Jos tehtäisiin 30h/vko, niin käytännössä palkasta tippuu 25% pois (toki progressiivisen veroprosentin takia tuo on oikeasti hieman pienempi pudotus) tai sitten tulee 33.3% palkan korotus. Jos oletetaan että firmat eivät aja itseään konkursseihin ja palkka tippuu, entäs pitkän matkan työläiset? 10€/h ja 6h/pv tarkoittaa 60€ päivä ja jos työmatkaa on vaikkapa 200km yhteensä, niin tuosta jää käteen joku 40€, verrattuna 60€ normaalilla työpäivällä ja samoilla kuluilla.
Toki noin, mutta jos tehtäisiin 30/h viikko ja silti saataisiin aikaan sama määrä tehtyä työtä kuin nytkin, niin miksi palkan pitäisi tippua? Toki monilla aloilla ei ylipäätään ole mahdollista, mutta monilla aloilla taas olisi.
Parashan olisi tuo että ansiot sidotaan työtehoon, mutta ei onnistu tässä maassa, henkilökohtaiset bonuksetkin ovat yleensä niin väärin ja kaikille kuuluu suurinpiirtein sama palkka. Teit sitten 8h töitä tai istuit paskalla. Muutenkin tuo aikaan sidotut ansiot ihmetyttävät. Jos työntekijä tekee tunnissa tuolin, josta firma saa raaka-aineiden jälkeen 10€, joutuu firma maksamaan palkan ja sivukulut TES:in mukaisesti, eli tekee tappiota. Ansiot ovat sidottu työssä vietettyyn aikaan ja palvelusvuosiin.
Tuon on nimenomaan se ongelma. Ja toinen ongelma sitten se, että näitä "tuottamattomia" työntekijöitä on äärimmäisen vaikea (=kallis) irtisanoa. Toinen tekee tunnissa tuolin, toinen tekee kaksi ja kolmas tekee kolme tuolia. Kaikille sama palkka, vaikka se yksi tekee firmalle tappiota, toinen tekee sen mikä on budjetoitu ja kolmas tekee selkeästi voittoa. Ja korostan siis, että kaikille sama palkka, vaikka työtehoissa on hirveä ero.
Kolmas jännä piirre tässä nykyisessä työelämässä on se, että kun olet tuntipalkalla töissä, niin mitä kauemmin olet töissä, sitä enemmän saat palkkaa vaikka et tekisikään mitään. Jos minä rekkakuskina ajan jakolenkin 7 tunnissa, niin minä saan seitsemän tunnin palkan. Jos joku toinen ajaa sen saman lenkin 8,5 tunnissa, hän saa 8,5 tunnin palkan. Kannustaako tämä tekemään töitä mahdollisimman hyvin ja ripeästi?
Tarinankertoja taitaa olla perus-vasuri, raha tulee seinästä ja Suomella menee paremmin kuin koskaan. Kapitalistit ahneuksissaan vaan riistävät köyhiä koko maassa, vaikka tuottavaa työtä oikeasti löytyisi (jossa firma saa työntekijän tuotannosta enemmän kuin joutuu työntekijästä maksamaan).
Raha tulee seinästä, ja Tarinankertoja & co. mukaan sitä tulee seinästä jopa niin paljon, että jokaiselle ihmiselle pitäisi maksaa kansalaispalkkaa/perustuloa. Kukaan ei tosin ole vielä kertonut, että miten se rahoitetaan, siis niin ettei Suomi ole vuoden jälkeen konkurssissa.
Itse olen ihmetellyt tätä sivukulujen määrää. Käsittääkseni jos minä tienaan vaikka 15 €/tunti, niin työnantaja maksaa kaikkinensa siitä 30 €/tunti. Ja mielestäni tämä on se ongelma, sillä moni työnantaja maksaisi ko. tapauksessa ihan mielellään sen 15 €/tunti työstä, ja pimeänä vaikka 20 €/tunti. Se ei ole ongelma, mutta kun joutuu maksamaan 30 €/tunti, niin viivan alle ei jää enää mitään.