Mitä nämä suojaustoimet olisivat olleet? Jälkikäteen on aina helppo sanoa mitä olisi pitänyt tehdä. Jos Marin olisi joulukuussa ottanut yhteyttä Scholziin tai käskenyt Fortumia tekemään jonkun suojauksen sijoituksiinsa Uniperissä niin koska ne olisivat menneet läpi? Olisiko kenelläkään ollut edes halua neuvotella asiasta?
No ihan alkuun ohjausministerin ja Fortumin hallituksen kokous, jossa käsitellään kysymystä, millaisia suojauksia Venäjän uhkailu kaasun toimitusten edelleen vähentymisestä ja hyökkäyksestä tarvitsee. Jos Venäjä katkaisee kaasun tai hyökkää Ukrainaan 2022, onko Fortumin positio turvassa vai ison riskin alla.
Sen jälkeen selvittää markkinoilta saatavat vastapositiot Fortum-Uniperin riskeille. 12/2021 ja varmaan 1/2022 oli saatavilla suojausinstrumentteja markkinahinnalla.
Itse olen vastustanut NS2 ja Rosatomia sekä Fortumin Venäjän bisneksiä alusta asti, joten en ole perehtynyt tarkemmin, mitä nämä hönöt aiemmissa hallituksissa ja Fortumin johdossa jättivät tekemättä. Luultavasti positio oli täysin suojaamaton alusta asti, koska mihinkään suurempaan markkinahäiriöön ei uskottu edes silloin kun Venäjä laittoi 150 000 rajalle.
2/2022 alkaen ei uskottu siihen, että Saksan hallitus toimii vastoin Suomen ja Fortumin etua. Tämä olisi voinut selvitä, jos yhteyksiä olisi pidetty ennen sitä riittävästi Scholzin kanssa. Saksan hallitus ei antanut korottaa saksalaisten kaasulaskua, vaan Uniper hankki kaasua kalliilla ja myi sen halvalla ja tappiota tehtiin jopa 100 miljoonaa päivässä tms.
Kyse on siis useamman Suomen hallituksen ja Fortumin virheistä, joiden finaali tapahtui Marinin vahtivuorolla. Pidän kaikkia syyllisenä, kuten olen pitänyt vuosikaudet kutakin hallitusta Venäjään liittyvien riskien takia. Silti Marin olisi voinut hoitaa oman osansa fiksummin ja kenties pelastaa jotain sellaista, mistä nyt maksetaan. Hän ei kuitenkaan mokinut Suomea Venäjän riskipositioihin, vaan sen tekivät oikeistojohtoiset hallitukset ennen Rinne/Marinia.