Siinä nyt on pikku, pikku ero epäileekö minua munan puutteessa oleva naapurin lLssu tai aivonsa impannut itä-helsinkiläinen, kun minua epäilisi esitutkintaviranomainen, joka vaatisi minua todennäköisin syin vangittavaksi.
Pointti taitaa mennä pahasti ohi. Poliisi ei ole tuomioistuin. Syyttäjä ei ole tuomioistuin. Että järjestelmä olisi toimiva, niin poliisin on pakko tutkia myös tapauksia, joita se ei edes lähetä syyttäjälle. Vastaavasti syyteharkintaan pitää tulla juttuja, jotka eivät ylitä syytekynnystä. Toimivassa järjestelmässä osa syytteistä ei johda tuomioon tuomioistuimessa.
Käsittääkseni tässä tapauksessa ollaan vasta lähtöruudussa. Jeren tapaus ei ole vielä lähtenyt edes syyteharkintaan? Toisaalta moni on vedonnut, että Kärpillä/Liigalla on varmaan jotain "sisäpiirin" tietoa päätöksenteon tueksi. Periaatteessa ei pitäisi olla, sillä näitä tietoja ei sovi levitellä, ei tutkinnallisista eikä eettisistä syistä. "Paras" tieto lienee lehtien toimituksissa suhteiden kautta, mutta kaikesta ei kirjoiteta.
Mitä alkuperäiseen otsikkoon tulee, niin kysymys on siinä mielessä aiheellinen, että pahoinpitelystäkin voi periaatteessa saada 2 vuotta vankeutta. Nakkikioski-mantran taakse hukkuu tosiasia, että pahoinpitely voi olla (ja on) vakava rikos, melko yleinen tosin.
Toisaalta osalta on tässä ketjussa jäänyt huomiotta toisen osapuolen (Kärpät/Liiga) etu. He ovat tässä tapauksessa päätyneet siihen, että tällainen ratkaisu on heidän etujensa mukainen. Tämä on ihan OK, jos he ovat "mukisematta" valmiit kantamaan vastuunsa. Jos päätös osoittautuu vääräksi, pitää korvauksenkin olla asiallinen (=täysimääräinen).