Syöttöpiste, ei vaan tarkoitin että kun katsomokulttuuria saadaan juurtumaan niin tavallisen yleisön ja kannattajayhteisöjen välinen raja hälvenee. Silloin aletaan puhumaan hallin tunnelmasta, espoolaisesta katsomokulttuurista jne eikä yksittäisestä kannattajaryhmästä.
Toki aina tarvitaan joku organisoimaan tifoja, rytmittämään kannustusta jne.
Haluaisin myös pientä luettelointia vaikkapa tifoista viimeisen kahden vuoden aikana - kuinka moni niistä on tehty kannattajaryhmältä kannattajaryhmälle.
Koska olen tästä "genrestä" ulkopuolella, niin katson sitä myös ulkopuolisen silmin. En seuraa aktiivisesti mitä juuri katsomoissa tapahtuu, vaan kiinnitän katsomon tapahtumiin huomiota silloin, kun silmiini jotain mielenkiintoista osuu. En pysty listaamaan kaikkia edes tällä kaudella eri katsomoissa olleita tifoja tai muita lakanoita. En edes niitä, jotka olen livenä tai tv:n välityksellä nähnyt. Syy on se, että en ole niistä erikseen kuvia ottanut ja siten myöskään mihinkään taltioinut. Enkä varmasti ole kaikkia edes nähnyt. Pitää varmasti paikkansa että kaikissa katsomotaiteen eri elementeissä on suurimilta osiltaan pääosassa kannatettava seura tai pelaaja. Mieleeni on kuitenkin jäänyt myös näitä itse kannattajaryhmään keskittyviä lakanoita tai mitä ne nyt sitten kulloinkin ovatkaan. Nimimerkki RV16 otti esille tämän Hartwall areenalla jossain pelissä nähdyn, sinänsä näyttävän teoksen. Juuri tässä kyseisessä teoksessa ekana mieleeni tuli juurikin kysymys siitä, ketä he oikein kannustavat teoksellaan. Koska teos oli kooltaan suuri, se sai sen vuoksi muistaakseni huomiota mediassa ja sieltä sen itsekin bongasin. Eli satunnaiselle ihmettelijälle tästä kyseisestä teoksesta nousi mieleen tämmöinen kysymys: Jos käytetään kymmeniä tai jopa satoja henkilötyötunteja, niin miksi se käytetään itsensä mainostamiseen? Oliko teoksen tarkoitus osoittaa oma ylivertaisuus muihin kannattajaryhmiin verrattuna? Eikö samalla työmäärällä olisi saatu suoraan joukkueelle kohdistettu aivan yhtä näyttävä teos aikaiseksi? Miksi kaikista suurimman työmäärän vaatinut teos kohdistetaan juuri tällä tavalla? Silloin olisi minun kaltainen "genreä" satunaisesti seuraava henkilökin jättänyt ihmettelynsä ihmettelemättä. Takoitukseni ei ole haukkua teosta mitenkään huonoksi, päinvastoin. Hieno oli ja varmasti suurin ja näyttävin mitä olen koskaan missään Suomessa nähnyt edes kuvien välityksellä. Kuitenkin pidän esimerkiksi Raumalla Vehaselle osoitettua suurta teosta parempana, koska siinä oli pääosassa nimenomaan yksi seuran pelaajista, ei kyseisen teoksen tekijät.
Muut tapaukset joihin olen kiinnittänyt huomiota, ovat sitten JYPin kotipeleissä vierasjoukkueen kannattajien erinäköiset lakanat tms. ja telkkarista pelien katkojen aikana kuvissa vilahtaneet kannattajien aikaansaannokset. Näissä on joitain tapauksia, joissa huomioni on kiinnittynyt ekana tämän kannattajaryhmän nimeen tai logoon. Silloin olen ihmetellyt tätä samaa asiaa kuin tuossa RV16:n mainitseman esimerkin kohdalla.
Minulla ei ole mitään agendaa kannatuskultturia vastaan. Kyllä hallissa saa olla eloa ja väriä lain ja hyvän maun puitteissa. Toivottavasti tämmöinen toiminta kehittyy yleisesti Suomessa sille tasolle, mitä parhaimmillaan on jo joissain yksittäisissä otteluissa. Kannatuskulttuurin kehittyminen vaatii järjestäytynyttä ja yhteen hiileen puhaltavaa kannattajakuntaa. Tämän yhteisön on annettava itsestään ulospäin sellainen kuva, että se herättää kiinnostusta ulkopuolisissa, yhteisöön kuulumattomissa ihmisissä. Tällä tavalla yhteisö saa värvättyä itselleen uusia jäseniä ja sen toiminnan volyymi ja mahdollisesti myös laatu paranee. Eli erilaisten kannattajayhdistysten tulisi olla aika tarkkoja maineestaan sen vuoksi. Vaikka eri seurojen kannattajilla on omat kohteensa kannatukselleen, tulisi vastustajan kannattajien tekemisille antaa tunnustusta. Tästä esimerkkinä nimimerkin Jokerikiekko kirjoitama viesti tuossa yllä. Se että haukutaan toisen tekemää tai teettämää teosta, tapaa kannustaa tai vastustajan kotikaupunkia, antaa aika negatiivisen kuvan kannattajaryhmistä. Tulee sellainen kuva että kysessä on joukko pahaisia kakaroita, jotka kiistelee siitä, kenen isä on vahvempi ja kenen äiti tekee kenenkin ruuat. Mitä helvetin väliä sillä on onko joku yhteisö tilannut esittämänsä lakanan painotalosta vai ovatko he tehneet sen itse? Tärkeintä on että tuovat sitä väriä katsomoihin. Sen voi tehdä itse tai jos ei ole aikaa tai osaamista tehdä, niin sen voi sitten ostaa rahalla. Jotkut uhraavat aikaa asioiden tekemiseen, jotkut rahaa. Lopputulos näkyy kuitenkin katsomossa.