Sijoitusvinkkejä?

  • 1 087 149
  • 6 084

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kannattaa huomioida myös ihan mahdollinen skenaario; mitään romahdusta ei tule, vaan ainoastaan matalampia tuotto-odotuksia lähivuosille. Näin ollen markkinoilta pois pysyvä ei pääsisi lähivuosina olleenkaan sisään, jos odottaa matalampia hintoja. Kannattaa siis vaan pysyä markkinoilla ja sijoittaa vakaisiin yhtiöihin ja Etf:n, jos ei halua riskiä ottaa isommin.

Tämä on ihan mahdollinen skenaario. Toinen varteenotettava skenaario on sellainen, että inflaatio kiristyy, ja se tarkoittaisi sitä, että hypetetyt kasvuosakkeet ottavat laajalti osumaa, mutta monet arvo-osakkeet hyötyisivät.

Tämänkin skenaarion toteutuminen on vähän vaikeasti ennustettavissa, ja sen ajoittuminen niin ikään. Kannattaa silti huomioida, jos salkussa on paljon näitä hypetettyjä tulevaisuuden osakkeita.

Hyvää esimakua tästä saatiin melko hiljattain. Esimerkiksi monen suosikkiosakkeisiin lukeutuva Qt tuli inflaatiopelkojen saattelemana noin 30% alas. No, tuosta on palauduttu. Itse liityin yhtiön omistajiin juuri tuossa kuopassa, mikä kuvastakoon sitä, etten vielä pidä erityisen todennäköisenä tuon skenaarion nopeaa realisoitumista.
 

huhheijaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Arvostukset tuntuvat korkeilta, mutta kerta Nokiakin tekee 4x tulosta konsensukseen nähden, niin äkkiä kai nuo kurotaan kiinni... En oikein tiedä mitä ajattelisi, kun tuntuu, että kaikki yhtiöt tekevät aivan huipputulosta. Tänäänkin joka puolelta aivan timanttisia lukuja.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Arvostukset tuntuvat korkeilta, mutta kerta Nokiakin tekee 4x tulosta konsensukseen nähden, niin äkkiä kai nuo kurotaan kiinni... En oikein tiedä mitä ajattelisi, kun tuntuu, että kaikki yhtiöt tekevät aivan huipputulosta. Tänäänkin joka puolelta aivan timanttisia lukuja.
Toki, mutta toisaalta arvostukset pitävät jo sisällään kovat tulosodotukset. Esim. Kone ylitti analyytikkoennusteet, mutta kurssi oli suunnilleen -7%:n luisussa vielä eilen.

Aika kovat tulokset tänään Nokialta ja Nordealta. Vanhat kunnon kansanosakkeetkin höyryävät.
 

Rannelaukaus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Toki, mutta toisaalta arvostukset pitävät jo sisällään kovat tulosodotukset. Esim. Kone ylitti analyytikkoennusteet, mutta kurssi oli suunnilleen -7%:n luisussa vielä eilen.

Aika kovat tulokset tänään Nokialta ja Nordealta. Vanhat kunnon kansanosakkeetkin höyryävät.
Juuri näin, eli markkinoiden odotukset ovat ennusteita korkeammalla, joten ennusteita patemmatkin julkaisut voivat johtaa Koneen kaltaisiin 8% laskuihin. Itse ostin eilen parikin erää Konetta.

Nordea avasi pelin julkaisemalla erittäin kovat luvut. Myös Nordean osalta markkinoiden odotukset ovat kovat, joten mielenkiintoista nähdä kurssireaktio. Itse ajattelin lähinnä holdata nyt.
 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Intrum justitian rolling 12 months cash eps on nyt 30 sek. Hurjalta tuntuu, että noin vuosi sitten tätä sai alle sadan kruunun. Muutenkin hyvä tulos ja ylitti odotukset, katsotaan miten markkina reagoi. Kaikessa hiljaisuudessa kiivennyt kurssi yli 300:n muutenkin.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Juuri näin, eli markkinoiden odotukset ovat ennusteita korkeammalla, joten ennusteita patemmatkin julkaisut voivat johtaa Koneen kaltaisiin 8% laskuihin. Itse ostin eilen parikin erää Konetta.

Nordea avasi pelin julkaisemalla erittäin kovat luvut. Myös Nordean osalta markkinoiden odotukset ovat kovat, joten mielenkiintoista nähdä kurssireaktio. Itse ajattelin lähinnä holdata nyt.

Jep. Tokmannilta myös kova tulos, joka tosin ylitti konsensuksen kuitenkin aika maltillisesti, vaikka joidenkin kommenttien perusteella olisi ollut jopa positiivisen tulosvaroituksen paikka.

Pahimmillaan kurssi kävi 5% laskussa eiliseen nähden. Nyt enää alle 3% miinuksella. Toki tätä on edeltänyt kuukausitasolla yli 10% nousu.

Fortumin laskuakin oli jossain ihmetelty. No, osingon irtoaminen taustalla...
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Onkos palstalaisista moni jo merkinnyt pankkiiriliike Alexandriaa? Itse tässä arponut puolesta ja vastaan, ja tällä hetkellä olisin skippaamassa tämän. Perusteena lähinnä yhtiön huono maine ja henkilöstömerkinnän suuri osuus. Siten uskon, että kurssi saattaisi jopa laskea ensimmäisten päivien jälkeen. Myöskin yhtiön tuloksenteko kunto pitkässä juoksussa on vielä arvoitus, vaikka viime vuosi oli erinomainen.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onkos palstalaisista moni jo merkinnyt pankkiiriliike Alexandriaa? Itse tässä arponut puolesta ja vastaan, ja tällä hetkellä olisin skippaamassa tämän. Perusteena lähinnä yhtiön huono maine ja henkilöstömerkinnän suuri osuus. Siten uskon, että kurssi saattaisi jopa laskea ensimmäisten päivien jälkeen. Myöskin yhtiön tuloksenteko kunto pitkässä juoksussa on vielä arvoitus, vaikka viime vuosi oli erinomainen.

En ole harkinnut, juuri mainitsemistasi syistä. Veikkaan myös, että kurssi ei oikein lähde lentoon, ja tämä kannattaa suosiolla skipata. Toki täytyy totuuden nimissä myöntää, etten ole tähän viitsinyt edes kovin syvällisesti perehtyä. Oma mielikuvani firmasta on ollut riittävän negatiivinen, etten ole siksikään ollut kiinnostunut, ja kommentit sijoitusfoorumeilla ovat vain vahvistaneet käsitystäni.
 

Artyukhin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onkos palstalaisista moni jo merkinnyt pankkiiriliike Alexandriaa? Itse tässä arponut puolesta ja vastaan, ja tällä hetkellä olisin skippaamassa tämän. Perusteena lähinnä yhtiön huono maine ja henkilöstömerkinnän suuri osuus. Siten uskon, että kurssi saattaisi jopa laskea ensimmäisten päivien jälkeen. Myöskin yhtiön tuloksenteko kunto pitkässä juoksussa on vielä arvoitus, vaikka viime vuosi oli erinomainen.
En lähde, keksin parempiakin sijoituskohteita.

Voisin sanoa että varmaan vihatuimpia yhtiöitä Suomessa.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Sijoittiko joku Nightingaleen? Kylmää kyytiä tulee, mutta nyt ehtii vielä myymään hyvään hintaan. Veikkaan, että alas tullaan vielä vauhdilla, kun vain tukiostot pitävät nyt kurssia ylhäällä.

Elämme jännittäviä aikoja, pääsenkö listautumisessa pinnalle kun maltoin olla myymättä. 6,55€ on nyt kurssi ja matkaa listautumishintaan siis 0,2€ kun se taisi alimmillaan käydä 4,60€

Mikä tässä oli siis otsikon mukainen vinkki... Malttia, pitää olla malttiakin sijoitustoiminnassa. Pää kylmänä silloin kun ryskää.

No ei tässä erityisen vahvoilla jäillä olla tuon ko osakkeen kanssa vieläkään, mutta aika näyttää. Toistaiseksi näyttää että on kannattanut malttaa. Viimeinen kuukausi näyttää +38,5%
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Onkos palstalaisista moni jo merkinnyt pankkiiriliike Alexandriaa? Itse tässä arponut puolesta ja vastaan, ja tällä hetkellä olisin skippaamassa tämän. Perusteena lähinnä yhtiön huono maine ja henkilöstömerkinnän suuri osuus. Siten uskon, että kurssi saattaisi jopa laskea ensimmäisten päivien jälkeen. Myöskin yhtiön tuloksenteko kunto pitkässä juoksussa on vielä arvoitus, vaikka viime vuosi oli erinomainen.
Tässäpä firma, josta ajattelin täysin eettisistä syistä jäädä pois. Tuskin jokainen omistamani firma mitään maailmaa on parantamassa, mutta ei ainakaan ihan noin räikeää kusetusta bisnesmallissa.

Samaa potentiaalia sikäli kuin Kamuxissa, että maine on todella huono.
 
Suosikkijoukkue
HPK
Titaniumit lähti myyntiin noin 30% voitolla. Olis ehkä aikasemmin pitänyt myydä kun parhaillaan tais olla melkein 60% ylhäällä.

Tilalle ostin Optomedia. Nousu ollut kovaa ja toivotaan, että jatkuu. Tässäkö uusi Revenio?
 

Leijona

Jäsen
Mitä mieltä palstalaiset ovat vetytalouden tilasta? Nythän kuplia on puhkottu ja huipuista on tultu alas jo noin 30-50%. Arvostuskertoimet ovat toki edelleen korkealla, mutta alan potentiaalikin on vielä täysin realisoimaton. Itse olen ymmärtänyt että vetyinfraan panostetaan nyt isojen valtioiden toimesta runsaasti ja tästä syystä näen vedyn lähes varmasti jonkinasteisena voittajana energiatalouden murroksessa 10-15v aikavälillä.

Aihetta tuntemattomille kertauksena, että polttokennojen osalta alalta löytyy useita yhtiöitä, joista merkittävimmät lienevät Plug Power, Bloom Energy, FuelCell Energy, Cummins, Air Liquide ja Ballard Power. Skandinaviastakin löytyy muutama pienempi kuten PowerCell Sweden ja Cell Impact. Kaksi vetypainotteista ETF-rahastoakin on jo olemassa:
- L&G Hydrogen Economy UCITS ETF
- VanEck Vectors Hydrogen Economy UCITS ETF

Näistä L&G on huomattavasti jakautuneempi ja mukana on myös monia ei pääasiallisesti vety-yhtiöitä kuten Hyundai, Toyota ja Daimler.

Korkean riskin sijoitushan vety on ja tästä syystä ETF:t olisivat itselleni mieluisimpia. Löytyykö palstalta energia-asiantuntijoita?

Sivuhuomiona, kaikki yllä oleva koskee myös vihreää energiaa. Ilmaa on puhalleltu ulos, mutta alan potentiaali on mielestäni edelleen huomattava, josta kertoo esim. se, että maailman arvokkain yhtiö on edelleen öljy-yhtiö.
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Nyt sitten pitäis aloittaa sijoittaminen ja vittu että pelottaa. En siis koskaan ole sijoittanut ja täysin tuntematon ala, eli siis syvään päähän ollaan menossa. n. 30 tonttua olis mahdollisuus laittaa kiinni ja sit kuukausittain ehkä 100 euroa. Rahastoja olen miettinyt, koska kaiketi se on helpoin tapa aloittaa. Myös aika on määrävä tekijä, eli 10-15 vuotta olisi mulla se suunnitelma, jota tietenkin sitten tsekkaa aika ajoin.
No rahostaja riittää on suuryrityksistä pienyritysrahastoihin ja sit vaikka maantieteellisiä Suomesta pohjoismaihin ja siitä Ameriikasta aasian kautta maailmaan. Korkorahastot kuullostaa minusta hieman vaikealta. Toisaalta alkaahan korot kohta nousemaan (viimeiseen 13 vuoteen ei ole), eli olisiko sittenkin mahdollinen vaikka kehittyneiden korkomarkkinoiden rahastoon laitto kannattavaa?

Osake- ja korkorahastoiden yhdistelmä kuulostaa taas omaan korvaan fiksulta ja sopivasti hajautetulta.

Osakerahastot joissa sijoitetaan alueellisesti esim. eurooppa osui ensimmäisenä silmään. Aasia olisi ehkä yksi mahdollinen myös. Amerikka on mulle selkeesti tuntematon ja hieman pelottava, koska siellä voi tapahtua mitä vaan. Tässä kuitenkin oma pääni sanoo ja järkeä ei näihin ole. Suomi taas mietityttää hieman, koska tuo elpymispakettiäänestys ei ole viellä valmis. Jos sen puolesta Suomi äänestää, niin eikö silloin odottama ole positiivinen, mutta jos vastaan niin silloin hyppy tuntemattomaan on reaalinen. Jos Suomi hylkää elpymispaketin, niin eikö silloin Eurooppa, pohjoismaat ja Suomi rahastojen kohdalla olla hieman laskusuunnassa? Toki aika korjaa haavat ja vanha manner nousee, mutta nouseeko Suomi? Vai onko niin, että silloin kannattaa juuri näihin rahastoihin sijoittaa?

10-15 vuotta on pitkä aika ja mitä tahansa voi käydä. Yksittäiset osakkeet tai yhtiöt ei herätä kiinnostusta, koska en jaksa koko ajan seurata ja venkslata niitä. Enkä myöskään oikein ymmärräkkään niistä mitään saati tehdä nopeita päätöksiä. Paskahoususijoittaja siis on tombraider ja katsoo kaukaisuuteen.

Piti vielä laittaa, että POP-pankin rahastot, Nordnet ja Mandatum on ollut ekana vaihtoehtoina
 
Viimeksi muokattu:

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Nyt sitten pitäis aloittaa sijoittaminen ja vittu että pelottaa. En siis koskaan ole sijoittanut ja täysin tuntematon ala, eli siis syvään päähän ollaan menossa. n. 30 tonttua olis mahdollisuus laittaa kiinni ja sit kuukausittain ehkä 100 euroa. Rahastoja olen miettinyt, koska kaiketi se on helpoin tapa aloittaa. Myös aika on määrävä tekijä, eli 10-15 vuotta olisi mulla se suunnitelma, jota tietenkin sitten tsekkaa aika ajoin.
Ensimmäisenä tulee mieleen, että kannattaa hajauttaa ostot ajallisesti. Jos laitat nyt heti 30k kiinni, voi käydä huono tuuri ja osut hetkeen, jolloin markkina on korkealla. Ennemmin lähtisin siitä, että laitat vaikka 1000-2000e kerrallaan hajautetusti. Esim. SP500 jenkeistä, Pohjoismaista OMX25 ja sitten joku maailmanlaajuinen ETF. Miksei Aasiakin.

Suomi taas mietityttää hieman, koska tuo elpymispakettiäänestys ei ole viellä valmis. Jos sen puolesta Suomi äänestää, niin eikö silloin odottama ole positiivinen, mutta jos vastaan niin silloin hyppy tuntemattomaan on reaalinen. Jos Suomi hylkää elpymispaketin, niin eikö silloin Eurooppa, pohjoismaat ja Suomi rahastojen kohdalla olla hieman laskusuunnassa? Toki aika korjaa haavat ja vanha manner nousee, mutta nouseeko Suomi? Vai onko niin, että silloin kannattaa juuri näihin rahastoihin sijoittaa?
Suomen äänestyksillä ei mitä todennäköisimmin tule olemaan minkäänlaista vaikutusta elpymispakettiin. Nyt nähty show on lähinnä teatteria, joka tulee huipentumaan siihen, että Suomi äänestää paketin puolesta.

Ylipäänsä kannattaa välttää liian voimakasta reagointia erilaisiin päivänpoliittisiin uhkakuviin. Uhat harvoin realisoituvat, ja todennäköisintä on, että juna puksuttaa vanhoilla raiteillaan. Helsingin pörssin yrityksistä moni on jo niin kansainvälinen, että Suomen markkina ei näy tulosrivillä juuri mitenkään.

Euro-alueen näkökulmasta pitkän aikavälin ongelmana on hiipuva kasvu, mikä johtuu mm. heikosta väestörakenteesta ja alhaisesta investointitasosta. Siinä mielessä pitäisin USAa vahvempana markkinana tulevaisuudessakin.

10-15 vuotta on pitkä aika ja mitä tahansa voi käydä. Yksittäiset osakkeet tai yhtiöt ei herätä kiinnostusta, koska en jaksa koko ajan seurata ja venkslata niitä. Enkä myöskään oikein ymmärräkkään niistä mitään saati tehdä nopeita päätöksiä. Paskahoususijoittaja siis on tombraider ja katsoo kaukaisuuteen.

Piti vielä laittaa, että POP-pankin rahastot, Nordnet ja Mandatum on ollut ekana vaihtoehtoina
Se, että tunnistaa omat motiivit ja kiinnostuksen, on hyvä. Kuvailusi perusteella passiiviset indeksirahastot tai matalakuluiset rahastot lienevät hyvä valinta sinulle. Niitä kun lisäilet hajautetusti vuosien varrella, niin varmasti hyvä tulee.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Ensimmäisenä tulee mieleen, että kannattaa hajauttaa ostot ajallisesti. Jos laitat nyt heti 30k kiinni, voi käydä huono tuuri ja osut hetkeen, jolloin markkina on korkealla. Ennemmin lähtisin siitä, että laitat vaikka 1000-2000e kerrallaan hajautetusti. Esim. SP500 jenkeistä, Pohjoismaista OMX25 ja sitten joku maailmanlaajuinen ETF. Miksei Aasiakin.



Se, että tunnistaa omat motiivit ja kiinnostuksen, on hyvä. Kuvailusi perusteella passiiviset indeksirahastot tai matalakuluiset rahastot lienevät hyvä valinta sinulle. Niitä kun lisäilet hajautetusti vuosien varrella, niin varmasti hyvä tulee.

Kiitos vastauksesta. Olet oikeassa, että kerralla kiinni menetelmä on itsellekkin nounou. Alunperin ajattelin, että 5000 puolivuosittain laittaa kiinni ja sit vaikka se 100euroa kuussa. Nordnet varmaan valikoituu alustaksi. Kun ekan summan on laittanut, niin sitten alkaa se lukeminen sijoittamisesta. Olen sellainen, että en jaksa kiinnostua jos ei ole laittanut omaa kiinni. Eli vaikka tuo mainitsemasi SP500 ja sitten tutkailemaan vaihtoehtoja ja opiskelemaan lisää. Työn lomassa näitä ehtii mukavasti kattelemaan. Mut on tää vaan jännää. Yks ongelma on, että nyt kun tuli isompi potti kerralla, niin miten vitussa saan pidettyä sitä rahaa tallessa, niin että sitä on vielä vuosien päästä sijoitettavana? Kulutuksessa olen expertti ja siitä voin antaa neuvoja pientä provikkaa vastaan
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
@tombraider Voit laittaa sen koko potin sinne Nordnettiin valmiiksi, vaikka et nyt kaikkia laittaisikaan haisemaan. Ei tuu niin helposti tuhlattua.
Okei. Hei toi oli hyvä vinkki. Enpä ollutkaan ajatellut tuota vaihtoehtoa. Oikeesti täällähän viisastuu ja sitten muutkin on yhtä kulutusoriontuneita kuin minä :).
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kiitos vastauksesta. Olet oikeassa, että kerralla kiinni menetelmä on itsellekkin nounou. Alunperin ajattelin, että 5000 puolivuosittain laittaa kiinni ja sit vaikka se 100euroa kuussa. Nordnet varmaan valikoituu alustaksi. Kun ekan summan on laittanut, niin sitten alkaa se lukeminen sijoittamisesta. Olen sellainen, että en jaksa kiinnostua jos ei ole laittanut omaa kiinni. Eli vaikka tuo mainitsemasi SP500 ja sitten tutkailemaan vaihtoehtoja ja opiskelemaan lisää. Työn lomassa näitä ehtii mukavasti kattelemaan. Mut on tää vaan jännää. Yks ongelma on, että nyt kun tuli isompi potti kerralla, niin miten vitussa saan pidettyä sitä rahaa tallessa, niin että sitä on vielä vuosien päästä sijoitettavana? Kulutuksessa olen expertti ja siitä voin antaa neuvoja pientä provikkaa vastaan
5000e kertaerät kuulostaa hyvältä.

Voit myös tehdä kuukausisäästösopimuksen, jolla fyrkat siirtyy automaattisesti rahastoihin joka kuukausi. Itsellä ei tästä kokemusta, mutta kuuleman mukaan kätevää.

Ja toki voi tehdä niinkin, että aina palkkapäivänä siirtää kiinteän summan arvo-osuustilille, niin ei jää rahat polttelemaan taskuun.
 

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Nyt sitten pitäis aloittaa sijoittaminen ja vittu että pelottaa. En siis koskaan ole sijoittanut ja täysin tuntematon ala, eli siis syvään päähän ollaan menossa. n. 30 tonttua olis mahdollisuus laittaa kiinni ja sit kuukausittain ehkä 100 euroa. Rahastoja olen miettinyt, koska kaiketi se on helpoin tapa aloittaa. Myös aika on määrävä tekijä, eli 10-15 vuotta olisi mulla se suunnitelma, jota tietenkin sitten tsekkaa aika ajoin.
No rahostaja riittää on suuryrityksistä pienyritysrahastoihin ja sit vaikka maantieteellisiä Suomesta pohjoismaihin ja siitä Ameriikasta aasian kautta maailmaan. Korkorahastot kuullostaa minusta hieman vaikealta. Toisaalta alkaahan korot kohta nousemaan (viimeiseen 13 vuoteen ei ole), eli olisiko sittenkin mahdollinen vaikka kehittyneiden korkomarkkinoiden rahastoon laitto kannattavaa?

Osake- ja korkorahastoiden yhdistelmä kuulostaa taas omaan korvaan fiksulta ja sopivasti hajautetulta.

Osakerahastot joissa sijoitetaan alueellisesti esim. eurooppa osui ensimmäisenä silmään. Aasia olisi ehkä yksi mahdollinen myös. Amerikka on mulle selkeesti tuntematon ja hieman pelottava, koska siellä voi tapahtua mitä vaan. Tässä kuitenkin oma pääni sanoo ja järkeä ei näihin ole. Suomi taas mietityttää hieman, koska tuo elpymispakettiäänestys ei ole viellä valmis. Jos sen puolesta Suomi äänestää, niin eikö silloin odottama ole positiivinen, mutta jos vastaan niin silloin hyppy tuntemattomaan on reaalinen. Jos Suomi hylkää elpymispaketin, niin eikö silloin Eurooppa, pohjoismaat ja Suomi rahastojen kohdalla olla hieman laskusuunnassa? Toki aika korjaa haavat ja vanha manner nousee, mutta nouseeko Suomi? Vai onko niin, että silloin kannattaa juuri näihin rahastoihin sijoittaa?

10-15 vuotta on pitkä aika ja mitä tahansa voi käydä. Yksittäiset osakkeet tai yhtiöt ei herätä kiinnostusta, koska en jaksa koko ajan seurata ja venkslata niitä. Enkä myöskään oikein ymmärräkkään niistä mitään saati tehdä nopeita päätöksiä. Paskahoususijoittaja siis on tombraider ja katsoo kaukaisuuteen.

Piti vielä laittaa, että POP-pankin rahastot, Nordnet ja Mandatum on ollut ekana vaihtoehtoina

Pari vinkkiä. Kursseihin vaikuttaa todella moni asia, jota ei oikein pysty edes ymmärtämään, joten päivän poliittiset asiat kannattaa unohtaa ja sijoittaa vaan tasaisesti suunnitelman mukaan, vaikka mitä tapahtuisi. Muuten tunteet alkavat viedä ja tekee luultavasti huonoja päätöksiä.

Korkorahastoihin en laittaisi euroakaan noin pitkällä sijoitusajalla. Lisäksi kannattaa ymmärtää, että jos korot nousevat, niin korkorahastot laskevat!

Tuon summan itse sijoittaisin 1000€ kuussa 2,5v ajan isoon indeksiin Nordnetin kuukausisäästösopimuksella. Jos ei halua ottaa näkymystä, niin koko maailman indeksi on hyvä, siinä ei ainakaan tee mokaa, jos siihen laittaa.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuon summan itse sijoittaisin 1000€ kuussa 2,5v ajan isoon indeksiin Nordnetin kuukausisäästösopimuksella. Jos ei halua ottaa näkymystä, niin koko maailman indeksi on hyvä, siinä ei ainakaan tee mokaa, jos siihen laittaa.

30 000eur seisottaminen nollakorkoisella tilillä 2,5v ajan kuukausisäästöä odottaen on melko turhaa.

Jos ei kaikkea halua laittaa kerralla, niin riittävän hajautuksen saa kun laittaa edes puolet tuosta summasta heti indeksiin ja toisen puolen joko kk-säästöllä tai sitten parilla-kolmella kertaostolla vuoden-kahden aikana. Ajallinen hajauttaminen on toki hyvä asia, mutta markkinoilta poisoleminen huonompi asia.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
. Ajallinen hajauttaminen on toki hyvä asia, mutta markkinoilta poisoleminen huonompi asia.

Näin voisi sanoa yleensä. Mutta on tässä toisaalta aito riski sille, että lisääntyvä inflaatio tulee, ja puhaltaa ilmat kursseista pois. Ehkä tässä kohtaa ajallinen hajauttaminen saattaisi kuitenkin olla parempi vaihtoehto, koska riskit korjausliikkeelle ovat aidosti varsin suuret.

Bloggaaja Random Walker käsittelee asiaa blogissaan:


Tiivistetysti: aloittaminen tärkeintä, kuten myös ajallinen hajauttaminen.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Näin voisi sanoa yleensä. Mutta on tässä toisaalta aito riski sille, että lisääntyvä inflaatio tulee, ja puhaltaa ilmat kursseista pois. Ehkä tässä kohtaa ajallinen hajauttaminen saattaisi kuitenkin olla parempi vaihtoehto, koska riskit korjausliikkeelle ovat aidosti varsin suuret.

Bloggaaja Random Walker käsittelee asiaa blogissaan:


Tiivistetysti: aloittaminen tärkeintä, kuten myös ajallinen hajauttaminen.

Jos luit viestini loppuun asti, niin siinä oli ihan selvä ehdotus, jossa ajallinen hajauttaminen on myös otettu huomioon.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jos luit viestini loppuun asti, niin siinä oli ihan selvä ehdotus, jossa ajallinen hajauttaminen on myös otettu huomioon.

Luin luin. Siihen kiinnitinkin huomiota, kun tulkitsin sinun tarkoittavan sitä, että noin isolla summalla odottelu olisi huonoin vaihtoehto, ja siksi suosittelisit nyt ainakin melko tuntuvaa alkuinvestointia. Ja juuri tuo oli se, mitä itse harkitsisin kahteen kertaan tässä tilanteessa.

Voi olla, että ymmärsin väärinkin.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Luin luin. Siihen kiinnitinkin huomiota, kun tulkitsin sinun tarkoittavan sitä, että noin isolla summalla odottelu olisi huonoin vaihtoehto, ja siksi suosittelisit nyt ainakin melko tuntuvaa alkuinvestointia. Ja juuri tuo oli se, mitä itse harkitsisin kahteen kertaan tässä tilanteessa.

Voi olla, että ymmärsin väärinkin.

Toisaalta tätä samaa mantraa nämä tuomiopäivän rommarit toistelevat aina.

Jos ja kun sijoitushorisontti on sen 10-15v, niin markkinoilta poissaolo kumoaa liiallisen ajallisen hajautuksen hyödyt. Toki markkinoilal voi käydä mitä tahansa, mutta todennäköisesti 10-15v salkku tuottaa enemmän kuin 7-13v salkku


Itse laittaisin tuosta 2/3 indeksirahastoihin/megatrendi-ETF:iin ja 1/3 OST:lle muutamaan yhtiöön. Samaan aikaan tai sitten puolen vuoden päästä osan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös