Niin... jos olisin demarijohdossa, punnitsisin asiaa ihan eri tavalla. Mutta kun en ole, saa demarit tehdä puolestani mitä haluaa. Minä arvioin tätä tapausta eurovaaleja odottavana äänestäjänä. Liikkuvana äänestäjänä tällainen SDP ei saa minua äänestäjäkseen, mutta yhteiskunnan jäsenenä seuraan tuomitsematta, mitä tästä eteenpäin.
Rinnastan tämän keissin Halla-ahon kirjoituksiin siltä osin, ettei ole minun tehtäväni tuomita niitä, mutta niiden takia voin jättää äänestämättä persuja, vaikka Halla-aho olisi tuomionsa sovittanut. Molemmilla on lisäksi mahdollisuus osoittaa, että minä voin tulevaisuudessa äänestää heidän puolueitaan. Tähän mennessä kumpikaan ei ole näin tehnyt.
Al-Taeeta ei pidä erottaa sen takia, koska Vapaavuorikin erotettiin, vaan ainoastaan SDP:n omin perustein. Jos asia on demareille ”ok”, olkoon sitten niin, mutta sitten on turha valittaa, kun joidenkin luottamus puolueeseen on hävinnyt.
Kysymys ei ole siitä, mitä puoluekenttää asia koskee. Puolustinhan minä Jan Vapaavuorta. Tuskin tulen häntäkään koskaan äänestämään, mutta vuosien takaisen mokat eivät vaikuta siihen millään tavalla.
Minusta on hienoa, että tässä maassa ihmisellä on lupa muuttua. Al-Taeella on nyt neljä vuotta aikaa näyttää, että teot vastaavat eilen esitettyjä anteeksipyyntöjä ja katumusta. Sen sijaan SDP joutunee palaamaan tähän viimeistään vuoden kuluttua, kun puheenjohtajavaali lähestyy.
Voidaan palata tähän vielä illemmalla, mutta nyt täytyy pitää taukoa. Vanhan sormet eivät kestä kännykällä kirjoittamista.