SM-liigan fanitoiminta; Missä mennään kaudella 2012-2013 SM-liigan katsomokulttuuri?

  • 1 060 859
  • 3 930

DanC

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, Bleg, ACM
Kyllähän nämä puoli-ilmaiset kausarit selkeästi tekevät näistä kannattajista maksettuja kannattajia. Itselle kyllä kelpaa satasten henkilökohtainen etu ja sitten paheksutaan sitä, että jollain toisella porukalla on sponssiapua tifoihin.

Maksettuja verrattuna mihin? Ja puhutko yleisesti vai viittaatko erityisesti johonkin kannattajaryhmään? Kannattaa lukea esim. Schollin kirjoituksia lippujen hinnoittelusta erilaisille kohderyhmille.

Sponssattuihin tifoihin liittyen, kyse on arvostuksesta. Suurinta osaa matseissa kävijöistä ei paskaakaan kiinnosta miten materiaalit on maksettu jne. Mutta silti luulisi ihmisten osaavan arvostaa itse tehtyä työtä eri lailla kuin esim. painotalosta tilattuja övereitä. Tai hyväksyä sen, että ainakin jotkut arvostavat.

No niin, menihän ehkä vähän sekavaksi pohdinnaksi. Ei pitäisi ehkä lähteä mukaan näihin nykyjatkoajan vääntöihin. Joten puolestani tämäkin aihe saa olla, koska joku tajuaa kirjoitukseni kuitenkin väärin.

Nyt sitten takaisin Milanin matsin pariin.
 

Hannutic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Minun mielestäni se että fanit pääsevät hyville paikoille katsomoon markkinahintaa halvemmalla on suoraa taloudellista tukea eli suomeksi sponsorointia joukkueen taholta.

Pidänkin siis ihan huoratouhuna että katsomossa on tällaisia maksettuja kannattajia (ja en heitä luonnollisesti pidä minkään arvoisina)

Tässä viestissä on loistavasti kiteytetty koko asia ja keskustelu! Ihailen.
 

RV16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chilinakit ja muu paskansyönti
Kymmenen vierasreissua ja pleijarit päälle kun käy kaudessa tien päällä, niin tulee siinä kausarin kanssa yhteenlaskettuna pääsylippuihin käytettyä aika lailla sen normikausarin hinta, jopa ylikin. Pitkässä juoksussa tulee aika mukavat massit niistä vieraskannattajistakin oheismyynteineen.

Pelicansin osalta viime kaudella - joka toki oli poikkeuksellisen hyvä ja pitkä - oli organisoiduilla reissuilla mukana yli 2000 kävijää. Minimissään kympin lipunhinnoilla se on 20000-30000 euroa lipputuloja liigaseuroille, JYPille yksistään yli 6000 euroa. Ja jyväskylästä kävi Lahessa sadoittain finaalisarjassa vuoroin vieraissa.

Kai näillä jo jonkin verran paikkaillaan niitä kannattajien huorauskausikortteja, vaikka kaikki noilla vierasreissuilla eivät olekaan ihan mitään ns. lutuurijamppoja? Kannattajien toimesta näitä massoja silti pitkälti liikutellaan ja kannattajien ydinryhmän ohella vieraspeleihin lähtee ihmisiä, jotka ilman organisoituja reissuja eivät omatoimisesti matkaan lähtisi.
 
Viimeksi muokattu:

RV16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chilinakit ja muu paskansyönti
Menee pilkunnysväämiseksi, mutta...

Maantieteellinen sijanti tietysti vaikuttaa (Kärpät), mutta jos liigaseura pistää myös vieraskannattajille puitteet kuntoon ja runkosarjan aikana tulee vieraskannattajia käymään vaikka 10 matsissa 5 x 50 + 3 x 100 + 2 x 200 = 1000 lipun ostajaa ja 10000 euroa. Oheismyynneillä saatetaan jo kattaa ylimääräiset järjestyksenvalvontakulut. Ja tämä pelkästään runkosarjan osalta.

Sillä kymppitonnilla voidaan siis myöntää kausikortista 100 euron alennus 100:lle kotijoukkueen kannattajalle, jotta huorauskausikortit tuottavat alennettuinakin plusmiinus nollan. Mikäli sikäli ajatellaan määrien menevän seurojen kesken suurin piirtein tasan eikä mielletä vieraskannattajien olevan jotain automaattista tuloa, jota syntyisi näissä määrin myös ilman organisoituja reissuja.

Noin karkeasti.
 

Patapakka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Entäs minä? Olenko kunnon kannattaja, kun käyn kaudessa katsomassa noin 20 peliä, joista osan maksan työnantajalta saamillani Virike-seteleillä? Miettikää nyt! Jumalauta kaveri maksaa virike-seteleillä liput peleihin, EI OMILLA RAHOILLAAN! En taitaisi paljoa skenepisteitä saada? Mutta toisaalta, mennessäni kotipeliin ajan yhteensä 350km matkan, bensat maksan itse! Kertokaa nyt joku skenepisteet hallitseva, että saanko riittävästi pisteitä ollakseni uskottava kannattaja?

Lopettakaa jo. Vähän tästä keskustelusta tulee "Meidän isä on kovempi jätkä kuin teidän isä, kun se pesee autonsa itse"-fiilis.

Ei jumankauta tajusinkin just, että monille faniryhmille yritykset sponssaavat osan fanimatkojen hinnasta! Miten kehtaatte?? Meikäläinen sen sijaan painaa yksinään autolla yli 5000km vuodessa kiekkopelien perässä.
 
Viimeksi muokattu:

Varis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KiVa, EK65
Ei jumankauta tajusinkin just, että monille faniryhmille yritykset sponssaavat osan fanimatkojen hinnasta! Miten kehtaatte?? Meikäläinen sen sijaan painaa yksinään autolla yli 5000km vuodessa kiekkopelien perässä.
Joo. Hyvin ymmärretty.

Ei se ole keneltäkään pois jos seurat sponssaavat tifoja, mutta silloin ne ovat seuran eikä kannattajien tifoja. Sama homma se on esimerkiksi Eteläpäädyn kasvun kanssa. Hyvää työtä siellä on toki tehty jo pitkään, mutta iso osa nykyasemassa Suomen suurimpana ja aktiivisimpana fanikatsomona on isolta osin myös Jokereiden ansiota halpojen kausareiden ja fanimyönteisen ajattelun johdosta. HIFK:lla on vähintäänkin vastaava fanipohja ja kohtuu tuore mestaruuskin alla, mutta fanitoiminta ei ole edennyt pitkään aikaan mihinkään, koska seura tukee sitä niin nihkeästi. Halua kehitykselle sielläkin käsittääkseni olisi.

Noin yleisesti ottaen on faniyhdistykselle parempi asia mitä vähemmän se on riippuvainen seuransa sponsoroinnista. Samalla jää enemmän tilaa luovuudelle ja itsenäisyydelle. Mun mielestä tää on yksinkertanen asia.

Kannattajakulttuuri ja siihen suhtautuminen on kuitenkin Suomessa niin lapsenkengissä, että kaikenlaisille tifoille on tilaa ja tärkeintä on, että fanit näkyvät ja kuuluvat. Siinä pikkuhiljaa ennakkoluulot hälvenevät ja tie on auki kohti eurooppalaisempaa kannatuskulttuuria.

Tämä mihinkään kannattajayhdistykseen kuulumattoman ulkopuolisen tarkkailijan silmin nähtynä.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Entäs minä? Olenko kunnon kannattaja, kun käyn kaudessa katsomassa noin 20 peliä, joista osan maksan työnantajalta saamillani Virike-seteleillä? Miettikää nyt! Jumalauta kaveri maksaa virike-seteleillä liput peleihin, EI OMILLA RAHOILLAAN! En taitaisi paljoa skenepisteitä saada? Mutta toisaalta, mennessäni kotipeliin ajan yhteensä 350km matkan, bensat maksan itse! Kertokaa nyt joku skenepisteet hallitseva, että saanko riittävästi pisteitä ollakseni uskottava kannattaja?
joo, mutta onko sulla jotain bonuskortteja tai kanta-asiakaskortteja joita käytät bensan ostoon? Esimerkiksi jos kortilla X saa 4% alennusta, niin pakkohan tuon on jo skenepisteissä näkyä.

En edes viitsi aloittaa auton muista käyttökuluista ja maamme tyäautoilua tukevasta kilometrikorvaus järjestelmästä...
 

SJK10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Lopettakaa nyt perkele pilaamasta hyvää ja tärkeää ketjua tuolla lapsellisella vinkumisella.

Jotkut arvostaa kannattajatoiminnassa toisia asioita enemmän kuin toisia. Piti jotain "skenepisteitä" kuinka lapsellisina tahansa, ei niistä itkemisellä tarvitse tärkeää aihetta pilata.
 

Patapakka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ei tolla omalla verbaaliulosteellaani ainakaan ollut mitään muuta tarkoitusta kuin osoittaa, kuinka hölmöä on kiistellä tällaisesta aiheesta. Miksi pitää heti olla tuomitsemassa jotkut toiset huonommiksi kannattajiksi vain siksi, että tifoa ei ole itse tehty alusta loppuun? Oltaisiin nyt vaan tyytyväisiä, että katsomoissa ylipäätään nähdään tifoja, koko ajan enenevissä määrin vielä :)

Tai aivan yhtä hyvin minä voin sitten ajatella olevani kovempi kannattaja, kun käyn peleissä omalla autollani maksaen kaikki kustannukset itse, toisin kuin firmojen sponssaamille fanimatkoille osallistuvat tekevät.
 

RV16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chilinakit ja muu paskansyönti
Tässä ehkä kiteytyykin miksi kannattajatoiminnasta ei tällä palstalla oikeastaan edes kannata keskustella. Osa kannattajista puhuu aidasta, toiset aidan seipäistä ja sen lisäksi muut keskusteluun osallistuvat puhuvat portista. Loppujen lopuksi kukaan ei ymmärrä mitään siitä mistä näkökulmasta toinen yrittää asiaansa länkyttää, tai ei enää vain jaksa yrittää.

Ja vaikka jaksaisi yrittää, niin pienen vähemmistön on pakko laittaa keskustelu läskiksi saivartelulla ja mukahauskalla liioittelulla.
 

Patapakka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tässä ehkä kiteytyykin miksi kannattajatoiminnasta ei tällä palstalla oikeastaan edes kannata keskustella. Osa kannattajista puhuu aidasta, toiset aidan seipäistä ja sen lisäksi muut keskusteluun osallistuvat puhuvat portista. Loppujen lopuksi kukaan ei ymmärrä mitään siitä mistä näkökulmasta toinen yrittää asiaansa länkyttää, tai ei enää vain jaksa yrittää.

Ja vaikka jaksaisi yrittää, niin pienen vähemmistön on pakko laittaa keskustelu läskiksi saivartelulla ja mukahauskalla liioittelulla.

Tähän ongelmaan törmää käytännössä jokainen, joka toimii jonkin uuden asian tai uudenlaisen selkeästi vanhasta toimintatavasta poikkeavan toimintatavan parissa. Koeta kestää vaan.
 

Zaari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Uskomatonta tekstiä täällä. Kannattajatoiminnan huonompi puolikas nostaa rumaa käärmeenpäätään. Tähän on tultu. Nyt kannatetaan kannattamisen vuoksi, haetaan näyttävämpää ja näyttävämpää, ei joukkueen takia, vaan omien skenepisteiden takia. Kuvottavaa.

Saman olen huomannut etenkin tällä kaudella lisääntyneen, mutta kukin tyylillään. Mulle se joukkue on tärkein.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Esimerkiksi siitä että joukkueista ei juurikaan juttua tule, vaan tanssiaskeleista ja oheiskrääsästä.

En halua ottaa keskusteluun muuten kantaa mutta sinulta kysyisin että esim. puratko vitutustasi joukkueesi positiivisuus-ketjuun ja positiivisia asioita vitutus-ketjuun? Meinaan vaan että jos tämä on fanitoiminta-ketju niin eikös täällä silloin kuulu keskustella fanitoiminnasta?
 

Zaari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
En halua ottaa keskusteluun muuten kantaa mutta sinulta kysyisin että esim. puratko vitutustasi joukkueesi positiivisuus-ketjuun ja positiivisia asioita vitutus-ketjuun? Meinaan vaan että jos tämä on fanitoiminta-ketju niin eikös täällä silloin kuulu keskustella fanitoiminnasta?

En käy. Tämähän on myös katsomokulttuuriketju, joten mielestäni viestini oli aivan oikeassa paikassa, eikö?
Vai onko tämä ketju varattu vain moderneille askeleille ja ennätysisoille tifoille, jotka ovat jokaisen itsensä maksamia?
Omasta itsestäni sitten, kun kuitenkin tuntuu kiinnostavan.

En käy tansseissa, en edes iltaisin, päivätansseista puhumattakaan.
En ole tehnyt yhtään tifoa, enkä osallistunut niiden maksamiseen.
Kannatan joukkuetta ja käyn kotipeleissä. Vieraspeleihin en rahojani kanna, koska menevät muulle kuin omalle seuralleni. Nettipeleistä toki kaikki saavat osansa, mutta aina ei voi voittaa.
Vielä vastaus viimeiseen kysymykseesi. Mielestäni täällä kuuluu keskustella fanitoiminnasta. En ole edes vastakkaista mielipidettä tänne kirjoittanut.
Fanitoiminnasta tehdään kuitenkin omasta mielestäni liian iso juttu, jopa joukkuetta suurempi. Sen huomaa siitäkin että osaa porukasta tappiokaan ei kuulemma vituta kun vaan on saanut ilmaista itseään hallissa. Eikö silloin mene tämä oma toiminta joukkueen edelle?
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Sen huomaa siitäkin että osaa porukasta tappiokaan ei kuulemma vituta kun vaan on saanut ilmaista itseään hallissa. Eikö silloin mene tämä oma toiminta joukkueen edelle?

Tappio vituttaa vähemmän. Kyse on sekä yhteisöllisyydestä johtuvasta vitutuksen jakamisesta että ihan fysiologisesta asiasta.

Tavallisessa elämässä : kavereiden kanssa jaettu asia vituttaa vähemmän ja lenkille meneminen auttaa vitutukseen.

Simppeliä.
 

DanC

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, Bleg, ACM
Fanitoiminnasta tehdään kuitenkin omasta mielestäni liian iso juttu, jopa joukkuetta suurempi. Sen huomaa siitäkin että osaa porukasta tappiokaan ei kuulemma vituta kun vaan on saanut ilmaista itseään hallissa. Eikö silloin mene tämä oma toiminta joukkueen edelle?

Vaikka kannustetaan loppuun asti tappiollisessa pelissä ja sanotaan että kannattajat vetivät hyvin koko matsin eivätkä lopeta vaikka joukkue konttaa, ei se tarkoita etteikö tappio vituta. Loppuun asti kannustamiseen on monta syytä ja itsensä esille tuominen ei ole niistä lähellekään suurin. Ainakin henkilökohtaisesti on näin. Hävityn matsin jälkeen pelaajien on ihan turha tulla kerjäämään katsomolta taputuksia (paitsi eilen niitä irtosi kun näki että pelaajat ovat antaneet pääosin kaikkensa mutta peli ei vain syystä tai toisesta natsaa). Jos jotakuta ei oman jengin tappio vituta, niin en tiedä miksi sitä kannattaa tuoda esille. Paitsi ehkä silloin kun peli on jo pitkään ollut täysin surkuhupaisaa.
 

Theofilus

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mikäli Jokerit ja KalPa kohtaavat playoffeissa jossain vaiheessa, niin olen hyvin pettynyt, mikäli Eteläpääty ei tee jonkin sortin tifoa tästä Ruutu-Lehkonen episodista. Toki ilman muuta odotan myös esim. Willimiehiltä jonkinasteista panosta tähän, jos kohdataan KalPa mahdollisissa playoffeissa. Sen verran suuret mittasuhteet sekin asia on saanut lastensuojeluilmoituksia myöten, että kannattajat voisivat vähän keventää tunnelmaa asian suhteen hallissa.
 

Brousseau

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Esimerkiksi siitä että joukkueista ei juurikaan juttua tule, vaan tanssiaskeleista ja oheiskrääsästä.

Nämä ovat kuitenkin tärkeitä juttuja, jos nyt ajatellaan itse toiminnan eteenpäin viemistä. Porissakin aiemmat vuodet keskittymiset meni pataposteihin ym. itse katsomotoiminnan sijaan ja se kyllä näkyy tänäkin päivänä kannattajatoiminnassa.

Fanitoiminnasta tehdään kuitenkin omasta mielestäni liian iso juttu, jopa joukkuetta suurempi. Sen huomaa siitäkin että osaa porukasta tappiokaan ei kuulemma vituta kun vaan on saanut ilmaista itseään hallissa. Eikö silloin mene tämä oma toiminta joukkueen edelle?

Se on hienoa kun saadaan ottelutapahtumiin uusia voimakkaita elementtejä itse ottelun rinnalle. Eikä siinä mielestäni ole missään nimessä mitään pahaa kun katsoo tosiaan miten tämä puoli ulkomailla toimii parhaimmillaan ja miten se tuo lisäarvoa peleihin.

Ja se on sitten väärin kannatettu kun tappio ei vituta tarpeeksi? Kukaan ei ole estänyt sinua rypemästä jumalattomassa vitutuksessa tappion sattuessa. Itsellä on nyt ainakin Etulinjan myötä ollut huomattavasti paremmat fiilikset käydä matseissa ja tosissaan tappiollisissakaan peleissä ei vituta niin paljoa, jos on laittanut katsomossa kaikkensa peliin ja porukalla on ollut hyvä meininki. Aiemmin sen sijaan vitutti voimakkaammin kun olit hiljaa katsellut neppailua ensin 60min, tekemättä sen enempää asioiden eteen ja tämän jälkeen sitä kiltisti tepsutti hallilta musta pilvi päänsä päällä.
 

ss74

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Jokerit FC
Mikäli Jokerit ja KalPa kohtaavat playoffeissa jossain vaiheessa, niin olen hyvin pettynyt, mikäli Eteläpääty ei tee jonkin sortin tifoa tästä Ruutu-Lehkonen episodista. Toki ilman muuta odotan myös esim. Willimiehiltä jonkinasteista panosta tähän, jos kohdataan KalPa mahdollisissa playoffeissa. Sen verran suuret mittasuhteet sekin asia on saanut lastensuojeluilmoituksia myöten, että kannattajat voisivat vähän keventää tunnelmaa asian suhteen hallissa.

Samaa mieltä :)
 

Zaari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ja se on sitten väärin kannatettu kun tappio ei vituta tarpeeksi? Kukaan ei ole estänyt sinua rypemästä jumalattomassa vitutuksessa tappion sattuessa. Itsellä on nyt ainakin Etulinjan myötä ollut huomattavasti paremmat fiilikset käydä matseissa ja tosissaan tappiollisissakaan peleissä ei vituta niin paljoa, jos on laittanut katsomossa kaikkensa peliin ja porukalla on ollut hyvä meininki. Aiemmin sen sijaan vitutti voimakkaammin kun olit hiljaa katsellut neppailua ensin 60min, tekemättä sen enempää asioiden eteen ja tämän jälkeen sitä kiltisti tepsutti hallilta musta pilvi päänsä päällä.

En sanonut missään vaiheessa, että se olisi väärin kannatettu. Sulla on vaan tapana ymmärtää asiat väärin joko tahallaan tai tahattomasti. Se on hienoa että sulla on hymy korvissa koko ajan pelistä huolimatta tai siitä johtuen. Hienoa ettet estä ja lupauksesi mukaan ei kukaan muukaan estä minua rypemästä jumalattomassa vitutuksessa tappion sattuessa. Hieno ele!
 

RV16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chilinakit ja muu paskansyönti
Esimerkiksi siitä että joukkueista ei juurikaan juttua tule, vaan tanssiaskeleista ja oheiskrääsästä.
Pitänee seuraavaan Pelicans-aiheiseen tifoon maalata vaikka overheadiin:

" Pelicans kaudella 2013-2014

Smolenak - X - X
X - Immonen - X
Niinimäki - X - Pärssinen
X - X - X

X - X
Korpikari - X
X - X

X
Juvonen"
 

asyouwere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
En sanonut missään vaiheessa, että se olisi väärin kannatettu. Sulla on vaan tapana ymmärtää asiat väärin joko tahallaan tai tahattomasti. Se on hienoa että sulla on hymy korvissa koko ajan pelistä huolimatta tai siitä johtuen. Hienoa ettet estä ja lupauksesi mukaan ei kukaan muukaan estä minua rypemästä jumalattomassa vitutuksessa tappion sattuessa. Hieno ele!
Sulla taas on jo valmiiksi niin asenteellinen suhtautuminen tätä ns. modernia kannattajatoimintaa kohtaan, että keskustelu on melko hedelmätöntä. Toisten väärinymmärryksestä on turha puhua, jos itse on antanut ymmärtää kannattajaryhmille ryhmän olevan joukkuetta tärkeämpi, ja että kannattajia ei tappio vituta.
 

Syöttöpiste

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Fanitoiminnasta tehdään kuitenkin omasta mielestäni liian iso juttu, jopa joukkuetta suurempi.

Tätä samaa olen itsekin ihmetellyt jo jonkin aikaa. Välillä tuntuu, että pääasia ottelutapahtumassa on se, kumman joukkueen fanit menestyy paremmin erinäisillä mittareilla mitattuna ottelun aikana. Tulee sellainen tunne, että se oma toiminta on nimenomaan pääosassa ja itse ottelu on vain mukava lisä, minkä saa kun käy kerran-pari viikossa hallilla. Osassa eri kannattajaryhmien lakanoissa, lipuissa, kylteissä ynnä muista esillä olevissa tuotteissa pääosassa on nimenomaan se kannattajaryhmä. Itseäänkö he siellä kannustavat? Luulisi, että kuvitteellisen Hirvilammen Palloveljien kannattajien katsomotaiteen pääsisältö on nimenomaan tätä joukkuetta kannustavaa ja jopa ehkä tämän joukkueen tai sen yksittäisen pelaajan nimen tai kuvan sisältävä. Niinhän sitä luulisi, koko tuhansia katsojia vetävän katsomon peittävä vuosisadan ehdottomasti komein lakana pitää sisällään kuitenkin vain tämän kannattajayhdistyksen oman nimen ja logon: "Salakaatajat". Voi sen oman ryhmän nimen ja logon siihen laittaa toki, mutta eikö pääosassa kuitenkin pitäisi olla se seura tai pelaaja jota kannustetaan? Pienemässä mittakaavassa ajateltuna voisi vastaavana pitää sitä, että pistän ensi lauantain peliin päälleni paidan, jossa lukee oma nimeni ja siinä on vaikka vielä oma kuvanikin painettuna molemmin puolin. Lisäksi voisin vielä liehutella lippua, jossa olisi nuo samat asiat painettuna, mutta vielä hieman suurempana. Mainostaisinko silloin itseäni vai kannustaisinko omaa joukkuettani?

Se on hienoa kun saadaan ottelutapahtumiin uusia voimakkaita elementtejä itse ottelun rinnalle. Eikä siinä mielestäni ole missään nimessä mitään pahaa kun katsoo tosiaan miten tämä puoli ulkomailla toimii parhaimmillaan ja miten se tuo lisäarvoa peleihin.

Ei siinä mitään pahaa olekaan jos ottelutapahtumaan tuodaan väriä ja tunnelmaa. Se on hienoa. Ihmettelen vain sitä, ketä nämä kannattajat ovat saapuneet kannattamaan ja pitävätkö he itseään kannattamaansa seuraa tärkeämmässä asemassa mitä ottelutapahtumaan tulee? Mitä ulkomaisten seurojen kannattajien kannatusoimintaan tulee, niin samaa ihmettelisin heidänkin osalta jos kävisin ulkomailla pelejä katsomassa ja huomaisin suurimman panostuksen kohdistuvan juuri itsenä esille tuomiseen käynnissä olevan pelin sijaan. Olen varmasti aivan tavallinen tuulari, jolle pääasiana on kentällä tai kaukalossa pelattava ottelu. Siihen mukavana lisänä tulee toki hieno tunnelma. En istu peleissä koko aikaa tuppisuuna vaikkakin välillä keskityn pelin seuraamiseen, unohtaen kannustamisen. Silloin kun kannustan, kannustan nimenomaan joukkuetta tai pelaajaa. He ovat siellä pääosassa. En huuda omaa nimeäni.

Tämän tekstin tarkoituksena ei ole haukkua itse fanitoimintaa oman joukkueen tukemisena. On hienoa että väriä tunnustetaan ja katsomossa pidetään elämää lain sekä hyvän maun rajoissa. Kirjoituksen tarkoituksena on kertoa mihinkään organisoituneeseen fani-/kannatustoimintaan kuulumattoman henkilön mieleen noussut kysymys edellämainitun tyyppisen kannustuksen tarkoituksesta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös