Sosialidemokraatit – SDP

  • 1 503 968
  • 11 676

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Kuntien hallinnossa on n. 16000 henkeä ja nämä tekevät niitä strategioita koska vaaleilla valitut poliitikot näin käskee. Lautakunnat johtaa kunnan osien toimintaa ja nämä kertoo viranhaltioille millasia strategioita tässä meitin kunnassa tulis olla, jotta ne palvelut tuotettas niiden vaaleissavalittujen edustajien haluamalla tavalla. Koska nää politikot on OTO, on sen kunnan työntekijän asia tehdä se strategian käytännön kirjotus, jota sit lautakunnassa ja lopulta valtuustoissa hierotaan ja päätetään. Sitten toimialajohtajat siä kunnassa koittaa siirtää sitä strategiaa käytännön toimintaan.

Huanosti on meidän omat hallintomallit ihmisillä hanskassa.

Höpöhöpö. Totta kai osa uudistuksista tulee poliitikoilta kunnallistasolta tai eduskunnasta, mutta hyvin paljon tapahtuu ihan omaehtoista "kehittämistä" ja uudistusta. Eikä sillä, pitäähän jokaisen organisaation kehittääkin toimintaansa, mutta tuntuu, että kaikenlaiseen perustyöhön kuulumattomaan menevä työaika lisääntyy jatkuvasti.
 

kristian

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK - Muita ei oo
Ahaa... ad hominemia välittömästi, kun argumentit loppuivat. Tyypillistä. Kaikki ne, jotka vastustavat julkisen sektorin törkeää yli varojensa elämistä ovat "Persuja". Tämä selvä.

Ilmeisesti olet itse julkisen sektorin elätti ja kuvittelet, että jälkiteollinen yhteiskunta pystyy kustantamaan sinulle edelleen varman suojatyöpaikan? Ole vahva uskossasi. Niin ne olivat Espanjassakin.

Eläkevarannoilla manipuloitu AAA-luokitus kestää vielä hetken. Mutta sataprosenttisen varmasti kohta kolisee. Yksityinen sektori käy YT-neuvotteluja Damokleen miekka niskassa, mutta julkisen sektorin syöttöporsaat sen kuin röhkivät ja nostavat kulujaan. Hyvänä esimerkkinä käytännössä selvitystilassa olevat Tampereen ja Turun kaupungit, joiden pormestarit tienaavat enemmän kuin FED:n pääjohtaja Ben Bernanke.

Je ellet satu tietämään, niin Solidiumiakin ollaan laittamassa lihoiksi.

Totta kai hyvää osinkovirtaa tuottavat yhtiöt kannattaa myydä pois, ei kai valtio semmoisia tuloja mihinkään tulevaisuudessa tarvitse ?

Myynnistä saaduilla runsailla miljardeilla Suomi voi vielä hetken aikaa leikkiä koko maailman sosiaalitoimistoa ja bailutella Etelä-Euroopan valtioita, siis toisin sanoen pelastaa Keski-Euroopan pankkeja, aina kun joku sattuu sitä meille ehdottamaan.

Myöskään suhteellisesti ottaen maailman suurinta julkista byrokratiakoneistoa ei ole tarpeen saneerata, kun miljardeja riittää virkamiesten palkkoihin ja palkankorotuksiin yllin kyllin. Seinästähän se raha tulee!

Tuottavien yhtiöiden omistaminen ei vaikuta olevan valtion ydintoimintaa, maailmanpelastaminen mahdollisimman monella eri tavalla ja kovalla kulurakenteella sen sijaan tuntuu olevan. Erityisesti Demareilla.
 
Viimeksi muokattu:
Myöskään suhteellisesti ottaen maailman suurinta julkista byrokratiakoneistoa ei ole tarpeen saneerata, kun miljardeja riittää virkamiesten palkkoihin ja palkankorotuksiin yllin kyllin. Seinästähän se raha tulee!

Tuottavien yhtiöiden omistaminen ei vaikuta olevan valtion ydintoimintaa, maailmanpelastaminen mahdollisimman monella eri tavalla ja kovalla kulurakenteella sen sijaan tuntuu olevan. Erityisesti Demareilla.
Minun käsitykseni mukaan meillä oli ihan toimiva ja talouden kokoon nähden asiallinen, vaikkakin jo silloin maailman suurin, julkinen sektori, ennen kuin uusliberalistit (johon siis lukeutuvat myös aikalaisensa demarit, ja siellähän ne vihreät ja vasemmistokin istuivat 90-luvulla hallituksessa samoja päätöksiä tekemässä) keksivät jäljitellä julkisjohtamisessa yritysmaailman käytäntöjä. Nyt 20v myöhemmin meillä sitten vallitseekin konsulttidemokratia, jossa yksityinen sektori imee valtavan palan siitä julkisen sektorin kakusta jonka kokoa parjaat, tuomatta yhteiskunnalle mitään muuta lisäarvoa kuin kansantuotteen lisäystä oman laskutuksensa verran toistemme selkien pesusta. Sen lisäksi että näitä kustannukset ovat kasvaneet, on joillain ydinsektoreilla, kuten julkisessa terveydenhuollossa, palvelutasokin heikentynyt. Siellä Tieto ensin konsultoi tietojärjestelmiä, saamatta mitään toimivaa aikaan mutta tietenkin laskuttaa siitä miljardin, sitten Attendo, Mehiläinen ja kumppanit hoitavat suurimman osan suomalaisista ja kierrättävät kymmeniä miljoonia talouden kierrosta veroparatiisien kautta, ja loput jonottavat sitten kuukauden terveyskeskuksen bulgarialaiselle valelääkärille.
 

kristian

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK - Muita ei oo
Minä olen arvostellut julkisen sektorin menoja, enkä missään vaiheessa puolustellut "yksityisiä" toimijoita kuten Attendo, Terveystalo, Mehiläinen, Helsingin Diakonissalaitos ja Sininauhasäätiö. Nämä ovat törkeimpiä verovarojen kuppaajia... ja maksajana on nimenomaan julkinen raha ja veronmaksaja.

Julkiset menot suorastaan räjähtivät, kun nämä huijarit päästettiin apajille. Verovarat menevät neitsytsaarille tai pestään puhtaaksi säätiöjärjestelyillä.

Kokoomus ja SDP kannattavat juuri tätä ryöstöä ja kutsuvat sitä "vapaaksi kilpailuksi". Kysehän on kleptokratiasta ja markkinasosialismista.

Terveydenhuolto, sosiaalihuolto, vankilalaitos, ym. on parasta ja halvinta järjestää julkisin varoin, toimintaa tehostaen. Noilla ei pidä päästää poliitikkojen lobbareita tekemään bisnestä.

Läski on nimenomaan hallinnossa. Yleisen julkishallinnon kulut ovat 14.2 Miljardia. Se on viisi kertaa enemmän, kuin mitä maanpuolustukseen käytetään. Ja joku kehtaa väittää, että tuolla ei ole leikattavaa! Tuon kokoinen hallinto riittäisi satamiljoonaiselle kansalle.
 
Kunnissa terveydenhuolto 130000, opettajia kouluissa 120000, sosiaalitoimessa 110000, muut alle 10000.

Paljon on turhia käsiä töissä... vai?
Paljon turhia käsiä palkattuna. Ei välttämättä töissä. Kysymyshän on siitä, mitä palkattu henkilö saa työssään aikaiseksi ja onko tuolle aikaansaannokselle oikeasti tarvetta vai ei. Jos sosiaalityöntekijä tekee otona etuuskäsittelyä ja tekee työpäivässä 25 päätöstä ja varsinainen etuuskäsittelijä tekee päätöksiä 5 päivässä, niin mielestäni tuo antaa viitettä siitä, että työtahdissa on kiristämisen varaa.

Entäpä kirjastotyöntekijät? Nykyisen henkilöstömäärän sijaan yksikin työntekijä/kirjasto riittäisi varsin kelvollisesti.

Myös kirjastoverkoston määrässä olisi supistamisen varaa ainakin pääkaupunkiseudulla.

Ja jos vertaat kuntien teknistä puolta yksityisiin rakennusliikkeisiin, niin työtahti ja tulos suhteessa henkilöstömäärään on kovin erilainen. Pitääkö veronmaksajien maksaa siitä, että Hakaniemen torin roska-astioita tyhjentää työpari eikä yksi työntekijä?

Pitääkö 1 150 asukkaan Merijärvellä olla kymmeniä kunnan työntekijöitä? Varsinkin, kun kuntalaiset eivät kykene maksamaan kunnan menoja ilman espoolaisia ja helsinkiläisiä?
 
Viimeksi muokattu:

kristian

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK - Muita ei oo
Reutersilta tylyä tekstiä Suomen taloudesta ja Euroalueen suurimmasta julkisesta sektorista.

http://www.reuters.com/article/2014/05/11/us-finland-economy-insight-idUSBREA4A02T20140511

Finland's GDP is still about 5 percent below its 2007 level, a bigger lag than the euro zone average and well below its main export competitors, Sweden and Germany.

The economy shrank 1.4 percent last year, and on Monday, the European Commission forecast it to grow 0.2 percent this year and 1.0 percent next - the second-weakest in the euro zone on both counts, beating only bailed-out Cyprus.

Netherlands, another debt-crisis hardliner, also has seen economy contract, but its struggles are smaller than Finland's and has returned to export-led growth.

In the euro zone, only Malta and Estonia are less competitive than Finland on pricing. Companies such as Merivaara produce less, but labor costs have not fallen nearly as much.

While Finnish leaders are worried, about half the deficit trimming has been achieved by raising taxes. Government revenue as a share of GDP rose to 56.3 percent this year, the highest in the EU and more than 10 percentage points above the EU average.

"The question is: How can Finland finance a public sector of this size, and the answer is: 'It really can't, at least if it wants the economy to grow'," Nordea analyst Jan von Gerich said.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Keskustelu Suomen taloustilanteesta on mielenkiintoista ja tarpeellista, mutta mielestäni kannattaisi pohtia mitä tekee Demareiden uusi pj. Rinne ministerisalkun suhteen.

Mielestäni Katainen on oikeassa, Rinteen pitää ottaa valtiovarainministerin salkku itselleen. Kun haet Demareiden pj. paikkaa, sinun täytyy olla aina valmis joko pääministeriksi tai valtiovarainministeriksi. Ja jos et ole, ehkä sitten ei kannata hakea kyseistä paikkaa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Läski on nimenomaan hallinnossa. Yleisen julkishallinnon kulut ovat 14.2 Miljardia. Se on viisi kertaa enemmän, kuin mitä maanpuolustukseen käytetään. Ja joku kehtaa väittää, että tuolla ei ole leikattavaa! Tuon kokoinen hallinto riittäisi satamiljoonaiselle kansalle.

Lähde? Tilastokeskus on ainakin eri mieltä kanssasi: http://tilastokeskus.fi/til/jmete/2012/jmete_2012_2014-01-31_kat_001_fi_001.png

Yleisen julkishallinnon kulut näyttävät olevan n. 3 miljardia kuvaajan mukaan.
 

kristian

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK - Muita ei oo
Lähde? Tilastokeskus on ainakin eri mieltä kanssasi: http://tilastokeskus.fi/til/jmete/2012/jmete_2012_2014-01-31_kat_001_fi_001.png

Yleisen julkishallinnon kulut näyttävät olevan n. 3 miljardia kuvaajan mukaan.

Tuohan on kulujen suhde BKT:hen prosenttiyksiköissä!

Tässä on tilastodataa.
Tilastokeskus - Julkisyhteisöjen menot tehtävittäin

Vuonna 2012 yleisen julkishallinnon kulut olivat jo yli 14 Miljardia. En uskalla edes ajatella, mitä ne nyt ovat julkisten menojen noustua 8 Miljardilla pelkästään kahden viime vuoden aikana.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Mielestäni Katainen on oikeassa, Rinteen pitää ottaa valtiovarainministerin salkku itselleen. Kun haet Demareiden pj. paikkaa, sinun täytyy olla aina valmis joko pääministeriksi tai valtiovarainministeriksi. Ja jos et ole, ehkä sitten ei kannata hakea kyseistä paikkaa.

KYLLÄ, Rinteen pitää nyt ottaa tuo salkku vastaan. Ihan uskomatonta pelleilyä, eilen jo Helsingissä kiersi juttua, että Rinne on luistamassa kokonaan hommista ja yrittänyt houkutella jopa Heinäluomaa tuolle paikalle.

Heinäluoma vanhana kettuna on aikanaan sanonut, että hän ei ota vastaan virkoja, joissa hän on jo ollut...
 
Suosikkijoukkue
Paikalliset, nykyinen ja entinen
Kun Rinne on mennyt kovin sanoin tylyttämään hallituksen talouspolitiikka on hänelle tietysti kipeä paikka ottaa virkaa jossa joutuu vastaamaan siitä jo ensi kevään vaaleissa. Mutta kyllähän puolueen puheenjohtajan kuuluu osoittaa johtajuutta ja ottaa painavin salkku.

Vaikka Urpilaista voi moittia monista asioista niin tuo hänen kaatamisoperaationsa on asia mikä näin ulkopuolistakin oksettaa.
Demarien kaaderisto varsinkin Hakaniemen vaikutusvaltaisessa ay-linnakkeessa ei nimittäin ollut missään vaiheessa kunnolla hänen tukenaan vaan istui katsomossa katselemassa "kuinka tyttö pärjää". Vastuu vaalitappioista kaadettiin yksin puheenjohtajalle - asia mitä ei tapahtunut Lipposen aikana eikä Heinäluomaakaan olisi tappiosta huolimatta rohjettu syrjäyttää vaan hän lähti itse.

Oikeastaan Urpilaisen tulosta puheenjohtajavaalissa voi pitää todella hyvänä kun ottaa huomioon että hänellä oli vastassaan lähes koko Hakaniemen politrukkiapparaatti joka teki lähes vuoden verran kokopäivätyötä Uripilaisen syrjäyttämiseksi - liittojen jäsenten jäsenmaksurahoilla.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
KYLLÄ, Rinteen pitää nyt ottaa tuo salkku vastaan. Ihan uskomatonta pelleilyä, eilen jo Helsingissä kiersi juttua, että Rinne on luistamassa kokonaan hommista ja yrittänyt houkutella jopa Heinäluomaa tuolle paikalle.

Heinäluoma vanhana kettuna on aikanaan sanonut, että hän ei ota vastaan virkoja, joissa hän on jo ollut...
Vaikka edellä totesin kokevani epämukavuutta Antti Rinteen päätymisestä valtiovarainministeriksi, niin eipä Rinteellä tuossa taida vaihtoehtojakaan olla. Tällaisessa tilanteessa olisi Rinteen uskottavuuden ja jopa puolueen uskottavuuden kannalta vähintä, että uusi puheenjohtaja ottaa ämpyilemättä vastaan kyseisen ministerinsalkun. Epäröinti tai mihinkään verukkeeseen perustuva kieltäytyminen olisi sama kuin Rinne tunnustaisi, ettei hänestä ole valtiovarainministeriksi. Jos uusi puheenjohtaja osoittautuu jo ensi viikoilla arkailevaksi tossukaksi - puheidensa perusteella Rinne on muokannut itsestään aivan päinvastaista kuvaa - niin hän tekee työstään todella vaikean.

Kun seuraaviin eduskuntavaaleihin on enää reilusti alle vuosi aikaa, niin tuskinpa Rinne ryhtyy kierrättämään tässä vaiheessa ministerinsalkkuja välttämätöntä enempää. Eiköhän tuo ihan keskenäänkin älyä ryhtyä valtiovarainministeriksi.

Onneksi joku muu tekee matkalaskut ja kulukorvauspaperit ministerien puolesta, menevät todennäköisemmin oikein.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Vaikka edellä totesin kokevani epämukavuutta Antti Rinteen päätymisestä valtiovarainministeriksi, niin eipä Rinteellä tuossa taida vaihtoehtojakaan olla. Tällaisessa tilanteessa olisi Rinteen uskottavuuden ja jopa puolueen uskottavuuden kannalta vähintä, että uusi puheenjohtaja ottaa ämpyilemättä vastaan kyseisen ministerinsalkun. Epäröinti tai mihinkään verukkeeseen perustuva kieltäytyminen olisi sama kuin Rinne tunnustaisi, ettei hänestä ole valtiovarainministeriksi. Jos uusi puheenjohtaja osoittautuu jo ensi viikoilla arkailevaksi tossukaksi - puheidensa perusteella Rinne on muokannut itsestään aivan päinvastaista kuvaa - niin hän tekee työstään todella vaikean...

Tällä hetkellä Demarit on jakautunut aika tasan kahtia ja muut puolueet odottavat vesi kielellä eroamisaallon tuloksia. Jos Rinne tässä vaiheessa pakoilee vastuuta, Urpilaisen kannattajat saavat vettä myllyynsä. Periaatteessa Rinteellä on Demareiden tulevaisuuden kannalta kaksi vaihtoehtoa, pyrkiä hoitamaan valtiovarainministerin salkku hyvin tai hajoittaa hallitus. Kaikki muut vaihtoehdot syventävät kuilua puoleen sisällä.

Jo se, että Rinne pyysi ensimmäisessä linjapuheessaan Urpilaista ministeriksi seuraavaan hallitukseen, osoitti hänen heikkouttaan.
 
Suosikkijoukkue
Paikalliset, nykyinen ja entinen
Jo se, että Rinne pyysi ensimmäisessä linjapuheessaan Urpilaista ministeriksi seuraavaan hallitukseen, osoitti hänen heikkouttaan.

Se oli todella teennäisen tuntuinen ele. Vaivaannuttava hetki puheessa. Samoin kuin se että monet demarivaikuttajat alkoivat heti tuloksen selvittyä lepytellä Urpilaisen leiriä ehdottelemalla Urpilaista komissaariksi.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Lastensuojelussa olisi ainakin tarvetta henkilöstölle. Nyt työssäolevien pätevyydenkin kanssa on vähän niin ja näin.

Valvira: Lastensuojelussa jopa yli sata asiakasta sosiaalityöntekijää kohden | Yle Uutiset | yle.fi

Käsittääkseni epäpätevien suuri määrä johtuu kelpoisuus sääntöjen muutoksesta vuodelta 2005, jolloin lastensuojelun sosiaalityöntekijän pätevyysvaatimukseksi tuli korkeakoulututkinto ja pääaineen laajuiset yliopistolliset opinnot sosiaalityössä. Eli suuri määrä päteviä sosiaalityöntekijöitä muuttui muodollisesti epäpäteviksi vaikka he jatkavat samoissa töissään.
 
Lastensuojelussa olisi ainakin tarvetta henkilöstölle. Nyt työssäolevien pätevyydenkin kanssa on vähän niin ja näin.

Valvira: Lastensuojelussa jopa yli sata asiakasta sosiaalityöntekijää kohden | Yle Uutiset | yle.fi
Tuota pätevyyttäkin tuijotetaan joidenkin toimesta kuin jotain talismaania. Muodollinen pätevyys ei tee kenestäkään osaavaa tai muodollinen epäpätevyys ei tee kenestäkään osaamatonta.

Melkoisia kustannuksia lastensuojelussa tulee jo siitä, että huostaanottopäätöksen tehnyt kunta maksaa työntekijöiden matkakulut riippumatta siitä, mihin maailman ääriin lapsi on sijoitettu.
 
Suosikkijoukkue
Paikalliset, nykyinen ja entinen
Tuota pätevyyttäkin tuijotetaan joidenkin toimesta kuin jotain talismaania. Muodollinen pätevyys ei tee kenestäkään osaavaa tai muodollinen epäpätevyys ei tee kenestäkään osaamatonta.

Sitä on pakko tuijottaa koska muuten rikottaisiin lakia. Käytönnössä tuon lain noudattaminen tarkoittaa sitä, että epäpäteviä palkataan määräaikaisiin virkoihin ja virka laitetaan kerran vuodessa hakuun. Jos hakuaikana ilmaantuu yksikin koulutuksen puolesta pätevä henkilö on hänet lain mukaan valittava.
 
Sitä on pakko tuijottaa koska muuten rikottaisiin lakia. Käytönnössä tuon lain noudattaminen tarkoittaa sitä, että epäpäteviä palkataan määräaikaisiin virkoihin ja virka laitetaan kerran vuodessa hakuun. Jos hakuaikana ilmaantuu yksikin koulutuksen puolesta pätevä henkilö on hänet lain mukaan valittava.
Käytännössä asia ei etene aivan noin mustavalkoisesti kuin esität.
Kokonaan toinen juttu on se, miksi tehdä sääntöjä, joilla ei ole käytännön kannalta mitään oleellista hyötyä.
 
Suosikkijoukkue
Paikalliset, nykyinen ja entinen
Käytännössä asia ei etene aivan noin mustavalkoisesti kuin esität.
Kokonaan toinen juttu on se, miksi tehdä sääntöjä, joilla ei ole käytännön kannalta mitään oleellista hyötyä.

Käytännössä etenee. Satun tuntemaan tuon sektorin erittäin hyvin.

Tuo toinen on toki relevantti kysymys minkä tahansa lain kohdalla.

Ai niin, noihin matkakuluihin liittyen: työntekijöiden itsekö ne pitäisi maksaa?

Miksi tätä muuten jauhetaan demariketjussa? Eikö täällä ole joku omakin ketju sosiaaliasioille?
 
Voisitko avata tätä hieman? Mistä tällaiset matkakulut syntyvät?
Esimerkiksi siitä, että huostaanottopäätöksen tehnyt kaupunki maksaa sosiaalityöntekijän matkakulut siitä matkasta, kun hän menee tapaamaan vastuullaan olevaa ja muualle sijoitettua lasta. Tuttavallani on näitä vastuullaan olevia lapsia noin 30. Suurin osa on Helsingin ulkopuolella, kauimmaksi sijoitettu asuu Ranskassa.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Esimerkiksi siitä, että huostaanottopäätöksen tehnyt kaupunki maksaa sosiaalityöntekijän matkakulut siitä matkasta, kun hän menee tapaamaan vastuullaan olevaa ja muualle sijoitettua lasta. Tuttavallani on näitä vastuullaan olevia lapsia noin 30. Suurin osa on Helsingin ulkopuolella, kauimmaksi sijoitettu asuu Ranskassa.

Niin, näitä lapsia käydään tapaamassa keskimäärin kerran vuodessa sijoituspaikassa ja toisen kerran tavataan sosiaalityöntekijän toimistolla. Nämä matkakulut tuskin ovat mitenkään merkittävä menoerä sijoitetun nuoren kohdalla. Jos päivämaksu on 200 - 300 euroa, niin muutaman kympin tai satasen kilometrikorvaukset tuskin ovat se suurin ongelma.

Minulla on ratkaisu tähän ongelmaan. Sijoitetaan lisää rahaa ennaltaehkäisevään lastensuojelutyöhön ja hankitaan sinne lisää työntekijöitä ruohonjuuritasolle. Tätä kautta syntyisi helposti säästöä, helposti.
 
Minulla on ratkaisu tähän ongelmaan. Sijoitetaan lisää rahaa ennaltaehkäisevään lastensuojelutyöhön ja hankitaan sinne lisää työntekijöitä ruohonjuuritasolle. Tätä kautta syntyisi helposti säästöä, helposti.
Mitä tuo ennaltaehkäisevä lastensuojelutyö sitten on, johon lisää rahaa pitäisi sijoittaa? Sanoisin, että ongelma ei ole rahan puute, vaan se, että lapsia siunaantuu ihmisille, joilla ei ole kykyä kantaa vastuuta edes itsestään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös