SM-liigan fanitoiminta; Missä mennään kaudella 2012-2013 SM-liigan katsomokulttuuri?

  • 1 057 711
  • 3 930

TD

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Feran tytöt <3
siis mikä tuo kaavake oikein on? Jotain vapaina olevia katsomopaikkoja vai mitä??

Nii jostain paikoistahan siinä tosiaan puhutaan, mutta joka tapauksessa kannattaa tulla paikalle vaikka "vihollinen" oletkin!
 

Anturi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoon Blues
KalPan vieraskatsomokoreografia

Hohhoijaa, mitä vääntöjä taas.

Toivoin aiemmin sivustaseuraajien sisäistämisen nousevan arvoon arvaamattomaan. KalPalaisten suurin vierastifo on omastakin mielestäni pannukakku. Joku reunaltahuutelija tuli taputtelemaan selkään ja sanomaan, että eteenpäin on menty. Kyllä, kuopiolaiset, olette menneet eteenpäin.

Nyt onkin kyse siitä, että millä tavalla. Tässä ollaan koko eurooppalaisen kannattajakulttuurin ytimessä. Tässä on kaksi esimerkkitapausta, joista kummatkin perustuvat todellisuuteen:

Skenaario a)
Kannattajat tilaavat 3000 lippua. 1,5km sähköputkea haetaan tukusta. Sähköputket katkaistaan pajalla ja huputetaan lippuihin. Saadaan heilutuslippu.

Skenaario b)
Kannattajat tilaavat firmalta x valmiita lippuja mainoksin, josta saavat sopuhintaan alennusta, koska kaupallisuus. Liput tuodaan kuriirifirman kautta suoraan areenalle hallille.

Nyt jokainen lukija saa itse miettiä, kumpi vaihtoehto on tunteikkaampi ilmaus/osoitus kannattajilta seuralle.

Joku voi "osuvasti" tulla näpäyttämään; "en arvosta mielipidettä jos ei itse olla nähty vaivaa". Mieti hetki.
 

Anturi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoon Blues
Media ja kannattajat

Media ja kannattajat. Näiden kahden väliseen suhteeseen liittyy paljon mielipiteitä.

Voisin tehdä edellisen viestini kaltaisen skenaario-vertailun. Tyydytään nyt sanomaan, että arvostan Matti Nykästä enemmän kuin lehteen soittanutta silikoniblondia. Nykäsellä on sentään niitä kuuluisia meriittejä hillua siellä otsikoista, kuin (vaikkapa raumalaisella) tusinaslutilla. Kova mäkimies, rajattomasti peukkuja Jyväskylään. :)

PS. Oli muuten hieno ja omaperäinen Brian Willsie-tifo turkulaisilta. Jännä juttu, että aiheet ovat aina ennen olleet kutakuinkin Musta. Valko. Turku. Hieno ele osoittaa pois lähtevälle pelaajalle huomiota, vaikkei olekaan oma kasvatti. ;)
 
Suosikkijoukkue
AIK
Skenaario b)
Kannattajat tilaavat firmalta x valmiita lippuja mainoksin, josta saavat sopuhintaan alennusta, koska kaupallisuus. Liput tuodaan kuriirifirman kautta suoraan areenalle hallille.

Olenko väärässä kun väitän että sen kalakukkojen "mosaiikin" sponsorointiaste oli 100%? Ainakin siinä läpsyttimeksi taiteltavissa olleessa pahvissa sponsori oli selkeästi esillä ja käyttöohjekin oli painettu?
 

MV_aku

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Detroit Red Wings
Olenko väärässä kun väitän että sen kalakukkojen "mosaiikin" sponsorointiaste oli 100%? Ainakin siinä läpsyttimeksi taiteltavissa olleessa pahvissa sponsori oli selkeästi esillä ja käyttöohjekin oli painettu?

Olet 100% väärässä. Siinä oli kääntöpuolella painotalon logo noin sormenpään kokoisena, kuten myös teksti "Make Some Noise". Kuriirifirma todellakin toi ne hallille, kun ne eivät olisi bussien kyytiin ehtineet. Tapahtuman sponsorointirahat käytettiin edelleenkin bussien sponsorointiin. Olen selittänyt tämän jo kahdesti aikaisemmin. Neljännen kerran teen sitten kuvilla.
 

Max Power

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2013
Olet 100% väärässä. Siinä oli kääntöpuolella painotalon logo noin sormenpään kokoisena, kuten myös teksti "Make Some Noise". Kuriirifirma todellakin toi ne hallille, kun ne eivät olisi bussien kyytiin ehtineet. Tapahtuman sponsorointirahat käytettiin edelleenkin bussien sponsorointiin. Olen selittänyt tämän jo kahdesti aikaisemmin. Neljännen kerran teen sitten kuvilla.

Ei jumalauta mitä janareita. Yksikään sponsorirahoilla tehty tifo ei ole minkään arvoinen. Yksi koko homman pointeista on näyttävyyden lisäksi käyttää tifoon omia rahoja ja aikaa.
 

Max Power

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2013
No miten helvetissä se on huono asia, että joku auttaa tifon kustannuksissa?

Tässä on vähän sama pointti kuin siinä, että arvostaa enemmän artistia, joka esittää itse säveltämiään kappaleita kuin massapopparia, jonka biisit tulevat suoraan levy-yhtiön palkkaamalta säveltäjältä.
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Tässä on vähän sama pointti kuin siinä, että arvostaa enemmän artistia, joka esittää itse säveltämiään kappaleita kuin massapopparia, jonka biisit tulevat suoraan levy-yhtiön palkkaamalta säveltäjältä.

Kumpi on tärkeämpää, luoda hyvä ja näyttävä tunnelma halliin vai kerätä skenepisteitä mahdollisimman paljon? Hallissa itse kepitetty lippu luo täysin saman verran fiilistä, kuin valmiiksi kepitettynä ostettu. Ihan näin vaan esimerkkinä, toki jos maksavan taho sanelee ehtoja / vaatii suurta näkyvyyttä, pilaa se osaltaan tunnelmaa. Ja ihan vinkkinä, noista e-euroopassa isoilla stadikoilla vedetyistä mosaiikkitifoista iso osa on sponssikamaa. Sielläkin varmaan väärin tehtyä?
 

Max Power

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2013
Kumpi on tärkeämpää, luoda hyvä ja näyttävä tunnelma halliin vai kerätä skenepisteitä mahdollisimman paljon? Hallissa itse kepitetty lippu luo täysin saman verran fiilistä, kuin valmiiksi kepitettynä ostettu. Ihan näin vaan esimerkkinä, toki jos maksavan taho sanelee ehtoja / vaatii suurta näkyvyyttä, pilaa se osaltaan tunnelmaa. Ja ihan vinkkinä, noista e-euroopassa isoilla stadikoilla vedetyistä mosaiikkitifoista iso osa on sponssikamaa. Sielläkin varmaan väärin tehtyä?

Tarkoitat noilla maksetuilla tifoilla ilmeisesti Espanjaa, mutta se onkin varmaan viimeinen paikka mistä mallia kannattaa hakea. Eiköhän meidän matsien tunnelma parhaimmillaan kuitenkin tätä nykyä kepitä Nordiksen ja muut liigahallit aika kevyesti, joten sitten varmaan ehditään keräämään myös niitä ''skenepisteitä''.
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Tarkoitat noilla maksetuilla tifoilla ilmeisesti Espanjaa, mutta se onkin varmaan viimeinen paikka mistä mallia kannattaa hakea. Eiköhän meidän matsien tunnelma kuitenkin tätä nykyä kepitä Nordiksen aika kevyesti, joten sitten varmaan ehditään keräämään niitä ''skenepisteitä''.

Kyllä nuo mosaiikit, joita olen päässyt nostelemaan, ovat maasta riippumatta olleet sponsorin logolla varustettuja. Hienosti vedetty mukaan molempien kannattamat joukkueet, pitääkö jokaisesta asiasta koittaa vääntää HIFK vs. Jokerit -vääntö. Mukavampi olisi keskustella asioista ihan yleisellä tasolla.

EDIT:

Tosiaan Espanjasta kannata mitään mallia ottaa: Tifo géant - FC Barcelona-Real Madrid - 21/04/2012 deporteencastille.wordpress.com - YouTube

Ihan paskan näköistä, kurja meininki ja skenepisteet -100.
 

Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
RFC Liege
Minusta TPS:n finaaleissa tekemä t-paita tempaus ei ollut tifo, koska paidat oli seuran hankkimia ja sponsorin maksamia. Eikä TPS hehkutakaan tehneensä SM-liigaan isointa tifoa, vaikka joku täälläkin on sitä mieltä varmaan. Silti yli 10000 mustaa ja valkoista paitaa oli näyttävä ja loi fiilistä. Sinäänsä yksi näyttävimmistä SM-liigan tempauksista. Tai kai sitä tifoksi voi sanoa, mutta ei siitä kannattajat juuri voi arvoa ottaa.

Niin Barceloonassa mainostoimistot suunnitelevat ja toteuttavat katsomokoreografiat ja seura maksaa. Boixos Nois ei nyt noista crediitiä revi eikä ole mikään kovin arvostettu mobi muutenkaan kv-tasolla.
 
Viimeksi muokattu:

LOFIN

Jäsen
Suosikkijoukkue
1922
EDIT:

Tosiaan Espanjasta kannata mitään mallia ottaa: Tifo géant - FC Barcelona-Real Madrid - 21/04/2012 deporteencastille.wordpress.com - YouTube

Ihan paskan näköistä, kurja meininki ja skenepisteet -100.

Kummasti esim. Venäjällä ja Skotlannissa saadaan samanlaiset mosaiikit aikaan ihan kannattajien toimesta:

http://fanstyle.ru/wp-content/uploads/2012/11/1353432053_527153_31.jpg

http://the-flack.com/wp-content/uploads/2012/11/Paradise-TIFO.jpg

Linkit vievät kuviin tifoista.

Ja pointti ei siis ollut se etteikö sponsoroiduilla tifoillakin saa aikaan nättiä tunnelmaa tai esitystä, mutta kannattajatoiminnan kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.
 
Suosikkijoukkue
Mestaruuden jälkeinen krapula 2022-
Uskomatonta tekstiä täällä. Kannattajatoiminnan huonompi puolikas nostaa rumaa käärmeenpäätään. Tähän on tultu. Nyt kannatetaan kannattamisen vuoksi, haetaan näyttävämpää ja näyttävämpää, ei joukkueen takia, vaan omien skenepisteiden takia. Kuvottavaa.
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Kummasti esim. Venäjällä ja Skotlannissa saadaan samanlaiset mosaiikit aikaan ihan kannattajien toimesta:

Upeita kaikki. Kyse ei ollut siitä, etteikö noita voisi toteuttaa DIY. En vain millään näe mitään eroa sille, kummalla tavalla tehty tifo tuo enemmän tai vähemmän tunnelmaa itse tapahtumaan. Toki sille ydinjengille varmasti itse koottu ja tehty tifo on varmasti "arvokkaampi", mutta kokonaisuutena melko yksi lysti miten tuommoinen toteutetaan ja kustannetaan. Luulisi, että kaikki keinot hyvän katsomofiiliksen luomiseen olisi sallittuja.
 

Max Power

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2013
Uskomatonta tekstiä täällä. Kannattajatoiminnan huonompi puolikas nostaa rumaa käärmeenpäätään. Tähän on tultu. Nyt kannatetaan kannattamisen vuoksi, haetaan näyttävämpää ja näyttävämpää, ei joukkueen takia, vaan omien skenepisteiden takia. Kuvottavaa.

Sun kannattaisi kyllä etsiä apua. Mikä sä olet kertomaan siitä miten intohimoisesti esimerkiksi allekirjoittanut suhtautuu Jokereihin? Se, että olen kiinnostunut myös kannattajatoiminnasta ei vähennä sitä, että joukkueelle tätä tehdään. Luulisi, että Raumalla on viime kauden jälkeen totuttu kehittyvään menoon mutta ehkä olen erehtynyt.

Tosin, kun lainatun nimimerkin viestejä katsoo niin voihan tuo verbaalioksennus olla pelkkä huono provo.
 

Värilasiton

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Upeita kaikki. Kyse ei ollut siitä, etteikö noita voisi toteuttaa DIY. En vain millään näe mitään eroa sille, kummalla tavalla tehty tifo tuo enemmän tai vähemmän tunnelmaa itse tapahtumaan. Toki sille ydinjengille varmasti itse koottu ja tehty tifo on varmasti "arvokkaampi", mutta kokonaisuutena melko yksi lysti miten tuommoinen toteutetaan ja kustannetaan. Luulisi, että kaikki keinot hyvän katsomofiiliksen luomiseen olisi sallittuja.

Varmasti kaikki keinot onkin sallittuja, mutta mielestäni toteutustapa on aika kova mittari siinä, kuinka paljon kehtaa kehuskella ja hehkuttaa ennakkoon Suomen suurinta tifoa tai vierastifoa tai mitätahansa. Jaakko antoikin hyvän esimerkin tuossa.
 
Suosikkijoukkue
Mestaruuden jälkeinen krapula 2022-
Sun kannattaisi kyllä etsiä apua. Mikä sä olet kertomaan siitä miten intohimoisesti esimerkiksi allekirjoittanut suhtautuu Jokereihin? Se, että olen kiinnostunut myös kannattajatoiminnasta ei vähennä sitä, että joukkueelle tätä tehdään. Luulisi, että Raumalla on viime kauden jälkeen totuttu kehittyvään menoon mutta ehkä olen erehtynyt.

Tosin, kun lainatun nimimerkin viestejä katsoo niin voihan tuo verbaalioksennus olla pelkkä huono provo.

Älä nyt ala Raumaa, tai minua parjaamaan siitä, että modernin kannattamisen mukana tulee myös kuonaa. Väheksyminen kertoo kyllä ihan tarpeeksi, minkälaisesta kuonasta puhun.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Vitun hyvää läppää täällä kyllä. Kuka johtaa skenepisteissä? Entä kuka niitä pisteitä täällä jakaa? Millaiset ovat pisteiden jakamisten säännöt?

Haluaisin ansaita sellaiset 10 skenepistettä. Mitä teen?

Jatkakaa!
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Varmasti kaikki keinot onkin sallittuja, mutta mielestäni toteutustapa on aika kova mittari siinä, kuinka paljon kehtaa kehuskella ja hehkuttaa ennakkoon Suomen suurinta tifoa tai vierastifoa tai mitätahansa. Jaakko antoikin hyvän esimerkin tuossa.

Ja se mihin alunperin tartuin oli väite, ettei maksetut tifot ole minkään arvoisia. Se taasen on täysin paskaa.
 

Ritola#24

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei jumalauta mitä janareita. Yksikään sponsorirahoilla tehty tifo ei ole minkään arvoinen. Yksi koko homman pointeista on näyttävyyden lisäksi käyttää tifoon omia rahoja ja aikaa.

Ei jumalauta.
Paljonko siihen tapahtumaan sitten pitää laittaa omia rahoja, että on mennyt oikein?

Hyvä kuopilaiset. Aika harvoin vierashalleissa mitään tapahtuu.

Onhan Jokerifanit savupommittaneet hippoksen pari kertaa.
Ai niin mutta se on oikeata menoa "tifomaista", "ultrasmaista" ja pommit oli ostettu omilla rahoilla.
No joo turhaan tartuin, Max Power taitaa olla vielä ylä-asteella.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Yksikään sponsorirahoilla tehty tifo ei ole minkään arvoinen. Yksi koko homman pointeista on näyttävyyden lisäksi käyttää tifoon omia rahoja ja aikaa.
Minun mielestäni se että fanit pääsevät hyville paikoille katsomoon markkinahintaa halvemmalla on suoraa taloudellista tukea eli suomeksi sponsorointia joukkueen taholta.

Pidänkin siis ihan huoratouhuna että katsomossa on tällaisia maksettuja kannattajia (ja en heitä luonnollisesti pidä minkään arvoisina)
 

Max Power

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2013
Minun mielestäni se että fanit pääsevät hyville paikoille katsomoon markkinahintaa halvemmalla on suoraa taloudellista tukea eli suomeksi sponsorointia joukkueen taholta.

Pidänkin siis ihan huoratouhuna että katsomossa on tällaisia maksettuja kannattajia (ja en heitä luonnollisesti pidä minkään arvoisina)

Aika kaukaa haettu ja vielä ala-arvoisen huono esimerkki. Tämähän on vain seuran tapa osoittaa, että he arvostavat äänekkäitä ja vaivalla esimerkiksi juuri tifoja duunaavia kannattajia.

Tifon omakustanteisuus on kuitenkin mielestäni ensiarvoisen tärkeää. Kyseessähän on kuitenkin tavallaan katsomossa toteutettava taideteos. Vai olisiko vaikka synttäripelin 1967-överi näyttänyt paremmalta jos Jokerit olisi maksanut materiaalit, teettänyt lakanan painotalossa ja kulmaan olisi lätkäisty vaikka Hartwallin logo? Toki tässäkin tapauksessa näistä asioista ymmärtämättömät ihmiset vetävät taas mutkat suoriksi ja jauhavat lainatun viestin tasoista skeidaa.

Ei jumalauta.
Paljonko siihen tapahtumaan sitten pitää laittaa omia rahoja, että on mennyt oikein?

Hyvä kuopilaiset. Aika harvoin vierashalleissa mitään tapahtuu.

Onhan Jokerifanit savupommittaneet hippoksen pari kertaa.
Ai niin mutta se on oikeata menoa "tifomaista", "ultrasmaista" ja pommit oli ostettu omilla rahoilla.
No joo turhaan tartuin, Max Power taitaa olla vielä ylä-asteella.


Eli jos omaat vahvoja mielipiteitä ja esität ne suoralla tavalla olet teini? Keskittykää te vain siihen lastentarhan soitinperheeseen matseissa, kun mutsi ei näköjään ostanut joululahjaksi rumpusettiä.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Kyllähän nämä puoli-ilmaiset kausarit selkeästi tekevät näistä kannattajista maksettuja kannattajia. Itselle kyllä kelpaa satasten henkilökohtainen etu ja sitten paheksutaan sitä, että jollain toisella porukalla on sponssiapua tifoihin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös