Sosialidemokraatit – SDP

  • 1 415 552
  • 11 256

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Oikea kysymys lienee, että onko Näkkäläjärvi tuon tapauksen jälkeen hakenut ja saanut psykiatrista apua.

Kyseessä on mielestäni teko, jota normaalilla tavalla empaattinen ihminen ei yksinkertaisesti tee.

Mitään tekemistä tällä ei tietenkään silti ole sen keskustelun kanssa, että missä määrin persujen politiikka perustuu suoraan rasismiin ja / tai äänestäjien rasistisen ajattelun hyödyntämiseen. Perusteet tuolle keskustelulle ovat ihan muualla, ja sitä asiaa pitääkin käsitellä. Mitkään "mutqu toi kidutti eläimiä" -jutut eivät nyt asiaa muuta mihinkään.

Työnantajani tarjoaa meille työnohjauksen viiden viikon välein, jossa käymme asiakkaitamme ja heidän toimintaa läpi. Työnohjaajana meillä on alan ammattilaisia, mutta tämän palstan kirjoittajat/ osaajat lyövät heidät mennen tullen.
 

kiljander

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo. Susijengi. LAL. UTA. SoJy.
Olen aina sanonut että minusta ei olisi poliitikoksi, mutta nyt aloin miettimään, että miksi ei? Kyllä se vaatii äärimmäisen kovaa nahkaa ja epämukavuuden sietokykyä muiden ihmisten arvostelulle. Voisiko olla että empatiakyvyttömyys/jonkinlainen psykopaattisuus on eduksi?
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Ei kyllä ole linjassa, että sama mies suuna päänä agitoi toisia vanhojen puheiden perusteella rasisteiksi, leimaten vieläpä hallituspuolueetkin. Kuitenkin Näkkäläjärvi on oikeasti tehnyt rikoksia, ei vain puhunut rumia. Samalla logiikalla koko demaripuolue on kissantappaja- ja rattijuoppo puolue. Demarit näyttävät jatkavan Marinin valitsemalla Trumpin-mallisella polarisoivalla tiellä
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Niin metsä vastaa, kuin sinne huudetaan ja nyt Antti kerjää entistä vahvempaa polarisaatiota, kun meidän pitäisi Suomessa tehdä yhteisesti työtä todellisen haasteen kanssa. Nuoren miehen pisteet ovat silmissäni laskeneet todella alas ja vielä hetki sitten kuvittelin, että SDP palaa järkipolitiikkaan.
Minun mielestäni on vähän erikoista, että juuri nyt oppositiolta vaaditaan polarisaation välttämistä ja työskentelyä yhteisesti Suomen hyväksi. Siis jos peilaa siihen, miten oppositio viime hallituskaudella toimi. Esimerkiksi syksyllä 2020 kokoomusjohto Orpon ja Valtosen suulla uhosi, että Marinin hallitus kaadetaan ja järjestetään ennenaikaiset vaalit. Persujen varapuheenjohtaja puolestaan haukkui hallituksen ministereitä persereijiksi. Unohtamatta Riikka Purran kommentointia Sanna Marinin bilekohuun.

Parlamentaarisessa demokratiassa opposition ydintehtävä on haastaa hallitusta. Tilanne voisi olla jossain määrin eri, jos kyseessä olisi vähemmistöhallitus tai sellainen hallitus, joka hakisi laajaa yhteisymmärrystä reformeille parlamentaarisesti asioita valmistellen, mutta nythän näin ei todellakaan ole. Mielestäni opposition toiminta tähän mennessä tällä hallituskaudella on ollut kohtuullisen asiallista ja maltillista. Jos hallitus jo sisäisesti kipuilee rasismiin liittyvien asioiden johdosta, niin olisihan se kummallista, jos oppositiolla ei olisi moraalista oikeutusta tehdä asialla politiikkaa.
 

Stratman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tarvis ensin päästä sinne eduskuntaan, kun isossa puolueessa ohi ek-ryhmän ei oikein millään nosteta ministeriksi. Toki hän voi 2027 läpi mennäkin, pitkä aika arvailla.

Puoluesihteerin tehtävä sinänsä on järjestökoneiston pyörittäminen ja organisointi, ei yleensä oma ehdokkuus. Siitä kombosta oli heikkoja esimerkkejä viime keväänäkin.

Ei ministerin tarvitse olla kansanedustaja. Itse asiassa ministerin ei tarvitse olla edes puolueaktiivi. Riittää, että on rehelliseksi ja taitavaksi tunnettu Suomen kansalainen.
 

C.Orr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menneisyyden kahleista vapaa Jokerit
Keskeinen ongelma nähdäkseni on se, että polarisaatio puolueiden kesken on kasvanut. On unohdettu se, että tullakseen kuulluksi tulisi osata myös kuunnella, keskinäinen kunnioitus on vähentynyt ja leimakirveiden heittelystä on tullut normi. Sen sijaan, että pyrkimyksenä olisi konsensushakuinen politiikka, jossa kompromissien sietokyky läpi koko puoluekentän kestäisi happotestiä on vastapuolen demonisoinnista tullut tie kerätä poliittisia irtopisteitä. Sen sijaan, että keskityttäisiin konkretiaan keskitytäänkin populismiin.

Kuten vanha sanonta kuuluu: "Minkä taakseen jättää sen edestään löytää". Oli kyse sitten Arhinmäestä, Fagerströmistä, Purrasta, Rydmanista, Lindtmanista tai Näkkäläjärvestä. Energiaa käytetään sormilla osoitteluun, kunhan se ei vie liikaa energiaa omasta hyvesignaloinnista. Suomella on ihan riittävästi haasteita ilman keskinäistä ja jatkuvaa eripuraa. Olisi tarpeellisempaa keskittyä käyttämään kaikki tarmo mm. tämän maan taloudellisten ongelmien ratkaisemisiiin, hyvinvointivaltion palveluiden turvaamiseen ja luomaan yhteiskunnasta yhä parempi elää, yrittää ja tehdä töitä. Ja loppujen lopuksi siitä poliitikoille maksetaan meidän verovaroista palkkio. Hoitaa Suomen asioita kuntoon niin hallituksesta kuin oppositiosta käsin. Molemmilla on siinä keskeinen roolin ja siksi Suomi myös kehittyi sopimusyhteiskunnaksi, sivistysvaltioksi ja kansalaisyhteiskunnaksi. Yhteistyöllä yli puoluerajojen ja keskinäisellä kunnioituksella. Sopimisella, konsensuksella ja kompromissikyvyllä.

Ei ihme, että haasteita rittää. Kun työkaluina on demonisointi, leimakirveet ja polarisointi.
 

Animal

Jäsen
Vihreisiin siirtyy nyt kasapäin sosiaaliliberaaleja ja vasemmistoliittoon punavihreitä. Veikkauksia, paljon demareiden kannatus romahtaa seuraavassa ja sitä seuraavassa gallupissa (koko vaikutus ei ehkä näy vielä seuraavassa, jos dataa on jo alettu jo keräämään)?
Tämä on kieltämättä mielenkiintoinen pohdinta, että voisiko kohta kaikki "vihervasemmiston isot puolueet" olla jokainen 10-15% kannatuksessa. Ja tässä pelissä se häviäjä on eläkeläispuolue SDP.

Oli PS:sta mitä mieltä tahansa, niin tällaiset Lindtmanit ja Näkkäläjärvet eivät tuo kuin marginaalisen määrän persuihin valuneita miesduunareita takaisin SDP:n taakse.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ei ministerin tarvitse olla kansanedustaja. Itse asiassa ministerin ei tarvitse olla edes puolueaktiivi. Riittää, että on rehelliseksi ja taitavaksi tunnettu Suomen kansalainen.

"Kun isossa puolueessa ohi ek-ryhmän ei oikein millään nosteta ministeriksi", kuten kirjoitin. Käytännössä SDP:ssa ei mitään jakoa ministeriksi ilman kansanedustajuutta, vielä kun ne päättää nimenomaan ek-ryhmä. Joissain pienemmissä toimitaan toisin ja prosessikin on hieman toinen, kun on useimmiten ryhmän ja puhan yhteiskokous valitsemassa.
 

Alejandro

Jäsen
Lindtman saa nyt aiheesta lokaa niskaansa, mutta jos tässä syyllisiä pitää etsiä, niin eihän Näkkäläjärveä olisi valittu ilman tarvittavia ääniä. Oletettavasti ja tiedettävästi toveri Kuntsi on maineeltaan Näkkäläjärveä puhtaampi, joten ihmetyttää noinkin selvä tulos jälkimmäisen hyväksi. Olivatko kaikki tosiaan tietoisia Näkkäläjärven menneisyydestä ja sinut asioiden kanssa? En vaan voi ymmärtää tätä äänestystulosta sitten mitenkään.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Olivatko kaikki tosiaan tietoisia Näkkäläjärven menneisyydestä ja sinut asioiden kanssa?
Onhan tuo ollut ihan yleisessä tiedossa jo vuosia, joten varmasti demareiden jäsenistökin on asian tiennyt. Heillä nyt vaan sattuu olemaan omanlaisensa arvot.
 

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Mielestäni opposition toiminta tähän mennessä tällä hallituskaudella on ollut kohtuullisen asiallista ja maltillista. Jos hallitus jo sisäisesti kipuilee rasismiin liittyvien asioiden johdosta, niin olisihan se kummallista, jos oppositiolla ei olisi moraalista oikeutusta tehdä asialla politiikkaa.
Ihan hyvä kirjoitus sinulta, mutta oletko oikeasti tätä mieltä? Johan jo vaali-iltana alkoi tulla lunta tupaan ja siitä saakka se on jatkunut tyyliin, etten ainakaan itse muista juurikaan mitään positiivistä sanotun hallitusohjelmasta tai yleensäkään mistään, mitä hallitus tekee. Mielestäni edellinen hallitus sai kuitenkin myös tukensa oppositiolta monissa asioissa. Se, että puututtiin Marinin toimintaan oli aika luonnollista ja olisikin mielenkiintoista nähdä, jos nyt vaikka Purra toimisi samoin, kuin Marin, kuinka oppositio siihen reagoisi? Itse näen, että katkeruus on aika syvällä tällä hetkellä oppositiossa ja odotan suurella mielenkiinnolla sitä, antaako oppositio millekään hallituksen toimelle tunnustusta tämän vuoden aikana. Kyllä siellä nyt rakennetaan rajua polarisaatiota, jonka mielestäni kyllä Marin ehkä suurimpina syyllisenä kärjisti kertomalla, ettei SDP osallistu Persujen kanssa samaan hallitukseen. Yleensä kaiken löytää edestään ja tämä lienee nyt Suomen suunta, kun näyttää vahvasti siltä, että Lindtman minulle yllättäen on päättänyt jatkaa samaa agendaa. Nyt pitäisi hallituksen ja opposition puhua yhdessä Suomen taloudesta, siitä kuinka se saadaan tasapainoon, aivan ehdoton ykkösasia tällä hetkellä.
 

Alejandro

Jäsen
Onhan tuo ollut ihan yleisessä tiedossa jo vuosia, joten varmasti demareiden jäsenistökin on asian tiennyt.
Mitä jos ei käytä internetiä ja lukee uutisensa Demokraatti-lehdestä? Mietin ihan puolivakavissani, että tievätkö kaikista vanhimmat jotkut entiset nuoret kotkat kuka Näkkäläjärvi edes on.
 

mr hat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Pallo-Veikot
Vaikka Näkkäläjärvi on ihmisperse, niin se ei kuitenkaan muunna rasisteja sopiviksi ministereiksi. Tässä mielessä vertailu tuntuu hieman erikoiselta.

Juuri näin. Vaikeaa kyllä ymmärtää, miten tämäkin nyt saatiin taas uhriuduttua mutta valittu linja pitää ilmeisesti hamaan loppuun asti.

Ja pidän ko. henkilöä täysin kelvottomana mihinkään poliittiseen tehtävään, enkä demareita edes äänestä, mutta ei tää homma liity näihin rasismijuttuihin millään tavalla. Tai tee niihin kohdistuvaa ansaittua kritiikkiä turhaksi.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Luin koko jutun leveä hymy huulilla. Onhan tää nyt ihan uskomattoman ironista!

Nyt on kyse arvoista!

Ihan eri asia.

Minua kyllä hieman jopa ärsyttää, että tapaus kuitataan vain toteamalla "tappoi kissan". Todellisuudessahan tapaus meni niin, että kissa hakattiin kituvaksi ja poltettiin elävältä niin että omistaja löysi kissan nuotiosta kitumasta. Lisäksi mökki oli ilmeisesti yritetty tuhopolttaa muun ilkivallan lisäksi.


Ritva kertoo soittaneensa itse poliisit paikalle.

- Sitten minä vasta tajusin, että mitä oli tapahtunut, kun löysin emokissan kituvana palavasta nuotiosta. Siinä vaiheessa soitin poliisit paikalle. Silloin oli minun 50-vuotissyntymäpäiväni. Siitä tuli surujuhla – otin sen todella raskaasti.
Rouvan mukaan mökki oli myös tuhottu. Saman todistavat poliisin kuvat rikospaikalta.

- Astiakaappi oli vedetty alas sekä uuni oli laitettu päälle, jotta mökki palaisi. Onneksi olin katkaissut sähköt ukkosen takia edellisenä iltana.
Ritva kertoo kissojen tappamisen olleen joka kesäinen ilmiö.
 

Stratman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minua kyllä hieman jopa ärsyttää, että tapaus kuitataan vain toteamalla "tappoi kissan". Todellisuudessahan tapaus meni niin, että kissa hakattiin kituvaksi ja poltettiin elävältä niin että omistaja löysi kissan nuotiosta kitumasta. Lisäksi mökki oli ilmeisesti yritetty tuhopolttaa muun ilkivallan lisäksi.


Ritva kertoo soittaneensa itse poliisit paikalle.

- Sitten minä vasta tajusin, että mitä oli tapahtunut, kun löysin emokissan kituvana palavasta nuotiosta. Siinä vaiheessa soitin poliisit paikalle. Silloin oli minun 50-vuotissyntymäpäiväni. Siitä tuli surujuhla – otin sen todella raskaasti.
Rouvan mukaan mökki oli myös tuhottu. Saman todistavat poliisin kuvat rikospaikalta.

- Astiakaappi oli vedetty alas sekä uuni oli laitettu päälle, jotta mökki palaisi. Onneksi olin katkaissut sähköt ukkosen takia edellisenä iltana.
Ritva kertoo kissojen tappamisen olleen joka kesäinen ilmiö.

Tässä tullaan sen ikuisen kysymyksen eteen, että ovatko vanhat teot joskus sovitettuja ja voiko tekijä aloittaa alusta ja saada anteeksi. Vaikea tapaus tämä, koska nuo teot ovat sen verran sadistisia ja sairaita. Silti olen sitä mieltä, että demareiden ei varsinkaan tämän kesän tapahtumien jälkeen olisi kannattanut nostaa kissantappajaa näin näkyvään rooliin. Nyt PS:lle ja kaikille muillekin annetaan lyömäase jokaista rasismikohuun tai vastaavaan.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ero keskustelussa tulee teini versus aikuinen aikajanalla. Demariketjussa todistetaan vahvasti, että 15 -vuotias kissan kiduttaja on aina menetetty tapaus ja sadisti, kun taas aikuisten ihmisten arvomaailma muuttuu nopeastakin.

Minkäs ikäinen Näkkäläjärvi oli törkeän ratin aikaan? Entäpä silloin kun hän valehteli vakuuttaessaan puolueelle, että kertoisi tuomioistaan jos niitä olisi?

Käsittämätöntä, että tämä valehtelu ei saa enempää huomiota kokonaisuudessa. Yle sentään mainitsee tuostakin: SDP:n tuoreen puoluesihteerin rikostuomiot nousivat taas otsikoihin: Näkkäläjärvi löi teini-ikäisenä kissaa lapiolla

Kysymys on henkilön persoonan ja luotettavuuden kokonaisarvioinnista, jossa nimenomaan kokonaisuus on olennainen. Se, että rikosten ja niistä valehtelun lisäksi löytyy vielä sadistista eläimen kidutusta jonka kuittaa vain osana nuoruuden vaikeita aikoja, on monelle ihan ymmärrettävästi syy muodostaa henkilöstä mielipide.


”Vakuutan myös, että ehdokkaaksi asettuessani olen kertonut minut ehdokkaaksi asettavalle taholle, mikäli minulla on rikostuomio tai rikoksiin liittyvä tutkinta käynnissä, joka voi ehdokkuuden myötä tuoda julki.”
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Oli PS:sta mitä mieltä tahansa, niin tällaiset Lindtmanit ja Näkkäläjärvet eivät tuo kuin marginaalisen määrän persuihin valuneita miesduunareita takaisin SDP:n taakse.

Ja tässäkin voi kestää pitkä aika, koska kuilu on kasvanut erittäin syväksi. Pelkästään Marinin poistuminen tuskin tuo ketään demareista persuihin karanneita takaisin, vaan tehdystä politiikasta riippuen joitakin pidemmän ajan kuluessa.

Sen sijaan Marinin myötä demareihin siirtyneiden vassareiden ja vihreiden poistuminen voi tapahtua hyvin nopeastikin. Varsinkin, kun Lindtmanin ajan alku oli näin vakuuttava.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Juuri näin. Vaikeaa kyllä ymmärtää, miten tämäkin nyt saatiin taas uhriuduttua mutta valittu linja pitää ilmeisesti hamaan loppuun asti.

Ja pidän ko. henkilöä täysin kelvottomana mihinkään poliittiseen tehtävään, enkä demareita edes äänestä, mutta ei tää homma liity näihin rasismijuttuihin millään tavalla. Tai tee niihin kohdistuvaa ansaittua kritiikkiä turhaksi.
Ihan sivuhuomiona, että eikö tämä kissatapaus ole myös rasistitapaus? Kohdehan oli joku vähemmistöryhmän edustaja ja teko oli ehkäpä ainaka nykylain mukaan jopa viharikos.
 

Stratman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Juuri näin. Vaikeaa kyllä ymmärtää, miten tämäkin nyt saatiin taas uhriuduttua mutta valittu linja pitää ilmeisesti hamaan loppuun asti.

Ja pidän ko. henkilöä täysin kelvottomana mihinkään poliittiseen tehtävään, enkä demareita edes äänestä, mutta ei tää homma liity näihin rasismijuttuihin millään tavalla. Tai tee niihin kohdistuvaa ansaittua kritiikkiä turhaksi.

Ei olekaan, mutta näin persut tulevat kääntämään asian ja he tulevat hyödyntämään tämän demareiden mokan niin kauan, kuin Näkkäläjärvi pysyy asemassaan. Politiikka on pitkälti taktiikkaa ja tässä demarit tekivät strategisen mokan.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tässä tullaan sen ikuisen kysymyksen eteen, että ovatko vanhat teot joskus sovitettuja ja voiko tekijä aloittaa alusta ja saada anteeksi. Vaikea tapaus tämä, koska nuo teot ovat sen verran sadistisia ja sairaita. Silti olen sitä mieltä, että demareiden ei varsinkaan tämän kesän tapahtumien jälkeen olisi kannattanut nostaa kissantappajaa näin näkyvään rooliin. Nyt PS:lle ja kaikille muillekin annetaan lyömäase jokaista rasismikohuun tai vastaavaan.

Kyllä teot voi yleensä sovittaa ja saada anteeksi (anteeksi ei kuitenkaan ole mikään pakko yksittäisten ihmisten antaa), mutta sen ei aina kuulu täysin poistaa niiden vaikutusta loppuelämään. Esim. moraalisena kysymyksenä, kuuluuko lastenraiskaajan saada työskennellä päiväkodissa jos hän on "sovittanut tekonsa"? Minusta ei, koska tällaista riskiä ei ole tarpeen ottaa eikä ole mitenkään epäinhimillistä että henkilöä kohtaa tällainen varsin lievä rajoitus ammatinvalinnan osalta.

Case Näkkäläjärvessä ei kukaan tunnu edes vaativan ettei hän saisi olla ehdolla. Sen sijaan peräänkuulutetaan järkeä olla äänestämättä häntä ja perustellaan tätä. Näin peruskansalaisena saatavilla olevien tietojen nojalla Näkkäläjärvi osoittanut olevansa ainakin tuomittu rikollinen ja valehtelija, joka on nuorena syyllistynyt jopa poikkeuksellisen sadistiseen ja empatiakyvyn puutteesta kielivään rikokseen. Onko jotain sellaista tietoa, joka kumoaisi tästä piirtyvän henkilökuvan? Onko Näkkäläjärvi toiminut esim. omaa etuaan vastoin muiden hyväksi? Vai onko hän kenties tavoitellut itselleen valtaa?

Ihmiselle anteeksi antaminen ei tarkoita, että kokisi tämän sopivaksi saamaan valtaa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nostan vielä framille sen, että on ollut mukava lukea tästä ketjusta monen "demarihenkisen" myöntävän, että tämä nimitys oli vikatikki. Kertoo kuinka kaukana aktiivipoliitikot ja demarivaikuttajat ovat kansasta ja äänestäjistään. Sama pätee siis varmasti moneen muuhunkin puolueeseen ja asiaan.
 
Minua kyllä hieman jopa ärsyttää, että tapaus kuitataan vain toteamalla "tappoi kissan". Todellisuudessahan tapaus meni niin, että kissa hakattiin kituvaksi ja poltettiin elävältä niin että omistaja löysi kissan nuotiosta kitumasta. Lisäksi mökki oli ilmeisesti yritetty tuhopolttaa muun ilkivallan lisäksi.
Tai ei edes ”tappoi kissan”, vaan ”syyllistyi eläinsuojelurikokseen”. Oksettavaa vääristelyä ja sadistin toimien peittelyä.

Itsehän tutustuin aiheeseen vasta perjantaina, enkä ollut todellakaan muistanut kyseistä tarinaa aikaisemmin, kun siitä v. 2019 korjoiteltiin. Ja toden totta, ensiajatuksena oli, että teko on noille alueille tyypillinen ”lopetti kissan ampumalla”, mutta pakko sanoa että hieman jopa järkytyin kuvia ja tekstejä lukiessa. Aivan sairasta, tollasella roskalla ei pitäisi olla mitään asiaa mihinkään luottamustehtävään ikinä.

Itse Lindtman taas saa kärsiä tekojensa seuraukset ja nimenomaan nimetykseen liittyen. Hänen ”natsikytköksiä” pidän itsekin yliampuvina ja klikkiotsikointina, näin vahvan oikeistolaisenakin äänestäjänä.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nostan vielä framille sen, että on ollut mukava lukea tästä ketjusta monen "demarihenkisen" myöntävän, että tämä nimitys oli vikatikki. Kertoo kuinka kaukana aktiivipoliitikot ja demarivaikuttajat ovat kansasta ja äänestäjistään. Sama pätee siis varmasti moneen muuhunkin puolueeseen ja asiaan.

Tähän liittyen kannattaa lukea myös Demokraatin varsin järkevä kirjoitus. Tietenkin anteeksiannon auvoa painotetaan, mutta virkistävästi ei esitetä, että asia olisi sovitettu, se pitäisi unohtaa ja "mennä eteenpäin".




Rikoksia ei saa tekemättömiksi. Ne tulevat Näkkäläjärveä vastaan vielä pitkään tämän viikon jälkeenkin, jokaisessa elämänvaiheessa tai urakäänteessä.

Niitä ei voi mitätöidä millään olkiukkoilulla, sillä että politiikassa on muitakin syntisiä jotka saavat edetä korkeisiin tehtäviin.

...
Vallankäyttäjiä pitää valvoa, eikä heidän hyvistä ja pahoista teoistaan kertomista pidä suitsia.
...
Syyttömille luontokappaleille tehtyä julmuutta ei voi puolustella, kaunistella eikä mitenkään etäännyttää olosuhteista tai elämäntilanteista johtuviksi sattumiksi. Se on aina oma tietoinen valinta, joukkopaineessakin.
...
Olennainen edellytys sovitukselle tulee katumuksesta, virheiden myöntämisestä ja aidosta halusta syntiensä korjaamiseen.

Tätä Mikkel Näkkäläjärveltäkin nyt odotetaan puoluesihteerityössään: näytä että olet oppinut menneisyydestäsi. Näytä, että käytät uutta asemaasi hyvän tekemiseen, koska olet nähnyt itse miten helppoa pahan tekeminen on.

Kauanko tätä sitten pitää jatkaa? Luulen, että syvästi asiaa pohtineena Näkkäläjärvi itse tietää vastauksen: katumisen taakka säilyy koko loppuelämän ajan.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Minkäs ikäinen Näkkäläjärvi oli törkeän ratin aikaan? Entäpä silloin kun hän valehteli vakuuttaessaan puolueelle, että kertoisi tuomioistaan jos niitä olisi?...

Minusta Näkkäläjärven valinta oli käsittämätön virhe Demareilta ja Lindtmanilta.

En kuitenkaan ole ottanut missään vaiheessa kantaa häneen tässä keskustelussa, olen vain puolustanut hölmöjä teinejä.

En tiedä minkälainen kokemus sinulla on oirehtivista teineistä ja heidän elämän jatkosta. Itselläni on kokemusta sadoista huostaanotetuista nuorista ja samaan aikaan olen osallistunut säännöllisesti alan ammattilaisten vetämiin työnohjauksiin.

Murrosikä on korjaava ikä, jos nuori saa tarvittavaa tukea. Tässä ketjussa esitetyt yleistykset eivät perustu mihinkään, osa nimimerkeistä on poiminut satunnaisia artikkeleja omien ajatustensa tueksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös