Siinä olet oikeassa epäilyksinesi, että tuo merkitys on kohtuullisen vähäinen. Vähäinen sen merkitys on silloin menetyspuolellakin. Se, että Harkimo on tekemässä tästä asiasta jotakin kynnyskysymystä, on se todellakin sama, kuin ampuisi tykillä kärpästä.
Tuskin Harkimo tekee kynnyskysymystä siitä, että joku pleijareiden ulkopuolelle jäänyt saa 1% lipputuloista, vaan siitä, että on väärin, että joku muu saa Jokereiden lipputulot.
Mitä motivaatiota Jokereilla on panostaa siihen, että Jaffala myydään pudotuspeleissä täyteen 13000 ja risat per peli, jos joku toinen saa perseillä siinä vieressä kolmen tai neljäntuhannen kapasiteetilla ja viedä rahat.
Merkitys ei todellakaan ole vähäinen. IFK pelasi viime kaudella kolme pudotuspeliä kotonaan, josta sai pitää pääsylipputulot. Yleisöä niissä kävi ehkä melkein 23000. Jos ajatellaan, että lipun keskihinta oli 25 euroa, mikä voi olla jopa alakanttiin niin lipputulot olisivat olleet 575000 euroa. Varovastikin ajateltuna puolisen miljoonaa. Vanhalla tulonjaolla olisi tullut vain murusia.
Mitä tulee sm-liigan yhteisestä toiminnasta ja mainosrahoista:
- Canal plus rahat tarjoavat riittävän solidaarisuuspohjan. Jokainen joukkue saa saman, vaikka osalla on pienempi väestöpohja kautta potentiaalinen seuraajakunta takanaan
- Canal plus rahasta voi osan jättää liigan kuluihin ja jaettaviksi palkinnoiksi
- Kotipizza ja muut liigan mainostajat maksavat rahaa, jota voi kanavoida palkinnoiksi. On vaikka kuinka paljon tapoja kehittää noiden mainostajien näkyvyyttä
- Pientä yhteistä mainospaikkaa tuossa edessä lähes olkapään korkeudella voisi kokeilla. Ruotsissa Hyundai esim. mainosti joka paidassa tai sitten olkapäissä voisi olla yhteiset mainokset kuten mm-kisoissa on joskus ollut. Sellaiset mainokset kun Finnair on Suomen paidoissa mm-kisoissa
- Vedonlyöntisponsori pitää kilpailuttaa. Jos seurat eivät saa ottaa vedonlyöntisponsoreita niin silloin tämä liigan sponsori pitää olla se, joka maksaa eniten. Rahaa pitäisi tulla enemmän kuin minkään muun alan sponsoreilta
- Muutama laitamainospaikka voisi olla liigan sponsoreilla. Vaatimuksena vain se, että sama sponsori näkyy joka hallissa. Ei mitään sellaista kilpailua seuran ja liigan välillä, vaan se joka ottaa jonkun tietyn mainospaikan koko liigan osalta, pitää maksaa paljon ja sitoutua yhteistyöhön isommassa mittakaavassa