Fanitoiminnasta tehdään kuitenkin omasta mielestäni liian iso juttu, jopa joukkuetta suurempi.
Tätä samaa olen itsekin ihmetellyt jo jonkin aikaa. Välillä tuntuu, että pääasia ottelutapahtumassa on se, kumman joukkueen fanit menestyy paremmin erinäisillä mittareilla mitattuna ottelun aikana. Tulee sellainen tunne, että se oma toiminta on nimenomaan pääosassa ja itse ottelu on vain mukava lisä, minkä saa kun käy kerran-pari viikossa hallilla. Osassa eri kannattajaryhmien lakanoissa, lipuissa, kylteissä ynnä muista esillä olevissa tuotteissa pääosassa on nimenomaan se kannattajaryhmä. Itseäänkö he siellä kannustavat? Luulisi, että kuvitteellisen Hirvilammen Palloveljien kannattajien katsomotaiteen pääsisältö on nimenomaan tätä joukkuetta kannustavaa ja jopa ehkä tämän joukkueen tai sen yksittäisen pelaajan nimen tai kuvan sisältävä. Niinhän sitä luulisi, koko tuhansia katsojia vetävän katsomon peittävä vuosisadan ehdottomasti komein lakana pitää sisällään kuitenkin vain tämän kannattajayhdistyksen oman nimen ja logon: "Salakaatajat". Voi sen oman ryhmän nimen ja logon siihen laittaa toki, mutta eikö
pääosassa kuitenkin pitäisi olla se seura tai pelaaja jota kannustetaan? Pienemässä mittakaavassa ajateltuna voisi vastaavana pitää sitä, että pistän ensi lauantain peliin päälleni paidan, jossa lukee oma nimeni ja siinä on vaikka vielä oma kuvanikin painettuna molemmin puolin. Lisäksi voisin vielä liehutella lippua, jossa olisi nuo samat asiat painettuna, mutta vielä hieman suurempana. Mainostaisinko silloin itseäni vai kannustaisinko omaa joukkuettani?
Se on hienoa kun saadaan ottelutapahtumiin uusia voimakkaita elementtejä itse ottelun rinnalle. Eikä siinä mielestäni ole missään nimessä mitään pahaa kun katsoo tosiaan miten tämä puoli ulkomailla toimii parhaimmillaan ja miten se tuo lisäarvoa peleihin.
Ei siinä mitään pahaa olekaan jos ottelutapahtumaan tuodaan väriä ja tunnelmaa. Se on hienoa. Ihmettelen vain sitä, ketä nämä kannattajat ovat saapuneet kannattamaan ja pitävätkö he itseään kannattamaansa seuraa tärkeämmässä asemassa mitä ottelutapahtumaan tulee? Mitä ulkomaisten seurojen kannattajien kannatusoimintaan tulee, niin samaa ihmettelisin heidänkin osalta jos kävisin ulkomailla pelejä katsomassa ja huomaisin suurimman panostuksen kohdistuvan juuri itsenä esille tuomiseen käynnissä olevan pelin sijaan. Olen varmasti aivan tavallinen tuulari, jolle pääasiana on kentällä tai kaukalossa pelattava ottelu. Siihen mukavana lisänä tulee toki hieno tunnelma. En istu peleissä koko aikaa tuppisuuna vaikkakin välillä keskityn pelin seuraamiseen, unohtaen kannustamisen. Silloin kun kannustan, kannustan nimenomaan joukkuetta tai pelaajaa. He ovat siellä pääosassa. En huuda omaa nimeäni.
Tämän tekstin tarkoituksena ei ole haukkua itse fanitoimintaa oman joukkueen tukemisena. On hienoa että väriä tunnustetaan ja katsomossa pidetään elämää lain sekä hyvän maun rajoissa. Kirjoituksen tarkoituksena on kertoa mihinkään organisoituneeseen fani-/kannatustoimintaan kuulumattoman henkilön mieleen noussut kysymys edellämainitun tyyppisen kannustuksen tarkoituksesta.