Sosialidemokraatit – SDP

  • 1 586 981
  • 12 177

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eivät kokkarit sentään yksin hallituksessa ole, eivätkä omista yli puolta eduskuntapaikoista. Joten sikäli ammut ohi.

Nopea silmäys vaalikoneen kysymykseen "Vanhusten hoitopalveluita ei saa yksityistää". Kokkarivastaajat olivat pääsääntöisesti jokseenkin eri mieltä tai täysin eri mieltä. Selvää halua jenkkimalliin siis on. Siinähän sitä olisikin riemua kerrakseen, että kokkareiden loosiveljet myyvät kunnalle palvelua ja valvojana on kokkarivetoinen kunnanjohto.

Niin kauan, kun demarit vastustavat tuota kehitystä, on heillä edes hitunen tervettä järkeä ja moraalia matkassa mukana.
Ja kun vielä ottaa huomioon sen tosiasian, että juurikin nykyisen hallituksen aikana ovat hoitotyöläiset lakisääteisesti tuomittuja ikuiseen orjatyöhön, koska erehtyivät taannoin lakkoilemaan laahavien palkkojensa ja työolosuhteidensa puolesta.

Nythän tilanne onkin suotuisa oikeistolaiselle ajattelulle. Ulkoistetaan kaikki palvelut, jotta saadaan sijoittajille mahdollisuus vetää välistä palvelun tuottamisesta. Tämä välistäveto tehdään lähinnä palkansaajapuolelle, kun tarittaessa hankitaan työntekijät ulkomailta, koska palvelun laadulla ei ole niinkään merkitystä, vaan ainoastaan sillä mitä se tuottaa sijoittajilleen.
Jos nyt kuitenkin joku suomalainen hoitaja sattuisi töihin eksymään/pääsemään, niin palkan ja etujen pudottamisesta lähtee neuvottelu, ja jos ei yhteisymmärrystä löydy, niin ainahan voi kilauttaa kaverille hallituksessa ja pyytää vähän tiukentamaan lakia, ja määrätä hoitsut hommiin! : ) Great! Hyvin hoidettu.

Ja jota esim danan persettä ei hierrä, niin satun tietämään suhteellisen monta esimerkkiä siitä, kuinka paljon huonommiksi ovat palvelut menneet hoitopuolella, kun kontrolli pettää ja vain sijoittajien persettä hellitään. Ja tässä ei nyt tosiaankaan puhuta mistään Betty Ford klinikasta, jossa varmaankin palvelu pelaa!

Edelleen peräänkuuluttaisin sitä, että reaalityön arvo korostuisi, ja välistäveto minimoitaisiin. Ketään ei palvele, paitsi sijoittajaa ja hänen hyväveliverkostoaan, se että kaikki kilpailutetaan sijoitusyhtiöiden kautta.

Itse näen siis, että ihan kaikkea ei pitäisi kuitenkaan laittaa markkinavoimien vietäviksi ihan radikaaleimmillaan. On kokonaan eri juttu ulkoistaa palveluita niitä itse fyysisesti tekevälle, kuin asettaa keinotekoisia rajoituksia esim. henkilöstönmääristä ja muusta vastaavasta. Itseasiassa hoitopuolella on todella monia pienyrittäjiä joutunut vaikeuksiin, koska tärkeämmäksi on nähty palveluiden tuottaminen sijoitustoiminnan kautta palveluita tuottaville yrityksille. Tämä on siis liki poikkeuksetta laskenut palvelun tasoa, ja itse fyysisen työn tekevän henkilön mahdollisuuksia parantaa ansiotasoaan jaj etujaan. Ei hyvä!

Hoitopuolella, kun siihen nyt enemmän keskityin, voidaan myös miettiä sitä, että viimeisten vuosien aikana hoitotyö itsessään on kehittynyt sellaiseen suuntaan, jossa joskus jopa merkittäviä osia lääkärin vastuista on siiretty hoitohenkilökunnalle. Palkoissa se ei kuitenkaan ole näkynyt! Mutta eipä tuo haittaa, kun eivät voi mitään vaatiakaan, kun danan ja hallituksen mielestä heillä ei ole oikeutta edes lakkoillakaan omien etujensa puolesta!
 
Miten voit vetää yhtäläisyysmerkkiä jenkkimallin ja tuon välille?

Kykysi vedellä ihan omia johtopäätöksiä asiasta kun asiasta on ihan omaa luokkaansa.

Oletko muuten sitä mieltä, että jos vanhusten hoitopalveluja ei saa kunta jostain syystä hoidettua (vaikka ainoa vanhusten talo palaa), niin ei pidä siltikään mennä ostamaan mistään mitään hoitopalveluja?

Koska jenkkityyliseen, lähes mielivaltaiseen toimintaan, tuollainen ulkoistaminen johtaa, mikäli ei ole oikeasti kunnollista valvontaa.

Kansalaiset, joilla on halu käyttää yksityisen puolen palveluita, olkoon siihen oikeus. Sen sijaan vierastan sitä, että yhteisiä rahoja siirrellään yksityiselle palveluntarjoajalle ja hoidon tarpeellisuutta ja eettisyyttä valvovat tahot saattavat olla hieman liian läheisissä väleissä palvelun tarjoajan kanssa.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ulkoistetaan kaikki palvelut, jotta saadaan sijoittajille mahdollisuus vetää välistä palvelun tuottamisesta. Tämä välistäveto tehdään lähinnä palkansaajapuolelle
Tukeeko sairaanhoitopalveluiden yksityisen puolen palkkaus versus julkisen puolen palkkaus muuten tätä teoriaa tällä hetkellä?

Ulkoistettujen palveluiden laatua voidaan mitata ja sitä voidaan käyttää kilpailutuskriteerinä. Minä olisin enemmän huolissani siitä, että kuka mittaa julkisen puolen laatua ja mitä sille voidaan tehdä? (varsinkin kun julkisen puolen työntekijät ovat de facto -eläkeviroissaan)

Kaikkia palveluita ei edellenkään pidä ulkoistaa ja toisiin palveluihin ne sopivat hyvin, toisiin huonosti.

Sanoinko muuten, että olen kansantalouden lisäksi opiskellut myös terveydenhuollon hallintoa? Siellä tällaisia asioita jotkut pohtivat ihan työkseen.
Edelleen peräänkuuluttaisin sitä, että reaalityön arvo korostuisi, ja välistäveto minimoitaisiin.
Kaunis teoria, vähän kuin kommunismikin. Jos tuo onnistuu, niin seuraavaksi voidaan sopia ettei kukaan tee enää rikoksia, niin ei tarvita enää poliiseitakaan ja taas saadaan säästöä.
 

grace

Jäsen
Suosikkijoukkue
CBJ
Ja kun vielä ottaa huomioon sen tosiasian, että juurikin nykyisen hallituksen aikana ovat hoitotyöläiset lakisääteisesti tuomittuja ikuiseen orjatyöhön, koska erehtyivät taannoin lakkoilemaan laahavien palkkojensa ja työolosuhteidensa puolesta.

Suojatyövelvoite ei voi tulla hoitohenkilöstölle yllätyksenä. Lakko on kuitenkin parin vuoden takaisista tapahtumista hieman laimea ilmaisu, koska kyseessähän oli uhkaus joukkoirtisanoutumisesta, joka sitten lopulta ei olisikaan oikea joukko irtisanoutuminen.

Ja jota esim danan persettä ei hierrä, niin satun tietämään suhteellisen monta esimerkkiä siitä, kuinka paljon huonommiksi ovat palvelut menneet hoitopuolella, kun kontrolli pettää ja vain sijoittajien persettä hellitään. Ja tässä ei nyt tosiaankaan puhuta mistään Betty Ford klinikasta, jossa varmaankin palvelu pelaa!

Ainakin Tampereella esimerkiksi vanhusten hoito pelaa paremmin yksityisellä sektorilla kuin kunnallisella.

Hoitopuolella, kun siihen nyt enemmän keskityin, voidaan myös miettiä sitä, että viimeisten vuosien aikana hoitotyö itsessään on kehittynyt sellaiseen suuntaan, jossa joskus jopa merkittäviä osia lääkärin vastuista on siiretty hoitohenkilökunnalle. Palkoissa se ei kuitenkaan ole näkynyt! Mutta eipä tuo haittaa, kun eivät voi mitään vaatiakaan, kun danan ja hallituksen mielestä heillä ei ole oikeutta edes lakkoillakaan omien etujensa puolesta!


Miten niin ei ole näkynyt palkoissa
? Tehy ainakin hehkutti totaalisesta "selkävoittoa" viime työtaistelun jälkeen. Onko sen jälkeen (noin kolmessa vuodessa) lääkäreiltä siirtynyt paljonkin tehtäviä muulle hoitohenkilöstölle?

Lakkoilla voi, mutta Tehyn loppuvuodesta 2007 masinoima härdelli oli kaukana perinteisestä lakosta. Ja tietyillä aloilla on suojatyövelvote. Jos tämä närästää niin silloin pitää siirtyä sellaisen sorvin ääreen, jossa voi lakkoilla ilman "pelkoa" suojelutyöstä.
 
Eli Kokoomus haluaisi kaikki palvelut yksityistää, mutta Keskusta vastustaa sitä? Miksi et siis sano, että Keskustalla on heillä edes hitunen tervettä järkeä ja moraalia matkassa mukana, vaan annat kunnian demareille, jotka eivät opposio-puolueena ole asian kanssa ole missään tekemisissä?

Eiköhän tuo yksityitämisen taso ole pitkälti riippuvainen kunnanvaltuustojen kokoonpanosta? Kyseisen vaalikoneen vastauksissa keskustalaiset olivat pitkälti kokkareiden linjoilla, demarit eivät.

Ihmettelen vähän tuota sokeaa ihailuasi Kokoomusta kohtaan. Ihan niinkuin muiden puolueiden jäsenet eivät olisi tarpeeksi fiksuja perustamaan hoivayrityksiä ja sitäkautta työllistämään ihmisiä.

Ei kyse ole muiden puolueiden jäsenten kyvyttömyydestä, vaan enemmänkin siitä, että hoivayrittäjät, kuten muutkin yrittäjät ovat mielellään lähellä puoluetta, jota kautta pääsevät helpoiten isoihin tuloihin.

En myöskään ole nähnyt lakia tai asetusta, jonka perusteella kunnanjohto olisi kokkarivetoinen. Ihmisethän sen päättävät.

Päättävät toki. Ikävä vaan, että tämän egoistisen äänestyskäyttäytymisen kärsijöiksi joutuvat kaikki. Muutokset tapahtuvat viiveellä. Enpä olisi uskonut, että Yhdysvalloissakaan kansalaiset alkavat uskoa joukkovoimaan ja tarttuvat nyrkkibanderolleihin. Mielipidemittauksen mukaan 37% vastaajista kannatti kapitalismia ja jopa 33% sosialismia. Kielii siitä, että siellä ei enää tuo Neuvostoliitolla pelottelu toimi, kuten sen haluttaisiin toimivan.
 
Viimeksi muokattu:

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Ulkoistettujen palveluiden laatua voidaan mitata ja sitä voidaan käyttää kilpailutuskriteerinä. Minä olisin enemmän huolissani siitä, että kuka mittaa julkisen puolen laatua ja mitä sille voidaan tehdä? (varsinkin kun julkisen puolen työntekijät ovat de facto -eläkeviroissaan)

Tällaisten väitteiden esittäjän kannattaisi tarkistaa tietonsa oikeellisuus jottei tulisi täysin valheellista tietoa levitettyä.

Jo tällä hetkellä huomattava osa julkisen puolen työntekijöistä on määräaikaisessa työsuhteessa ja määrä tulee kasvamaan tulevaisuudessa entisestään koska kunnilla ei ole juurikaan aikomusta palkata vakituista henkilökuntaa terveydenhuoltoon ja kasvatustoimeen, vaan erinäisin vippaskonstein kierretään hyvää tapaa ja lakia. Sairaaloiden ja terveyskeskusten vuodeosastoilla voi työskennellä jopa puolet henkilökunnasta määräaikaisella sopimuksella ja monilla sopimuksia on jatkettu pätkissä jo vuosien tai jopa yli kymmenen vuoden ajan. Kunnat löytävät kyllä porsaanreikiä kiertääkseen sen milloin määräaikainen on vakinaistettava, esim. siten, että työsopimusta ei enää jatketa kun lain hengenmukaisesti määräaikainen työsopimus tulisi vakinaistaa. Henkilö siirtyy siis työttömäksi, osastolle ei palkata uutta työvoimaa tiettyn ajanjakson aikana ja lopulta sinne palkataan uusi työntekijä määräaikaiseen työsuhteeseen ja toisinaan palkattu henkilö voi olla jopa sama jonka työsopimusta ei aiemmin uusittu.

Tällä hetkellä esim. Lappeenrannan kaupunki ei vakinaista käytännössä enää yhtään kasvatustoimessa toimivan koulunkäyntiavustajan tai lähihoitajan tehtävää (virkoja ei enää ole) vaan kaikki ovat määräaikaisella työsopimuksella töissä. Eksoten sairaanhoidonpiirissä tilanne on vielä se, että erikoissairaanhoidon tms. piirissä työskenteleville tehdään vakituisia työsopimuksia tai pitkiä määräaikaisia työsopimuksia. Mutta Eksoten sh:n piirissä tilanne on se, että eläkkeelle jäävän perushoitájan, lähihoitajan tai sairaanhoitajan tilalle ei välttämättä palkata henkilöä muuhun kuin määräaikaiseen työsuhteeseen. Tilanteesta riippuen voidaan toki tehdä poikkeuksia. Tilanne on sama muillakin paikkakunnilla.

vlad.
 

Wristlock

Jäsen
Katainen kertoo asiat oikeilla nimillä

- Kreikka meni vararikkoon, kun kaksi populistista pääpuoluetta lupailivat vuoron perään toisensa suohon eikä kukaan ottanut vastuuta kokonaisuudesta. Tämä vastuuttomuus tuli mieleeni SDP:n toiminnassa, Katainen lataa ja toteaa lopuksi ottavansa itse omalta osaltaan vastuun Kreikka-lainapäätöksestä sen sijaan, että Suomi ajautuisi uuteen lamaan ja Kreikan tielle.

Mulla on tähän toinenkin lainaus Jyrkiltä: "Ei koske Suomea!"

Kuinka kalliiksi muuten mahtoivat yhteiskunnalle tulla tämän kaikkien poliittisten broilerien äidin ja esi-isän ja SiiPen kahvimyynnin kassavastaavana kannuksensa hankkineen Käteisen viime vaalien populistiset "sairaanhoitajalupaukset"?

Jyrki on tässä Kreikka päätöksessä sinänsä syyntakeeton, että nämä tukipäätökset on tehty sellaisessa pöydässä, jossa Jyrki ja muut Suomen edustajat ovat hiljaa ja nyökyttelevät, kun isot pojat kertovat miten homma etenee. Sitten nämä Euroopan-omistajat astelevat maireasti hymyillen median eteen kertomaan kuinka he pelastivat Suomen ja Euroopan. Heh!

Seuraavalle hallitukselle on tulossa eteen sellaiset ajat, että vaaleissa kannattaisi menestyä mahdollisimman huonosti, jotta ei vain joudu hallitusvastuuseen. Ajatus siitä, että seuraava pääministeri tulee olemaan joku broilerikolmikosta Katainen, Kiviniemi, Urpilainen aiheuttaa kyllä melkoista huvittuneisuutta. On siinä virkamiehilllä ja avustajilla työsarkaa edessä.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Sairaaloiden ja terveyskeskusten vuodeosastoilla voi työskennellä jopa puolet henkilökunnasta määräaikaisella sopimuksella ja monilla sopimuksia on jatkettu pätkissä jo vuosien tai jopa yli kymmenen vuoden ajan.
Tällaisten väitteiden esittäjän kannattaisi tarkistaa tietonsa oikeellisuus jottei tulisi täysin valheellista tietoa levitettyä.

Ensinnäkin perusteettomasti ketjutetut määräaikaiset työsopimukset muuttuvat pysyviksi työsuhteiksi automaattisesti:
"Jos perusteltua syytä ei ole, työsuhdetta on pidettävä toistaiseksi voimassa olevana, vaikka työsopimuksessa lukisi, että se on määräaikainen. Lain tarkoitus on estää työnantajia kiertämästä vakinaisiin työsuhteisiin kuuluvaa suojaa."

Toisekseen Suomessa määräaikaisten osuus on 23% eli pysyviä työsuhteita on 77%
lähde TEHY (kappale 4.2):
http://www.wageindicator.org/documents/publicationslist/Hoitajien_palkat.pdf
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei tuo ulkoistamiskeskustelu oikeastaan hallitusta tai eduskuntaa koske, koska palveluiden järjestäminen on kuitenkin sälytetty kuntien hoidettavaksi. Ja kukin kuntahan hoitaa palveluide järjestämisen parhaaksi katsomallaan tavalla joko omana tuotantona, kunnan liikelaitoksena tai yhtiönä tai sitten ulkoistamalla. Järjestämisvastuu on kuitenkin aina kunnan ja palvelut on järjestettävä lain määrittelemällä tavalla. Tätä vastuuta ei mikään ulkoistamisjärjestely poista.

Kunnissa sitten demarit ainakin oman kokemukseni mukaan jossain määrin vastustavat ulkoistamista, mutta sekin on kyllä enemmän populistista elämöintiä kuin mitään oikeaa vastustamista tai asioihin vaikuttamista. Ja olennaisena osana tähän taktiikkaan kuuluu nimenomaan kuntalaisten pelottelu ja asioide vääristely, josta paras esimerkki on yksityistämisestä puhuminen silloinkin kyseessä on ulkoistaminen tai liikelaitostaminen. Kunnallisen liikelaitoksen toiminta kun on selkeästi kunnan omaa toimintaa eikä mitään yksityistämistä.
 

Viljuri

Jäsen
Mulla on tähän toinenkin lainaus Jyrkiltä: "Ei koske Suomea!"

Ja Jyrki oli jäljillä: sen voi lukea numeraalisesti, mikä onkaan Suomen valtion ottamien lainojen riskimarginaali?

Jos ja kun euron arvo on tilapäisesti laskenut, niin vientiteollisuuskin sai "dopingia". Ja silti on edelleen mahdollista - olkoonkin ettei varmaa - että eurojärjestelmä lisämekanismeineen tarjoaisi juuri sitä mitä se lupaa: inhimilliset korot ja maltillisen inflaation.

Kansalaisten ostovoima on kasvanut koko hallituskauden, ja kasvaa ennusteiden mukaan vielä ensi vuonnakin.

Sitä en kyllä itsekään tajua (tai voisin esittää arvauksia), että miksi väitetään Suomen elpymisen ottavan muita euromaita pitempään, aivan kuin Suomi olisi se Euroopan geriatrisin talous?

Vientivetoisuus lisää haavoittuvuutta, ja seuraamme Saksaa (mutta emme kaikessa), joten suhdanneliikkeet ovat meillä voimakkaampia periferisenä ja suhteellisen myöhään jälkiteollistuneena ja pääoma- ja innovaatioköyhänä markkinana. (Lisäksi monet institutionaaliset sijoittajat perivät meiltä edelleen riskipreemiota Venäjän läheisyydestä ja liiallisesta Venäjän mielipiteiden myötäilemisestä. Itse tietysti näemme asian toisin, positiivisemmassa valossa.) Työmarkkinat ovat harvinaisen jäykät ja etuusjärjestelmä mitoitettu 1900-luvun alun liukuhihnatyötä ajatellen.
 
Viimeksi muokattu:

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Ensinnäkin perusteettomasti ketjutetut määräaikaiset työsopimukset muuttuvat pysyviksi työsuhteiksi automaattisesti:
"Jos perusteltua syytä ei ole, työsuhdetta on pidettävä toistaiseksi voimassa olevana, vaikka työsopimuksessa lukisi, että se on määräaikainen. Lain tarkoitus on estää työnantajia kiertämästä vakinaisiin työsuhteisiin kuuluvaa suojaa."

Ikävä kyllä tämä ei pidä paikkaansa. Lain henki on kyllä tämä ja sitä tulisi noudattaa mutta kun kuntatasolla sitä ei noudateta. Olen opiskellut kevään aikana kursseja, jotka käsittelevät toimintaa sosiaalikentässä useammalta kantilta ja on näytetty useammankin kerran toteen se, että kunnat tekevät määräaikaisia sopimuksia, niitä jatketaan vuosia ja jos tilanne näyttää siltä, että työsuhdetta on pidettävä vakituisena, työntekijän kanssa kirjoitettua määräaikaista työsuhdetta ei tulla jatkamaan ts. hänelle annetaan lopputili. Tämän jälkeen osastolle pyöritetään rulettia, jolloin töitä tehdään ns. vajaamiehityksellä niin kauan kunnes jälleen voidaan "rehellisesti" palkata uusi työntekijä määräaikaiseen työsuhteeseen.

Otan jälleen esimerkkejä Lappeenrannan sosiaali- ja kasvatustoimen piiristä (nykyään osa Eksotea).

-Koulunkäyntiavustajien työsopimukset kirjoitetaan siten, että ne alkavat siitä hetkestä jolloin koulu alkaa ja päättyvät siihen hetkeen jolloin koulu toukokuussa (tai kesäkuun alussa) päättyy. On myös useita tapauksia, joissa koulunkäyntiavustajien työsopimus päättyy joululoman alkuun ja uusi sopimus kirjoitetaan joululoman päätyttyä alkavaksi. Käytäntö on yleinen myös muualla.

-Laitoshuoltajien kohdalla tilanne on sama. Kurssillamme on tuotu esille useita esimerkkejä laitoshuoltajista joiden työsopimusta ei ole jatkettu tilanteessa, jossa lainhengen mukaan tulisi katsoa, että kyseessä on toistaiseksi voimassa oleva työsopimus. Omalle kohdalle sattui tällainen tapaus työsharjoittelussa. Laitoshuoltajan työsopimusta ei jatkettu määräaikaisuuden päätyttyä. Tilanne on sen jälkeen se, että kyseinen yksikkö toimii ilman laitoshuoltajaa, mikä tarkoittaa sitä, että muiden työntekijöiden työtaakka kasvaa entisestään ja lastenhoitaja lähihoitajat joutuvat oman työnsä ohella tekemään laitoshuoltajan tehtävät. Ja kuten todettua, tämä ei ole ainoa laatuaan Lappeenrannassa tai Eksoten piirissä.

-Sama koskee huomattavaa osaa lähihoitajia. Olet vuosia määräaikaisessa työsuhteessa ja aina säännöllisin väliajoin sinut "erotetaan" ts. sopimusta ei jatketa ja kyseinen yksikkö (tai osasto) tekee tietyn aikaa töitä vajaamiehityksellä.

-Lisäksi käytetään paljon ekstraajia viikkojen tai jopa kuukausien mittaisissa sopimuksissa. Osastolla tai työyksikössä tiedetään, että tarve on kokoaikainen mutta ei voida palkata työntekijää edes määräaikaiseen sopimukseen.

Tässä vasta muutamia esimerkkejä siitä kuinka kentällä todellisuudessa toimitaan ja toiminta ei rajoitu yksin Lappeenrantaan tai Eksoteen. Se on yleinen käytäntö hoitoalalla ja siihen rajoittuvissa työtoiminnoissa. Ja määräaikaisen työsopimusten määrä on huomattava ja em. keinoin kierretään sitä, että voidaan katsoa kyseessä olevan toistaiseksi voimassa olevan sopimuksen.

vlad.
 

Tshekki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, Maajoukkue (lajista riippumatta)
Vain ihminen joka on joko täydellisen ymmärtämätön tai über-kapitalisti voi selvinpäin ehdottaa Kiinan-mallia.

Eli onko über-kapitalistikin pohjimmiltaan täysin ymmärtämätön? =)

Kiinan nykyinen yhteiskuntajärjestys on yksipuoluejärjestelmän tukema äärikapitalismi, jossa työläisillä ei ole minkäänlaista sosiaaliturvaa, puolueen jäsenyyden voi halutessaan ostaa ja koko rahoituskriisi on merkittävissä määrin rahoitettu Kiinalaisten toimesta.

Niin, tokihan minä nimenomaan kaipasin koko Kiinan järjestelmää sellaisenaan tänne, enkä esim. sanonut, että heidän pankkijärjestelmästä voisi ottaa oppia. No ei mitenkään yllättävää tällainen, tällaistahan se on aina täällä =) Taisin myös sanoa, ettei Kiinan malli ole täydellinen, mutta avoimin silmin pitää sitäkin tutkia (että voisimme ehkä oppia sen järjestelmän parhaat puolet ja adoptoida vain ne) eikä vaan suoralta kädeltä sulkea silmät, koska menee yläotsikon "ns.kommunismi a'la China" alla.
 

Tshekki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, Maajoukkue (lajista riippumatta)
Tässä vasta muutamia esimerkkejä siitä kuinka kentällä todellisuudessa toimitaan ja toiminta ei rajoitu yksin Lappeenrantaan tai Eksoteen.

Eikä rajoitu edes pelkästään hoitoalaan. Huvittavaa sinänsä, että nimimerkki, joka useamman kerran on käyttänyt ajatusta "hieno teoria, niinkuin kommunismi, mutta ei toimi käytännössä" roikkuu nyt jossain (voidaan kait sanoa jopa) teoriassa, joka ei todellakaan toimi käytännössä =)
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ei se ole teoria vaan laki. Jos toinen osapuoli ei lakia noudata, niin senkuin vain riitauttaa tapauksen. Arvaan toki jo etukäteen, että se ei kannata koska oikeusjärjestelmä on Kokoomuksen käsissä.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Ei se ole teoria vaan laki. Jos toinen osapuoli ei lakia noudata, niin senkuin vain riitauttaa tapauksen. Arvaan toki jo etukäteen, että se ei kannata koska oikeusjärjestelmä on Kokoomuksen käsissä.

Minä nyt en ole syyttämässä Kokoomusta asiasta vaan kunnallispoliitikkoja, jotka ovat osaltaan vastuussa lain kiertämisestä sekä hallintoa useissa kunnallisissa organisaatioissa. Joukossa on edustajia SDP:stä Kokoomukseen saakka.

Asioita on kyllä riitautettukin mutta monissa tapauksissa toiminta jatkuu entisellään, esim. Lappeenrannassa koulutoimen ja Eskoten piirissä juuri koulunkäyntiavustajien, laitoshuoltajien, ekstraajien kohdalla sekä määräaikaisten työsuhteiden ketjuttamisessa ja tarvittaessa irtisanomisilla, jos tilanne on se, että voidaan katsoa määräaikaisen työsuhteen muuttuvan toistaiseksi voimassa olevaksi.

Ja kuten Tsekki77 viittasi, tämä ei rajoitu pelkästään hoitoalaan ja koulutoimeen vaan samaa esiintyy muillakin aloilla, esim. entinen työnantajani ketjutti säännöllisesti määräaikaisia jopa vuosien ajan. Pahimmillaan työsopimus tehtiin kuukauden parin mittaiseksi vaikka tiedossa oli, että tilanne ei muutu miksikään ts. työntekijöitä tarvitaan entiseen malliin.

Laki ja todellisuus eivät kaikkialla kohtaa, ikävä kyllä.

vlad.
 

Wristlock

Jäsen
Ja Jyrki oli jäljillä: sen voi lukea numeraalisesti, mikä onkaan Suomen valtion ottamien lainojen riskimarginaali?

Mikä onkaan Suomen valtion velkapääoman, vientiteollisuuden, työllisyyden jne. tila tuon 2008 esitetyn tokaisun jälkeen?

Olen ollut ja olen edelleen euron kannattaja, mutta saivatko esim. ruotsalaiset ja Ruotsin valtio itselleen epäinhimilliset velkojen korot ja inflaation verrattuna EMU-maihin 2008 romahduksen jälkeen? Ja miten paikallinen vientiteollisuus kärsi kruunusta verrattuna euro-Suomeen ja muihin EMU-maihin?
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Nythän vladin ja muiden kannattaisi ilman muuta heti kääntää takkinsa tämän ulkoistusasian suhteen, sillä yksityisellä puolellahan näiden työsuhdeasioiden kanssa joudutaan olemaan tarkempia. Yksityisen puolen työntekijöiden kynnys lähteä taistelemaan oikeuksistaan on matalampi ja väittäisin myös että yksityisten työnantajien kynnys saada tuomio on matalampi (valitettavasti).

Vakavastikin sanottuna ei julkisen puolen palveluntuotannon ongelma ole pääasiassa työntekijäpuolella vaan työnjohtamisessa ja organisoinnissa. Ei yksityisen puolen kustannuustehokkuus (siellä missä sitä on) johdu pääasiassa työntekijöiden ominaisuuksista, vaan kevyemmästä ja tehokkaammasta johtamisesta. Kapitalimi karsii läskiä siinä missä julkisella puolella ollaan suojatyöpaikoissa. Halukkaat voivat itse kaivaa mikä osuus terveydenhuollon kustannuksista menee suorittavaa työhön ja mikä muuhun.
 
Kapitalimi karsii läskiä siinä missä julkisella puolella ollaan suojatyöpaikoissa. Halukkaat voivat itse kaivaa mikä osuus terveydenhuollon kustannuksista menee suorittavaa työhön ja mikä muuhun.

Taannoin TV:ssä esitettiin ohjelma, jossa käsiteltiin mm. korkeakouluista valmistuvien insinöörien heikompaa valmiutta suunnittelutehtäviin kuin mitä tilanne kaksi-kolme vuosikymmentä takaperin.
Ohjelmassa mm. mainittiin, että lähiopetusta ja esitelmiä ollaan oleellisesti vähennetty, koska hallinnolliset kulut ovat vuosien saatossa nousseet huomattavasti.
 

Tshekki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, Maajoukkue (lajista riippumatta)
Nythän vladin ja muiden kannattaisi ilman muuta heti kääntää takkinsa tämän ulkoistusasian suhteen, sillä yksityisellä puolellahan näiden työsuhdeasioiden kanssa joudutaan olemaan tarkempia. Yksityisen puolen työntekijöiden kynnys lähteä taistelemaan oikeuksistaan on matalampi ja väittäisin myös että yksityisten työnantajien kynnys saada tuomio on matalampi (valitettavasti).

Olen aikaisemmin, mahdollisesti jossain muussa ketjussa kertonut omasta tämän hetkisestä työpaikastani (yksityisellä puolella), jossa tosiaan tätä samaa ketjuttamista tapahtuu. Eräskin kolleegani on ollut tässä oravan pyörässä nyt yli kolme vuotta. Eli ei tämä pelkästään julkiselle alalle rajoitu. Kyseessä nuori perheellinen mies, joten jutun nostaminen ja siitä aiheutuva epävarmuus ovat varmaan ensimmäisenä mielessä. Ja tätä epävarmuuden heikkoa kestävyyttä riistäjät käyttävät maassamme häikäilemättä hyväkseen. Voisi jopa sanoa toimeenpanovallan hiljaisella hyväksynnällä.

Vakavastikin sanottuna ei julkisen puolen palveluntuotannon ongelma ole pääasiassa työntekijäpuolella vaan työnjohtamisessa ja organisoinnissa. Ei yksityisen puolen kustannuustehokkuus (siellä missä sitä on) johdu pääasiassa työntekijöiden ominaisuuksista, vaan kevyemmästä ja tehokkaammasta johtamisesta. Kapitalimi karsii läskiä siinä missä julkisella puolella ollaan suojatyöpaikoissa. Halukkaat voivat itse kaivaa mikä osuus terveydenhuollon kustannuksista menee suorittavaa työhön ja mikä muuhun.

Tämäkin mahtuisi läpän "hieno teoria, niinkuin kommunismi, mutta...". Itse olen saanut työelämäni aikana nähdä kaikenlaista ja muunmuassa tätä kilpailuttamista pääsin näkemään ketjussa kolmen eri firman kohdalla samassa kohteessa. Joka kerta tehostaminen tarkoitti sitä, että käytännön työtä tekeviä vähennettiin ja jälki tietenkin oli sen mukaista. Kilpailutuksessahan ei kuitenkaan jälki ilmeisesti ollut tärkeintä vaan halvin hinta. Meinaa aikamoisiin ongelmiin ja oikeustaisteluihin saa varautua, kun kilpailutuksessa ei ota sitä halvinta vaihtoehtoa. Tai näin olen antanut itselleni kertoa, mistä sitä tietää, onko kertojat olleet tyyliin kansan uutisten toimittajia =)
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Eräskin kolleegani on ollut tässä oravan pyörässä nyt yli kolme vuotta. Eli ei tämä pelkästään julkiselle alalle rajoitu. Kyseessä nuori perheellinen mies, joten jutun nostaminen ja siitä aiheutuva epävarmuus ovat varmaan ensimmäisenä mielessä.
Ei kukaan ole sanonutkaan, että tuo rajoittuisi vain julkiselle puolelle. Sen sijaan että minä kaivaisin tänne 10 tuttua jolle tuota tapahtuu julkisella puolella, laitat faktat tiskiin:
"suurin määräaikaisten työllistäjä on julkinen sektori eli kunnat, kuntayhtymät ja valtio."
http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/kk_393_2004_p.shtml
eihän kollegasi kannata tuosta riitelemään alkaa työsuhteen kestäessä, vaan vasta jos se päättyy tai uhkaa päättyä. Ihan sama juttu siis kuin laittomien irtisanomisiaikojen kanssakin.
Tämäkin mahtuisi läpän "hieno teoria, niinkuin kommunismi, mutta...". Itse olen saanut työelämäni aikana nähdä kaikenlaista ja muunmuassa tätä kilpailuttamista pääsin näkemään ketjussa kolmen eri firman kohdalla samassa kohteessa. Joka kerta tehostaminen tarkoitti sitä, että käytännön työtä tekeviä vähennettiin ja jälki tietenkin oli sen mukaista. Kilpailutuksessahan ei kuitenkaan jälki ilmeisesti ollut tärkeintä vaan halvin hinta.
Olet kokonaisessa kolmessa firmassa tuota nähnyt ja katsot että se pätevöittää sinut arvioimaan asiaa? uuh, kuten jatkoajassa aikoinaan oli tapana sanoa.

Jos hinta on tärkein tekijä (joskus se on), niin sitten tuossa on toimittu oikein. Usein noin ei ole ja silloin tuo on tehty vitulleen. Vastuu tuosta asiasta on tilaajalla, sillä sopimuksiin pitää leipoa mittarit ja sanktiot joilla varmistetaan että laatu on kunnossa.

Yksityisen puolen etu (tosin joskus haittakin) on siinä, että siinä raha tuodaan lähemmäksi päätöksien tekijöitä. Ei ole loputonta kassaa josta voi ottaa kuinka paljon tahansa tai tiettyä vuosibudjettia, joka pitää käyttää viimeiseen senttiin tai muuten sitä leikataan. Sitä taas julkisella puolella on.
 

Tshekki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, Maajoukkue (lajista riippumatta)
Olet kokonaisessa kolmessa firmassa tuota nähnyt ja katsot että se pätevöittää sinut arvioimaan asiaa? uuh, kuten jatkoajassa aikoinaan oli tapana sanoa.

No en ole kansantaloustiedettä opiskellut, joten en eräiden mielestä ole varmaan pätevä sanomaan juuri mitään =) Toin vain esille esimerkin ja siitäki siis ketjutetun sellaisen, jossa homma meni molemmilla kilpailutuskerroilla entistä pahemmaksi. Toki se, että olen vain ollut todistamassa tilanne ei ilmeisesti pätevöi minua arvioimaan kokemaani. Alkaa olee kyllä suorastaan humoristista. Ensi kerralla kun tiedän kilpailutuksen osuvan sellaisen firman kohdalle, jossa työskentelen, on varmaan parasta raahata paikalle kansantaloustiedettä opiskellut dude arvioimaan tilanne.

Jos hinta on tärkein tekijä (joskus se on), niin sitten tuossa on toimittu oikein. Usein noin ei ole ja silloin tuo on tehty vitulleen. Vastuu tuosta asiasta on tilaajalla, sillä sopimuksiin pitää leipoa mittarit ja sanktiot joilla varmistetaan että laatu on kunnossa.

Eli toisin sanoen itse teoriassa ei ole mitään vikaa, ihmiset eivät vain osaa toteuttaa sitä. Kyllä sä olet huumorikaveri. Aivan yhtähyvin voisin tässä sanoa, että kommunismi ei toiminut, koska ihmiset eivät osanneet toteuttaa sitä oikein.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
"Jos perusteltua syytä ei ole, työsuhdetta on pidettävä toistaiseksi voimassa olevana, vaikka työsopimuksessa lukisi, että se on määräaikainen. Lain tarkoitus on estää työnantajia kiertämästä vakinaisiin työsuhteisiin kuuluvaa suojaa."

Tervetuloa tutustumaan kunnallisen päätöksenteon perusjippoon, eli työtehtävien kierrätykseen.

Toisekseen Suomessa määräaikaisten osuus on 23% eli pysyviä työsuhteita on 77%
Kuntatyönantajan mukaan:

Terveydenhuolto 78,1 (Vakinaisia) / 21,5 (Määräaikaisia)
Sosiaalitoimi 72,9 (Vakinaisia) / 24,8 (Määräaikaisia)

Näitä on siis erittäin paljon vs. muut hallinnonalat


Yleishallinto 79,7 / 15,5
Järjestystoimi 82,7 / 16,5
Kaavoitus- ja yleiset työt 83,0 / 12,0
Kiinteistöt 85,2 / 12,2
Liike- ja palvelutoiminta 84,7 / 12,9


Keskimäärin tuo 22,4% ((luvuista puutuvat työllistetyt, eli siksi ei tee 100% yhteenlaskut)
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
No en ole kansantaloustiedettä opiskellut, joten en eräiden mielestä ole varmaan pätevä sanomaan juuri mitään =) Toin vain esille esimerkin ja siitäki siis ketjutetun sellaisen, jossa homma meni molemmilla kilpailutuskerroilla entistä pahemmaksi. Toki se, että olen vain ollut todistamassa tilanne ei ilmeisesti pätevöi minua arvioimaan kokemaani.
Sitä voit arvioida kokemaasi, mutta se ei siitä tee yleistä totuutta. Minä olen nähnyt elämässäni kymmeniä autoja, jotka eivät toimi, mutta silti sen perusteella en väittäisi, että autot ovat teoriana toimiva konsepi, mutta käytännössä ne eivät toimi.

Jos vielä palataan tähän terveydenhuoltoon, niin tuossa on tutkimusta asiasta:
http://tampub.uta.fi/tyoelama/978-951-44-7645-7.pdf
Yksityisellä puolle palkkaus on parempi, viihtyvyys työssä on parempaa, he pystyvät vaikuttamaan enemmän työhönsä

Kun vielä muistetaan että yksityisellä puolella työsuhteista suurempi osa on pysyviä:
http://www.mol.fi/mol/fi/06_tyoministerio/05_tiedotteet/01_2005/2005-12-13-02/index.jsp
niin pitää melkein ihmetellä, että yksityisen terveydenhuollon jyrkkä vastustaminen sadismia alan työntekijöitä kohtaan.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Nythän vladin ja muiden kannattaisi ilman muuta heti kääntää takkinsa tämän ulkoistusasian suhteen, sillä yksityisellä puolellahan näiden työsuhdeasioiden kanssa joudutaan olemaan tarkempia. Yksityisen puolen työntekijöiden kynnys lähteä taistelemaan oikeuksistaan on matalampi ja väittäisin myös että yksityisten työnantajien kynnys saada tuomio on matalampi (valitettavasti).

Olenko kirjoittanut tässä tai muissakaan ketjuissa, että ulkoistaminen tai yksityistäminen on kaikessa se pahan alku ja juuri? En tietääkseni.

Olen sitä mieltä, että tietyissä tapauksissa joko suora yksityistäminen on järkevää tai kunnallisen ja yksityisensektorin yhteistyö on järkevää. Tätä yhteistyötä harjoitetaan jo jonkin verran myös terveydenhuollossa (kunta ja yksityissektori sekä kolmassektori). Oikein organisoituna ja järjestettynä toiminta hyödyttää kaikkia ja sen avulla voidaan karsia päällekkäisyyksiä mutta kunnallisella tasolla tulee myös aina ottaa huomioon se, että ulkoistaminen ja yksityistäminen ei kaikissa tapauksissa ole tie onneen.

Tulevaisuudessa yhteistyötä kunnallisen ja yksityisen sektorin sekä kolmannen sektorin toimijoiden välillä tullaan harjoittamaan entistä enemmän koska väestö ikääntyy ja samalla terveyskeskusten vuodeosastoja ajetaan alas, jolloin tilanne on se, eri toimijoiden on tehtävä entistäkin enemmän työtä yhdessä, jotta akuuttitilanteissa tarvittava apu on saatavilla - olipa kyse kotisairaanhoidosta tai yksityisistä hoitolaitoksista (joista usein huonokuntoisimmat siirtyvät kunnallisen sektorin vastuulle lopulta).

Samalla tavalla esim. sairaanhoidossa tullaan entistäkin useammin näkemään tilanteita joissa kunta ostaa palveluja yksityiseltä sektorilta tai vastaavasti tietyissä tapauksissa yksityinen sektori turvautuu kunnallisen sairaanhoidon tai alueyksiköiden apuun, esim. Lappeenrannassa tämä kaikki tarkoittaa vaikkapa sitä, että Eksote tekee yhteistyötä yksityisen sektorin lääkäriasemien tms. kanssa. Loppujen lopuksi, jos homma organisoidaan kunnolla siitä hyötyvät niin laitokset, yksityinen sektori ja tarvittaessa kolmas sektori sekä tietenkin asiakkaat.

vlad.
 

Flu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Padres
Eli onko über-kapitalistikin pohjimmiltaan täysin ymmärtämätön? =)
Uskoisin, että täydellistä Kiinanmallia kannattavien olisi vaikeaa mahtua edes kokoomukseen.
Niin, tokihan minä nimenomaan kaipasin koko Kiinan järjestelmää sellaisenaan tänne, enkä esim. sanonut, että heidän pankkijärjestelmästä voisi ottaa oppia. No ei mitenkään yllättävää tällainen, tällaistahan se on aina täällä =) Taisin myös sanoa, ettei Kiinan malli ole täydellinen, mutta avoimin silmin pitää sitäkin tutkia (että voisimme ehkä oppia sen järjestelmän parhaat puolet ja adoptoida vain ne) eikä vaan suoralta kädeltä sulkea silmät, koska menee yläotsikon "ns.kommunismi a'la China" alla.
Tämä on juuri sitä klassista vasemmisto propagagaa, jossa kuvitellaan että voidaan ottaa toisen valtion talousjärjestelmästä juuri ne osat jotka halutaan. Ikävä kyllä tämä ei onnistu. Seuraavaksi varmaan kerrot ettet ole käynyt kertaakaan Kiinassa. Tämähän yleensä kuuluu olennaisena osana tähän vasemmiston idealismiin. Puhutaan juuri niistä asioista mistä ei tiedetä yhtikäs mitään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös