Gags kirjoitti:
Ei tarvi, olen pyytänyt vain tarkennusta siihen mitä taloudellista suoraa hyötyä firmalle on yhteistyöstä jääkiekkoseuran kanssa, kuten edellä väitettiin. Vielä siihen ei ole kukaan pystynyt. Markkinointijargongia yhteistyöpartnereista on kyllä esitetty, mutta kuten edellisistä viesteistä ilmenee kaikki perustuu vain näkyvyyteen ja brandiin samaistumiseen, jota en ole missään vaiheessa kieltänytkään vaan päinvastoin juuri todennut että näkyvyys on se mistä maksetaan..
Luetaanpa ajatuksella niitä viestejä.
kyse ei ole näkyvyydestä, vaan siitä, että pelitapahtuma luo kontaktitapahtuman, jossa käy eri intressiryhmät paikalla. ei se Savonlinnan oopperajuhlakaan taiteen tukemiseksi niitä rahoja firmoilta saa, eikä sen takia, että firman nimi näkyy mainonnassa, kyllä ne maksaa siitä mahollisudesta kutsua avainasiakkaita ym. paikalle, jossa voidaan verkostoitua. Sillä näkyvyydellä ei ole oikeasti kauhean paljon merkitystä, mutta sillä on, että tunnet kilpailijasi ja asiakkaasi, sekä potentiaaliset asiakkaasi ja kilpailijat henkilökohtaisesti. Sen tähden urheiluun ja kulttuuriin laitetaan rahaa firmojen toimesta. ei siksi, että takan olisi ideologinen urheilun/taiteen tukemine tai katsottaisiin, että sillä saadaan näkyvyyttä. Näkyvyyttä saa halvemmalla muita kautta ihan mainostamalla.
toki joka kaupungissa on näitä ”henkeen ja vereen seuran puolesta” yrittäjiä, jotka laittavat rahaa ”joukkueen vuoksi”, mutta nämä ovat järjestään pieniä yrityksiä. Isoilta yrityksiltä, eli niiltä joilta sitä rahaa tulisi kunnolla, ei ole tuollaisia intressejä. Ja jos todella suomalaisissa liigaseuroissa ajatellaan kuten Gags, niin ei tartte ihmetellä sponssirahan pienuutta verrattuna länsinaapuriin tai Sveitsiin.