Jep, minulle tuolla asialla ei ole itseisarvoa. En ole populisti vaan tarkistelen vain pragmaatisia vaikutuksia. Jos vaihtoehtoina on kriisi tai normaaliolot, jotka vastaavat kriisitilannetta (korko tapissa), niin mielummin minä valitsen kriisin. Kriisit sentään menevät moni. Ei kommunismissakaan ollut pankkikriitisejä, mutta kun olot olivat muuten niin paskat, niin en minä niitäkään haikaile.
On aika laajalti nähty, että elleivät Federal Reserve ja Englannin hallitus olisi olleet ennennäkemättömän keynesiläisittäin liikkeellä laman alkaessa, olisi hyvin voinut toteutua 30-luvun järjestelmäkriisin tapainen tilanne. En nyt tiedä miten pitkälle pragmaattisuutesi ulottuu, mutta jotenkin kuvittelisin, että sellainen tilanne olisi jo sinuakin voinut hetkauttaa, kun hetkautti aikoinaan koko kapitalistista järjestelmääkin. Ihan noin eksistenssi-tasolla. Mutta ehkä ei. Minusta opetuksena tästä on, että tarvitaan osin melkoisen tiukkaakin säätelyä ja finanssisektorin kurissapitämistä. Se että suuri joukko yksittäisiä taloudellisesti valtaisan vaikutusvaltaisia toimijoita tavoittelee seuraavan neljänneksen voittoa ei välttämättä johda "näkymättömän käden" kautta aina hyvään niinkuin jotkin libertaarit tuntuvat ihan leninistisen vilpittömästi uskovan.