Sosialidemokraatit – SDP

  • 1 503 064
  • 11 667

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mistä löytyvät kuntaliitosten säästöt? Kun niitä eivät kuntatalouden asiantuntijatkaan löydä: Kuntatalouden asiantuntija: Kuntaliitokset ovat turhia | Yle Uutiset | yle.fi

Tietysti sinipunan poliittiset broilerit osaavat varmaan laskea paremmin...Hallituksen sote-uudistuksesta taas ei kukaan tiedä mitään, koska eivät ole saaneet mitään aikaan.

Niin, kuntien menoistahan hallitus koko ajan on leikannut valtionosuuksia pienentämällä, tämän seurauksena useimmat kunnat nostavat sitten veroprosenttiaan.

Veikkaisin, että Heikki Helinin puoluekanta on keskusta. Tuntuu erikoiselta, ettei organisaation pienentäminen vähentäisi kuluja.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Silloin ek-vaalien alla katselin mielestäni aika tarkkaan vaalitenttejä, mutta en muista yhdenkään puolueen sen paremmin oikealta, keskeltä kuin vasemmaltakaan kovin selkeästi ilmaisseen kannattamiaan leikkauskohteita.
Tämän tyyppinen huumori toimii.

Kuten elokuvasta "kunnian miehet" opittiin armeijassa ei tapahdu simputusta, koska ohjesäännöstä ei ole asiasta mitään mainintaa.
 
Viimeksi muokattu:

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Pitää ensinnäkin sanoa, että jos olisin lukenut seuranneen keskustelun etukäteen niin olisin jättänyt oman viestini kirjoittamatta, sillä eiköhän asiat jo selviksi tulleet. Tai jos ihan tarkkoja ollaan, niin eiköhän ne kaikille osallistuneille olleet selviä jo etukäteenkin, jostain syystä halusit vain itsestään selvyyden todeta.

No, minä en tiedä mistä sinä ajattelit keskustelevasi, minä ajattelin keskustelevani niistä väitteistä, jotka esitin, enkä mistään ihmeellisestä metakeskustelusta.

Anyway, minä en nyt kauheasti toistaiseksi vetoaisi mihinkään sote- tai kuntauudistukseen - kummatkin näyttävät olevan menossa todella pahasti karille, eikä tätä muuta tämä viimeinen hallituksen kovasti epämääräinen ulostulo. Tämän asian ovat sössineet Kokoomus ja SDP ihan keskenään - toki Keskustan systemaattinen rakenneuudistusten räikeän populistinen sabotointi on myös haitannut hallituksen toimintaa. Mistä palkkioksi Keskusta pääsee seuraavan hallituksen johtoon (syömään sanojaan). Ei kyllä mieltä ylennä tämä poliittinen prosessi.
 

Tuamas

Jäsen
Kyllä vähennykset voitaisiin ulottaa myös sairaaloihin ja vanhustenhuoltoonkin. Luonnollisesti tuo tarkoittaisi työmäärän kasvua pienemmälle henkilöstölle, mikäli työmäärä pysyy samana. Lääkäreiden määrästä ei ole mielestäni varaa karsia, mutta muusta henkilöstöstä kylläkin.

Paitsi että tämä on ainakin nykytilanteessa täysin väärä tapa toimia kustannustehokkaasti.

Koska "muuta henkilöstöä" on karsittu niin paljon, joutuvat lääkärit jo monessa paikassa tekemään töitä jotka ovat aiemmin kuuluneet sihteereille tai sairaanhoitajille.
Tällöin lääkärin työaikaa (joka on yhteiskunnalle todella merkittävästi sairaanhoitajan työaikaa kalliimpaa) kuluu aivan hukkaan tehtävissä jotka voisi hoitaa joku muukin merkittävästi pienemmin kustannuksin.

Jos jotakin karsittavaa sairaanhoidossa on, ovat ne karsittavat paikat keskijohdossa.

Lisäksi on edelleen käsittämätöntä että todella suuriakin terveydenhuollon yksiköitä johtavat lääkärit. Tämä vaikka pyöritetään todella isoja rahoja ja näillä jannuilla sekä jannuttarilla ei välttämättä liiketaloudellinen osaaminen ole sillä tasolla mitä tuon kokoluokan bisnes edellyttäisi.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Tämän tyyppinen huumori toimii...

Heh. Keskustelutapasi on hivenen hassu. Ensin toteat kaikkien tietävän oikeistosiiven halunneen enemmän leikkauksia. Sitten kun kysyy mitä nämä leikkauskohteet ovat olleet, puhut ensin asian vierestä ja sitten lyöt keskustelun ihan läskiksi. Mutta eihän siinä, jatka vain valitsemallasi tiellä. Pidemmän päälle tuollaisella taktiikalla munaat vain itsesi, ellet sitten ole jo munannut.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Silloin ek-vaalien alla katselin mielestäni aika tarkkaan vaalitenttejä, mutta en muista yhdenkään puolueen sen paremmin oikealta, keskeltä kuin vasemmaltakaan kovin selkeästi ilmaisseen kannattamiaan leikkauskohteita. Puolustusvoimien asehankinnoista oli valtaosa valmis leikkaamaan, persuilla oli ne omat listansa, mutta yhdenkään puolueen esittämät leikkauslistat eivät olisi tuoneet edes milajrdin säästöjä.
Sikäli totta, että taloustilanne ja näkymät ovat muuttuneet konkreettisella tavalla huonompaan suuntaan sitten kevättalven 2011. Leikkaukset eivät olleet silloin yhtä voimakkaasti tapetilla kuten nyt, vaikka muutoksen suunta oli jo vähintään aistittavissa. Päähuomio ei kohdistunut siihen, kuka ehdottaa mitäkin leikattavaksi. Kreikan tukipaketeista ja euron kriisistä kyllä puhuttiin paljon. Eläkeiän korottamiseen liittyvä vaalien alla käyty keskustelu ei varsinaisesti kuulunut leikkaukset-otsikon alle, joskin samaa problematiikkaa tässäkin sivuttiin. Ay-liike ja demarit eivät tuolloin halunneet edistää asiaa lainkaan. Aika ei ollut vielä kypsä ja aloite tuli väärästä leiristä eli Vanhaselta, joten yskän ymmärsi. Nythän Jutta on pontevasti kertonut, että demarit ovat herätelleet muutkin taloustietoisiksi, joten ehkä silläkin suunnalla katsotaan eläkeikäasiaa hieman toisessa valossa.

Puolueilla oli erilaisia reagointitapoja hyvinvointipalvelujen rahoittamiseen. Esimerkiksi demarien ratkaisumalli leikkauksien välttämisestä perustui jonkin aikaa lisälainan ottamiseen, jolloin tulevan talouskasvun ajateltiin kompensoivan lainanhoidosta aiheutuvat kustannukset. Sitä mukaa kun talousodotukset heikkenivät, tältä lähestymistavalta putosi pohja ainakin tämän taantuman osalta. Ei siinä mitään, en tuomitse demareita tältä osin, virhepäätelmiä tapahtuu. Kyse oli vain perusteiden hakemisesta ideologisesti sopivalle ehdotukselle, joka perustui olettamuksiin jotka eivät kuitenkaan olleet realisoitumassa. Jos olisimme olleet lupaavan talouskasvun alkuvaiheissa, niin tilanne olisi ollut aivan toinen. Tosin tästäkään ei ollut näkyvissä selkeitä merkkejä.
 

Saskatoon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins, Wild, HIFK, Hyvinkään Tahko
Jossain määrin ehkä olennaisempaa olisi tarkastella sitä, mitä yleensäkin olisi järkevää säilyttää, sen sijaan mistä kannattaisi leikata. Nykyisellä rahoituksella ei pystytä rahoittamaan nykyisenlaista hyvinvointivaltiota ja parempina aikoina on yhteiskunnalle kasattu tehtäviä jotka voisi aivan hyvin hoitaa yksityisesti.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Mistä löytyvät kuntaliitosten säästöt? Kun niitä eivät kuntatalouden asiantuntijatkaan löydä: Kuntatalouden asiantuntija: Kuntaliitokset ovat turhia | Yle Uutiset | yle.fi


Kuntapuolustajien tyyppiargumentti, joka sivuttaa sen tosiasian, että kunnan budjetti on vain max 1/4 kunnan taloudesta (verporssa 20%, maksut ja kiinteistöverot, kokonaiskuntaveroaste ei ylitä missään 25%).

Vaikka sen Kunnan budjetti ei pienenisi osakuntiensa budjettia pienemmäkisi, niin se kuntatalous, sen 3/4 siitä hyötyy siitä, että kuntakeskus alkaa imemään enemmän väkeä (palveluiden pikkuhiljaa keskittyessä sinne). Homma ei toimi siellä, missä keskuskuntaa ei ole, ja vanhat kuntakeskukset sijaitsevat erillään, mutta muuten sen keskuksen vetovoiman kasvu luo enemmän bisnestä ja lisää rahaa siihen kunnan talouden kiertoon ja lopulta sinne kunnan budjettiinkin kasvavina verotuloina.

Kaupungin väkiluvun kaksinkertaistuminen nostaa taloutta 15% ja vähentää infrakuluja 15% kaikissa tutkituissa 2500 kaupungissa ympäri maailmaa kaupungin koon vaihdellessa 10 000 – 20 000 000.


Eli pro pakkoliitokset keskuskunta/reunakunta tilanteissa (jarruna kepun lisäksi ketjun aihepuolue).
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Veikkaisin, että Heikki Helinin puoluekanta on keskusta. Tuntuu erikoiselta, ettei organisaation pienentäminen vähentäisi kuluja.

No PTS vähän oikoo. Eihän tuossa niin sanottu, etteikö säästöä synny vaan, että säästöä syntyy joka tapauksessa kaupunkikehityksen johodosta ja sikäli liitokset ovat turhia. Tämän voi tietenkin PTS tulkita kuten haluaa, mutta itse sanoisin, että kyse on väistämättömästä kehityksestä, mitä kuntaliitokset on avittamassa. Tosin tuossa jutussa keskityttiin enemmän kuntalitosten demokratiaongelmiin, eikä niinkään talouspuoleen.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Jossain määrin ehkä olennaisempaa olisi tarkastella sitä, mitä yleensäkin olisi järkevää säilyttää, sen sijaan mistä kannattaisi leikata. Nykyisellä rahoituksella ei pystytä rahoittamaan nykyisenlaista hyvinvointivaltiota ja parempina aikoina on yhteiskunnalle kasattu tehtäviä jotka voisi aivan hyvin hoitaa yksityisesti.

Tämä olisi kyllä todella hyvä suunta, mistä lähteä tarkastelemaan koko pakettia. Eli ei niin, että aktiivisesti mietitään että mistä voidaan karsia. Vaan niin päin, että oikein kunnolla mietittäisiin, että mitkä palvelut kunnan/valtion täytyy ihmisille järjestää ja mitkä palvelut on viisasta järjestää, vaikka ei pakko olisikaan. Kaiken muun voisi yksityistää/karsia, jos rahat ei riitä. Ja tätä pitäisi pohtia nimenomaan isolla porukalla fiksuja ihmisiä, ja jättää puoluepolitiikka taka-alalle. Mutta sehän on utopiaa eikä tule onnistumaan ikinä.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Heh. Keskustelutapasi on hivenen hassu. Ensin toteat kaikkien tietävän oikeistosiiven halunneen enemmän leikkauksia. Sitten kun kysyy mitä nämä leikkauskohteet ovat olleet, puhut ensin asian vierestä ja sitten lyöt keskustelun ihan läskiksi.
Jos oikeasti olet vakavissasi, niin sen sijaan että katsoisit vaalitenttejä, seuraisit hallitusneuvotteluiden ja budjettiriihen aikaisia uutisointeja.

Jostain syystä leikkauslistoja ei olla missään puolueessa nähty vaalien ykkösteemaksi alkaen maailmanhistoriasta ja jatkuen todennäköisesti demokratian loppuun asti.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Jos oikeasti olet vakavissasi, niin sen sijaan että katsoisit vaalitenttejä, seuraisit hallitusneuvotteluiden ja budjettiriihen aikaisia uutisointeja.

Kohtuudella olen mielestäni noitakin seurannut. Se on kyllä tiedossa uutisoinnin perusteella, että Kokoomus ja RKP halusivat jarruttaa toimia harmaan talouden kitkemiseksi, mutta uutisointia erimielisyyksisistä leikkauskohteiden suhteen on ollut kovin vähän. Voisitko nyt ystävällisesti kertoa ne Kokoomuksen ajamat leikkauskohteet, jos niitä kerran on ollut? Vai onko sittenkin ollut niin, että puolue populistisesti on puhunut vastuullisesta taloudenpidota, vaikka mitään konkretiaa asian edistämiseksi ei ole ollut olemassakaan? Ymmärtääkseni hallitus myös on sitoutunut siihen, että sopeutus tehdään periaatteella puolet veronkorotuksia ja puolet leikkauksia. Jos oikeistosiivessä on ollut halua koviin leikkauksiin, niin kaiken loogisuuden nimissä heillä luulisi olleen sama into myös veronkorotuksiin. Hassua, että tuollaisesta huhuja on liikkeellä kuitenkin vähänlaisesti.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ymmärtääkseni hallitus myös on sitoutunut siihen, että sopeutus tehdään periaatteella puolet veronkorotuksia ja puolet leikkauksia. Jos oikeistosiivessä on ollut halua koviin leikkauksiin, niin kaiken loogisuuden nimissä heillä luulisi olleen sama into myös veronkorotuksiin. Hassua, että tuollaisesta huhuja on liikkeellä kuitenkin vähänlaisesti.
Oletan että esität vain tyhmää. Tuo että hallitus on tuollaiseen kompromissiin suostunut ei tarkoita, että se olisi oikeistosiiven "kova halu". Niinpä siinä ei ole mitään logiikkaa kuvitella, että heillä olisi intoa veronkorotuksiin. Se tarkoittaa vain sitä, että oikeistosiipi ei pääse haluamaansa politiikkaa harjoittamaan.

Kuten demareiden puoluesihteerikin kertoo, niin he vesittivät Kokoomuksen leikkaukset: "SDP sai torjuttua ylisuuret sopeutustoimet ja varmistettua, että yli puolet sopeutustoimista tehtiin veronkorotuksina, ei menoleikkauksina."
http://www.demari.fi/politiikka/uutiset/5826-kokoomus-ei-pyyhi-poytaa-sdp-lla
Jotkut huhut väittävät, että kokoomus olisi ollut eläkkeitäkin leikkamassa, mutta sitä ei faktaksi todistaa.

Kokoomus ei ole omia leikkauslistoja varsinaisesti julkaissut, mutta esim tuolla on joitain lueteltu:
http://www.ilkka.fi/mielipide/kolumnit/punakynat-kayttoon-1.1489977
 
Kuvittelet varmaan, että tällä ei olisi vaikutusta potilaan/vanhusten kannalta? Ikävä kyllä se ei pidä paikkaansa.
En kuvittele. En kuitenkaan pidä sitä minään luonnonlakinakaan, että vaikutusta potilaaseen ilman muuta olisi. Ja kuten aiemmin totesin, niin yhteiskunta tarjoaa perustason, jonka päälle voi sitten halujen mukaan hankkia lisää.

Esimerkiksi vanhusten kotipalveluissa nimenomaan henkilökunnan määrä on myös tärkeä tekijä, koska siten yksi vanhus saa enemmän huomiota.
Mielestäni yhteiskunnan tehtävä on tarjota peruspalvelu, ei toimia seuralaispalveluna.

Täysin eri mieltä. Ei meidän tule ikinä vajota samalle tasolla Viron tai Puolan tasoisten sosiaaliturvan kehitysmaiden kanssa.
Ei se ole mitään vajoamista, vaan pysymistä maailman menossa mukana.

Vuorotteluvapaa on inhimillinen ja aidosti toimiva keino jakaa työtä,
Aidosti toimiva keino jatkaa työtä on tehdä eläkkeelle siirtyminen aiempaa kannattamattomammaksi ja vaikeammaksi. "Inhmillinen" vuorotteluvapaa mahdollistetaan sillä, että joku toinen joutuu tuon mahdollistamaan. Ilmeisesti noiden mahdollistajien ei kuulu ansaita "inhimillisyyttä", vaan repiä vaan rekeä eteenpäin?

Kokonaisuutena myös koko yhteiskunta.
Kokonaisuutena koko yhteiskunta häviää, koska juuri tuollainen mukava leppoisa oleskelu vaatii osaltaan kovan verotuksen ja siten maksaa aitoja työpaikkoja.

Kotiäitiyden tukeminen tulee itse asiassa jossain määrin halvemmaksi kuin päivähoitopaikkojen ylläpito.
Ja yhteiskunnan velvollisuudesta tarjota päivähoitoa ja sen päivähoitomaksuista voitaisiin siirtyä enemmän käyttäjäkohtaisiin maksuihin. Eli käyttäjille suurempi vastuu, ei yhteiskunnalle.
 

PTS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Vaikka sen Kunnan budjetti ei pienenisi osakuntiensa budjettia pienemmäkisi, niin se kuntatalous, sen 3/4 siitä hyötyy siitä, että kuntakeskus alkaa imemään enemmän väkeä (palveluiden pikkuhiljaa keskittyessä sinne). Homma ei toimi siellä, missä keskuskuntaa ei ole, ja vanhat kuntakeskukset sijaitsevat erillään, mutta muuten sen keskuksen vetovoiman kasvu luo enemmän bisnestä ja lisää rahaa siihen kunnan talouden kiertoon ja lopulta sinne kunnan budjettiinkin kasvavina verotuloina.
.

Mielestäni tuntuu hyvin kaukaa haetulta, että vaikkapa Lempäälän ja Pirkkalan liittäminen Tampereeseen "lisäisi Tampereen vetovoimaa ja loisi sitä kautta enemmän bisnestä ja rahaa talouden kiertoon". Minusta tuollainen ajatus lähtee ennemminkin ideologisesta keskittämisuskosta kuin arviosta siitä, mitä todella seuraisi.

Tuota, kun Heliniä on keskustalaiseksi epäilty, niin sitä taitaa sitten olla aika moni muukin: Kuntaliitokset eivät ole oikotie säästöihin - Kotimaa - Päivän lehti - Helsingin Sanomat Jutussa muuten mainitaan, että tässäkin ketjussa mainostetut hallintomenot ovat Suomessa pienempi osa (3-4 prosenttia) kuntien menoista kuin Tanskassa jo nykyisellään.

Asiantuntijat eivät usko kuntaliitosten tuovan säästöjä - Maaseutu - Maaseudun Tulevaisuus

Jyväskylän alueen käytännön esimerkki, säästöjä ei syntynyt: Kuntaliitos ei tuonut toivottuja säästöjä - Pääkirjoitukset - Keskisuomalainen

Ja tässä historiallisempi yleinen katsaus: VATT - Tiedote - Kuntaliitokset eivät ole pienentäneet kuntien menoja Kiistattomia säästöjä ei ole siis voitu osoittaa.

Tutkimukset ovat Virkkusen ja kumppaneidenkin luettavissa, mutta ei näytä menevän perille.

Toejoen Veikko kirjoitti:
Aidosti toimiva keino jatkaa työtä on tehdä eläkkeelle siirtyminen aiempaa kannattamattomammaksi ja vaikeammaksi. "Inhmillinen" vuorotteluvapaa mahdollistetaan sillä, että joku toinen joutuu tuon mahdollistamaan. Ilmeisesti noiden mahdollistajien ei kuulu ansaita "inhimillisyyttä", vaan repiä vaan rekeä eteenpäin?

Nyt en ymmärrä. Vuorotteluvapaassa ei ole kyse siis työn jatkamisesta vaan jakamisesta. Sekä työssä oleva että paikan saava työtön (tai ainakin huonommassa työmarkkina-asemassa oleva) hyötyvät molemmat.

Toejoen Veikko kirjoitti:
Ei se ole mitään vajoamista, vaan pysymistä maailman menossa mukana.

Maailman menossa mukana pysyminen (mitä se ikinä tässä yhteydessä tarkoittaakin) ei tarkoita vajoamista noin surkeaan porukkaan (Itä-Euroopan alhaisen sosiaaliturvan maat) :).
 

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Mietitäänpä tätä kuntaliitos ja säästöt asiaa käytännön esimerkin avulla:

Seitsemän kuntaa liittyy suurempaan keskuskuntaan. Jokaisessa kunnassa on liittyessä koulutoimen-/sivistystoimenjohtaja. Heidät saneerataan heti lain sen salliessa pihalle. Säästöä syntyy siis 7 * sivistystoimenjohtajan liksa sivukuluineen (n. 8000 euroa kuussa) = 56 000 kuussa eli reilut 700 000 euroa vuodessa. Entäs kunnanjohtajat? Samalla logiikalla voidaan käydä läpi melkoinen joukko "johtajia" ja "päälliköitä". Parasta näissä säästöissä on, etteivät ne heikennä lainkaan palveluita. KEPU ja SDP tosin eivät poliittisista syistä (KEPU isännöi suurta osaa kunnista, sossujen kannattajia löytyy armeija näistä turhista pikkubyrokraateista) hyväksy. Kukaan täysjärkinen ei voi kuitenkaan väittää, ettei säästöjä syntyisi. Mitä tulee tuohon Jyväskylän tapaukseen, niin säästöjen syntymistä on tietenkin kätevästi tutkittu tuon viiden vuoden suoja-ajan kuluessa, jolloin laki estää niiden syntymisen.
 

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Vanhustenhoidosta

Täällä kun on ollut juttua vanhustenhoidon leikkauksista. Mielestäni vanhustenhoidosta voi leikata ison siivun ja samalla pistää koko systeemin uusiksi. Minä en ainakaan pysty tuntemaan sympatiaa ihmistä kohtaan joka voivottelee vanhempiensa huonoja oloja laitoksessa, mutta samalla on jo sovittu sisarusten kanssa että kuka saa kesämökin ja kuka asunnon yms. Samalla ei olla kuitenkaan valmiita maksamaan senttiäkään siitä että saataisiin tämän omaisuuden luojalle hyvä vanhuus. Tottakai kaikille kuuluu perustason vanhushuolto, mutta lailla tai joillain porkkanoilla pitäisi saada systeemi jolla ihmisen elämänsä aikana keräämällä omaisuudella kustannettaisiin hyvä vanhuusaika. En ota kantaa miten tällainen systeemi saataisiin toimimaan.

Omassa perheessä ollaan jo sovittu että sitten kun äidillä ei enää kotona eläminen onnistu niin kämppä, ja tarvittaessa kesämökki, menee myyntiin tai joku lapsista lunastaa sen hieman alle markkinahinnan jos halukkuutta löytyy. Näillä rahoilla kustannetaan sitten äidin viimeiset vuodet laadukkaassa hoitolaitoksessa. Jokainen sukupolvi kerää oman omaisuutensa.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Omassa perheessä ollaan jo sovittu että sitten kun äidillä ei enää kotona eläminen onnistu niin kämppä, ja tarvittaessa kesämökki, menee myyntiin tai joku lapsista lunastaa sen hieman alle markkinahinnan jos halukkuutta löytyy. Näillä rahoilla kustannetaan sitten äidin viimeiset vuodet laadukkaassa hoitolaitoksessa. Jokainen sukupolvi kerää oman omaisuutensa.

Olepa sitten siinä kohtaa tarkkana niiden rahojen käytön valvonnassa. Näin tehtiin meilläkin ja oma siskoni muilutti siitä välistä itselleen liki 100 000 egeä, kun hyväuskoisina luotimme häneen.
 
Nyt en ymmärrä. Vuorotteluvapaassa ei ole kyse siis työn jatkamisesta vaan jakamisesta. Sekä työssä oleva että paikan saava työtön (tai ainakin huonommassa työmarkkina-asemassa oleva) hyötyvät molemmat.
Työn jakamisen sijaan pitäisi pyrkiä luomaan olosuhteet, jossa suomalaisten työllistäminen olisi nykyistä edullisempaa. Työtä voidaan kyllä jakaa vaikka siten, että samaa tehtävää hoitaa kaksi henkilöä vuoroviikoin, mutta siten että he saavat vain siltä ajalta palkan ja ilman, että veronmaksajien pitää maksaa tuota joutenoloaikaa.

Maailman menossa mukana pysyminen (mitä se ikinä tässä yhteydessä tarkoittaakin) ei tarkoita vajoamista noin surkeaan porukkaan (Itä-Euroopan alhaisen sosiaaliturvan maat) :).
Tarkoittaa sitä, ettei anneta virolaisille ja puolalaisille nykyisenlaista kilpailuetua sen vuoksi, että Suomessa osa väestöstä nauttii panokseensa nähden liian suuria, korkeilla veroilla mahdollistettuja, tuloja.
 

PTS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mietitäänpä tätä kuntaliitos ja säästöt asiaa käytännön esimerkin avulla:

Seitsemän kuntaa liittyy suurempaan keskuskuntaan. Jokaisessa kunnassa on liittyessä koulutoimen-/sivistystoimenjohtaja. Heidät saneerataan heti lain sen salliessa pihalle. Säästöä syntyy siis 7 * sivistystoimenjohtajan liksa sivukuluineen (n. 8000 euroa kuussa) = 56 000 kuussa eli reilut 700 000 euroa vuodessa. Entäs kunnanjohtajat? Samalla logiikalla voidaan käydä läpi melkoinen joukko "johtajia" ja "päälliköitä". Parasta näissä säästöissä on, etteivät ne heikennä lainkaan palveluita.

Hallintomenot muodostavat vain sen 3-4 prosenttia kuntien menoista. Hallinnosta saadut säästöt eivät siis voi yltää kovinkaan merkittäviin summiin. Lisäksi on epärealistista ajatella, että esimerkiksi Pirkkalan ja Tampereen liittämisen yhteydessä koko Pirkkalan hallinto purettaisiin....Mitä se tarkoittaisi lähidemokratian ja ylipäänsä hallinnon toimivuudenkin kannalta?

Kokonaisuudessaan on osoitettu tutkimuksin, ettei merkittäviä säästöjä ole tehdyistä kuntaliitoksista ainakaan lyhyemmällä aikavälillä todellakaan syntynyt. En sano, etteikö liitoskin voisi olla jossain tapauksessa taloudellisesti paras ratkaisu, mutta tässä hallituksen suunnitelmassa on mielestäni ideologisen keskittämisen makua.
 

Tuamas

Jäsen
Kokonaisuudessaan on osoitettu tutkimuksin, ettei merkittäviä säästöjä ole tehdyistä kuntaliitoksista ainakaan lyhyemmällä aikavälillä todellakaan syntynyt. En sano, etteikö liitoskin voisi olla jossain tapauksessa taloudellisesti paras ratkaisu, mutta tässä hallituksen suunnitelmassa on mielestäni ideologisen keskittämisen makua.

Miten ihmeessä niitä säästöjä voisi lyhyemmällä aikavälillä syntyä, kun kuntaliitoksiin sisältyy viiden vuoden irtisanomisturva?

Lyhyen aikavälin tutkimukset ovat tässä asiassa käytännössä nollan arvoisia, koska henkilöstön määrää on kunnissa mahdoton sopeuttaa lyhyellä aikavälillä.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Miten ihmeessä niitä säästöjä voisi lyhyemmällä aikavälillä syntyä, kun kuntaliitoksiin sisältyy viiden vuoden irtisanomisturva?

No kyllä kai eläköitymisen kautta on myös mahdollista saada säästöjä. Eli eläköityvän virkamiehen tilalle ei käsittääkseni tarvitse palkata uutta, joten luulisi säästöjä syntyneen/syntyvän, kun suuret ikäluokat ovat eläkkeelle juuri siirtyneet/siirtymässä.
 

Tuamas

Jäsen
No kyllä kai eläköitymisen kautta on myös mahdollista saada säästöjä. Eli eläköityvän virkamiehen tilalle ei käsittääkseni tarvitse palkata uutta, joten luulisi säästöjä syntyneen/syntyvän, kun suuret ikäluokat ovat eläkkeelle juuri siirtyneet/siirtymässä.

Toki eläköityminen ja työvoiman liikkuvuus muualle mahdollistavat hieman säätövaraa, pitkällä aikavälillä.

Mutta pointti oli se että tutkimus jossa käydään läpi kuntaliitosten kustannusvaikutuksia lyhyellä aikavälillä on käytännössä nollatutkimusta, koska kuntaliitoksiin sisältyvä viiden vuoden irtisanomissuoja ei juurikaan mahdollista henkilöstökulujen karsimista.

Saati sitten tilanne jossa Kuopio on, eli koko henkilöstöllä on irtisanomissuoja vuoteen 2022.
 

PTS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Miten ihmeessä niitä säästöjä voisi lyhyemmällä aikavälillä syntyä, kun kuntaliitoksiin sisältyy viiden vuoden irtisanomisturva?

Lyhyen aikavälin tutkimukset ovat tässä asiassa käytännössä nollan arvoisia, koska henkilöstön määrää on kunnissa mahdoton sopeuttaa lyhyellä aikavälillä.

Ehkä ilmaisin vähän liian pehmeästi, koska en halua nähdä asiaa täysin mustavalkoisena. Linkittämäni tutkijoiden arviot eivät perustu kuitenkaan mihinkään lyhyen aikavälin henkilöstömenosäästöjen arviointiin vaan yleisempään näkemykseen kuntaliitosten vaikutuksista. Tuo VATT:n tutkimus on sitten selvitys historiassa tehtyjen kuntaliitosten säästöistä - joita ei ole merkittävästi syntynyt.

Edelleen, hallintomenot ovat hemmetin pieni osa kuntien kokonaismenoista - ja on epärealistista että niistäkään voitaisiin hirveitä siivuja ottaa. Odotan kyllä mielenkiinnolla, missä ovat ne konkreettiset tutkimukset, joiden perusteella säästöjä merkittävässä määrin syntyisi?. En ole nähnyt yhtäkään. Niin, Tanskan radikaalia kuntauudistusta on joskus nostettu esille: siellä edelleen on pinta-alaan suhteutettuna selkeästi enemmän kuntia kuin meillä. Toki väkimääräkin vaikuttaa, mutta pinta-alaltaan mammuttikuntiakaan ei ole tarkoituksenmukaista luoda.

Esimerkiksi professori Arto Haveri esittää keskustan maakuntamallia ja pitää pieniä kuntia tärkeinä nimenomaan lähidemokratian, edunvalvonnan ja asukkaiden omaan lähiympäristöön vaikuttamisen vuoksi. Asiantuntijat eivät usko kuntaliitosten tuovan säästöjä - Maaseutu - Maaseudun Tulevaisuus

On myös valitettavan totta, että kuntaliitokset ovat tietäneet usein sen pienemmän kunnan palveluidenkin heikentymistä.

Jaa, en tiedä, miten tämä demariketjuun kuuluu, mutta ehkä siten, että SDP on yhtenä puolueena kuntauudistusta ajamassa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös