Vähän myöhään, mutta kommentoin kuitenkin, kun minulle osoitettu viesti jäi roikkumaan.
Ehkä näin. Se itseisarvo kuitenkaan tuskin hirveästi lohduttaa sillan alla elävää ihmistä, jolla on valtava kirjallinen sivistys.
Eri ihmiset saavat lohtunsa eri asioista. En kiistä Maslow'n tarvehierarkiaa, toisaalta kuitenkin Boëthius löysi lohtunsa filosofiasta kuolemaantuomion täytäntöönpanoa odottaessa. Totta kai sivistys on ihmisen selviytymisen kannalta katseltuna kuitenkin toissijainen asia, ja zombie-apokalypsin koittaessa otan minäkin seurueeseeni mieluummin fakki-idiootti lääkärin kuin kymmenen sivistynyttä humanistia. Sitä odottaessa sivistyksestä voi kuitenkin olla iloa ihmiselle.
Väitän, että sinullekin on kaveripiirissäsi ja työssäsi hyvin suuri funktionaalinen hyöty siitä, että tiedät BB:n keskivertokatselijaa paremmin, millainen se alkuperäinen isoveli oli, ja hahmotat ilmauksen "kafkamainen tunnelma" taustat.
No varmasti minua pidettäisiin vähän sivistymättömänä, jos en tietäisi. Jossain toisessa seurueessa minua pidettäisiin puolestaan tyhmänä, jos en tiedä missä auton kaasutin on. Mitä tekemistä tällä on sivistyksen tai sivistyneisyyden kanssa?
Sinulle sivistyneisyys tuntuu olevan pätemistä triviatiedolla. Minulle sivistyneisyys on sitä, että ollaan kiinnostuneita asioista ja siksi halutaan niihin myös perehtyä, mistä seuraa tietenkin luontevasti tietty tietotaso. Olennaista sivistyksen kannalta esimerkiksi kirjassa 1984 ei kuitenkaan ole isoveli, huone 101 tai uuskieli ja niillä päteminen keskustelussa, vaan Orwellin sanoman ja vaikutuksen ymmärtäminen.
Siksi puheet sivistyneestä ihmisestä, jolla klassikoiden lukeminen ei linkity mitenkään sosiaalisen statuksen hankkimiseen, tuovat minulle mieleen sen heteronaisen, joka "ei meikkaa miehiä varten, vaan ihan omaksi ilokseen".
Vertaisin sivistynytä ihmistä pikemminkin naiseen, joka hoitaa päivittäin ihoaan (tai vaikkapa mieheen, joka käy säännöllisesti lenkillä). Toiminta toki varmaankin tekee hänestä myös haluttavamman vastakkaisen sukupuolen parissa, mutta se on järkevää tehdä ihan oman hyvinvoinnin kannalta.
Loppujen lopuksi ajatuksesi sivistyneisyydestä tietyn ryhmän sisäisenä pelinä on minusta ihan mielenkiintoinen. Minusta kuitenkaan argumenttisi sen puolesta eivät ole olleet vakuuttavia, ja antamasi esimerkit kuvastavat hyvin erilaista käsitystä sivistyneisyydestä kuin mitä minä sen ymmärrän (tai miten ymmärrän ketjun avauksen asian tarkoittaneen). Tulen kuitenkin sen verran vastaan, että varmasti monilla ns. sivistyneillä ihmisillä osa vaikuttimesta tutustua vaikkapa ns. klassikoihin on tietynlainen statuksen nostatus. Ihmisillä on toiminnalleen usein monia, jopa ristiriitaisia, vaikuttimia ja sivistyneetkin ihmiset ovat vain ihmisiä.
No tuo sitä sivistystä juuri on. Ymmärtää kaiken paskan turhuus ja tavoitella omaa etuaan. Tai siis ymmärtää tavoittelevansa, sillä ihminenhän ei tee mitään, mikä ei olisi hänelle hyväksi (pl. vahingot).
En usko ihan tähän maailmankuvaan, sillä se ei selitä altruistista käytössä kaikissa tilanteissa.