Nyt sitten pitäis aloittaa sijoittaminen ja vittu että pelottaa. En siis koskaan ole sijoittanut ja täysin tuntematon ala, eli siis syvään päähän ollaan menossa. n. 30 tonttua olis mahdollisuus laittaa kiinni ja sit kuukausittain ehkä 100 euroa. Rahastoja olen miettinyt, koska kaiketi se on helpoin tapa aloittaa. Myös aika on määrävä tekijä, eli 10-15 vuotta olisi mulla se suunnitelma, jota tietenkin sitten tsekkaa aika ajoin.
No rahostaja riittää on suuryrityksistä pienyritysrahastoihin ja sit vaikka maantieteellisiä Suomesta pohjoismaihin ja siitä Ameriikasta aasian kautta maailmaan. Korkorahastot kuullostaa minusta hieman vaikealta. Toisaalta alkaahan korot kohta nousemaan (viimeiseen 13 vuoteen ei ole), eli olisiko sittenkin mahdollinen vaikka kehittyneiden korkomarkkinoiden rahastoon laitto kannattavaa?
Osake- ja korkorahastoiden yhdistelmä kuulostaa taas omaan korvaan fiksulta ja sopivasti hajautetulta.
Osakerahastot joissa sijoitetaan alueellisesti esim. eurooppa osui ensimmäisenä silmään. Aasia olisi ehkä yksi mahdollinen myös. Amerikka on mulle selkeesti tuntematon ja hieman pelottava, koska siellä voi tapahtua mitä vaan. Tässä kuitenkin oma pääni sanoo ja järkeä ei näihin ole. Suomi taas mietityttää hieman, koska tuo elpymispakettiäänestys ei ole viellä valmis. Jos sen puolesta Suomi äänestää, niin eikö silloin odottama ole positiivinen, mutta jos vastaan niin silloin hyppy tuntemattomaan on reaalinen. Jos Suomi hylkää elpymispaketin, niin eikö silloin Eurooppa, pohjoismaat ja Suomi rahastojen kohdalla olla hieman laskusuunnassa? Toki aika korjaa haavat ja vanha manner nousee, mutta nouseeko Suomi? Vai onko niin, että silloin kannattaa juuri näihin rahastoihin sijoittaa?
10-15 vuotta on pitkä aika ja mitä tahansa voi käydä. Yksittäiset osakkeet tai yhtiöt ei herätä kiinnostusta, koska en jaksa koko ajan seurata ja venkslata niitä. Enkä myöskään oikein ymmärräkkään niistä mitään saati tehdä nopeita päätöksiä. Paskahoususijoittaja siis on tombraider ja katsoo kaukaisuuteen.
Piti vielä laittaa, että POP-pankin rahastot, Nordnet ja Mandatum on ollut ekana vaihtoehtoina