisensa demarit, ja siellähän ne vihreät ja vasemmistokin istuivat 90-luvulla hallituksessa samoja päätöksiä tekemässä) keksivät jäljitellä julkisjohtamisessa yritysmaailman käytäntöjä. Nyt 20v myöhemmin meillä sitten vallitseekin konsulttidemokratia, jossa yksityinen sektori imee valtavan palan siitä julkisen sektorin kakusta jonka kokoa parjaat, tuomatta yhteiskunnalle mitään muuta lisäarvoa kuin kansantuotteen lisäystä oman laskutuksensa verran toistemme selkien pesusta. Sen lisäksi että näitä kustannukset ovat kasvaneet, on joillain ydinsektoreilla, kuten julkisessa terveydenhuollossa, palvelutasokin heikentynyt. Siellä Tieto ensin konsultoi tietojärjestelmiä, saamatta mitään toimivaa aikaan mutta tietenkin laskuttaa siitä miljardin, sitten Attendo, Mehiläinen ja kumppanit hoitavat suurimman osan suomalaisista ja kierrättävät kymmeniä miljoonia talouden kierrosta veroparatiisien kautta, ja loput jonottavat sitten kuukauden terveyskeskuksen bulgarialaiselle valelääkärille.
 

kristian

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK - Muita ei oo
Minä olen arvostellut julkisen sektorin menoja, enkä missään vaiheessa puolustellut "yksityisiä" toimijoita kuten Attendo, Terveystalo, Mehiläinen, Helsingin Diakonissalaitos ja Sininauhasäätiö. Nämä ovat törkeimpiä verovarojen kuppaajia... ja maksajana on nimenomaan julkinen raha ja veronmaksaja.

Julkiset menot suorastaan räjähtivät, kun nämä huijarit päästettiin apajille. Verovarat menevät neitsytsaarille tai pestään puhtaaksi säätiöjärjestelyillä.

Kokoomus ja SDP kannattavat juuri tätä ryöstöä ja kutsuvat sitä "vapaaksi kilpailuksi". Kysehän on kleptokratiasta ja markkinasosialismista.

Terveydenhuolto, sosiaalihuolto, vankilalaitos, ym. on parasta ja halvinta järjestää julkisin varoin, toimintaa tehostaen. Noilla ei pidä päästää poliitikkojen lobbareita tekemään bisnestä.

Läski on nimenomaan hallinnossa. Yleisen julkishallinnon kulut ovat 14.2 Miljardia. Se on viisi kertaa enemmän, kuin mitä maanpuolustukseen käytetään. Ja joku kehtaa väittää, että tuolla ei ole leikattavaa! Tuon kokoinen hallinto riittäisi satamiljoonaiselle kansalle.
 
Kunnissa terveydenhuolto 130000, opettajia kouluissa 120000, sosiaalitoimessa 110000, muut alle 10000.

Paljon on turhia käsiä töissä... vai?
Paljon turhia käsiä palkattuna. Ei välttämättä töissä. Kysymyshän on siitä, mitä palkattu henkilö saa työssään aikaiseksi ja onko tuolle aikaansaannokselle oikeasti tarvetta vai ei. Jos sosiaalityöntekijä tekee otona etuuskäsittelyä ja tekee työpäivässä 25 päätöstä ja varsinainen etuuskäsittelijä tekee päätöksiä 5 päivässä, niin mielestäni tuo antaa viitettä siitä, että työtahdissa on kiristämisen varaa.

Entäpä kirjastotyöntekijät? Nykyisen henkilöstömäärän sijaan yksikin työntekijä/kirjasto riittäisi varsin kelvollisesti.

Myös kirjastoverkoston määrässä olisi supistamisen varaa ainakin pääkaupunkiseudulla.

Ja jos vertaat kuntien teknistä puolta yksityisiin rakennusliikkeisiin, niin työtahti ja tulos suhteessa henkilöstömäärään on kovin erilainen. Pitääkö veronmaksajien maksaa siitä, että Hakaniemen torin roska-astioita tyhjentää työpari eikä yksi työntekijä?

Pitääkö 1 150 asukkaan Merijärvellä olla kymmeniä kunnan työntekijöitä? Varsinkin, kun kuntalaiset eivät kykene maksamaan kunnan menoja ilman espoolaisia ja helsinkiläisiä?
 
Viimeksi muokattu:

kristian

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK - Muita ei oo
Reutersilta tylyä tekstiä Suomen taloudesta ja Euroalueen suurimmasta julkisesta sektorista.

http://www.reuters.com/article/2014/05/11/us-finland-economy-insight-idUSBREA4A02T20140511

Finland's GDP is still about 5 percent below its 2007 level, a bigger lag than the euro zone average and well below its main export competitors, Sweden and Germany.

The economy shrank 1.4 percent last year, and on Monday, the European Commission forecast it to grow 0.2 percent this year and 1.0 percent next - the second-weakest in the euro zone on both counts, beating only bailed-out Cyprus.

Netherlands, another debt-crisis hardliner, also has seen economy contract, but its struggles are smaller than Finland's and has returned to export-led growth.

In the euro zone, only Malta and Estonia are less competitive than Finland on pricing. Companies such as Merivaara produce less, but labor costs have not fallen nearly as much.

While Finnish leaders are worried, about half the deficit trimming has been achieved by raising taxes. Government revenue as a share of GDP rose to 56.3 percent this year, the highest in the EU and more than 10 percentage points above the EU average.

"The question is: How can Finland finance a public sector of this size, and the answer is: 'It really can't, at least if it wants the economy to grow'," Nordea analyst Jan von Gerich said.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Keskustelu Suomen taloustilanteesta on mielenkiintoista ja tarpeellista, mutta mielestäni kannattaisi pohtia mitä tekee Demareiden uusi pj. Rinne ministerisalkun suhteen.

Mielestäni Katainen on oikeassa, Rinteen pitää ottaa valtiovarainministerin salkku itselleen. Kun haet Demareiden pj. paikkaa, sinun täytyy olla aina valmis joko pääministeriksi tai valtiovarainministeriksi. Ja jos et ole, ehkä sitten ei kannata hakea kyseistä paikkaa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Läski on nimenomaan hallinnossa. Yleisen julkishallinnon kulut ovat 14.2 Miljardia. Se on viisi kertaa enemmän, kuin mitä maanpuolustukseen käytetään. Ja joku kehtaa väittää, että tuolla ei ole leikattavaa! Tuon kokoinen hallinto riittäisi satamiljoonaiselle kansalle.

Lähde? Tilastokeskus on ainakin eri mieltä kanssasi: http://tilastokeskus.fi/til/jmete/2012/jmete_2012_2014-01-31_kat_001_fi_001.png

Yleisen julkishallinnon kulut näyttävät olevan n. 3 miljardia kuvaajan mukaan.
 

kristian

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK - Muita ei oo
Lähde? Tilastokeskus on ainakin eri mieltä kanssasi: http://tilastokeskus.fi/til/jmete/2012/jmete_2012_2014-01-31_kat_001_fi_001.png

Yleisen julkishallinnon kulut näyttävät olevan n. 3 miljardia kuvaajan mukaan.

Tuohan on kulujen suhde BKT:hen prosenttiyksiköissä!

Tässä on tilastodataa.
Tilastokeskus - Julkisyhteisöjen menot tehtävittäin

Vuonna 2012 yleisen julkishallinnon kulut olivat jo yli 14 Miljardia. En uskalla edes ajatella, mitä ne nyt ovat julkisten menojen noustua 8 Miljardilla pelkästään kahden viime vuoden aikana.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Mielestäni Katainen on oikeassa, Rinteen pitää ottaa valtiovarainministerin salkku itselleen. Kun haet Demareiden pj. paikkaa, sinun täytyy olla aina valmis joko pääministeriksi tai valtiovarainministeriksi. Ja jos et ole, ehkä sitten ei kannata hakea kyseistä paikkaa.

KYLLÄ, Rinteen pitää nyt ottaa tuo salkku vastaan. Ihan uskomatonta pelleilyä, eilen jo Helsingissä kiersi juttua, että Rinne on luistamassa kokonaan hommista ja yrittänyt houkutella jopa Heinäluomaa tuolle paikalle.

Heinäluoma vanhana kettuna on aikanaan sanonut, että hän ei ota vastaan virkoja, joissa hän on jo ollut...
 
Suosikkijoukkue
Paikalliset
Kun Rinne on mennyt kovin sanoin tylyttämään hallituksen talouspolitiikka on hänelle tietysti kipeä paikka ottaa virkaa jossa joutuu vastaamaan siitä jo ensi kevään vaaleissa. Mutta kyllähän puolueen puheenjohtajan kuuluu osoittaa johtajuutta ja ottaa painavin salkku.

Vaikka Urpilaista voi moittia monista asioista niin tuo hänen kaatamisoperaationsa on asia mikä näin ulkopuolistakin oksettaa.
Demarien kaaderisto varsinkin Hakaniemen vaikutusvaltaisessa ay-linnakkeessa ei nimittäin ollut missään vaiheessa kunnolla hänen tukenaan vaan istui katsomossa katselemassa "kuinka tyttö pärjää". Vastuu vaalitappioista kaadettiin yksin puheenjohtajalle - asia mitä ei tapahtunut Lipposen aikana eikä Heinäluomaakaan olisi tappiosta huolimatta rohjettu syrjäyttää vaan hän lähti itse.

Oikeastaan Urpilaisen tulosta puheenjohtajavaalissa voi pitää todella hyvänä kun ottaa huomioon että hänellä oli vastassaan lähes koko Hakaniemen politrukkiapparaatti joka teki lähes vuoden verran kokopäivätyötä Uripilaisen syrjäyttämiseksi - liittojen jäsenten jäsenmaksurahoilla.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
KYLLÄ, Rinteen pitää nyt ottaa tuo salkku vastaan. Ihan uskomatonta pelleilyä, eilen jo Helsingissä kiersi juttua, että Rinne on luistamassa kokonaan hommista ja yrittänyt houkutella jopa Heinäluomaa tuolle paikalle.

Heinäluoma vanhana kettuna on aikanaan sanonut, että hän ei ota vastaan virkoja, joissa hän on jo ollut...
Vaikka edellä totesin kokevani epämukavuutta Antti Rinteen päätymisestä valtiovarainministeriksi, niin eipä Rinteellä tuossa taida vaihtoehtojakaan olla. Tällaisessa tilanteessa olisi Rinteen uskottavuuden ja jopa puolueen uskottavuuden kannalta vähintä, että uusi puheenjohtaja ottaa ämpyilemättä vastaan kyseisen ministerinsalkun. Epäröinti tai mihinkään verukkeeseen perustuva kieltäytyminen olisi sama kuin Rinne tunnustaisi, ettei hänestä ole valtiovarainministeriksi. Jos uusi puheenjohtaja osoittautuu jo ensi viikoilla arkailevaksi tossukaksi - puheidensa perusteella Rinne on muokannut itsestään aivan päinvastaista kuvaa - niin hän tekee työstään todella vaikean.

Kun seuraaviin eduskuntavaaleihin on enää reilusti alle vuosi aikaa, niin tuskinpa Rinne ryhtyy kierrättämään tässä vaiheessa ministerinsalkkuja välttämätöntä enempää. Eiköhän tuo ihan keskenäänkin älyä ryhtyä valtiovarainministeriksi.

Onneksi joku muu tekee matkalaskut ja kulukorvauspaperit ministerien puolesta, menevät todennäköisemmin oikein.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Vaikka edellä totesin kokevani epämukavuutta Antti Rinteen päätymisestä valtiovarainministeriksi, niin eipä Rinteellä tuossa taida vaihtoehtojakaan olla. Tällaisessa tilanteessa olisi Rinteen uskottavuuden ja jopa puolueen uskottavuuden kannalta vähintä, että uusi puheenjohtaja ottaa ämpyilemättä vastaan kyseisen ministerinsalkun. Epäröinti tai mihinkään verukkeeseen perustuva kieltäytyminen olisi sama kuin Rinne tunnustaisi, ettei hänestä ole valtiovarainministeriksi. Jos uusi puheenjohtaja osoittautuu jo ensi viikoilla arkailevaksi tossukaksi - puheidensa perusteella Rinne on muokannut itsestään aivan päinvastaista kuvaa - niin hän tekee työstään todella vaikean...

Tällä hetkellä Demarit on jakautunut aika tasan kahtia ja muut puolueet odottavat vesi kielellä eroamisaallon tuloksia. Jos Rinne tässä vaiheessa pakoilee vastuuta, Urpilaisen kannattajat saavat vettä myllyynsä. Periaatteessa Rinteellä on Demareiden tulevaisuuden kannalta kaksi vaihtoehtoa, pyrkiä hoitamaan valtiovarainministerin salkku hyvin tai hajoittaa hallitus. Kaikki muut vaihtoehdot syventävät kuilua puoleen sisällä.

Jo se, että Rinne pyysi ensimmäisessä linjapuheessaan Urpilaista ministeriksi seuraavaan hallitukseen, osoitti hänen heikkouttaan.
 
Suosikkijoukkue
Paikalliset
Jo se, että Rinne pyysi ensimmäisessä linjapuheessaan Urpilaista ministeriksi seuraavaan hallitukseen, osoitti hänen heikkouttaan.

Se oli todella teennäisen tuntuinen ele. Vaivaannuttava hetki puheessa. Samoin kuin se että monet demarivaikuttajat alkoivat heti tuloksen selvittyä lepytellä Urpilaisen leiriä ehdottelemalla Urpilaista komissaariksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös