SM-liigan fanitoiminta; Missä mennään kaudella 2012-2013 SM-liigan katsomokulttuuri?

  • 1 057 875
  • 3 930

Andrew

Jäsen
Vitut! Tässä mitään kiillottamisia haeta. Kaikki kolme olette ihan pihalla tästä asiasta. Homma lähti yhden miehen ideasta antaa tsemppaus perinteikkäälle seuralle (HUOM! Perinteet ja historia), josta moni oli samaa mieltä. Jos Hjallikselta joskus fygy loppuu, niin samanlaista ei ole odotettavissa (Huom! Perinteet ja historia). Tällä ei ole mitään tekemistä minkään median kanssa tai huomion haun kanssa. Mut ettehän te sitä pysty ymmärtämään.

Sivuhuomautus. Menee varmasti tähän ketjuun, kun puhutaan kannattamiskulttuurista, mutta Hjalliksen rahalla ei ole enää hirveästi merkitystä Jokereiden menestyksen kannalta.

Jarmo Kekäläisen johtaessa seuraa on katsomot täyttyneet ja uusia kannattajia on tullut Jokereille. Siitä se raha tulee. Jokerit vetoaa loistavasti nuoriin Stadilaisiin, Liigan hienoimmat peliasut ja vetovoimaiset tähdet.

HIFK:llä on pidemmät perinteet ja historia. Sitä ei voi kukaan kiistää, mutta samaan hengenvetoon sanoisin, että Suomalainen kannatuskulttuuri on niin nuorta, että meillä ei millään seuralla ole semmoista vetovoimaa kuten esimerkiksi NHL:ssä SixOriginal joukkueilla.
 

ilu

Jäsen
Jarmo Kekäläisen johtaessa seuraa on katsomot täyttyneet ja uusia kannattajia on tullut Jokereille. Siitä se raha tulee. Jokerit vetoaa loistavasti nuoriin Stadilaisiin, Liigan hienoimmat peliasut ja vetovoimaiset tähdet.

Edellinen tilinpäätös taisi ainakin olla lähemmäs kaksi miljoonaa tappiollinen. Toki rahoitusta tullee Harkimon lisäksi myös pääomistaja Sanomalta ja muilta tahoilta.

Ihan tyylikäs veto HIFK-kannattajilta, jos ja kun teko ilmeisesti miellytti myös Ilveksen kannattajia, organisaatiota ja pelaajia. Mediasalaliitoille ja kolikkotifoille löytynee jokin sopivampi ketju muualta.
 

torpeedo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Lunkan väärintorjutut voitot
Hetken asiaa miettineenä joutuu heittämään vielä isommat kädet tuolle tempaukselle.
Näissä tifo-jutissa näyttää aika usein se pääasia olevan olevan itse se tifon tekeminen. Kuinka iso, kuinka monta ihmistä... Sellaista Hollywood meininkiä ilman mitään sisältöä.

Eilen kourallinen fiksuja ihmisiä näytti miten pienellä tifolla voi lähettää ison sanoman. Sen sijaan että tekisi ison tifon jolla ei oikeasti ole mitään sanomaa.

Onko toista tifoa josta olisi syntynyt näin monta viestiä?
 
Viimeksi muokattu:

Jari66

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Ukraina
Täällähän tuntuu olevan kunnon Jokerifanit vs maailma -vääntö menossa.. Nojoo, muutama ajattelematon kommentti muutamalta Jokerifanilta ja täällä on puoli palstaa kivittämässä. Selvä.

..... Koska täällä on tapana yleistää yksittäisten fanien toimet koskemaan koko porukkaa.....

Jos kritisoi keskustelijoita yleistämisestä ei varmaankaan kannattaisi aloittaa omaa viestiään yleistämisellä.

Hieno ele HIFK:n kannattajilta. Lisää tällaista, samaa lajia kuitenkin seurataan ja kannatetaan.
 

Puscutractori

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Harri Olli, rahaton ManC, NP#32, DEFC #62
Tiedän, mutta kun se ruotsinkielinen huutelu on aloitettu vasta viime tai tänä vuonna. Hyvä tietysti, että huutavat pari kertaa matsissa edes jotain, mutta muovista se silti on.

Huutelin IFK:n peleissä ruotsin kielellä ensimmäisen kerran muistaakseni vuonna 1996. Samalla kaudella katsomossa oli myös ruotsin kielellä kirjoitettuja kannustuslakanoita, joukkueen ruotsalaisvahvistuksille suunnattuina toki, mutta kai nekin lasketaan?
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
HIFK-fanit vetivät esiin pirun ison ruotsinkielisen onnitteluplakaatin HPK:n 80-vuotisjuhlaottelussa. Se tuntui kivalta jutulta. Vaikka tuskin sitä kukaan meistä Rinkelinmäen aboriginaaleista edes ymmärsi, siinähän saattoi lukea vaikka, että haistakaa 80 kertaa vittu koko HPK. Ilveksen tukeminen nyt on sen verran sairasta touhua, että taisi mennä tällä kertaa vähän mennä yli.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Nimenomaan! Aika jännässä maailmassa elävät henkilöt, jotka kuvittelevat kyseisten HIFK-fanien ensin hajottavan ikkunoita ja muuta vastaavaa toimintaa, ja sitten menevät "kiillottamaan kilpeään" tällaisella tempauksella. Valoja päälle sanoisi joku.

Tuota tifoa oli tekemässä mm. nelikymppinen, lasten parissa työskentelevä henkilö, jolla tosiaan on paha tapa rikkoa ikkunoita ja potkia mummoja. Olemme häntä yrittäneet hilllitä, mutta tuloksetta. Taisi keski-ikä muutenkin olla hyvän matkaa yli kolmenkymmenen, tyypillisintä huligaaniainesta siis.

Vakavasti, syvä niiaus kaikille osallisille sekä Ilves-faneille, jotka kuulemani mukaan olivat huutaneet "kiitos IFK!".
 

Haastattelija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Winnipeg Jets
Jos kritisoi keskustelijoita yleistämisestä ei varmaankaan kannattaisi aloittaa omaa viestiään yleistämisellä.

En minä kritisoinut. Totesin vain, että täällä on tapana yleistää melko rankasti. Sitä harrastavat lähes kaikki, myös minä. Ja kun asia näin kerran on, kai minulla on oikeus kertoa miltä se tuntuu.
 

Faga

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Hieno veto tämä Ilves-tifo. Iso käsi kaikille asianomaisille, molemmissa leireissä.

Ja sitten tämä joukahaisepisodi aiheen ympärillä. Hyvin te vedätte. Tungitte itsenne asiaan joka ei koskenut teitä millään tavalla.
Ei välttämättä hirveän fiksu veto. Jos olisitte pysyneet erossa eilisestä tifosta niin historiaan olisi jäänyt vain HIFK-fanien hieno ele ja Ilves-leirin tyylikäs vastaus.

Nyt joukahaiset ovat kaivaneet kuoppaansa entistä syvemmäksi. Ensin pari vatipäätä käy huutelemassa ja sitten tämä "fiksumpi" osasto selittelee aivopieruja asioita parhain päin. Ei ehkä se paras tapa hankkia kunnioitusta.

Et sitten voinut olla itse vetämättä Jokereita taas tähän. Samaa toimii toisin päin, et vain pystynyt jättämään viestiäsi asialliseksi, vaan pakko oli pönkittää itsetuntoa mollaamalla täysin asiaan kuulumatonta porukaa yleistäen. Olet yhtä Joukahainen kuin nämä kolme Joukahaista.

Ilmeisesti monella on täällä tapana suurennuslasilla poimia ne muutamat negatiiviset kommentit ja brassailla sitten niillä. Hyvin hyvin kapeanäköistä toimintaa.
 

Jari66

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Ukraina
En minä kritisoinut. Totesin vain, että täällä on tapana yleistää melko rankasti. Sitä harrastavat lähes kaikki, myös minä. Ja kun asia näin kerran on, kai minulla on oikeus kertoa miltä se tuntuu.
Ok

Olen yleistämisen tarkoituksenmukaisuudesta ja järkevyydestä samaa mieltä kanssasi. Mutta silti ehkei välttämättä kannata meloa siinä kanootissa minkä suuntaa arvostelee.

Jokainen kohtuullisen järkevä lätkää seuraava aikuinen ihminen ymmärtää, että kaikkien seurojen faneissa suurin osa edustaa fiksua fanityyppiä (kuten sinäkin)

Marginaalit provosoivat vihailmapiiriä, joka valitettavan usein tarttuu myös
normikannattajaan mediasta puhumattakaan.
 

torpeedo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Lunkan väärintorjutut voitot
Ilmeisesti monella on täällä tapana suurennuslasilla poimia ne muutamat negatiiviset kommentit ja brassailla sitten niillä. Hyvin hyvin kapeanäköistä toimintaa.

Miten tämän sanoisi korrektisti. Teillä on iso sisäinen siivous tekemättä. Teillä on muutama provosoiva joukahainen ja fiksumpi JOKERI-porukka keskittyy enemmän puolustamaan näiden banjonsoittajien tekemisiä kuin antamaan rakentavaa palautetta.
Sir Penan sanoin "vittu sä koulutat niitä"
 

Faga

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Miten tämän sanoisi korrektisti. Teillä on iso sisäinen siivous tekemättä. Teillä on muutama provosoiva joukahainen ja fiksumpi JOKERI-porukka keskittyy enemmän puolustamaan näiden banjonsoittajien tekemisiä kuin antamaan rakentavaa palautetta.
Sir Penan sanoin "vittu sä koulutat niitä"

Mielestäni päinvastoin. Tähän ketjuun omasta mielestäni parhaiten kirjoitetut ja argumentoidut viestit viimeisen muutaman sivun ajalta ovat Flip#51:n (Jok), Masculinen (Jok) ja N.Vidicin (Ifk) viestit. Nämä ovat ainoat, jotka ovat syvällisemmin asiasta keskustestelleet, mutta aika lailla huomiotta ne ovat jääneet, sillä negatiiviset paskaviestit on vain niin paljon helpompi poimia huudellen esiin kuin osallistua ajatustyötä vaativaan keskusteluun.

Tämän keskustelupalstan ongelma on se, että valtaosaa kirjoittajista ei kiinnosta pitkät ajatustyötä vaativat ja todellista keskustelua eteenpäin vievät viestit, vaan on helpompi muutamalla rivillä huudella sitä tai tätä suuremmin ajattelematta. Näihin huuteluihin muut vastaavat huudellen, keskustelu ei mene yhtään eteenpäin, ja oikeasti hyvät viestit hukkuvat kuin pieru saharaan.
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Muistissa tosiaan on tuo Kerhon onnittelutifo, oliko se nyt jotakin Grattis, HPK tai vastaavaa. Mielestäni tuo oli hieno ele. Ei aina tarvitse vittuilla vastustajalla, pitää kunnioittaa peliä ja vastustajaa. Mielestäni tämä Kom igen Ilves oli hieno homma. Toki ymmärrän tavallaan, jos se jotain Ilveksen kannattajaa kismittäisi. Tässä nyt ilmeisesti suuttuivat aivan muut tahot.
 

HC Hetu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Korjatkaa nyt ihmeessä jos olen väärässä mutta onko asia niin että jos olet ollut potkimassa Narribaarin ikkunan sisään niin sen jälkeen et saa olla tekemässä ihan jumalattoman hienoa tifoa jossa tsempataan Ilvestä? Mitä helvetin väliä sillä on vaikka se olis ollut kilven kiillottamista..!? Pitäiskö sen ikkunan potkijan mielummin repiä penkkejä Hakametsässä ja jatkaa tuhojaan? Joo, eihän mulla ole mitään tietoa siitä että onko samat fanit (tuskin) molempien temppujen takana mutta mulla ei sillä ole ainakaan mitään väliä lopputuloksen kannalta..
Helvetin hienosti tehty ja ISO kiitos molemmille faniporukoille ja Raipelle loistavasta reagoinnista, mahtoi olla upea fiilis bussissa! Hienoa!!!
 

tallaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Nimenomaan! Aika jännässä maailmassa elävät henkilöt, jotka kuvittelevat kyseisten HIFK-fanien ensin hajottavan ikkunoita ja muuta vastaavaa toimintaa, ja sitten menevät "kiillottamaan kilpeään" tällaisella tempauksella. Valoja päälle sanoisi joku.

Hieno ele, tunsin liikutusta ja ylpeyttä omista kannattajista. Nämä aina välillä muistuttavat kuinka hienoa porukkaa lätkän ympärillä pyörii. Jos oli huomionhakuisuutta niin haettiin ainakin huomiota hyville asioille. Hyvä vaan jos lätkästä kirjoitettaisiin pitkästä aikaa jotain positiivista.

Koko viesti oli asiaa, mutta kommentoidaampa lainattua. Kaikki nämä "kilven kiillotus"- jutut ovat minusta hämmästyttäviä. Ikään kuin rationaalista olisi vain saada huomiota omalle faniryhmälle tai parantaa jotain (teennäistä) suhteellista fanien nokkimisjärjestystä. Sen tyyppiset kommentit (tulivat ne minkä tahansa joukkueen kannattajilta) tällaisissa yhteyksissä kertonevat enemmän kommentoijien omasta ajatusmaailmasta oman kannattamisensa suhteen.

On todellakin hienoa, että tällaisiakin positiivisia asioita voi jääkiekon ympäriltä lukea. Minun täytyy myöntää, että ensimmäisen kerran kuvan ko. tempauksesta nähdessäni hieroin pari kertaa silmiäni ja etsin jotain piilovittuilua sanomasta. Syy tähän lienee se, että useimmiten "viestit" vastajoukkueelle tai sen kannattajille ovat suoraa tai epäsuoraa vittuilua. Oli mukavaa huomata oman ensioletuksen olevan väärä. Mielestäni on oikeastaan aivan sama, oliko tempauksen syynä kunnioitus Ilveksen pitkää historiaa kohtaan tässä hankalassa tilanteessa vai mikä, ylipäätään on arvokasta ja hienoa osoittaa sympatiaa toista kohtaan. Me elämme helvetin kyynisessä maailmassa, ei tehdä siitä tieten tahtoen kyynisempää.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Olet itse asiassa tässä täysin oikeassa. Nimimerkki X sanoo, että Sakari Salmisen pelityyli on on dominoiva, eli pitää kiekkoa ja yrittää ratkaisuja -> porilaisten mielestä Sakari Salminen on SM-liigan dominoiva pelaaja.
Porilaiset ovat tässä asiassa aivan oikeassa. Fiksua sakkia.

Huvittavaa että samaan aikaan saman joukkueen fanit kertovat kuinka kuinka kaikki vihaavat heitä, mutta se ei haittaa ja sitten toisaalla valitetaan siitä kun ei tule kehuja positiivisista suorituksista. Todennäköisesti kyse on eri kirjoittajista, mutta tällainen kuva asiasta tulee.
 

Jykke1978

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC/FC TPS, Turku Dockers, Adelaide Crows
Se, että joku osoittaa tukensa Suomen vanhimmalle ja perinteisimmälle seuralle

Tähän ottaisin sen verran kantaa, että Ilves on vasta 5 vanhin joukkue SM-Liigassa ja uskoisin, että HIFK joka on ylivoimaisesti vanhin on myös perinteikkäisin joukkue sarjassa. Ilves on kyllä historiansa aikana menestyksekkäin seura jääkiekossa Suomessa.



HC Hetulle: Ilves pelissä tifon tehneet hifkiläiset ja mahdollisesti baarin ikkunat sisään potkineet hifkiläiset eivät varmasti ole samaa porukkaa, koska en pysty uskomaan, että jälkimmäiset tekisivät tifoa Ilvekselle tai millekkään muulle joukkueelle ainakaan kannustavassa mielessä. Tifon Tampereella tehneet hifkiläiset keskittyivät TPS-HIFK matsissa vain omiensa kannustamiseen, kun taas jälkimmäiset keskittyivät varsinkin ennen hallille tuloa aivan muihin asioihin. Valitettavasti näiden jälkimmäisten takia arvostukseni hifkiläisiä kohtaan on erittäin matalalla.
 

Kulkija

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Todella hieno ele HIFK-faneilta ja tähän Jokerit versus muu maailma kamppailuun en lähde edes mukaan. Moni henkilö on tuonut esille, että HIFK-fanit olivat riehuneet ennen TPS-HIFK matsia jossain. Voisiko joku kertoa mitä ne ovat sitten täällä turun toreil riehunut?
 

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
Ei vittu, en tiennyt että tällä palstalla on näin monta potentiaalista paskanjauhajaa. Have fun.

Kommentoin tuota kylttijuttua lyhykäisyydessään: mielestäni tämä IFK-fanien tekemä kunnianosoitus onnistui hienosti, Ilveksen organisaatio ja kannattajat arvostivat tätä ja se oli kaiketi tarkoituskin näillä IFK:n kannattajilla. Pääasia on, että viesti meni perille. Kokonaiskuvaa ei mitenkään hetkauta se että "muutama" kirjoittaja tällä palstalla on ottanut tällaisen pauhaamisen elämäntavakseen eikä malta pysyä housuissaan. Onhan tämä keskustelu mennyt jo ihan koomisiin mittoihin, eikä tätä väitettä kumoa mikään "ottakaa muiden joukkueiden fanit huomioon se että meillä Helsingissä on tulehtuneet välit" tai muutkaan lässytyskommentit. Fakta on se että tässä ei kysytty Jokerifanien tai muidenkaan mielipidettä asiaan, kunnioitettiin vain hienon tamperelaisseuran perinteitä ja toivottiin hyvää jatkoon.

Menipä sittenkin pitkäksi.

Mutta yleisesti ottaen on saanut huomata, että kannatuskulttuuri on ottanut askeleita eteenpäin ja tunnelma on parantunut ympäri Suomen. Jopa Turussa (jota en olisi ihan heti uskonut) on ollut tunnelmaa hallissa ja kannatus on ollut enemmän organisoitua ja nyt kannatus myös huomataan. Hieno homma.
 

Jackie Moon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreet ja punaset.
En minä kritisoinut. Totesin vain, että täällä on tapana yleistää melko rankasti. Sitä harrastavat lähes kaikki, myös minä. Ja kun asia näin kerran on, kai minulla on oikeus kertoa miltä se tuntuu.

Mikä pontti huudella että "saatanan pedofiilit perkele, mä inhoon teitä!" kun itsellä on auton takakontissa pikkutyttö teipattuna... En ymmärrä.

Niin ja mikäs olisi paras suomennos tälle HIFKin tekemälle kyltti-tifolle? Ruotsia kun osaan ehkä 5 sanaa ja netin sanakirjankin vastaukset oli erikoisia ja vaihtoehtoja löytyi.
 

Rebel

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki
No mutta tästä syystähän IFK-fanit ovat niin sympaattisia. Eivät kannusta omiaan vaan vastustajia.

Viime keväänä narrien marssilla ei kuulunut kertaakaan ennen Jäähallin ovia Jokerit-sanaa, vain IFK:ta eri muodoissa. Et se siitä omien kannustamisesta.
 

Haastattelija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Winnipeg Jets
Mikä pontti huudella että "saatanan pedofiilit perkele, mä inhoon teitä!" kun itsellä on auton takakontissa pikkutyttö teipattuna... En ymmärrä.

Hieman kärjistetty esimerkki, eikö? Mielestäni ei pidä lähteä sille linjalle, ettei kukaan saa arvostella ketään tai mitään, jos omassa rekisterissä on jotain tötöilyjä.

Ja kyllä, typerää jankkausta tämä on ollut jo usemman sivun. Suurin osa hyvistä ja tyhjentävistä kirjoituksista hukkuu kaikenlaisen paskan (niinkuin tämäkin viesti) sekaan.

Edit. Jackie Moon: "Uuteen nousuun" sopisi mielestäni hyvin.
 

HC Hetu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Mikä pontti huudella että "saatanan pedofiilit perkele, mä inhoon teitä!" kun itsellä on auton takakontissa pikkutyttö teipattuna... En ymmärrä.

Tästä tulikin mieleeni edellislauantainen TPS-HIFK matsin puoliajalla sattunut tapaus.. IFK-fanin kanssa vierekkäin vessassa ja tää n.40.v "mies" katselee siinä mua ja kysyy että miksi tuolla Tepsin fanikatsomossa kaikki on pedofiilejä? Mun mielestä vitsinäkin aivan saatanan mauton.. ja jollain saattaa olla siitä ihan omakohtaisiakin kokemuksia joten jos ei muuta kysyttävää siellä vessassa ole, ollaan siinä sitten ihan hiljaa ja kustaan rauhassa.
 

Dakota

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hieno ele Suomen perinteikkäimmän seuran faneilta Suomen menestyneimmälle seuralle. Ilveksessä arvostettiin niin pelaajien kuin koko organisaation puolesta, joka kertonee kaiken tarvittavan.

Viime keväänä narrien marssilla ei kuulunut kertaakaan ennen Jäähallin ovia Jokerit-sanaa, vain IFK:ta eri muodoissa. Et se siitä omien kannustamisesta.

Game, set and match.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös