Sosialidemokraatit – SDP

  • 1 583 477
  • 12 173

The Nikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, BJR, Keijo Kaarisade
Tässä hiukan erimielisyyttä, kuis hoivapalveluiden tarvitsija kykenisi äänestämään niillä jaloillaan, kun ne eivät välttämättä enää kanna tai pääkoppa ei toimi.
Hoivapalveluita on monen tasoisia. Hoivakodit ovat yksi asia. Vaimoni työskentelee hoivakodissa, joten minulla on jonkin näköinen kosketuspinta asiaan. Toinen on perusterveydenhuolto, josta tuossa kirjoitin.
Tosiaan, onko olemassa hoivapalveluissa relevanttia valinnan varaa, jossa vaan marssiskellaan tiskiltä toiselle, kuin valintatalossa. Minä epäilen että utopiaa koko ajatus.
Paikasta, jossa asun on kolmen kilometrin säteellä 4 terveyskeskusta ja toista kymmentä yksityistä klinikkaa. Kyllä tuossa olisi mielestäni valinnan varaa, ei utopiaa. En uskokaan, että vastaavaa löytyy läheskään kaikkialta, mutta edelleen, utopiaa se ei ole.
Kyllä se ainoa toimiva rakenne tässä asiassa on, että infra, eli julkinen th ala määrittää tarpeet ja kriteerit asiantuntijoina ja yksityiset tarjoajat ovat tälle alisteisia.
Samalla logiikalla YLE voisi määritellä, mikä on hyvää TV-viihdettä. Liikenne- ja viestintäministeriö määrittelee minkälaisella autolla haluat ajat? Tai valtio kieltää alkoholin ja huumeet? Mites nämä kieltolait toimivat? Valtio kertoo minkä joukkueen jääkiekko-otteluissa käyt? Perusterveydenhuolto ei eroa näistä kovinkaan paljoa.

Etkö tosiaan ymmärrä, että ihmisen vapaa tahto ja erilaiset mielihalut ovat olemassa ja tulevat myös olemaan. Ihmiselle ei voida sanella mistä hän pitää tai mitä hän haluaa. Tätähän on jo kokeiltu useamman kerran ja aina yhtä huonoin tuloksin.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Paikasta, jossa asun on kolmen kilometrin säteellä 4 terveyskeskusta ja toista kymmentä yksityistä klinikkaa.

Tähän liittyy sellainen hauska huomio, että tämän soten myötähän tämä valinnan vapaus näyttäytyy hiukka koomisesti ja ideaalisi vastaisestikin, kun hommahan menee niin, että valitsen sen terveyspalvelun ja sitoudun siihen vuodeksi kerrallaan( sitten voi valita uudelleen), näin se ainakin minulla meni, joskin tuurilla ei ole mitään valittamista asiasta. Niinpä sitä ei noin vain marssiskella ovelta toiselle oman mielen mukaan.

Mutta edelleen noista hoivapalveluista. Minusta on paikkansa pitämätön analyysi, että se vanhus, kehitysvammainen tai kuka tahansa hoivapalvelun tarvitsija ei todellakaan ole pääsääntöisesti kykenevä itse valikoimaan sopivinta, kykene vertailuun, omaa tietopohjaa valintaan eikä suurimman osan varallisuus edes riitä mihinkään valitsemisiin, vaan sinne on mentävä mihin on varaa ja missä on tilaa. Näilläkin ihmisillä on kuitenkin oikeus saada ihmisarvoista hoivaa sen sijaan, että makoilee märissä vaipoissa ja haaveilee, että joskus saa ruokaa.

Itse asiassa vaimoni kautta minullakin on alaan jotakin kosketuspintaa, ehkä kipeimmältä kuulla tuntui, kun lapsemme ollessa pieni vaimo teki seurelle satunnaista keikkaa ja erään kerran sattui vahingossa liika buukkaus, joten oli vuorossa yksi extraa, niinpä vaimo päätti, kun kerrankin aikaa oli kylvettää erään ysikymppisen mummeron rauhassa ja ajan kanssa, sitten kylvyn jälkeen kampasi hänen hiuksensa rupatellen. Huomasi sitten kesken kampaamisen, että mummon hartiat jotenkin nytkähteli ja tarkemmin katsellessaan huomasi, että hän itki vuolaasti. No, vaimo selvittämään, että mikä on ja itkun syy oli, että mummo ei edes muistanut, kuinka monta vuotta siitä on ollut aikaa, että joku on koskettanut häntä ilman kiirettä ja hosumista. Juteltiin siitä kun vuorostaan palasi ja vaikka hänenkin työnkuvansa sisältää oikeasti rankkoja ihmiskohtaloita ja kärsimystä, tuntui se järkyttävän häntäkin syvästi.

En minä tiedä, oletko ideologioinesi oikeammassa kuin minä, mutta minä en surminkaan haluaisi kenellekään ikääntyneelle tai laitoshoitoon pakosti joutuvalle tämmöistä säästöjen ja leikkausten tuomaa säilössäoloa ihmisarvoisen elämän sijaan, siksi minä olen valmis maksamaan veroja ihan reilusti lisääkin, jotta tämä ihmisille tässä yhteiskunnassa voidaan taata ja katson, että ainoa tapa se koordinoidusti hoitaa hallintokoneiston kautta, kuten muukin infra, koululaitos etc. Niissä ei ole kertakaikkiaan varaa olla voittoa hakevien firmojen pelinappulana, sen hinta on aivan liian korkea väistämättä, niin rahassa, kuin ihmisten hyvinvoinnin kustannuksellakin.
 

The Nikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, BJR, Keijo Kaarisade
Tähän liittyy sellainen hauska huomio, että tämän soten myötähän tämä valinnan vapaus näyttäytyy hiukka koomisesti ja ideaalisi vastaisestikin, kun hommahan menee niin, että valitsen sen terveyspalvelun ja sitoudun siihen vuodeksi kerrallaan( sitten voi valita uudelleen), näin se ainakin minulla meni, joskin tuurilla ei ole mitään valittamista asiasta. Niinpä sitä ei noin vain marssiskella ovelta toiselle oman mielen mukaan.
Kuten aiemmin sanoin, en kannata nykymuodossaan sote-uudistusta. Yksi monista syistä on tuo mainitsemasi epäkohta. Se, että hallitus ajaa huonoa muutosta jääräpäisesti eteenpäin, ei tarkoita sitä, etteikö asiakastyytyväisyys olisi se minkä tahansa palvelun tärkein mittari. Tai sitä, että kuluttajat omilla päivittäisillävalinnoillaan tekevät yhteiskunnasta automaattisesti toimivamman, tasa-arvoisemman ja kustannustehokkaamman, jos valinnan varaa on.
Mutta edelleen noista hoivapalveluista. Minusta on paikkansa pitämätön analyysi, että se vanhus, kehitysvammainen tai kuka tahansa hoivapalvelun tarvitsija ei todellakaan ole pääsääntöisesti kykenevä itse valikoimaan sopivinta, kykene vertailuun, omaa tietopohjaa valintaan eikä suurimman osan varallisuus edes riitä mihinkään valitsemisiin
Vaimoni asiakkaat ovat itse valinneet palvelun tarjoajansa. Edellisessä työpaikassa, hoivakodissa, vanhukset oli niin kuutamolla, etteivät joinakin päivinä muistaneet omaa nimeään. Hoivakodin asukkaille paikan olivat valinneet sukulaiset. Taas oli ihminen päässyt valitsemaan.

Vaikka siis puhuin perusterveydenhuollosta ja jonka jostain syystä käänsit hoivapuolelle, löytyy sinnekin tarvetta vapaille valinnoille.
En minä tiedä, oletko ideologioinesi oikeammassa kuin minä, mutta minä en surminkaan haluaisi kenellekään ikääntyneelle tai laitoshoitoon pakosti joutuvalle tämmöistä säästöjen ja leikkausten tuomaa säilössäoloa ihmisarvoisen elämän sijaan, siksi minä olen valmis maksamaan veroja ihan reilusti lisääkin, jotta tämä ihmisille tässä yhteiskunnassa voidaan taata ja katson, että ainoa tapa se koordinoidusti hoitaa hallintokoneiston kautta, kuten muukin infra, koululaitos etc. Niissä ei ole kertakaikkiaan varaa olla voittoa hakevien firmojen pelinappulana, sen hinta on aivan liian korkea väistämättä, niin rahassa, kuin ihmisten hyvinvoinnin kustannuksellakin.
Tuskin kumpikaan meistä nauttii siitä, että toisella menee huonosti. Molemmat toivovat varmaankin turvallista ja siistiä yhteiskuntaa. Erona kai on se, että minä uskon yksilön vapauteen koneiston määräysvallan sijaan määritellä mistä minä pidän tai mitä haluan tehdä. Markkinatalousmalli on myös viimeisen reilun sadan vuoden aikana osoittanut ylivertaisuutensa keskusjohtoiseen suunnitelmatalouteen. Hyvänä esimerkkinä nykyinen peruskoulun opetussuunnitelma, joka lähes kokonaan suunniteltu tyttöjen ehdoilla ja tytöille. Poikien vilkkaudelle ei ole tilaa. Se ei ole tasa-arvoinen eikä sillä saada optimituloksia, mutta byrokratian määrästä johtuen vaihtoehtojakaan ei juuri ole.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Mutta edelleen noista hoivapalveluista. Minusta on paikkansa pitämätön analyysi, että se vanhus, kehitysvammainen tai kuka tahansa hoivapalvelun tarvitsija ei todellakaan ole pääsääntöisesti kykenevä itse valikoimaan sopivinta, kykene vertailuun, omaa tietopohjaa valintaan eikä suurimman osan varallisuus edes riitä mihinkään valitsemisiin, vaan sinne on mentävä mihin on varaa ja missä on tilaa. Näilläkin ihmisillä on kuitenkin oikeus saada ihmisarvoista hoivaa sen sijaan, että makoilee märissä vaipoissa ja haaveilee, että joskus saa ruokaa.
Se on ihan totta, että kaikki eivät kykyne vertailemaan ja valitsemaan. Se ei silti ole mikään syy koko mallia romahduttaa. Joko heillä on perheen tai kunnan puolesta valvoja, joka tekee päätöksen. Palvelusetelit / raha seuraa potilasta olisivat mitä parhain mahdollinen malli rahoitukseen.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Tuskin kumpikaan meistä nauttii siitä, että toisella menee huonosti. Molemmat toivovat varmaankin turvallista ja siistiä yhteiskuntaa. Erona kai on se, että minä uskon yksilön vapauteen koneiston määräysvallan sijaan määritellä mistä minä pidän tai mitä haluan tehdä. Markkinatalousmalli on myös viimeisen reilun sadan vuoden aikana osoittanut ylivertaisuutensa keskusjohtoiseen suunnitelmatalouteen.

Siis vaihtoehtoina on joko USA tai Neuvostoliitto? Jostain ihmeen kummasta me olemme kuitenkin pystyttäneet pohjoismaisen mallin, joka pärjää kaikenlaisissa mahdollisissa vertailuissa noin 6-0 kaikille muille malleille.
 
Viimeksi muokattu:

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Siis vaihtoehtoina on joko USA tai Neuvostoliitto? Jostain ihmeen kummasta me olemme kuitenkin pystyttäneet pohjoismaisen mallin, joka pärjää kaikenlaisissa mahdollisissa vertailuissa noin 6-0 kaikille muille malleille.

Toivottavasti malli ei osoittaudu liian hienoksi, edistykselliseksi mutta yhä kalliimmaksi tulevina vuosina. Saab kamppaili tietysti markkinoilla Alfa-Romeoita vastaan, mutta vähän sama juttu meilläkin taitaa olla: helvetin hyvä tuote, mutta melko kallis valmistaakin ja meillä varsinkin huolto/ylläpito maksaa maltaita. Toimiva peli kuitenkin, kunhan ei mennä Sote-virittämään älyttömästi. Oikeastaan koko perusmyllyn, koneen viritysastetta pitäisi pystyä pudottamaan pykälän verran, mutta se on mahdotonta. Tai siis poliittista yhteisymmärrystä demokratiassamme siihen ei tule löytymään.

Hieno systeemi, mutta menikö liian hienoksi, ylimitoitetuksi? perkeles kyllä vain, pelkään minä.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
No oltaasko me kumminkin sen verran itteminääsiä nottei luovutettaasi tappelua ihan nuan etukätehen? Kysyn vaan.

Minoon yrittäny aikani ymmärtää. Rupiaa tuntumahan siltä, notta tästei mitää hyvää seuraa. Ensi palaa sauna, kohta tupaki.
Porukat huhtoo niin kuumana, mikää ei maksa enää mitää. Kaikki on jatkuvasti mankumas, mutta jaetahan, jaetahan viimeesekki.

Perkeles, syökää silakkaa, son muutoon hyvä kala.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Minoon yrittäny aikani ymmärtää. Rupiaa tuntumahan siltä, notta tästei mitää hyvää seuraa. Ensi palaa sauna, kohta tupaki.
Porukat huhtoo niin kuumana, mikää ei maksa enää mitää. Kaikki on jatkuvasti mankumas, mutta jaetahan, jaetahan viimeesekki.

Perkeles, syökää silakkaa, son muutoon hyvä kala.

No joo, s'on about paras kala. Ja tämä meirän yhteiskunta about paras yhteiskunta mitä on maaimas kokeeltu. Hyvää yrittää, priimaa tuloo. Notta jons'ei aivan etukätehen luovuttaisi näistä asemista?
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/1a282edd-921e-41a9-b05c-c253506c23ad

Politiikka on ihan naurettavaa valehtelua ja mielikuvia ennen vaaleja.
Vaikka tässä nyt onkin kaikenlaista vaalien aiheuttamaa populismia ilmassa, niin rehellisyyden nimissä on huomiotava tuon päätöksen konteksti. Kyseessä oli siis kunnallinen budjettisopu, jossa mitoitus laski 0,58:sta 0,57:ään. Mitoitus on silti korkeampi kuin valtakunnallinen "minimisuositus" eli 0,5, joka on kirjattu vuonna 2012 säädettyyn vanhuspalvelulakiin (hallituksessa tuolloin myös sdp).

Joku voisi muuten kertoa, mistä tarvittavat 200-300 miljoonaa napataan lakimuutoksen toimeenpanoon. Lisäbudjetti kaksi kuukautta ennen vaaleja? Entä mistä ne 4000 uutta hoitajaa ilmestyvät? Sdp:hän vastustaa tarveharkinnan poistoa, joten ulkomailta heitä ei ilmeisesti saa houkutella.

Näihin kysymyksiin tuskin tullaan vastauksia saamaan.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Minusta on tarkoituksellista asioiden pimittelyä puhua 0,57, 0,58 tai 0,7 hoitajamitoituksesta ja rehellistä olisi puhua rahasta.
Kunnallisella puolella näiden vanhuksien hoito maksaa nykyään 175€ vuorokaudessa eli 5250€ kuussa ja yksityisellä puolella 125€ vuorokaudessa eli 3750€ kuussa.

Mikä on sellaisen summa, joka meillä on varaa tähän käyttää per vanhus? 5000€ kuussa eli 60k€ vuodessa? 7500€ kuussa eli 90k€ vuodessa?
Muistutan edelleen että isot ikäluokat ovat vasta astumassa tähän ikään.

Onko nyt ihan oikeasti se tilanne, että näitä palveluita ei ole mahdollista millään tavalla järjestää fiksummin ja edullisemmin?

Aika vitun vähän lämmittää, että jotkut vasemmistolaiset henkilöt, jotka ansaitsevat 30 000€ vuodessa ja maksavat siitä valtion veroja muutaman hassun tonnin vuodessa kertovat, että kyllä heidän verojaan voidaan vähän korottaa, että vanhukset saavat hoitoa, jonka he "ansaitsevat".
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Minusta on tarkoituksellista asioiden pimittelyä puhua 0,57, 0,58 tai 0,7 hoitajamitoituksesta ja rehellistä olisi puhua rahasta.
Kunnallisella puolella näiden vanhuksien hoito maksaa nykyään 175€ vuorokaudessa eli 5250€ kuussa ja yksityisellä puolella 125€ vuorokaudessa eli 3750€ kuussa.

Mikä on sellaisen summa, joka meillä on varaa tähän käyttää per vanhus? 5000€ kuussa eli 60k€ vuodessa? 7500€ kuussa eli 90k€ vuodessa?
Muistutan edelleen että isot ikäluokat ovat vasta astumassa tähän ikään.

Onko nyt ihan oikeasti se tilanne, että näitä palveluita ei ole mahdollista millään tavalla järjestää fiksummin ja edullisemmin?

Aika vitun vähän lämmittää, että jotkut vasemmistolaiset henkilöt, jotka ansaitsevat 30 000€ vuodessa ja maksavat siitä valtion veroja muutaman hassun tonnin vuodessa kertovat, että kyllä heidän verojaan voidaan vähän korottaa, että vanhukset saavat hoitoa, jonka he "ansaitsevat".
Eihän meillä ole varaa edes nykyiseen mitoitukseen, mutta täytyyhän asiasta nyt meuhkata kun kansan syvät rivit vaativat oikeutta. Veikkaanpa, että verot nousevat ensi hallituskaudella painottuen sinne rikkaimpiin. Sen jälkeen voidaan taas tuomita kun nallen kaverit muuttavat ulkomaille ja ihmetellä kuinka verokertymä jää odotettua pienemmäksi.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Eihän meillä ole varaa edes nykyiseen mitoitukseen, mutta täytyyhän asiasta nyt meuhkata kun kansan syvät rivit vaativat oikeutta. Veikkaanpa, että verot nousevat ensi hallituskaudella painottuen sinne rikkaimpiin. Sen jälkeen voidaan taas tuomita kun nallen kaverit muuttavat ulkomaille ja ihmetellä kuinka verokertymä jää odotettua pienemmäksi.

No, voisihan sitä yritysten vastikkeetonta sosiaalitukea miettiä ja erinäisiä aluetuen muotoja? Ja jos laskukausi tulee niin harjoittaa keynesiläistä makrotalouspolitiikkaa ja investoida taloudellista toimeliaisuutta edistäviin infrahankkeisiin. On vaikea kuvitella, että ihan oikeasti, ihan rehellisesti, meillä ei olisi varaa hoitaa vanhuksia selkeähkösti nykyistä paremmin. Se on valintakysymys ja toistaiseksi olemme valinneet toisin. Mahdottomuus se ei ole.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
No, voisihan sitä yritysten vastikkeetonta sosiaalitukea miettiä ja erinäisiä aluetuen muotoja? Ja jos laskukausi tulee niin harjoittaa keynesiläistä makrotalouspolitiikkaa ja investoida taloudellista toimeliaisuutta edistäviin infrahankkeisiin. On vaikea kuvitella, että ihan oikeasti, ihan rehellisesti, meillä ei olisi varaa hoitaa vanhuksia selkeähkösti nykyistä paremmin. Se on valintakysymys ja toistaiseksi olemme valinneet toisin. Mahdottomuus se ei ole.
Siis tottakai. Olen täysin samaa mieltä, mutta tuollaista julkisten menojen priorisointia ja uudelleenkohdistusta ei vaan tule tapahtumaan kuin pakon edessä. Julkisia menoja todellakin pitäisi priorisoida ja erityisesti yritystuista sekä aluetuista pitäisi karsia. Se ei vaan tule tapahtumaan. Korkeintaan otetaan pari prosenttia tuolta ja täältä, millä ei isossa kuvassa tule olemaan merkitystä. Ihan sama mitkä puolueet ovat vallassa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: mjr

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Eihän meillä ole varaa edes nykyiseen mitoitukseen, mutta täytyyhän asiasta nyt meuhkata kun kansan syvät rivit vaativat oikeutta. Veikkaanpa, että verot nousevat ensi hallituskaudella painottuen sinne rikkaimpiin. Sen jälkeen voidaan taas tuomita kun nallen kaverit muuttavat ulkomaille ja ihmetellä kuinka verokertymä jää odotettua pienemmäksi.

On varaa, jos vaan mietitään mitkä ovat yhteiskunnan ydintehtävät ja karsitaan niitä vähemmän tärkeitä. Tässäkin keskustelussa on tullut esille monia ehdotuksia säästökohteiksi.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Minusta on tarkoituksellista asioiden pimittelyä puhua 0,57, 0,58 tai 0,7 hoitajamitoituksesta ja rehellistä olisi puhua rahasta.
Kunnallisella puolella näiden vanhuksien hoito maksaa nykyään 175€ vuorokaudessa eli 5250€ kuussa ja yksityisellä puolella 125€ vuorokaudessa eli 3750€ kuussa.
Aamun Hesarista:

Heikki Paloheimo on tutkaillut puolueiden tähän mennessä julkistettuja vaaliohjelmia.

”Yhdessäkään niistä ei avata keskustelua julkisen velan määrästä ja siihen liittyvistä kasvupaineista. Suomalainen ja länsieurooppalainen hyvinvointivaltio on rakennettu nykyistä korkeamman talouskasvun varaan, ja tästä näkökulmasta katsoen olin hieman ihmeissäni, kuinka vähän se otetaan esille vaaliohjelmissa.”

Tässä on tosiaan ristiriitaa, sillä HS-gallupin jatkokysymysten perusteella valtiontaloudessa ihmisiä kiinnostavat nimenomaan valtion tulojen ja menojen tasapainottaminen sekä velanmaksu. Jos tämä kiinnostaa kannattajia, sen pitäisi kiinnostaa puolueitakin.

Myös medialta toivoisi kriittisempää otetta. Nyt siellä on ilmeisesti soiteltu yksityiset hoivakodit läpi ja etsitty dramaattisia esimerkkejä, joista saadaan meheviä juttuja. Kansa vaatii nopeita ratkaisuja, joita ei kuitenkaan ole tulossa.

Jokaiselta puolueelta voisi tivata yksityiskohtaisesti, minkä verran he haluavat panostaa vanhuspalveluihin. Lisäkysymyksenä voisi tiedustella sitä, mistä rahat otetaan. Tämän jälkeen pelikenttä olisi ehkä vähän selkeämpi kuin nykyään.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Aamun Hesarista:

Heikki Paloheimo on tutkaillut puolueiden tähän mennessä julkistettuja vaaliohjelmia.

”Yhdessäkään niistä ei avata keskustelua julkisen velan määrästä ja siihen liittyvistä kasvupaineista. Suomalainen ja länsieurooppalainen hyvinvointivaltio on rakennettu nykyistä korkeamman talouskasvun varaan, ja tästä näkökulmasta katsoen olin hieman ihmeissäni, kuinka vähän se otetaan esille vaaliohjelmissa.”

Tässä on tosiaan ristiriitaa, sillä HS-gallupin jatkokysymysten perusteella valtiontaloudessa ihmisiä kiinnostavat nimenomaan valtion tulojen ja menojen tasapainottaminen sekä velanmaksu. Jos tämä kiinnostaa kannattajia, sen pitäisi kiinnostaa puolueitakin.

Ihmisillä on tosiaan pinnallinen käsitys kansantaloustieteestä ja ovat lähinnä mediaa dominoivien pankkiekonomistien varassa, jotka eivät kansantaloudesta kauheasti ymmärrä. Meillä on harjoitettu tiettyä hybridi-politiikkaa, jossa on vallalla hyvinkin keynesiläis-friedmanilainen löysä keskuspankkipolitiikka ja sitten anti-keynesiläinen suhtautuminen valtiontalouteen edes pahassa laskukaudessa. Ollaan liberalisoitu, vähennetty säännöstelyä ja pääomaliikkeiden vapauttamisen jälkeen ollaan eletty lähinnä kuplasta kuplaan, etenkin yksityis- ja yritystalouden jatkuvasti lisävelkaantuessa. Tästä kaikesta ollaan nautittu historiassa aiemminkin ja nyt ollaan elämässä 1930-lukua uudestaan, jos siis 1930-luvulla olisi ollut hyvinvointivaltio. Lähinnä julkisen sektorin ja tulonsiirtojen vahvuus on pitänyt meillä lännessä hulluuden edes jossain minimissä: toki ollaan saatu Trump ja Brexit (kahdessa maassa, jossa finanssipääomalla on ollut suurin sananvalta lännessä), mutta jossain Puolassa ja Unkarissa ollaan jo liukumassa kohti autoritäärisiä hallintomalleja - ja Venäjä on semi-fasistinen. Mutta eipä tässä mitään, jatketaan vain samalla linjalla, "kannustetaan" työttömiä ja sairaita ja helpotetaan pääoman asemaa työn kustannuksella. Toivottavasti hevonen ei vaan kuole juuri kun oppii olemaan syömättä.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
On vaikea kuvitella, että ihan oikeasti, ihan rehellisesti, meillä ei olisi varaa hoitaa vanhuksia selkeähkösti nykyistä paremmin. Se on valintakysymys ja toistaiseksi olemme valinneet toisin.
Varaa ja varaa. Minusta oikeampi kysymys on, etteikö 4000 tai 5000€ kuussa ole riittävä summa vanhuksen hoitamiseksi selkeästi nykyistä paremmin kuukaudessa? Minä olen joskus sattumalta ollut nähnyt melko läheltä ja pidemmältäkin ajanjaksolta yksityisen hoivakodin jossa oli 5-8 vanhusta hoidossa. Kun yksikkö on tuollainen järkevän kokoinen, ei ole tarvetta massiiviselle johtoportaalle, vaan omistaja on yksi työntekijöistä ja tietää tarpeet yms ilman raportteja ja byrokratiaa. Nopealla laskutoimituksella 5k * 8 = 40k kuussa ja vaikka siinä kuinka laskisi kustannukset, niin onhan tuolla summalla vuokrat, ruuat, materiaalit ja hoitajien palkat maksettavissa helposti.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ihmisillä on tosiaan pinnallinen käsitys kansantaloustieteestä ja ovat lähinnä mediaa dominoivien pankkiekonomistien varassa, jotka eivät kansantaloudesta kauheasti ymmärrä. Meillä on harjoitettu tiettyä hybridi-politiikkaa, jossa on vallalla hyvinkin keynesiläis-friedmanilainen löysä keskuspankkipolitiikka ja sitten anti-keynesiläinen suhtautuminen valtiontalouteen edes pahassa laskukaudessa. Ollaan liberalisoitu, vähennetty säännöstelyä ja pääomaliikkeiden vapauttamisen jälkeen ollaan eletty lähinnä kuplasta kuplaan, etenkin yksityis- ja yritystalouden jatkuvasti lisävelkaantuessa.
Suomi eli pitkään jonkinlaisessa puoliavoimessa taloudessa, jossa tietyt vientisektorit (metsäteollisuus, it-clusteri, Neuvostoliiton-vienti) olivat etusijalla. No, on meillä edelleen aika business-vetoinen mentaliteetti, mutta enää ei ole kilpailuetua tai täystyöllisyyttä. Globaalit virtaukset ovat pakottaneet Suomen avautumaan, jolloin myös heikkoudet ovat tulleet esille.

EU-jäsenyys ja EMU löivät raamit Suomen talouspolitiikalle. Johtavana ajatuksena oli, että työmarkkinoiden ja budjetin tulee joustaa finanssipoliittisissa ongelmakohdissa. Jonkin aikaa menikin hyvin, mutta sitten huoltosuhdevaikeudet, palkankorotuspaineet ja vaikeudet sopeutua lisääntyneeseen kilpailuun alkoivat realisoitua. Nyt on jo aika myöhäistä reagoida ongelmiin, jotka ovat olleet tiedossa vaikka kuinka kauan.

Nykyinen hallitus on palannut jossain määrin Lipposen-Niinistön linjalle ja pyrkinyt laittamaan kirstun säppiin. Ongelmat ovat kuitenkin kasaantuneet siinä määrin, että poliittinen liikkumatila on mitätön ja keinovalikoima rajattu. Suomi tarvitsisi nopeita menoleikkauksia (yritys- ja aluetuet) ja lisätuloja (alennetut alv-kannat, kiinteistövero, korkovähennysoikeuksien tilkitseminen yms).

Hallituksen talouspolitiikassa on ollut myös heikkoja kohtia, kuten elvyttävä politiikka noususuhdanteessa ja leikkaukset innovointi- ja kehitystukiin. On myös kyseenalaista, onko Suomella ollut varaa yritys- ja metsälahjavähennyksiin.

Tästä kaikesta ollaan nautittu historiassa aiemminkin ja nyt ollaan elämässä 1930-lukua uudestaan, jos siis 1930-luvulla olisi ollut hyvinvointivaltio. Lähinnä julkisen sektorin ja tulonsiirtojen vahvuus on pitänyt meillä lännessä hulluuden edes jossain minimissä: toki ollaan saatu Trump ja Brexit (kahdessa maassa, jossa finanssipääomalla on ollut suurin sananvalta lännessä), mutta jossain Puolassa ja Unkarissa ollaan jo liukumassa kohti autoritäärisiä hallintomalleja - ja Venäjä on semi-fasistinen. Mutta eipä tässä mitään, jatketaan vain samalla linjalla, "kannustetaan" työttömiä ja sairaita ja helpotetaan pääoman asemaa työn kustannuksella. Toivottavasti hevonen ei vaan kuole juuri kun oppii olemaan syömättä.
Puolassa talouskasvu on ollut huimaa 90-luvun alusta tähän päivään. Ongelmat ovat aivan muualla: oikeusvaltiossa, demokratiaperinteessä, koulutuksessa, hallinnossa, aluepolitiikassa.

Kuvailemasi kehitys on Euroopan laajuista. Ongelmana on se, että ihmiset sietävät heikosti epävarmuutta ja sosiaalisen eriarvoisuuden kokemusta. En tiedä, mikä tähän olisi tyydyttävä ratkaisu.

Jos vertailee Suomea muihin Pohjoismaihin, niin olemme monessa asiassa jälkijunassa. Meillä on Euroopan tasolla yksi heikoimmista väestörakenteista, jämähtäneet työmarkkinat ja hajautunut kuntarakenne. Yhtäkään näistä ei olla oltu valmiita muokkaamaan pitkäjänteisillä ratkaisuilla. Arvopolitiikassa olemme myös lähempänä Itä-Euroopan uskonnollis-konservatiivisia valtioita kuin muut Pohjoismaat, mutta siitä ei sen enempää.

Jotten valuisi liian kaus aiheesta, totean, että maalaamaani tilannekuvaa kuulee harvoin demareilta. Vaikuttaisi siltä, että demarit ovat jämähtäneet tulonsiirtopuolueeksi, joka ei pyri proaktiiviseen uudistuspolitiikkaan vaan tyytyy vastustamaan muita puolueita. Tämä on sikäli ymmärrettävää, että äänestäjät palkitsevat todennäköisemmin staattisen kuin muutosta ajavan politiikan.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Hyvä kirjoitus @Walrus21 yllä vaikka muutamasta asiasta olen hieman eri mieltä. Demarien ketjussa kun ollaan, valitettavasti demarit ovat olleet viime vuodet osa ongelmaa. Eivät osa ratkaisua. Demarit ovat hyötyneet taloudellisesti aiempien hallitusten suurimmista virheistä. Kuten siitä, että isoja ja välttämättömiä ratkaisuja työvoiman ja talouden sekä verojen ja erilaisten tukien osalta ei ole tehty. Nykyinen politiikka on mahdollistanut ay-liikkeen miljardiomaisuuden kerryttämisen mm. VVO:n ja nykyisen Kojamon avulla. Miksi demarit olisivat halunneet muuttaa jotain, koska tämä muuttamattomuus on suorastaan juossut euromiljoonia kassaan? Valitettavasti samaa voi sanoa Kepusta ja Kokoomuksesta.

Euroopan tasolla tilanne on osin sama. Demarit putoavat alas kaikkialla. Suomessakin tapahtuisi näin, jos Kokoomusta johtaisi pätevä poliitikko. Sekin päivä voi vielä koittaa.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Varaa ja varaa. Minusta oikeampi kysymys on, etteikö 4000 tai 5000€ kuussa ole riittävä summa vanhuksen hoitamiseksi selkeästi nykyistä paremmin kuukaudessa? Minä olen joskus sattumalta ollut nähnyt melko läheltä ja pidemmältäkin ajanjaksolta yksityisen hoivakodin jossa oli 5-8 vanhusta hoidossa. Kun yksikkö on tuollainen järkevän kokoinen, ei ole tarvetta massiiviselle johtoportaalle, vaan omistaja on yksi työntekijöistä ja tietää tarpeet yms ilman raportteja ja byrokratiaa. Nopealla laskutoimituksella 5k * 8 = 40k kuussa ja vaikka siinä kuinka laskisi kustannukset, niin onhan tuolla summalla vuokrat, ruuat, materiaalit ja hoitajien palkat maksettavissa helposti.

Hmm, kuulostaapa totta puhuen aika tehottomalta ja tuhlaavaiselta organisaatiolta. Onko rationaalista järjestää noin hyvää hoitoa, kun vähemmälläkin pärjäisi, tuohan suorastaan huutaa tehostamista... Ehkäpä omistaja järkevöityy ja myy organisaation jollekin kokoomuslaisjohtoiselle terveysjätille, joka sitten rationalisoi yksikön enemmän voittoa tuottavaksi - vai pitäisikö tälläinen mahdollisuus estää peräti jollain säätelyllä?
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Hmm, kuulostaapa totta puhuen aika tehottomalta ja tuhlaavaiselta organisaatiolta. Onko rationaalista järjestää noin hyvää hoitoa, kun vähemmälläkin pärjäisi, tuohan suorastaan huutaa tehostamista... Ehkäpä omistaja järkevöityy ja myy organisaation jollekin kokoomuslaisjohtoiselle terveysjätille, joka sitten rationalisoi yksikön enemmän voittoa tuottavaksi - vai pitäisikö tälläinen mahdollisuus estää peräti jollain säätelyllä?
Olin itseasiassa melko varma, että näkisit asian samoin. Mitä tehostamiseen tulee, niin minä en toisaalta luota kunnallisen puolen kykyyn tehostaa omaansa, enkä toisaalta terveysjättien motiiveihin hoitaa hommaa kuntoon ellei mittarit ole viimeisen päälle kunnossa.
Pitäisikö sitä perustaa franching, joka opettaisi kädestä pitäen miten homma hoidetaan.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: mjr

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Puolassa talouskasvu on ollut huimaa 90-luvun alusta tähän päivään. Ongelmat ovat aivan muualla: oikeusvaltiossa, demokratiaperinteessä, koulutuksessa, hallinnossa, aluepolitiikassa..

Niin, siis Puolassa ei ole sitä pehmentävää hyvinvointivaltiota ja modernia länsimaista yhteiskuntajärjestelmää ja kulttuuria vaimentamassa antidemokraattisen ja atavistisen populismin voimaa. Talous kasvaa, mutta erittäin epätasaisesti ja erittäin köyhälle pohjalle - eliitti hyötyy ja manipuloi: Soros siellä ja täällä, kansainvälinen juutalainen pääoma, Puola viaton uhri kansakuntien joukossa jne. Historia on sangen voimakas tekijä tässä irrationaalisessa maailmassa.
 
Viimeksi muokattu:

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kuulemani mukaan Rinteen on tarkoitus käydä puhumassa neljässä paikassa pääkaupungin ulkopuolella ennen vaaleja. Tämä on hieman toisen käden tietoa, mutta lähde on Jukka Gustafsson.
Ei kuulosta kovin paljolta, varmasti toipuminen on vielä kesken, eikä sitä haluta vaarantaa rasituksella.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös