Sosialidemokraatit – SDP

  • 1 426 138
  • 11 288

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Sitten en ymmärrä mikä tässä olisi hallitukselle ongelma, jos mikään ei kuitenkaan muuttuisi. Paitsi siis se, että SDP:n ehdottama kuvio on ihan helkkaristi suoraviivaisempi ja simppelimpi. Seteli tulee automaattisesti ja sitä voi tarjota ihan kenelle tahansa.

Idea on erittäin hyvä jos tulee automaattisesti sekä raha tukeen löytyy.

Tänä ja viime vuonna työllistämistukeen varattu (mikä sanssi se nyt onkaan) raha on pirkanmaalla ollut loppu näihin aikoihin ja loppuvuodesta on saatu pelkkää eioota.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Hyvä idea, jos tosiaan tulee automaattisesti ja vähentää byrokratiaa.

Epäileväinen olen tarkoittavatko demarit nykyjärjestelmän korvaamista vai uutta järjestelmää rinnalle, mutta jos korvaamista niin ehdottoman kannatettava ajatus. Tämä mielipide henkilöltä, joka vihaa demareita.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Sitten en ymmärrä mikä tässä olisi hallitukselle ongelma, jos mikään ei kuitenkaan muuttuisi. Paitsi siis se, että SDP:n ehdottama kuvio on ihan helkkaristi suoraviivaisempi ja simppelimpi. Seteli tulee automaattisesti ja sitä voi tarjota ihan kenelle tahansa.

Miksi rahaa pitää ylipäätään kierrättää valtion kassan kautta työnantajalle? Jos työn hinnoittelu olisi lähtökohtaisesti vapaampaa, ei tuollaisia erillistukia tarvittaisi. Vaikeammin työllistyville ryhmille pienempää palkkaa voitaisiin kompensoida nykyistä tuntuvasti matalammalla verotuksella tai perustulolla.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Jos duunareista puhutaan niin eiköhän nuo hallituksen valmistelemat työmarkkinareformit ole isompia tekijöitä.

Kyllä mä näkisin myös tämän työmarkkinatilanteen kiristymisen suurimpana syynä. Ihmiset heräävät huonoina aikoina huomaamaan näitä asioita, kun nousukausina se liiton jäsenmaksukin voi tuntua turhalta rahareiältä. No, demarit eivät ole SAK, mutta samaan kategoriaan tämä menee kuin liittojen nousseet jäsenmäärät. Demarit nyt kuitenkin nähdään perinteisesti vastavoimana oikeistopolitiikalle niin työelämän kuin muunkin yhteiskunnan puolella.

Ja olen minäkin tätä jo aiemmin kuuluttanut, että nykypäivään päivitetylle työväenliikkeelle ja vasemmistolaisuudelle on yhteiskunnassa tilaustakin, kun globaali kilpailu myllertää työmarkkinoilla. Ei minusta nykyisen SDP:n kannattajaa saa kirveelläkään, mutta kannatuksen kasvu ei yllätä millään muotoa.

EDIT: Niin, ja maahanmuuttopolitiikalla varmaan jonkinlainen merkitys myös, mutta en usko, että välttämättä kovin suuri. Ei suurelle enemmistölle ainakaan vielä tämä pakolaisteema ole niin merkittävä asia, oma tulevaisuus työpaikan, verotuksen, palveluiden ja muun vastaavan kautta kiinnostaa enemmän. Varmaan osa persujen kannattajista on kyllä pettynyt vaalipuheiden ja tekojen ristiriitaan. Siellä on kuitenkin se aines, joka kuvitteli maahanmuuttajien tulon lähes loppuvan persujen ansiosta, ja samaan aikaan pakolaiskriisi iski päälle täysillä. Itse en näe persujen toiminnassa suurta moitittavaa, mutta ymmärrän jos Pentti Persu Torniosta on toista mieltä.
 
Viimeksi muokattu:

HekeK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekkojoukkue
Miksi rahaa pitää ylipäätään kierrättää valtion kassan kautta työnantajalle? Jos työn hinnoittelu olisi lähtökohtaisesti vapaampaa, ei tuollaisia erillistukia tarvittaisi. Vaikeammin työllistyville ryhmille pienempää palkkaa voitaisiin kompensoida nykyistä tuntuvasti matalammalla verotuksella tai perustulolla.

Minä en tätä kuule tiedä. Miksi tällaiset sanssi- ja duunikortit on ylipäätään keksitty mainitsemasi mallin sijaan? Tähän osaa joku virkamies vastata. Minä en sellainen ole.
 

Tuamas

Jäsen
Minä en tätä kuule tiedä. Miksi tällaiset sanssi- ja duunikortit on ylipäätään keksitty mainitsemasi mallin sijaan? Tähän osaa joku virkamies vastata. Minä en sellainen ole.

Demarien heiniähän nämä ovat ja muistaakseni Urpilaisen lanseeraamina tulivat nuorisotakuun kyljessä (Sanssi) ja jäljempänä duunikortti sitten helpottamaan yli kolmekymppisten työllistymistä.

Sen takia itse en ihan hirveän innovatiivisena tai hienona juttuna tätä pitänyt, koska tämä on käytännössä hiukan tehostettu versio demarien omasta jo aiemmin käyttöön otetusta virityksestä.
 

HekeK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekkojoukkue
Sen takia itse en ihan hirveän innovatiivisena tai hienona juttuna tätä pitänyt, koska tämä on käytännössä hiukan tehostettu versio demarien omasta jo aiemmin käyttöön otetusta virityksestä.

Ihan mielenkiinnosta kysyn, että miten tämä tulisi toteuttaa jotta kyseessä ei olisi viritys? Vai onko niin, ettei tällaisia järjestelmiä tulisi olla ensinkään? @Pavlovin Koira antoi ehdotuksensa, ja anteeksi nyt vain - enemmän tuo oli viritys vrt. setelimalli. Itse ihmisiä rekrytoivana pitäisin tuota seteliä kohtuu simppelinä ratkaisuna. TES määrittää liksan ja setelillä osaan heti katsoa saamani hyödyn kun rekrytoin työttömän.

Pitää kuitenkin huomata, että tämä seteli mahdollistaa työnantajalle pienen pelaamisen (esim. etsitään tekijöitä, joilla on seteli taskussa.)
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Pitää kuitenkin huomata, että tämä seteli mahdollistaa työnantajalle pienen pelaamisen (esim. etsitään tekijöitä, joilla on seteli taskussa.)

Tämä on syy miksi itse vähän vierastan useimpia työllistämiseen tarkoitettuja tukia koska ne synnyttävät epäterveitä markkinoita ja syövät edellytyksiä terveeltä yritystoiminnalta. Tiedän useita yrityksiä jotka pyörivät pelkällä yhteiskunnan tarjoamalla harjoittelija- ja tukityöllistämisväellä ja usein yrityksen omistajakin vaihtuu aina siinä vaiheessa kun starttirahakausi päättyy.

Mutta periaatteessa tuo demarien setelimalli voisi menetelläkin koska se ilmeisesti kohdistuu väkeen joka on ollut työttömänä jo pidempään eli ei kuulu kovin haluttuun työvoimaan.
 

Tuamas

Jäsen
Ihan mielenkiinnosta kysyn, että miten tämä tulisi toteuttaa jotta kyseessä ei olisi viritys? Vai onko niin, ettei tällaisia järjestelmiä tulisi olla ensinkään? @Pavlovin Koira antoi ehdotuksensa, ja anteeksi nyt vain - enemmän tuo oli viritys vrt. setelimalli. Itse ihmisiä rekrytoivana pitäisin tuota seteliä kohtuu simppelinä ratkaisuna. TES määrittää liksan ja setelillä osaan heti katsoa saamani hyödyn kun rekrytoin työttömän.

Pitää kuitenkin huomata, että tämä seteli mahdollistaa työnantajalle pienen pelaamisen (esim. etsitään tekijöitä, joilla on seteli taskussa.)

Niin, siis nuo sanssi- ja duunikortti ovat niitä virityksiä, koska niissä päätökset riippuvat usein TE-toimiston asiakaspalvelualttiudesta.

Tuo seteli on toki ihan hieno periaatteessa, käytännön tasolla ongelma tulee resurssoinnista (TE-toimistoilla työllistämisrahat syöty perinteisesti viimeistään viimeisen vuosineljänneksen alussa, yleensä jo paljon sitä ennen) sekä siitä missä kohtaa työttömyyttä rajahyöty yhteiskunnalle on korkeimmillaan (eli koska työttömän työhönpaluu/-pääsy edellytykset putoavat niin paljon, että yhteiskunnan kannattaa tukea työllistymistä, kuitenkin valtaosa työttömistä työllistyy myös ilman poppakonsteja).

Ja selvyyden vuoksi, nuo sanssi- ja duunikortit ovat työnantajan kannalta (itsellä kokemus rajoittuu käytännössä nimenomaan kortin omaavien työllistämiseen) täysin vastaavat kuin tuo seteli. Eli TES määrittää liksan ja kortin omaavasta saa palkkatuen.

Siis ideahan on ihan ok, seteli ilman rajotteita kuin ajan suhteen on parannus nykysysteemiin.
Oikeastaan nykysysteemin ainoa vika on siinä, että TE-toimistot pääsevät sähläämään väliin, joskin viimeisen vuoden aikana oikeastaan kaikkiin työllistettyihin työttömiin on saanut jomman kumman kortin.

Lähinnä tarkoitus on ollut tuoda esiin sitä, että tämä ei eroa kuin setelin saamisen automaation sekä nimen suhteen nykysysteemistä.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Antti Rinne on tänään kasilta telkkarissa Pressiklubin vieraana. Pakko katsoa, että löytyykö Rinteeltä tilannetajua myöntää, että heidän suosionsa on noussut ilman omia toimia pelkästään hallituksen tekojen takia. Vai paukuttaako kovasti henkseleitään ja tekemäänsä oppositopolitiikkaa.
 
Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
Antti Rinne on tänään kasilta telkkarissa Pressiklubin vieraana. Pakko katsoa, että löytyykö Rinteeltä tilannetajua myöntää, että heidän suosionsa on noussut ilman omia toimia pelkästään hallituksen tekojen takia. Vai paukuttaako kovasti henkseleitään ja tekemäänsä oppositopolitiikkaa.
Sanoisiko yksikään {[(järkevä)]} politikko vastaavassa tilanteessa että kannatuksen nousu on ainoastaan olosuhteiden tuomaa suhdannevaihtelua? Eiköhän sieltä tule se perusmaltillinen ja puhkikulutettu "kansa sitä, kansa tätä, hallitus aiheutti toimenpiteillään luottamuspulan" -mantra.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Sanoisiko yksikään {[(järkevä)]} politikko vastaavassa tilanteessa että kannatuksen nousu on ainoastaan olosuhteiden tuomaa suhdannevaihtelua? Eiköhän sieltä tule se perusmaltillinen ja puhkikulutettu "kansa sitä, kansa tätä, hallitus aiheutti toimenpiteillään luottamuspulan" -mantra.

Niin siis lähinnä mielenkiinnolla seuraan sitä, että antaako nöyryys myöden myöntää yhtään ja ollenkaan, että hallituksen toimilla oli jonkinlainen rooli tässä nousussa? Toisekseen odotan mielenkiinnolla, että kuinka paljon niitä omia henkseleitä paukutellaan ja kehutaan mahtavaa ja dynaamista oppositiopolitiikkaa.
 
Onneksi tuli tälläinen galluptulos. Spagettihirviö saa jatkaa ja ehkä ensi vaaleissa katsellaan sitten AY-mafiapuolueen yksinumeroisia kannatuslukuja.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Rinteeltä ihan hyvä ja suoraselkäinen suoritus telkkarissa. Erityispointsit siitä, että demarien pj pystyy sanomaan televisiossa suoraan, että elintasopakolaisuus tukien perässä juosten on täyttä totta ja että siihen pitää puuttua.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Mutta se demari ei tainnut olla linjaltaan oikein Rinteen mieleinen. Kyseinen tyyppi ei kuulemma ole myöskään puolueen jäsen vaan valittu Kauhajoen valtuustoon sitoutumattomana.

Ja tämä että hän ei edusta aikuisten oikeasti demareita tuli kyllä tämän fiasko-toimittajan kauttta kerrottua varsin selvästi. Katsoin lähetystä puuro-episodiin asti, sitten meni hermo. Aivan karmeata paskaa ja hävetti tämän pakolaisperheen puolesta jonka YLE oli roudannut studioon sirkusapinoiksi.

Sitten en ymmärrä mikä tässä olisi hallitukselle ongelma, jos mikään ei kuitenkaan muuttuisi. Paitsi siis se, että SDP:n ehdottama kuvio on ihan helkkaristi suoraviivaisempi ja simppelimpi. Seteli tulee automaattisesti ja sitä voi tarjota ihan kenelle tahansa.

Ongelmia on ainakin kaksi:

1) työseteli (tai oikeammin kaikki työllistymistuet jotka eivät tule kaikille) vääristävät markkinoita ja kilpailua, tämä aiheuttaa pidemmällä aika välillä enemmän työttömyyttä kuin lyhyellä tähtäimellä vähentää.

2) Se piilottaa sen oikean ongelman eli vapaan palkanmuodostuksen puutteen, jos yrityksellä X on vara palkata henkilö A palkalla Y valtion tukiessa tätä summalla Z, se kertoo että yritys voisi palkata henkilön A markkinaehtoisesti palkan ollessa Y-Z. Jos tämä markkinaehtoinen palkka Y-Z ei houkuttele tekijöitä, duuni ei tuota tarpeeksi lisäarvoa ja sitä ei kannattaisi edes tehdä.

Kaikki mahdolliset rahat pitäisi laittaa yritysten palkan sivukulujen vähentämiseen ja vapaaseen palkanmuodostukseen tietyllä lakipohjaisella minimipalkalla (heitetään nyt hatusta vaikka 9€/h).
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Erkki Tuomioja Iltalehden mukaan, boldaus mun:

"Demareiden kannatus saa kuitenkin Tuomiojan hieman hymyilemään. Ylen torstaina julkistaman gallupin mukaan SDP:n kannatus nousi syys-lokakuussa lähes neljä prosenttiyksikköä ja puolue keräsi 18,3 prosentin kannatuksen. Perussuomalaisten kannatus laski liki neljä prosenttiyksikköä ja päätyi 10,7 prosenttiin.

- Täytyy olla tyytyväinen, mutta se kertoo enemmän hallituksen epäsuosiosta. Sitten kun siihen tulee toivottavasti meidän oma lisä, niin sitten minä olen tyytyväisempi. Kyllähän meidän pitäisi olla 25 prosentin puolue Suomen kaltaisessa maassa, Tuomioja lausuu."
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
- Se on häpeäksi Euroopalle. Siellä usutetaan koiria naisten ja lasten kimppuun sekä pystytetään piikkilankoja. Se ei kuulu tähän maailmaan.

Tähän varmaan löytyy joki luotettava lähde Tuomiojalta? Siis koirien osalta.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
- Täytyy olla tyytyväinen, mutta se kertoo enemmän hallituksen epäsuosiosta. Sitten kun siihen tulee toivottavasti meidän oma lisä, niin sitten minä olen tyytyväisempi. Kyllähän meidän pitäisi olla 25 prosentin puolue Suomen kaltaisessa maassa, Tuomioja lausuu."
Tuomiojalle pisteet siitä, että rehellisesti myönsi syyn demareiden kannatuksen nousulle. Mutta myös helvetisti miinusta tuosta "demariylimielisyydestä", kansa päättää SDP:n kannatusluvut, eivät demarit itse.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tuomiojalle pisteet siitä, että rehellisesti myönsi syyn demareiden kannatuksen nousulle. Mutta myös helvetisti miinusta tuosta "demariylimielisyydestä", kansa päättää SDP:n kannatusluvut, eivät demarit itse.

Tuomiojahan vain jatkaa sitä jo vuosikausia kestänyttä demarijargonia ja äänestäjien syyttämistä demarien huonoista vaalituloksista. Vai muistaako joku, että milloin Urpilaisen tai Rinteen aikana joku oikea demarivaikuttaja olisi rehellisesti myöntänyt, että ehkä puolueessa on jotain vikaa tai uudistuksen tarvetta, kun kannatus sen kuin laskee vaaleista toiseen.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Hesari teki mielenkiintoisen jutun SDP:stä(aiheet toki tuttuja esim. tältä palstalta mutta kiehtova silti), sen nykytilasta ja tulevaisuudesta. Mutta mikä pisti tuossa jutussa silmään, niin SUSANNA HUOVISELLA olisi kuulemma kannatusta seuraavaksi puheenjohtajaksi. Herranjumala sentään, Huovinenhan tunnetaan sosiaalitanttana, jonka asiaosaaminen on heikkoa.

http://www.hs.fi/kotimaa/a1444449580133
Linkki Hesarin demarijuttuun.
 

Aurinkotuuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK & useat muut punapaidat & Pallopojat
Hesari teki mielenkiintoisen jutun SDP:stä(aiheet toki tuttuja esim. tältä palstalta mutta kiehtova silti), sen nykytilasta ja tulevaisuudesta. Mutta mikä pisti tuossa jutussa silmään, niin SUSANNA HUOVISELLA olisi kuulemma kannatusta seuraavaksi puheenjohtajaksi. Herranjumala sentään, Huovinenhan tunnetaan sosiaalitanttana, jonka asiaosaaminen on heikkoa.......

Samassa kirjoituksessa mentiin metsään vielä hienommin Jutta Urpilaisen tulevan presidenttiyden osalta. Jos Jutassa ainesta on, on se jäänyt ainakin minulta täysin piiloon.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Samassa kirjoituksessa mentiin metsään vielä hienommin Jutta Urpilaisen tulevan presidenttiyden osalta. Jos Jutassa ainesta on, on se jäänyt ainakin minulta täysin piiloon.
Minusta Urpilaisella ihan oikeasti on presidenttimahdollisuudet, mutta seuraavat vaalit(joihin Jungner nyt siis yrittää saada ikisuosikkinsa lähtemään) tulevat Jutalle aivan liian aikaisin, 2024 tai 2030 voi olla eri tilanne.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Demari (nimi muutettu) on yhtä kuin makkarakeitto suolalla ja maustepippurilla. Demari on kolme vuotta vanha 1.6-litrainen Opel Astra, kakkukahvit isänpäivänä ja juoksulenkki syyskelissä. Niin arkisen harmaa, että pää poksahtaa tylsyydestä, mutta samalla niin tuttu ja turvallinen, että kaikki sen tuntevat ja kaikki siihen luottavat. Sen kanssa ei viitsi riidellä, koska se keittää kuitenkin kahvit ja tarjoaa Oululaisen pullapitkosta siivun kaikille, myös mulle, vaikka juuri äsken kehuin, miten meillä ei juoda Juhla Mokkaa ja pullakin leivotaan aina itse. No hyväähän se oli, valmispitkokin. Valmiiksi viipaloitu, kaikille yhtä paljon.

Vaan vastakkainasettelu olisi helpompaa. Jatkaa Demarille huutelua, koska mulla on Tdi Octavia ja maustan keittoni eksoottisilla mausteilla. Tai luulen niitä eksoottisiksi, todellisuudessa Demari maistoi niitä jo kymmenen vuotta sitten, kun kävi joululomalla Phuketissa. Tykkäsi, mutta kotona syö perinteistä. Kuulin, kun kertoi kahvipöydässä, joten en naljaile siitä. Miksipä lopulta naljaisin, kun tykkään itsekin arkisista asioista.

Salaa kyllä olen tyytyväinen, kun Demarin Opelissa ei ole automaattista ilmastointi. Hahaa, palelkoon sosialisti, mun Skodani tuulilasi sulaa 30 sekuntia nopeammin! Mutta Demari raaputtaa ikkunansa ja kysyy, että voisiko raaputtaa odotellessaan myös mun tuulilasini. On se mukava tyyppi - vaikkei osaa pukeutua yhtään, sponsoripipo ja viime kauden farkut. Varmaan pitkät kalsaritkin. Olkoonkin, että farkut ovat laadukkaat ja pipo lämmin. Pitkistä kalsareista en tiedä, enkä viitsi kysyä. Luulisi vielä homoksi. Tai ei luulisi, koska sehän on jokaisen oma asia, eikä sillä ole Demarille mitään väliä.

Niin, lopulta ihan hyvä tyyppi tuo Demari. Itsekin pidän samanlaisista jutuista, paitsi pullani leivon mieluummin itse. Yhtä suuriksi pyörittelen ne kuitenkin, tulee hyvä mieli ja tasapuolinen olo. Salaa maistan taikinaa raakana, mutta tulee huono mieli ja annan muillekin palat. Niin kai Demarikin tekisi.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
- Täytyy olla tyytyväinen, mutta se kertoo enemmän hallituksen epäsuosiosta. Sitten kun siihen tulee toivottavasti meidän oma lisä, niin sitten minä olen tyytyväisempi. Kyllähän meidän pitäisi olla 25 prosentin puolue Suomen kaltaisessa maassa, Tuomioja lausuu."

Tuomiojaltahan ei tunnetusti tule kovin näkyvää tukea puolueen johdolle, jos johto ei ole Erkki Tuomioja, joten kannatuksen nousun syistä on helppo olla rehellinen. Kyllähän Erkki varmaan näkisi itsensä yhä mieluusti demareiden johdossa, vaikka hävittyjä puheenjohtajavaaleja on takana jo neljät. Eli ei muuta kuin painetta Rinteelle.

Ja tuon kannatustavoitteen kanssa Tuomioja on ihan oikeassa. Tottakai demareiden täytyy tähdätä reilusti yli 20 prosentin kannatukseen. Kun puhutaan vasemmistopuolueiden kannatuksen laskusta, unohdetaan yleensä se, että vasemmiston kannatusta on esimerkiksi persuissa ja vihreissä. Nythän se nähtiin: kun persujen kannatus laski, demareiden nousi. Ei tuo välttämättä ihan koko muutosta selitä, mutta varmasti joukossa oli paljon kotiin palaavia demareita.

Jos ajatellaan, että Suomessa on ollut vuosikymmenten ajan kolme suurta puoluetta - eli kepu, kokoomus ja demarit - niin ei se ajattelutapa nyt äkkiä katoa mihinkään. Kävihän kepukin jossain alle 15 prosentin kannatuksessa, mutta tuli takaisin. Nykyhallituksen touhut voivat tuoda demareille paljonkin nostetta ilman että demareiden tarvitsee itse esittää ihmeitä.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Niin, lopulta ihan hyvä tyyppi tuo Demari.
Oikein hyvä kuvaus demareista.

Enpä ihmettelisi, jos demarit voittaisivat seuraavat vaalit (kunnallisvaalit), kun monien äänestäjien vatutuksen määrä koko ajan kasvaa SSS-miesten hallituksen toiminnan vuoksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös