Sosialidemokraatit – SDP

  • 1 500 288
  • 11 628

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
Kannattaa jatkossa lukea ne vaalijulisteiden pienet präntit, siellä voi lukea "Lupauksemme ei ole lupaus."

Uskooko joku vielä ihan aikuisten oikeasti, että yksikään puolue olisi kiinnostunut vaalilupaustensa toteuttamisesta? Seuraavaksi tähän todellisuuteen taitavat karusti herätä perussuomalaisten uudet, innokkaat kannattajat, joilla on vielä sineä silmässä.

Esimerkiksi demarit olisivat nyt hallitusvastuussa ollessaan tehneet todennäköisesti samat päätökset, joiden takana ovat nyt Keskusta ja Kokoomus. Oppositiosta on tietenkin räksytettävä - etenkin vaalien lähestyessä - mutta hallitusvastuussa ollessaan SDP on ollut maamme johtava oikeistopuolue.
 
Suosikkijoukkue
HIFK ja brändin juojat. NP#35.
Uskooko joku vielä ihan aikuisten oikeasti, että yksikään puolue olisi kiinnostunut vaalilupaustensa toteuttamisesta? Seuraavaksi tähän todellisuuteen taitavat karusti herätä perussuomalaisten uudet, innokkaat kannattajat, joilla on vielä sineä silmässä.

Esimerkiksi demarit olisivat nyt hallitusvastuussa ollessaan tehneet todennäköisesti samat päätökset, joiden takana ovat nyt Keskusta ja Kokoomus. Oppositiosta on tietenkin räksytettävä - etenkin vaalien lähestyessä - mutta hallitusvastuussa ollessaan SDP on ollut maamme johtava oikeistopuolue.

Juuri näin! Kolmen isoimman puolueen sävyerot hallituksessa ollessaan ovat niin haaleita, ettei niitä erota enää kuin mikroskoopilla. Duunarit, yrittäjät ja maatalousyrittäjät yhdistykää uuden sateenkaarilipun alle (niin saa kristilliset sitten känistä oppositiossa uudesta homomaisesta tunnuksesta)!
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Hmm, mitenkäs tässä yhteydessä siis tulkitset tuon Kataisen ehdotuksen:

”Mitä enemmän naisvaltaisille koulutetuille aloille maksetaan yli yleisen korotustason, sitä enemmän olemme valmiit nostamaan kuntien saamia valtionosuuksia. Esitämme, että valtio siis maksaa kunnille sen osuuden naisvaltaisten alojen palkankorotuksesta, joka ylittää yleisen korotustason.”
Minä tulkitsen asiaa niin että kyseinen ehdotus on erittäin monimutkainen ja epäselvä ja vaikka ajatus on kaunis, niin ehdotus on melko hölmö. Jotta tuota voitaisiin tulkita, niin pitäisi päättää että mitkä ovat naisvaltaisia koulutettuja aloja (naisten osuus yli 50%?, vaaditaanko akateeminen koulutus vai hyväksytäänkö kaikenmaailman opisto-hoitsut) ja vielä viimeisenä miten lasketaan yleinen korotustaso (tarkoittaako se pelkästään kunnallisien työntekijöitä, myös valtion työntekijöitä vai myös yksityisiä). Niinpä tuo on käytännössä niin mahdoton lupaus työnantajapuolelle, etteivät he sitä voi noudattaa. Siinä vaiheessa kun he tekevät oman diilinsä ei esim yleinen korotustaso ole tiedossa.

Jos jollekin on asiat selviä, niin hän voisi lämpimikseen laskea, että mikä tuo yleisen tason ylimenevä osuus on ja paljonko se olisi valtiolle maksanut.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Miksi tässä ketjussa käsitellään lehdistön keksimiä narratiiveja viime vaalien ajalta, kun esitetty kritiikki SDP:n talouspolitiikkaa ja lupauksia kohtaan tuli vihreistä?

Excatly...

Mitä palvelee vanhojen muistelu? Eikö vaalit edessä ole Se keskustelun aihe. Miten tästä/siitä eteenpäin.

Ja näihin demarit antoivat aika erikoisia vastauksia.

Anni Sinnemäki kritiikkihän oli yritys hahmottaa Sdp:n talouspolitiikan linjaa ja johtopäätös: "Kannanotoista muodostuva kokonaisuus on käsittämätön." on kyllä aika osuva.

"Sdp on sanonut 'ei' arvonlisäveron nostolle, tuloveron korotuksille, kiinteistöveron nostolle ja menokurille ja menojen leikkauksille. He suhtautuvat kriittisesti energiaverojen korottamiseen, eläkejärjestelmän uudistamisesta he eivät suostu edes keskustelemaan, ja nyt he sanovat, että Suomeen ei tarvita ihmisiä tekemään töitä maan rajojen ulkopuolelta".

Täytyy kuitenkin muistaa, että valtiovarainministeriön arvion mukaan julkisessa taloudessa olisi ensi vaalikaudella noin 6 miljardin eli 6000 miljoonan euron paikkaustarve. Sitä ei demareiden pelkällä pääomaveron nostolla tehdä (joka sekin toki on oltava osa pakettia)
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Excatly...

Mitä palvelee vanhojen muistelu? Eikö vaalit edessä ole Se keskustelun aihe. Miten tästä/siitä eteenpäin.

Keskustelu ei varmasti keskeisesti koske Kokoomuksen populistista vaalikampanjaa viime eduskuntavaaleissa, mutta kun täällä niin järkyttyneesti juuri kokoomus-suunnasta kauhisteltiin Urpilaisen populistisia ulostuloja näin vaalien edellä niin oli varmasti hyvä virkistää hieman näiden kauhistuneiden selvästikin viallista lähimuistia... Jos läksy on nyt siis opittu niin voidaan toki jatkaa SDP:n lopun odottamista, mikä siis lienee se ketjun varsinainen "aihe".
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Toisin kuin toveri mjr yrittää väittää niin siitä muistin virkistystä tarvitsivat juuri eniten toveri mjr:n omat hengenheimolaiset jotka epätoivoisesti yrittävät puolustella tätä Urpilaisen populismia jollain keksityillä teoilla/lupauksilla menneisyydestä.

Kokoomus lupasi parantaa koulutettujen naisalojen palkkausta ja sen he saivatkin läpi yhden järjestön reikäpäisestä vastustuksesta huolimatta.
 

kovalev

Jäsen
”Mitä enemmän naisvaltaisille koulutetuille aloille maksetaan yli yleisen korotustason, sitä enemmän olemme valmiit nostamaan kuntien saamia valtionosuuksia. Esitämme, että valtio siis maksaa kunnille sen osuuden naisvaltaisten alojen palkankorotuksesta, joka ylittää yleisen korotustason.”
Tämä on jo osa legendaa, joka myös merkittävällä tavalla vaikutti siihen, että eräällä ammattiryhmällä - kun kerrankin kohdalle sattui - karkasi suhteellisuudentaju täysin.
Koko syksyn ajan hoitajia haastateltiin eri medioissa. Viesti oli harvinaisen samankaltainen: "Meille luvattiin 500 euron korotus, ja nyt se otetaan."
Kysymys kuuluukin: Kuka lupasi? Tehyn puheenjohtaja? Kyllä, hänkin, mutta jokainen ymmärtää että se ei riitä, että liiton puheenjohtaja lupaa jotakin.
Joku poliitikko ennen vaaleja? Mahdollisesti joku.
Mahdollisesti joku oppositiopoppoo oli ottanut sen oikein vaaliteemakseen.

Sekin unohtuu usein, että ennen -03 vaaleja kahdeksan oppositiovuoden näivettämä Keskusta oli ehtinyt luvata jo kaiken mahdollisen maan ja taivaan väliltä, kunnes Irak-keskustelusta löytyi se varsinainen kultasuoni.

Lupaukset ovat kivoja, ja onkin hauska nähdä kuinka Keskusta lähtee nokittamaan. Pääministeri ei halunnut kampanjoida vielä, mutta riittääkö maltti.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Toisin kuin toveri mjr yrittää väittää niin siitä muistin virkistystä tarvitsivat juuri eniten toveri mjr:n omat hengenheimolaiset jotka epätoivoisesti yrittävät puolustella tätä Urpilaisen populismia jollain keksityillä teoilla/lupauksilla menneisyydestä.

Kokoomus lupasi parantaa koulutettujen naisalojen palkkausta ja sen he saivatkin läpi yhden järjestön reikäpäisestä vastustuksesta huolimatta.

Joo, whatever. Faktoihin palatakseni niin tuo oheinen mielipiteenvaihto Kokoomuksen vaalitentissä on melkoisen kiinnostava myöskin:

Katainen: Riippuu tietysti siitä kuinka paljon te haluatte niitä palkkoja korottaa. Me emme tietysti voi sanoa suoraan, että... Korvola: Voiko satasella nostaa? Perho: Kyllä varmasti pitää nostaa satanen ja toinenkin, on... Korvola: No sitten se on miljardi! Perho: Kuntaliitto on laskenut, että jos hoitoalan palkkoja, sairaanhoitajien ja perushoitajien palkkoja nostettaisiin 20 prosentilla se maksaisi bruttona 800 miljoonaa euroa.

Korvola: Kunnallinen työmarkkinalaitos kertoo, että ensinnäkin tämä korvamerkitseminen, he eivät ymmärrä miten tämä korvamerkitseminen ylipäätään on mahdollista, valtion lähettää kuntiin rahaa ettei ne käytä ettei käytä sitä urheiluhalleihin ja maastolatuihin...

Perho: Siksi se juuri pitää korvamerkitä ja sitoa tähän tuloratkaisuun. On selvä että kuntatyönantaja ei voi luvata eikä päästäkään näihin suurempiin korotuksiin ellei valtio kanna tästä osavastuuta…

Katainen: Korotetulla valtionosuudella...

Perho: Korvamerkityllä rahalla.


Perho tuskin lämpimikseen mainitsi, ettei 20%:n korotus merkitse suinkaan miljardin euron kuluja vaan ihan vain 800 miljoonan, mutta voi olla että kysymyksessä oli ihan neutraali huomautus empiirisestä todellisuudesta, joka nyt sattui vain tapahtumaan vaalitentissä. Tämä kaikki ilman mitään ehtoja vastaavista rakenneuudistuksista. Eli kävi niin että vaalikauden alussa syydettiin suuret palkankorotukset vaalilupausten ja -vihjausten kuumentamassa ilmapiirissä ilman että oltaisiin vaadittu näille mitään olennaisia vastikkeita. Veikkaan että muutaman vuoden päästä koko tämä prosessi tulee vaikuttamaan täysin absurdilta, epätodelliselta. Kokoomuksen kohdalla ongelma ei ollut pelkästään populistinen korotushysterian lietsominen vaan myös osittain korotusten toteuttaminenkin. Järkyttävän vastuutonta politiikkaa.
 
Viimeksi muokattu:

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Yksi vaihtoehto on sellainen hallitus, joka tosissaan tekee yhteistyötä (siis muutakin kuin pitää juhlapuheita) työmarkkinajärjestöjen kanssa sen eteen, että työkyvyttömyyseläkkeelle jäävien määrä saataisiin radikaalisti tippumaan.

Vanhasen Rukan lumien ulostulon jälkeen asetettiin Rantalan työryhmä, jossa siis ovat työmarkkinajärjestöt edustettuina. Tuloksiahan tämä ryhmä ei ole tainnut juurikaan saada aikaan.
Jos ja kun työryhmä ei saa tuloksia ja hallitus ei yleislakon uhalla voi mitään yksin päättää, niin mitäpä arvon nimimerkki itse tekisi, jos olisi pääministeri?
Opposition lupaukset on kuultu, mutta onko meillä tällä valtiovelalla varaa maksaa sellaisia korkoja, joita Urpilaisen lupaama 'mitääntekemättömyys' tuottaisi?
 

Viljuri

Jäsen
Excatly...

Mitä palvelee vanhojen muistelu? Eikö vaalit edessä ole Se keskustelun aihe. Miten tästä/siitä eteenpäin. [...]

Anni Sinnemäki kritiikkihän oli yritys hahmottaa Sdp:n talouspolitiikan linjaa ja johtopäätös: "Kannanotoista muodostuva kokonaisuus on käsittämätön." on kyllä aika osuva.

"Sdp on sanonut 'ei' arvonlisäveron nostolle, tuloveron korotuksille, kiinteistöveron nostolle ja menokurille ja menojen leikkauksille. He suhtautuvat kriittisesti energiaverojen korottamiseen, eläkejärjestelmän uudistamisesta he eivät suostu edes keskustelemaan, ja nyt he sanovat, että Suomeen ei tarvita ihmisiä tekemään töitä maan rajojen ulkopuolelta".

Jos palataan keskustelun aiheeseen, niin en ole nähnyt kovinkaan montaa pohdiskelua tästä demareita vaivaavasta melkoisesta kuilusta puolueen todellisten näkemysten ja viestinnän välillä.

Demarit - kuten mjr/Yläpesä - tietävät, että "jottain tarttis tehrä", mutta viestinnässä tämä ei näy.

Mitä aikaisemmin teemme jotakin, sitä paremmin muutokset vaikuttaisivat. Yläpesä/mjr -akseli on oikeassa siinä, ettei nykyinenkään hallitus ole kovin paljoa tehnyt asian eteen, mutta samaahan voitaisiin sanoa Bismarckista, joten ei se ole kovin hedelmällinen tie.

Mutta jos palataan SDP:n viestintään ja strategioihin, niin vittumaisinta mitä äänestäjät voisivat SDP:lle tehdä, olisi äänestää puolue myös eduskunnan puolella parlamentaariseen vastuuseen, jolloin puolueen ja SAK:n väliset yhteistyökuviot joutuisivat melkoiselle koetukselle ensi vaalikaudella.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Demarit - kuten mjr/Yläpesä - tietävät, että "jottain tarttis tehrä", mutta viestinnässä tämä ei näy.

Demarit? Äläs ole höpsö, olen liberaali, sinä olet republikaani, Erkki Tuomioja on sosiaalidemokraatti ja Jutta Urpilainen demari. Yläpesä lienee hedonistisesti huvitteleva postmodernisti. Anyway, kaikki järkevät ihmiset tietävät, että jotain tarttis todellakin tehdä palvelutuotannon rakenteiden suhteen, mutta kukaan järkevä ihminen ei koskaan tunnu olevan hallituksessa. Paitsi Osmo Soininvaara kerran.
 

Viljuri

Jäsen
Demarit? Äläs ole höpsö, olen liberaali, sinä olet republikaani, Erkki Tuomioja on sosiaalidemokraatti ja Jutta Urpilainen demari. Yläpesä lienee hedonistisesti huvitteleva postmodernisti. Anyway, kaikki järkevät ihmiset tietävät, että jotain tarttis todellakin tehdä palvelutuotannon rakenteiden suhteen, mutta kukaan järkevä ihminen ei koskaan tunnu olevan hallituksessa. Paitsi Osmo Soininvaara kerran.

Katainen puhui taas tänään kuntien palvelurakenteen uudistamisesta, jonka osalta yksi tärkeimmistä huomioon otettavissa puolista olisi kuntien määrän vähentäminen, kuntademokratian ja kansalaisten vaikutusvallan turvaamiseksi.

On turha pitää sellaisia kuntia keinotekoisesti valtion tuilla pystyssä, jotka eivät ole elinkelpoisia, tai ovat elinkelpoisia yksinkertaisesti siitä syystä, että huijaavat peruspalveluiden tarjoamisessa.

Miksi sitten mitään ei tehdä?

Eihän kysymys ole siitä, että kuka istuu hallituksessa tai ei. Kysymys on eturyhmien vastustuksesta, tässä tapauksessa monet ammattiryhmät saavat tuekseen kepulaiset, joiden kuuluisa "kenttä" istuu näissä lakkautettavissa kunnissa veronmaksajien rahoilla suunnittelemassa kepulaisia strategioita. Peruspalvelut jäävät tälle toiminnalle alisteiseksi.

Miten sitten vähentää eturyhmien painostusvaltaa? Viestimällä avoimesti, sillä totuus ei pala tulessakaan. Voin olla naiivi, mutta se lienee ainoa keino, siitäkin huolimatta, että toimittajat vääristelevät minkä tahansa viestinnän ala-arvoiseksi, vielä eturyhmienkin edunvalvontaa matalamielisemmäksi paskaksi.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Katainen puhui taas tänään kuntien palvelurakenteen uudistamisesta, jonka osalta yksi tärkeimmistä huomioon otettavissa puolista olisi kuntien määrän vähentäminen, kuntademokratian ja kansalaisten vaikutusvallan turvaamiseksi.

Jos kuntarakennetta ajattelee puhtaasti taloudellisesti, niin suurimmat säästöt tapahtuisivat suurten kaupunkiseutujen yhdistämisissä. Kuten nyt Lahdenseudun. Pääkaupunkiseudulla Hki/Vantaa koalitio vaatisi sen Espoonkin, vana tässä törmätään siihen puoluepoliittisen esteeseen, joka jarruttaa niiden pientenkin kuntien yhdistymisiä. Ne kun vaikuttavat poliittisiin valtasuhteisiin, joista pyritään kynsin hampain pitämään kiinni. Kepulle on tärkeää pitää pieniä kuntia mahdollisimman paljon ja Kokoomuslaiset eivät halua paremmin toimeentulevien alueita yhdistettäväksi heikommin toimeentuleviin alueisiin (pääkaupunkiseudulla Espoota ei kiinnosta, Tampereen seudulla rikas Pirkkala haluaa vain rusinat pullasta jne. jne.)

Palvelurakenteiden uudistamisesta ei ole paljoa hyötyä, jos se tapahtuu ylikunnallisia palveluita muodostamalla, koska päätöksenteko karkaa kuntalaisen ulottumattomin, ja se taas vaikuttaa ihmisten kokemaan toimintamallien oikeutukseen.

Terveydenhuolto on se iso kakku, joka nyt tehtävällä rakenneuudistuksella sen kun byrokratisoituu lisää erillisine terveydenhoitoalueen minimiväestövaateella (siis ei vaadita kuntaa, jossa on 20000 ihmistä, riittää kun kunnat silppuavat tämmöisen väkimäärän kasaan, järjetöntä, mutta kepun hallituksessa ollessa on mahdotonta saada läpi vaadetta 20000 asukkaan kunnista).

Keskusta on ainoita isoja agraaripuolueita länsimaissa, ja tämä johtuu pitkälti kuntarakenteesta. Maataloudesta saa toimeentulonsa vain 3% väestöstä ja maaseudullakin osuus on enää 10%. Mitä sillä 2.5 miljardilla saisikaan aikaan, jos se kohdennettaisiin jotenkin muutoin, kuin tukina tälle 10% maaseudun asukkaista.
 
Suosikkijoukkue
Paikalliset, nykyinen ja entinen
Jos kuntarakennetta ajattelee puhtaasti taloudellisesti, niin suurimmat säästöt tapahtuisivat suurten kaupunkiseutujen yhdistämisissä. Kuten nyt Lahdenseudun. Pääkaupunkiseudulla Hki/Vantaa koalitio vaatisi sen Espoonkin, vana tässä törmätään siihen puoluepoliittisen esteeseen, joka jarruttaa niiden pientenkin kuntien yhdistymisiä.

Lahden seutu yhtenä kuntana voisi vielä toimiakin, mutta pk-seutu taitaisi yhdistettynä jo enemmän synnyttää kuin poistaa byrokratiaa. Sairaanhoitopiiri HUS on esimerkki suuruuden synnyttämästä byrokratiasta, joka ei ole enää oikein kenenkään hallinnassa - ei johtamisen, ei luottamushenkilöiden vaikuttamisen eikä varsinkaan kustannusten hallinnan puolesta.

Euroopassakin suurkaupunkeihin on yleensä perustettu jonkinlainen hajautettu hallintomalli. Esim. lätäkön takana oleva Tukholma koostuu useista itsehallinnollisista kaupungeista vaikka puhutaankin vain Tukholmasta.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Lahden seutu yhtenä kuntana voisi vielä toimiakin, mutta pk-seutu taitaisi yhdistettynä jo enemmän synnyttää kuin poistaa byrokratiaa. Sairaanhoitopiiri HUS on esimerkki suuruuden synnyttämästä byrokratiasta, joka ei ole enää oikein kenenkään hallinnassa - ei johtamisen, ei luottamushenkilöiden vaikuttamisen eikä varsinkaan kustannusten hallinnan puolesta.

Euroopassakin suurkaupunkeihin on yleensä perustettu jonkinlainen hajautettu hallintomalli. Esim. lätäkön takana oleva Tukholma koostuu useista itsehallinnollisista kaupungeista vaikka puhutaankin vain Tukholmasta.

En tunne Tukholman tilannetta tarkalleen, mutta epäilisin että Ruotsissa tämä "maakunta"-porras, joka on kuntien ja valtion välissä hoitanee monia Tukholman seudun suunnittelu- ja kehitysasioita. Helsingin seudulla tilanne on ihan oikeasti groteski, kun täysin yhtenäisen kaupunkialueen halkaisevat rajat (joiden logiikka on peräisin 1800-luvulta tai sitä aiemmalta ajalta) estävät ja hidastavat rutiini-suunnittelua (puhumattakaan mistään kunnianhimoisemmasta). Katainen kuulemma tänään sanoi, että pärjättäisiin 100 kunnalla. Jos näin on niin sitten pärjättäisiin vielä paremmin 20-40 talousalueisiin perustuvalla "maakunnalla" tai miksi niitä nyt sitten nimitettäisiinkin. Tämä toki veisi päätöksentekoa kauemmaksi kuntalaisista, mutta totuuden nimissä se on kutakuinkin kaukana tänäänkin - jos uudistus onnistuttaisiin tekemään järkevästi niin ehkä olisi mahdollista suorastaan lisätä ihmisten kiinnostusta paikallishallintoon. Myöskin luottamusmiehillä olisi ehkä tällöin enemmän ammattilaisina mahdollisuus pistää edes vähän hanttiin virkamiehille.
 
Suosikkijoukkue
Paikalliset, nykyinen ja entinen
Myöskin luottamusmiehillä olisi ehkä tällöin enemmän ammattilaisina mahdollisuus pistää edes vähän hanttiin virkamiehille.

tai sitten heistä tulisi itsestään aivan virkamiesten kaltaisia.

No jaa, tiedä olisiko se nyt sitten huonokaan asia. Minulla on enempi sellainen kuva, että siitä on harvoin seurannut mitään hyvää kun luottamusmiehet ovat panneet hanttiin virkamiehille.
 

Viljuri

Jäsen
Miksi ylipäätään on muutakin kuin valtionhallintoa?

Koska järjestelmä toimii aina paremmin silloin, jos ihmisillä on edes jokin käsitys siitä, että mihin he "kuuluvat". Täysin hahmottomat ja sekavat järjestelmät, kuten nyt esimerkiksi HUS tai Yleisradio, eivät synnytä ainakaan mitään positiivista koheesiota ihmisten välille, minkä lisäksi väärinkäytösten mahdollisuus kasvaa eksponentiaalisesti silloin, jos tehokasta kontrollia ei voida ruohonjuuritasoon sitoen järjestää.

Toisaalta taas jos yksikkö on niin pieni kuin se jossakin keskustakunnissa on, niin lähi- ja kaukosukulaisten kanssa asioiden hoitaminen ei huomioi tarpeeksi laajojen intressipiirien etuja. Syntyy liiallinen koheesio, jopa kyttäämiseen ja painostamiseen liittyvä kulttuuri.

Asia voitaisiin muotoilla paremmin ja lisätä hieman teoriaa, mutta menköön nyt näin.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Miksi ylipäätään on muutakin kuin valtionhallintoa?

Koska järjestelmä toimii aina paremmin silloin, jos ihmisillä on edes jokin käsitys siitä, että mihin he "kuuluvat". Täysin hahmottomat ja sekavat järjestelmät, kuten nyt esimerkiksi HUS tai Yleisradio, eivät synnytä ainakaan mitään positiivista koheesiota ihmisten välille, minkä lisäksi väärinkäytösten mahdollisuus kasvaa eksponentiaalisesti silloin, jos tehokasta kontrollia ei voida ruohonjuuritasoon sitoen järjestää.

Uskottavuus meni vähän siinä kohdalla kun sanoit Yleisradio - miksi et olisi sanonut vaikka IBM tai General Electric, olisi ollut vähän vähemmän epäsuhtaista. Mutta pointti on nyt siinä, että olisi aika naurettavaa vähentää kunnat sataan - jos pärjäämme sadalla kunnalla niin silloin väliporras tuossa muodossaan on syytä poistaa, koska siitä ei selvästikään ole hyötyä, ja perustaa paikallishallinto talousalueisiin, joiden hyvä puoli on siinä, että ne ihan oikeasti ovat toiminnallisia kokonaisuuksia - eikä siis mitään keskusvaltaisia abstraktioita kuten Neuvostoliitto ja EK...
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
tai sitten heistä tulisi itsestään aivan virkamiesten kaltaisia.

No jaa, tiedä olisiko se nyt sitten huonokaan asia. Minulla on enempi sellainen kuva, että siitä on harvoin seurannut mitään hyvää kun luottamusmiehet ovat panneet hanttiin virkamiehille.

On nyt silti olla hyvä olla edes jonkinlainen demokraattinen kontrolli. Nykyinen etäisyyden tunne, mikä kansalaisilla hallintoon on, ei minusta ole enää oikein terve tilanne. (Olkoonkin että tyhmät kansalaiset tapaavat yleensä äänestää tyhmästi.)
 

Viljuri

Jäsen
Big Brother 2010 alkaa tänään, ja ketjulla on jo yli 55.000 katselijaa.

SDP:tä käsittelevällä ketjulla on tätä kirjoitettaessa 141.000 katselukertaa, joten meneekö viikko tai jopa kaksi, että Big Brother 2010 ohittaa suosiossa maamme johtavan oppositiopuolueen?
 
Suosikkijoukkue
Paikalliset, nykyinen ja entinen
SDP:tä käsittelevällä ketjulla on tätä kirjoitettaessa 141.000 katselukertaa, joten meneekö viikko tai jopa kaksi, että Big Brother 2010 ohittaa suosiossa maamme johtavan oppositiopuolueen?

Viimeisimmät viestit eivät kyllä minusta oikein liity SDP:hen - ainakaan suoraan. Kun puhutaan kuntien määrän leikkaamisesta olisi osuvampi otsikko ehkä "Kepulaiset tiensä päässä".
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
SDP:tä käsittelevällä ketjulla on tätä kirjoitettaessa 141.000 katselukertaa, joten meneekö viikko tai jopa kaksi, että Big Brother 2010 ohittaa suosiossa maamme johtavan oppositiopuolueen?

Ja jos tuosta vielä poistaa sinun refresh-painallukset niin ollaan muutamassa kymmenessä tuhannessa katselukerrassa. Kuten todettu, demarit ovat niin pohjalla ettei tee mieli edes potkia niitä. Tuo presidenttikyselykin, herrajjumala vaikken olekaan kristitty. Onneksi edes Liikanen oli kieltäytynyt kunniasta. Tai toisaalta, vähemmän vahinkoa kai hän saisi aikaan Suomen presidenttinä?
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Big Brother 2010 alkaa tänään, ja ketjulla on jo yli 55.000 katselijaa.

SDP:tä käsittelevällä ketjulla on tätä kirjoitettaessa 141.000 katselukertaa, joten meneekö viikko tai jopa kaksi, että Big Brother 2010 ohittaa suosiossa maamme johtavan oppositiopuolueen?

Se ketjuhan tunnetusti syöksyy stratosfääriin samantien. Olen kyllä aina hämmästellyt sitä ilmiötä täällä raavaiden, jääkiekosta pitävien homofoobikko-kokoomuslaisten foorumilla! Monet taitavat elää kaksoiselämää täällä. Tiedä vaikka joku Daespookin olisi oikeasti hentoinen naishumanisti Kristiina-instituutista, eikä mikään sikaniska-insinööri jne.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Yläpesä lienee hedonistisesti huvitteleva postmodernisti.

Ei tarvi kuin puoli päivää käyttää ojankaivuuseen ja heti täällä selän takana heitellään leimakirveitä! Olen ainakin kolme kertaa kieltänyt olevani demari, vaikka kokkareiden slapstick-toilailuille hirnumisesta nautinkin. Hedonisti olen takuulla, varsinkin muhinoidessani kokkaripuolisoni kanssa satiinivällyjen välissä. Huvittelustakin olen saanut osani ja tuntuu jopa, että kiusallisen harvoin nykyään pääsee enää nautiskelemaan älyllisestä sanahuvittelusta. Olisiko nuoriso jotenkin tyhmistynyt? Posh-moder on itselleni edelleen mysteeri, lieneekö jokin sisar MILFille? Milfeistä puheenollen ärsyttää lisäksi suunnattomasti että ERK omittiin joksikin netti-ilmiöksi, jolta mentiin suoraan kysymään mitä mieltä hän on asemastaan MILF-jumalattarena. Sentään kunniallinen oksennuspusseja keräilevä isoäiti!

Olen edelleen siis kunniallinen liberaalidemokraatti, jolla ei ole puoluetta. Kokkarit tekevät itsestään marx-parodiaa (niistä veljeksistä), kepulit vääntävät itsensä kieroon ja paikalliset demarit valitsevat eduskuntaan Marko Asellin. Revi siitä sitte.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Sitä ihmettelen, että miten nimimerkki mjr jaksaa jauhaa tuosta vanhasta hoitajien palkankorotuksesta ja sen lupauksesta? Muistaakseni hoitajat saivat mitä halusivat ja tekivät sopimuksen jota juhlivat oikein porukalla.

Miten se liittyy siihen, että demarit lupaavat mitä sattuu ja kaikenlainen pohja puuttuu kaikelta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös