Maajoukkuetauko on kuulemma ensimmäisen "isomman" välitilinpäätöksen paikka. Saas nähdä. Mä kyllä ymmärrän niitä, jotka liputtavat jonkunlaisen kestävyyden ja pitkäjänteisyyden puolesta verrokkina Nokan kehno aloitus ja hieno lopetus, mutta näen silti tämänhetkisen tilanteen täysin erilaisena.
Kun Nokka tuli:
-Saatiin valmentajaksi monta mestaruutta voittanut hallitseva Suomen mestarivalmentaja
-Kyseinen valmentaja oli tietenkin ollut täysin irti HIFK:n surullisesta edellisestä kaudesta
Kun Soppa aloitti:
-Saatiin valmentajaksi märkäkorva, joka valmentaa nyt ensimmäistä kertaa SM-liigassa
-Kyseinen valmentaja oli edellisen paskakauden 2-koutsi
Ihan kaikella kunnioituksella äärioptimisteja kohtaan: huomaattehan, että tässä on vähän erilainen pohja rakennella hyviä tulevaisuudennäkymiä? HIFK ei ole hyvä harjoittelupaikka ensikertaiselle valmentajalle; Ika Lehkonen ja Mykkä & Kaakku - tässä edelliset yritykset. Vaikka miten pyörittelisi, niin oddsit ovat aikalailla Soppaa vastaan. Mulle tulee Sopasta mieleen Baxter. Jotenkin hänen lätkästäänkin pystyi näkemään, että perustaso tulee pysymään keskinkertaisena. Yksittäisiä makeita voittoja saadaan tottakai hyvällä materiaalilla. Baxterille annettiin silti 1,5 kautta ja seiskamiikka pysyi seiskamiikkana. Miksi mun pitäisi uskoa, että kokemattoman Sormusen seiskamiikka, tai itse asiassa annetaan 6+ koska hän oli jo viime kaudella mukana, näyttäisi ensi keväänä paljon paremmalta? Se on mahdollista, mutta ei todennäköistä. Ja tähän perään klassikko: Olen mielelläni väärässä.
Vertaus ratsastusmaailmasta: On olemassa potentiaalinen lämminverinen ravihevonen, joka on kuitenkin pirun vaikea ohjastettava. Otetaan ohjastajaksi henkilö A, joka on voittanut useita isoja kilpailuja samoilla radoilla aiemmilla hevosillaan samassa lämminveriluokassa. Alku näyttää nihkeältä, mutta kaikkihan me tiedetään, että tuo kaveri osaa pohjimmiltaan kyllä ohjastaa hevosta. Annetaan aikaa ja saadaan pikkuhiljaa menestystä. Toinen vaihtoehto on ottaa ohjastajaksi henkilö B, joka ei ole koskaan aikaisemmin käskyttänyt lämminveristä. Alku näyttää nihkeältä. Ja kaikkihan me tiedetään, että tuo kaveri vasta opettelee lämminverisen ohjastamista. Sorry vaan, mutta mun mielestäni on ihan hyvät perusteet olla ohjastaja A:n kanssa optimistisempi kuin ohjastaja B:n kanssa. Vaikka missään ei toki ole kiellettyä, että ensikertalainenkin saa pärjätä hyvin. Lajihistoriassa se on kuitenkin äärimmäisen harvinaista.