SM-liigan fanitoiminta; Missä mennään kaudella 2012-2013 SM-liigan katsomokulttuuri?

  • 1 058 492
  • 3 930

Zalmonella

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman lukko
Asia selvä, olin vain havaitsevani sinunkin kirjoituksista paheksuvaa sävyä.

Lähinnä paheksuin kaveria joka räki järkkäriä ja paiski kaukalon isoja ovia. Ennemminkin oli huvittavaa kun isot miehet ei provoa saati tappiota kestä joten yrittivät tehdä ottelutapahtuman koko rahan edestä.

Ahaa, ok. Olen ollut siinä käsityksessä että teidän puolelta ei vaan löytyisi halukkuutta myllyihin.

Kuten jo toinen kirjoittaja yllä mainitsi niin varmasti löytyy kun vain jaksaa kysellä...

Näin toimittiin varmasti myös toisella puolella, eli kyllä varmasti kuului teidän huudot ottelun päätyttyä myös toiseen päähän.

Ihan varmasti.
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
e: Tuossa näkyy vähän paremmin kuopijjolaisten tifotus.
Laajuudesta pointsit mutta tässä näkyy selkeästi se, mitä jotkut ovat kritisoineet. Lärpyttimien lienee n. A3 ja tuo kyllä näyttää sellaiselta pilkkukuumeelta, että parempaankinolisi ollut aineksia. Normistihan käytetään jotain vähintään 50x70 -kokoisia paperiarkkeja, jolloin katsomo värjäytyy huomattavasti näyttävämmin.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Heh, pelaajia ei kuitenkaan näy kentällä tuon chantin aikana ja nimenomaan sinne vastustajan fanikulmaan tuijotetaan ja osoitellaan. Että joudun kyllä valitettavasti ottamaan tuon vajakin leimasi vastaan.

Korjasinkin jo tuonne aiempaan viestiini, että oli pelin jälkeen. Vajakin leiman voit silti edellisen viestin kuvauksen mukaan pitää. Ei tuota täysipäinen silti voi miksikään kutsuksi tulkita.
 
Suosikkijoukkue
Lukko
Kyllä tuon chantin voi tulkita ihan suoraksi myllykutsuksi ja riidan haastamiseksi.
Don't talk the talk if you can't walk the walk.

No eikä voi. Tuon voi tulkita provosoimiseksi mitä se olikin, ei se edusta jokaista Boikaa tai katsojaa hallissa. Ei voi vetää mitään yhtäläisyysmerkkejä jokaiselle fanikatsomossa seisovalla.

Kuten sanottua, rehellinen myllykutsu on ihan OK. Nahistelijat saivat varmasti vastapuolelta kaverin.
 

Zalmonella

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman lukko
Sen suhteen on voinut käydä mahdollinen väärinkäsitys, tosin olin myös siinä käsityksessä että RB:n suhtautuminen tappeluihin on kielteinen.

Ja veikö se nyt sitten TPS-kannattajat?

Eikös jokaisella ole aina sama virallinen kanta näihin.

Ja etkös sitä alunperin kysynyt, että "kumpaa hoilattiin ensin, RB:n chänttiä vai tepsin "tulkaa tänne sieltä"-huutoa?! En tiedä, että minkä chäntin jälkeen raivostuivat mutta sinun oman teorian mukaan tuo RB:n chäntti antoi ymmärtää, että nyt tapellaan...
 
Suosikkijoukkue
Mestaruuden jälkeinen krapula 2022-
"Myllykutsu"-tsäntti esiaste "kurkunleikkaaja"-eleelle? Koska voimme odottaa ensimmäistä uhria. Huh huh...alkaa menemään vähän liian FootballFactoryksi tämä touhu hei. Koska on Stanleyt katsomossa, TPS-kannattajalta löytyi jo linkkuveitsi?
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Lopettakaa jo.

Eiköhän illasta jäänyt hyvä fiilis kummallekin kannattajaryhmälle. Järkkärin loukkaantuminen toki paska juttu.

Eteenpäin!
 

Zalmonella

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman lukko
No eikä voi. Tuon voi tulkita provosoimiseksi mitä se olikin, ei se edusta jokaista Boikaa tai katsojaa hallissa. Ei voi vetää mitään yhtäläisyysmerkkejä jokaiselle fanikatsomossa seisovalla.

Kuten sanottua, rehellinen myllykutsu on ihan OK. Nahistelijat saivat varmasti vastapuolelta kaverin.

Nimenomaan!!

Ja tuoltahan käytiinkin asiaa kyselemässä ennen kuin se kymmenen koplan pää ei enää kestnyt ja rupesivat kimpassa hutaamaa RB:tä tulemaan sinne. No, tuohon rehelliseen kutsuun vastattiin, että ei kiitos. Noiden tyhjäpäiden huuteluun vastattiin sitten kuten hekin, chänteillä!!
 

Jalasvaara

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS ja WSH Capitals
Myöskin täytyy muistaa, että kun puhutaan näistä huuteluista niin siinä vaiheessa kun halli oli lähes tyhjä, huudot kuuluivat varmasti toiseen päähän, toisen ollessa hiljaa.

No ei ne kyllä siinäkään vaiheessa kuulunut tuonne päätyyn. Tai toki kuului, että siellä laulettiin, mutta ei kuullut mitä siellä laulettiin.

Mitä tuohon myllykutsuun tulee, niin siinähän vaan hoilattiin "Tännepäin, tännepäin jne" eikä missään vaiheessa ollut mitään suoraa kutsua myllyttämään vaan tuohan oli vaan sitä varten, että kuultaisiin paremmin ne RB:n chäntit. ;) Eikä siellä hallissa olleet "tuularit" ainakaan katsomoissa pelännyt vaikka ne sinne jäi kuuntelemaan näitä "myllykutsuja".
 

Surtr

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eikös jokaisella ole aina sama virallinen kanta näihin.

Ja etkös sitä alunperin kysynyt, että "kumpaa hoilattiin ensin, RB:n chänttiä vai tepsin "tulkaa tänne sieltä"-huutoa?! En tiedä, että minkä chäntin jälkeen raivostuivat mutta sinun oman teorian mukaan tuo RB:n chäntti antoi ymmärtää, että nyt tapellaan...
Se ei ollut mikään varsinainen kysymys, vaan lähinnä tarkoitettu muistutukseksi että teidän puolelta tuli jotakuinkin saman tasoista huutelua. Ja kyllä, mielestäni molemmat chantit antavat (tai voivat antaa) ymmärtää että lähdetäänpä ottamaan erää.

Minulle se on henkilökohtaisesti ihan se ja sama otatteko niitä myllyjä vai ette, joten eiköhän tämä ala olla taputeltu.
 

Zalmonella

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman lukko
No ei ne kyllä siinäkään vaiheessa kuulunut tuonne päätyyn. Tai toki kuului, että siellä laulettiin, mutta ei kuullut mitä siellä laulettiin.

Mitä tuohon myllykutsuun tulee, niin siinähän vaan hoilattiin "Tännepäin, tännepäin jne" eikä missään vaiheessa ollut mitään suoraa kutsua myllyttämään vaan tuohan oli vaan sitä varten, että kuultaisiin paremmin ne RB:n chäntit. ;) Eikä siellä hallissa olleet "tuularit" ainakaan katsomoissa pelännyt vaikka ne sinne jäi kuuntelemaan näitä "myllykutsuja".

Ihan varmasti kuului kun sieltä turku-päädyn huudotkin kuului hyvin tuonne toiseen katsomoon. Ja aika selvästi sieltä kuului, että " raumam boja tulkaa tänne"...
 

Zalmonella

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman lukko
Se ei ollut mikään varsinainen kysymys, vaan lähinnä tarkoitettu muistutukseksi että teidän puolelta tuli jotakuinkin saman tasoista huutelua. Ja kyllä, mielestäni molemmat chantit antavat (tai voivat antaa) ymmärtää että lähdetäänpä ottamaan erää.

Minulle se on henkilökohtaisesti ihan se ja sama otatteko niitä myllyjä vai ette, joten eiköhän tämä ala olla taputeltu.

Voi antaa ymmärtää sitä sun tätä.
 
Suosikkijoukkue
Lukko
Yleensä tässä maailmassa arvostettaan ihmisiä, jotka vastaavat omista sanoistaan tai pystyvät edes seisomaan niiden takana. Teillä on suhteellisen hakusessa tuo linja.

Herätys nyt vaan. Jos mielestäsi joku "On pitkä matka Turkuun ilman hampaita" tarkoittaa sitä, että kaikki Rauman fanikatsomossa peliä katsovat ovat nyt hyväksyneet jonkun myllykutsun tai jopa itse ehdottavat sitä, niin ei hyvin mene.
Vai tuleeko se jonain yllärinä, että viikonloppupelissä kotijoukkueen faneista löytyy henkilöitä joita tappeleminen saattaa kiinnostaa?

Tuo antaa luvan siis vetää pataan myllykutsujen jälkeen jokaista TPS-fanipaitaa kantavaa hallilla.
 

Zalmonella

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman lukko
Yleensä tässä maailmassa arvostettaan ihmisiä, jotka vastaavat omista sanoistaan tai pystyvät edes seisomaan niiden takana. Teillä on suhteellisen hakusessa tuo linja.

Tai sitten ottaa päähän kun kaikesta riidän haastamisesta huolimatta ette päässeet nyrkkeilemään...Kuin järkkäreiden kanssa.
 

basswood

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Vai tuleeko se jonain yllärinä, että viikonloppupelissä kotijoukkueen faneista löytyy henkilöitä joita tappeleminen saattaa kiinnostaa?

Ei varmastikaan tule, näinhän se on varmaankin joka paikkakunnalla. On kuitenkin älyllisesti melko arveluttavaa väittää etteikö chanttaamalla "on pitkä matka turkuun ilman hampaita" saattaisi provosoida joitain vieraskannattajia. Heillekin se pelipäivä oli lauantai ja matkalla on jo ehditty hyvin marinoitua, eli joskus siitä saattaa tilanne eskaloitua jos ko. settiä porukalla katsomossa vedetään.

Ikuisesti ei voi mennä "vain vajakki ymmärtää sen-ja-sen myllykutsuksi" -selityksenkään taakse.

ps. en ihannoi väkivaltaa enkä näitä tansseja.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Tämä ketju on mennyt jo täysin farssiksi, mutta pakko puuttua pariin asiaan. Koko ketju on häpeäksi jo koko kannattajatoiminnalle.

Ensinnäkin meille esitettiin myllykutsu ensimmäisen erätauon jälkeen. Hommasta kieltäydyttiin eikä mitään ongelmia esiintynyt.

Oli ennen peliä pientä vastakkainasettelua ja pelin aikana tifoja jne. Loistavaa toimintaa.

Ottelun päätyttyä oli molemmin puolin provosointia ja kilpalaulantaa. TPS-kannattajilta "RB tulkaa tänne" ja meiltä "on pitkä matka Turkuun ilman hampaita". Ei mitään kummempia ja molemmat ryhmät poistuivat rauhassa matkoihinsa. Toki paremminkin olisi varmaan voinut valita chantit siinä vaiheessa.

Yksittäiset järjestyshäiriöt tai tappelut eivät liity tähän mitenkään.

Kerran vielä : siirtykää nyt jo eteenpäin.
 
Suosikkijoukkue
Lukko
On kuitenkin älyllisesti melko arveluttavaa väittää etteikö chanttaamalla "on pitkä matka turkuun ilman hampaita" saattaisi provosoida joitain vieraskannattajia. Heillekin se pelipäivä oli lauantai ja matkalla on jo ehditty hyvin marinoitua, eli joskus siitä saattaa tilanne eskaloitua jos ko. settiä porukalla katsomossa vedetään.

Kyllä minä ainakin pidän päivänselvänä, että kyseinen chantti provosoi vieraskannattajia. Kuten sanottua, provosoituneita oli varmasti molemmissa leireissä, ja mikäli halua nyrkkihippasille löytyi, niin sitten vaan ulos selvittämään tilanne toisen vapaaehtoisen kanssa.

Ei Raumalla oikeasti tapahtunut mitään poikkeuksellista mistä tulisi olla huolissaan tai kiihkoilla. Hyvä ilta ja hyvä matsi.
 
Suosikkijoukkue
AIK
No älä saatana. Ihan varmasti Raumalta löytyy myös tappeluhalukkaita tyyppejä.
Ja ei tuo chantti ole mikään hyväksyminen/kieltäytyminen vaan chantti, chanttaajilta voi sitten erikseen kysellä halukkaita myllyttelyyn jos siltä tuntuu.

Olen kyllä eri mieltä. Jos kannattajaryhmä tollaista vetää niin kyllä se on suora haaste siltä ryhmältä, ei pelkkä chantti.

Jonain päivänä jonkun vastustajaseuran vastaava yhdistys saattaa siiten huutoon vastata sen enempää kyselemättä kun pukeudutaan alakulttuurissa hyvin tunnettuihin vaatemerkkeihin (joita ei Rauman Seppälästä voi vahingossa ostaa) ja provosoidaan suoraan ryhmänä vastapäistä yhdistystä. Niinhän sitä käy grillin jonossakin kun suu alkaa käymään. Sitten voi olla jo myöhäistä piiloutua sen "ei me tosissaan haastettu" -kortin taakse. Multahan se ei ole pois, jokainen kannattajaryhmä valitsee itse mihin skeneen suuntautuu ja mun puolesta ne ketkä haluaa hippaa vetää keskenään niin antaa mennä vaan, kunhan jokainen ryhmä kantaa myös itse vastuunsa valitsemastaan polusta.

Tästä aiheesta olisi muutenkin kiva kuulla eri suunnilta miten eri ryhmät määrittelevät itsensä kotimaisessa skenessä? P.S. Homman idea ei ole mikään "kenellä on kovimmat kollit" vaan ihan mielenkiinto kuulla ryhmiltä itseltään mitä mieltä ovat omasta touhustaan ja tottakai saada teksti-tv:n kautta nähdyt mielipiteet kaikkien toiminnasta. ;)

Jokereilla ei ole muodostunut ainakaan tällä hetkellä vahvaa johtavaa ryhmää vaan EP katsomona muodostuu erikokoisista kaveriporukoista. Ryhmäksi tunnustautuva MK/YB/mikälie mun käsittääkseni sijoittuu jonnekin ultrien ja firman välimaastoon, joskin kundit ikänsä puolesta kuuluvat vielä junnuskeneen. Muita organisoituja gruppoja, ei hyvässä eikä pahassa varsinaisesti tietääkseni ole, joskin kauden hima-avauksen tifo oli pitkälti entisten UJ:n kundien käsialaa. EPry taas on jo kannattajamäärän seurauksena enemmän matkatoimisto ja kattoyhdistys kuin minkäänlainen ryhmä.

IFK:lla B2redsin alaisuudessa pyörivät ilmeisestikin pyrkivät pitämään touhun korrektina ja tiforyhmääkin löytyy mutta ultrakulttuuri ei kutsu, kun taas Stadin Kingejä voi suosiolla kutsua firmaksi?

Mites Turku ja Lahi, entäs RB?
 
Suosikkijoukkue
Lukko
Olen kyllä eri mieltä. Jos kannattajaryhmä tollaista vetää niin kyllä se on suora haaste siltä ryhmältä, ei pelkkä chantti.

Sairasta settiä. Miten helvetissä joku rivikatsoja joka ei chanttiin osallistu on vastuussa siitä mitä muut päättävät laulaa?

Jonain päivänä jonkun vastustajaseuran vastaava yhdistys saattaa siiten huutoon vastata sen enempää kyselemättä kun pukeudutaan alakulttuurissa hyvin tunnettuihin vaatemerkkeihin (joita ei Rauman Seppälästä voi vahingossa ostaa) ja provosoidaan suoraan ryhmänä vastapäistä yhdistystä.

Joo, ei siinä mitään ongelmaa ole jos kaksi tappeluhalukasta porukkaa keskenään ottavat toisistaan mittaa. Omahan on mahdollinen päänsärkykin.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
RB yhteisön arvot on suoraan luettavissa kotisivuilta, myllyttäminen ei missään nimessä ole yhteisön valittu linja. Tarkoitus on kehittää katsomokulttuuria Raumalla.

Puoliväliheikki kyllä oikoo mutkia suoraan kunnolla. Itse en ole kenelläkään huomannut mitään Stone Island tms kuteita. Eikä yksittäisen ihmisen pukeutuminen muutenkaan määrittäisi yhteisön arvoja.

Eipä meillä vierasreissuillakaan ole koskaan hakeuduttu mihinkään myllyttämisiin mukaan.

Chanttivalinnassa on varmaan parantamisen varaa, mutta tuossa ylempänä jo selvensin tilannetta. Yleensä tuo chantti menee kylläkin "on pitkä matka x:ään ilman pisteitä".
 

Zalmonella

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman lukko
Jonain päivänä jonkun vastustajaseuran vastaava yhdistys saattaa siiten huutoon vastata sen enempää kyselemättä kun pukeudutaan alakulttuurissa hyvin tunnettuihin vaatemerkkeihin (joita ei Rauman Seppälästä voi vahingossa ostaa) ja provosoidaan suoraan ryhmänä vastapäistä yhdistystä. Niinhän sitä käy grillin jonossakin kun suu alkaa käymään. Sitten voi olla jo myöhäistä piiloutua sen "ei me tosissaan haastettu" -kortin taakse. Multahan se ei ole pois, jokainen kannattajaryhmä valitsee itse mihin skeneen suuntautuu ja mun puolesta ne ketkä haluaa hippaa vetää keskenään niin antaa mennä vaan, kunhan jokainen ryhmä kantaa myös itse vastuunsa valitsemastaan polusta.

Joopa joo... No jos nyt rauman-case otetaan niin onko tässä nyt ideana se, että koska RB ei mennyt tuonne turun päätyyn vaan jäi aloilleen vittuilemaan takaisin niin RB olikin se joka haastoi riitaa tai suostui siihen?! Jos nyt leikitellään, että RB olisi rynnännyt tuonne turun päätyyn niin kuinka nopeasti olisi järkkärit/poliisit olleet ryysyissä kiinni?! Turkulaisilla oli tästä kokemusta joten kertokaa miten asia on...

Asia on niin, että kannattaja-ryhmät ottavat toisistaan mittaa ja välillä provoavat toisiaan. Jos joidenkin psyyke ei kestä niin kannattaa jäädä kotiin. Nyt kohdistan sitten tämän ihan jokaiseen SUomalaiseen kannattajaan enkä pelkästään turkulaisiin.
 
Suosikkijoukkue
AIK
RB yhteisön arvot on suoraan luettavissa kotisivuilta, myllyttäminen ei missään nimessä ole yhteisön valittu linja. Tarkoitus on kehittää katsomokulttuuria Raumalla.

Korulauseet netissä on eri asia kuin käytös matsipäivänä?

Puoliväliheikki kyllä oikoo mutkia suoraan kunnolla. Itse en ole kenelläkään huomannut mitään Stone Island tms kuteita. Eikä yksittäisen ihmisen pukeutuminen muutenkaan määrittäisi yhteisön arvoja.

Pahoittelen totta kai jos olen käsittänyt väärin pukeutumisasian. Mulla on tästä vain toisen käden tietoa.

Chanttivalinnassa on varmaan parantamisen varaa, mutta tuossa ylempänä jo selvensin tilannetta. Yleensä tuo chantti menee kylläkin "on pitkä matka x:ään ilman pisteitä".

Yleensä menee niin, miksi sitten lauantai-iltana se lähti vieraskannattajille osoitettuna ihan eri sanoilla? Mitä mieltä sä olet itse, oliko toi "ilman hampaita" provosoiva ja matsin jälkeen vedettynä hävinneen vierasjengin kannattajille se saattaisi korvaan kuulostaa haastolta?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös