Tällä palstalla vallitsee yksi helvetin iso epäkohta ja se on, ettei kirjoittajien viesteihin suhtauduta yksittäisen kirjoittajan mielipiteinä, vaan joukkueen x kannattajan mielipiteinä. Tilanteen kulku on usein seuraavanlainen: Jokerikannattaja laukoo tyhmän kommentin (
hifkin tifo oli paska). Joku muu tarttuu siihen ja pilkkaa jokerifaneja kollektiivina (
sämpylähomoilta puuttuu tyyli). Muita jokerikannattajia ilmaantuu paikalle tuohtuneena siitä, miksi heidät on vedetty mukaan keskusteluun (
kyseessä oli vain yhden kirjoittajan mielipide, miksi aina pitää vittuilla kaikille). Joku ("TosiFani") saapuu ihmettelemään, miksi jokerikannattajat eivät tuomitse omiensa viestejä (
narrifanit aina pakenevat vastuuta ja etsivät syyllistä muualta).
Ei täällä oikeasti vallitse mitään erimielisyyttä siitä, etteikö HIFK:n kunnianosoitus Ilvekselle olisi ollut paikallaan tai etteikö muutaman jokerileiriläisen kommentit aiheen tiimoilta olisi olleet typeriä. Vääntö alkaa sillä sekunnilla, kun niihin muutamaan kommenttiin ei osata suhtautua muutamana kommenttina, vaan niistä puhutaan jonakin jokerikannattajien yleisenä mielipiteenä ja aletaan dissata sekä seuraa että koko kannattajakuntaa. Se saa minutkin puuttumaan keskusteluun ja ihan totta puhuen, vetää mielen todella matalaksi. Ei mulla voi olla velvollisuutta tulla tuomitsemaan jonkun itselleni tuntemattoman henkilön aivopieruja vain siksi, että hän kannattaa samaa joukkuetta. Mun ei tarvitse pyytää anteeksi Jokeriarskan tai LaCasin kommentteja voidakseni todeta heidän viesteistään provosoituneille kirjoittajille, ettei ole mitään syytä tuomita koko Jokerien kannattajakuntaa. Kyseessä ei ole mikään hyväksyntä em. kirjoittajien toilailuille, vaan en yksinkertaisesti ole millään tavalla vastuussa siitä, mitä he tai kukaan muukaan (pl. minä itse) kirjoittavat.
Suomessa lätkäpiireissä selkeä enemmistö muuta kuin Jokereita tai HIFK:ta kannattavista asettuu tilanteen tullen HIFK:n taakse. Monet eivät halua sanoa vihaavansa Jokereita, mutta oikea tunne löytyy taatusti akselilta antipatia-inho-halveksunta-viha-ärsytys. Se asenne on ollut valloillaan jo pitkään, eikä muuttuisi, vaikka Jokerit seurana kannattajineen käyttäytyisi kuin enkelit seuraavat viisi vuotta. Se, miten tähän ollaan tultu (lähtökohtaisesti ketään ei oteta silmätikuksi syyttä suotta, joten virheitä on tehty ja paljon), on toisen keskustelun aihe (kirjoitin siitä taannoin viestin:
klik), mutta vallitseva tilanne on oikeasti hyvin epätasapuolinen. Tästäkin ketjusta löytyy paljon esimerkkejä viesteistä, joissa ei edes yritetä ymmärtää kolikon molempia puolia, vaan käytetään yleistä ilmapiiriä surutta hyödykseen ja flametetaan Jokerien suuntaan niin paljon kuin sielu sietää. Nimimerkki Blackie oiva esimerkki yllä.
Nimimerkki Jokerikiekko kirjoittaa joitakin viestejä ylempänä turhautumisesta. Se kuvaa hyvin omiakin fiiliksiä ja kohdistuu ennen kaikkea oman leirin idiootteihin, mutta myös ulkopuolisten ymmärryksen puutteeseen. Minulla on kova halu antaa Jokerien kannattajista omalla panoksellani hyvä kuva, mutta tuntuu, että tehty työ valuu joka ikinen kerta hukkaan joko sen vuoksi, että joku "omista" päättää tehdä jotain typerää tai joku ulkopuolelta päättää alkaa ilkeäksi. En voi hyväksyä joidenkin Jokerien kannattajien tekoja, mutta en myöskään voi hyväksyä sitä, että minut leimataan osaksi samaa porukkaa ja kohtelu on sen mukaista.
Oman mielipiteeni naapurin fanien tempauksesta annoin monia sivuja sitten. Jottei kellekään jää epäselväksi, kehuin tekoa ja sanoin sen osuneen maaliinsa, sillä Ilveksen kannattajat arvostivat sitä. Sehän on tärkeintä.