Sijoitusvinkkejä?

  • 1 086 409
  • 6 080

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Mielestäni tästä ei ollut kyse, vaan siitä, että kovia lyhyen aikavälin kurssinousuja pidetään helppona rahana tai osoituksena omasta kyvykkyydestä.
Aivan. Sijoituskeskusteluissa toistuu uudelleen ja uudelleen selviytymisharha. Nyt voimakkaasti nousseet vetyosakkeet olivat muistini mukaan kova sana jo kymmenisen vuotta sitten. Epäilemättä moni tuolloin näppinsä polttaneista on niellyt tappionsa hiljaisesti. Tunnetusti henkseleitä paukuttelevat ne, jotka ovat tehneet tiliä.

Kun olin itse nuori sijoittaja, ammuin rahojani Kiina-osakkeisiin, joita tuotiin markkinaan kysynnän ollessa kovaa ja markkinoiden nähtiin olevan rajattomat. Tänä päivänä puhutaan SPAC:eista ja hieman yli kymmenen vuotta sitten reverse merger oli samanlainen veivaus ohittaa ikävän rajoittava IPO-prosessi ja tuoda avoinna oleville lompakoille nopeasti sitä mitä ne janoavat. Perseellenhän se omalta osaltani meni. Suosittelen dokumenttia China Hustle lisätietoa kaipaaville.

Historia ei ole tae tulevasta ja tieto lisää tuskaa. Ehkä tällä kerralla kaikki on toisin ja mannaa riittää jokaiselle lautaselle! Joka tapauksessa kaipaan sitä nuoren itseni ehdotonta varmuutta, kuinka typeriä anaalit ovatkaan...

Kaiken kaikkiaan markkinalla on kuitenkin kannattanut olla mukana, ja siitä on nähdäkseni tässäkin ketjussa ollut aika vahva konsensus.
Ja tästäkin samaa mieltä. Jollei WSB-liikkeestä sikiä uusi kommunismin aalto, kannattaa markkinalla olla mukana jatkossakin sopivalla ja omaan taloudelliseen kantokykyyn sopivalla panoksella. Jos ei muuten, niin indeksirahastojen kautta, vaikka ne antavatkin "vain" keskimääräistä tuottoa.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tästä WSB-ryhmästä olen miettinyt sellaista kysymystä, että onko jotain keinoa tietää tai laskea, että onko markkinoille tullut ns uutta rahaa eli onko esim nyt korona-aikaan isohkolle ihmisryhmälle kertynyt enemmän "ylimääräistä", joka on nyt sitten sijoitettu pörssiin. Esim sijoittajien määrä tai joku muu indikaattori? Vaikka ne rahat nyt aluksi olisikin osittain laitettu WSB-hommiin, niin olisiko osa jäämässä markkinoille pysyvämminkin ja onko tällä ilmiöllä pitkäaikaisempikin vaikutus muussakin mielessä kuin karsimassa agressiiivisen shorttauksen uhkaa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tästä WSB-ryhmästä olen miettinyt sellaista kysymystä, että onko jotain keinoa tietää tai laskea, että onko markkinoille tullut ns uutta rahaa eli onko esim nyt korona-aikaan isohkolle ihmisryhmälle kertynyt enemmän "ylimääräistä", joka on nyt sitten sijoitettu pörssiin. Esim sijoittajien määrä tai joku muu indikaattori? Vaikka ne rahat nyt aluksi olisikin osittain laitettu WSB-hommiin, niin olisiko osa jäämässä markkinoille pysyvämminkin ja onko tällä ilmiöllä pitkäaikaisempikin vaikutus muussakin mielessä kuin karsimassa agressiiivisen shorttauksen uhkaa.

Kyllä on. Jos katsotaan EKP:n tasolla, keskuspankki EKP on ostanut myös sijoittajilta valtioiden velkapapereita. Ja kun keskuspankki ostaa valtioiden lainapapereita liikepankeilta, riskit valtion lainoista (Italia, Kreikka jne) siirtyvät liikepankeilta keskuspankille. Tämä vapauttaa riskirahaa liikepankeilta sijoittajille, jotka saavat lainaa helpommin.

Rahaa tehdään nappia painamalla. Asiaa avataan jonkin verran tässä:


Pysyvyys on riippuvainen EKP:n toimista. Tällä hetkellä vaikuttaisi siltä, että kiristyksiä ei ole muutamaan vuoteen näkyvissä. Koska euroalueen valtiot eivät myöskään mahdollisesti kiristä talouttaan, löysällä rahalinjalla jatketaan ja moni maa - kuten Suomi - ei mahdollisesti ota edes käsittelyyn maan vajeiden ratkaisua. Meillä kestävyysvaje.

Tämä taas heijastuu lisärahana pörsseihin ja sitä kauta kursseihin sekä hyvällä sijainnilla oleviin kiinteistöihin ja asuntoihin.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Mielestäni tästä ei ollut kyse, vaan siitä, että kovia lyhyen aikavälin kurssinousuja pidetään helppona rahana tai osoituksena omasta kyvykkyydestä.

En näe siinä mitään väärää, että lähtee hypeosakkeisiin mukaan, mutta silloin kyse on tietoisesta riskinotosta, joka voi myös kostautua. Sama juttu markkinan ajoittamisen kanssa.

Niin, määrittely lyhyt aikaväli on kaikilla vähän erilainen. Nämä viimeisen parin kuukauden pelleilyt voi jättää omaan arvoonsa. Mutta viime kevään kuopasta alkaa olla jo vuosi. Jos tällä aikavälillä on saanut vaikka 300-400 % kokonaistuotot, ei kyseessä ole välttämättä pelkkä tuuri. Moni on sijoittanut koronakuopassa niihin hieman epävarmempiin osakkeisiin, joihin olisi sijoittanut myös ilman koronaa. Tämän myötä tuotot ovat olleet huomattavan suuret. Ja suuri virhe on ollut myydä nämä osakkeet esimerkiksi kesällä pois ja parkua nyt erilaisilla sijoitusfoorumeilla.

Yleensäkin ihmettelen niin monen pakkomiellettä myydä osakkeita lyhyellä syklillä pahimman koronakuopan jälkeen. Tätä jatkuvasti hoettavaa varmaa pudotusta on jauhettu kohta vuosi. Itse asiassa sitä on jauhettu pörssien alkuajoista lähtien. Aina välillä on tullut esteitä matkaan, mutta pitkässä juoksussa käyrä on ollut "ikuisesti kasvava". Oikeaan dippiin iskeneet sijoittajat ovat tehneet aina voittoa ja korona ei tee siitä poikkeusta. En väitä, ettei lähivuosina tule tasoittavaa laskuhetkeä . Mutta se tulee mitä todennäköisimmin olemaan kaikkiin kursseihin osuva, eikä vain tiettyjä valikoiva. Tällöin eniten taitaa kärsiä se sijoittaja, joka ei uskalla ottaa riskejä.

Tiettyjä "kansanliikkeitä" aiheuttavat osakkeet ovat oma lukunsa, joihin itse olen suhtautunut varovaisesti. Olen mukana vain Plugissa. Sehän on ladattu täyteen odotuksia, mutta onhan nuo koko ajan julkaistavat kaupat sekä myynnit aika kovaa dataa. Plugilla on kuitenkin realismia tuottaa tulevaisuudessakin sijoittajille voittoa. Toinen ääripää on esimerkiksi Tesla, jonka hintaan on lisätty oletus, ettei tulevaisuudessa ole muita sähköautovalmistajia kuin Tesla.
 

stunt cock

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
Mielestäni tästä ei ollut kyse, vaan siitä, että kovia lyhyen aikavälin kurssinousuja pidetään helppona rahana tai osoituksena omasta kyvykkyydestä.
Minulla on tullut sellainen fiilis, että tuota kyvykkyyskorttia eivät ole heilutelleet kurssinousuista hyötyneet, vaan tuo kyvykkyys kortti tulee kaivettua aina samoilta tahoilta esiin. Muutenkaan koko sijoittamistaidolla miekkailu tuntuu vain kiinnostavan tätä pe luvun perusteella kohteita valitsevaa porukkaa, joiden mielestä muuten tehdyt valinat ovat "väärin tehtyjä".

Sitä en osaa sanoa, minkälainen ilma piiri jossain FB:n ryhmässä vallitsee, mutta täällä keskustelemassa tuskin on muita kuin kahisevasvaan tuulipukuun pukeutuneita piensijoittajia.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Niin, määrittely lyhyt aikaväli on kaikilla vähän erilainen. Nämä viimeisen parin kuukauden pelleilyt voi jättää omaan arvoonsa. Mutta viime kevään kuopasta alkaa olla jo vuosi. Jos tällä aikavälillä on saanut vaikka 300-400 % kokonaistuotot, ei kyseessä ole välttämättä pelkkä tuuri.
Vuosi on lyhyt aikajänne. Mitkä yhtiöt ovat tuoneet tuota 300-400% tuottoa kohtuullisella hajautuksella? Onko siellä montakin ison liikevoiton tehnyttä firmaa?
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Vuosi on lyhyt aikajänne. Mitkä yhtiöt ovat tuoneet tuota 300-400% tuottoa kohtuullisella hajautuksella? Onko siellä montakin ison liikevoiton tehnyttä firmaa?

En nyt muiden tekemisiä ala kopioimaan tänne, mutta omassa salkussa on tällä hetkellä 16 osaketta ja tuotto on nyt noin +300 %. Mukana pieniä, keskikokoisia ja suuria yrityksiä. Suomesta 3 kpl, loput Euroopasta ja Yhdysvalloista. Keväällä käytin aikaa noin pari viikkoa (käytännössä työpäiviä lomautuksen aikana) osakkeiden tutkimiseen. Siksi käytetty aika vs. tuuri on ainakin omalla kohdallani balanssissa.
 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
En nyt muiden tekemisiä ala kopioimaan tänne, mutta omassa salkussa on tällä hetkellä 16 osaketta ja tuotto on nyt noin +300 %. Mukana pieniä, keskikokoisia ja suuria yrityksiä. Suomesta 3 kpl, loput Euroopasta ja Yhdysvalloista. Keväällä käytin aikaa noin pari viikkoa (käytännössä työpäiviä lomautuksen aikana) osakkeiden tutkimiseen. Siksi käytetty aika vs. tuuri on ainakin omalla kohdallani balanssissa.

Jos taidolla painoit 300% tuotot, niin miten noin lahjakas kaveri on lomautettuna? Wall streetillä olisi paikka auki palkkashekillä, jonne voit itse kirjoittaa summan.

Itse olen ollut koronpohjista asti 100% painolla mukana, ja pohjista salkku on kokonaisuudessaan nyt kolminkertaistunut (mukana kuitenkin sinne laitettua pääomaa mukana eli tuotto ei ole missään nimessä 200%), mutta en silti väitä että kyseessä olisi mitään muuta kuin jonkintasoisia arvauksia, jotka osuvat tai sitten eivät, joskus menee myös 100% vituiksi. Jos menet rulettipöytään ja vedät 2 kertaa kaikki mustalle ja saat osumat, tekee se saman 300% tuoton mikä sinulla. Se ei silti johtunut siitä, että osasit helvetin hyvin lukea rulettipallon tippumispaikan etukäteen.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Jos taidolla painoit 300% tuotot, niin miten noin lahjakas kaveri on lomautettuna? Wall streetillä olisi paikka auki palkkashekillä, jonne voit itse kirjoittaa summan.

Tässä aika hyvä esimerkki siitä, mistä koko keskustelussa on ollut kysymys.

Voit itse laskea todennäköisyyden sille, että kaikki viime keväästä hyviä voittoja tehneet olisivat ratsastaneet pelkällä tuurilla. Olen koko ajan yrittänyt puhua asiasta yleisellä tasolla.

Varmaan 100 % pelkästä taidosta tai tuurista ei ole kukaan puhunutkaan. Mutta en oikein ymmärrä, miksei voi tunnustaa, että on ollut paska sijoittaja, jossei ole viime kevään jäljiltä tehnyt voittoa. Sitä ei voi selittää edes pelkällä huonolla tuurilla.
 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tässä aika hyvä esimerkki siitä, mistä koko keskustelussa on ollut kysymys.

Voit itse laskea todennäköisyyden sille, että kaikki viime keväästä hyviä voittoja tehneet olisivat ratsastaneet pelkällä tuurilla.

Varmaan 100 % pelkästä taidosta tai tuurista ei ole kukaan puhunutkaan. Mutta en oikein ymmärrä, miksei voi tunnustaa, että on ollut paska sijoittaja, jossei ole viime kevään jäljiltä tehnyt voittoa. Sitä ei voi selittää edes pelkällä huonolla tuurilla.

Ei minulle ole mitään ongelmaa tunnustaa, että jos vielä viime keväänä koitti ajoittaa markkinaa ja jätti ostot tekemät, teki helvetin typerästi. Siitä koko kevään täällä osaa varoittelinkin, että lopettakaa nyt se ajoittamisen yrittäminen ja olkaa mukana markkinoilla.

100% rulettipöydästä voitolla poistuvista tekee voittonsa tuurilla. Sijoittamisessa 10kk jaksolla kaikkien aikojen nousun jälkeen, voitolla on noin suunnilleen joka ikinen ketä markkinoilla on ollut mukana. Mitä isompaan hypekatergoriaan on hypännyt mukaan (ykköseiä Ev, vety, virtuaaliraha) niin sitä enemmän. Missä määrin maaliskuussa on ollut peruspulliaisella taitoa ennustaa, että vuoden päästä näissä mennään 600% tuotoissa, niin vastaus on 0. Minäkin voin ennustaa, että kuukauden päästä sunnantaina sataa räntää, ja se voi osua oikeaan, mutta taitoni siihen on 0.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
100% rulettipöydästä voitolla poistuvista tekee voittonsa tuurilla. Sijoittamisessa 10kk jaksolla kaikkien aikojen nousun jälkeen, voitolla on noin suunnilleen joka ikinen ketä markkinoilla on ollut mukana. Mitä isompaan hypekatergoriaan on hypännyt mukaan (ykköseiä Ev, vety, virtuaaliraha) niin sitä enemmän. Missä määrin maaliskuussa on ollut peruspulliaisella taitoa ennustaa, että vuoden päästä näissä mennään 600% tuotoissa, niin vastaus on 0. Minäkin voin ennustaa, että kuukauden päästä sunnantaina sataa räntää, ja se voi osua oikeaan, mutta taitoni siihen on 0.

Silti näillä samoilla pulliaisilla on tällä hetkellä taito ennustaa, että hyviä voittoja tehneet tulevat laskeutumaan maan pinnalle lähiaikoina. Näillä mennään.
 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Silti näillä samoilla pulliaisilla on tällä hetkellä taito ennustaa, että hyviä voittoja tehneet tulevat laskeutumaan maan pinnalle lähiaikoina. Näillä mennään.

Eihän kukaan sellaista pystykään sanomaan varmuudella. Noin yleisesti voi todeta, että jos yhtiön x p/e on 1000, niin joko pitää todella monen positiivisen odotuksen toteutua tulevaisuudessa, tai kurssi todennäköisesti korjaa alaspäin jossain kohtaa. Mattimeikäläisen on hyvin, hyvin vaikea arvioida, missä määrin näitä tulevaisuuden odotuksia yhtiön suhteen kuuluisi hinnoitella. Nyt jengi käytännössä väittää, kuten sinäkin indikoit (että teit 2 viikkoa selvitystyötä), että olet osannut ennustaa yhtiölle syntyvän tulevaisuudessa tulevaisuuden odotuksia jotka hinnoitellaan 4x sen hetkistä arvoa korkeammaksi, alle vuodessa. Normaalijärjellä varustetun kuuluisi ymmärtää, että ei tuollaista voi kukaan ennustaa, mutta aika ison osan ihmisistä voitot sokaisee kuvittelemaan että he siihen pystyvät. Jos kuukauden päästä sataa räntää, niin ehkä minäkin kuvittelen osaavani ennustaa säätä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tässä aika hyvä esimerkki siitä, mistä koko keskustelussa on ollut kysymys.

Jep. Saamasi kommentti alkoi olla jo silkkaa vittuilua. Samalla tapaa, kun minua alettiin kutsua miljonääriksi, kun kerroin strategiani tuottaneen indeksiä paremmin. Olkiukkoja olkiukkojen perään. Sinänsä ihmettelen tätä, koska jos strategia on muiden mielestä väärä, niin silloinhan ainoa kärsijä on strategian käyttäjä. Jos taas strategian käyttäjä on onnistunut, niin eihän se muilta ole pois. Pörssi ei ole nollasummapeliä.

Minusta erikoisia argumentteja on se, että piensijoittaja ei voi tietää osakkeiden kehitystä etukäteen, joten ei kannata edes yrittää osakepoimintaa. Ja se, että indeksiä ei ole mahdollista voittaa, joten ei kannata edes yrittää.
 
Viimeksi muokattu:

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Eihän kukaan sellaista pystykään sanomaan varmuudella. Noin yleisesti voi todeta, että jos yhtiön x p/e on 1000, niin joko pitää todella monen positiivisen odotuksen toteutua tulevaisuudessa, tai kurssi todennäköisesti korjaa alaspäin jossain kohtaa. Mattimeikäläisen on hyvin, hyvin vaikea arvioida, missä määrin näitä tulevaisuuden odotuksia yhtiön suhteen kuuluisi hinnoitella. Nyt jengi käytännössä väittää, kuten sinäkin indikoit (että teit 2 viikkoa selvitystyötä), että olet osannut ennustaa yhtiölle syntyvän tulevaisuudessa tulevaisuuden odotuksia jotka hinnoitellaan 4x sen hetkistä arvoa korkeammaksi, alle vuodessa. Normaalijärjellä varustetun kuuluisi ymmärtää, että ei tuollaista voi kukaan ennustaa, mutta aika ison osan ihmisistä voitot sokaisee kuvittelemaan että he siihen pystyvät. Jos kuukauden päästä sataa räntää, niin ehkä minäkin kuvittelen osaavani ennustaa säätä.

Niin, tässähän on se oletus, että kaikkien salkut ovat täynnä näitä ylihypetettyjä osakkeita, joista keskustellaan jokaisella foorumilla. En minäkään niin tyhmä ole, että täyttäisin salkkuni sähköautoilla tai suurimmalla osalla vetyosakkeista. Maailma on kuitenkin täynnä osakkeita. Myös piensijoittajalla on nykyään mahdollisuus päästä netin kautta käsiksi vaikka kuinka hyvään tietoon. Osa palveluista on maksullisia, osa ilmaisia. Nämä saa vähentää verotuksessa. Lisäksi, jos tuttavapiirissä sattuu olemaan alalla olevia ihmisiä, voi tästä olla korvaamaton apu.

Tuo sään ennustus ei nyt oikein uponnut näin meteorologiaa lukeneeseen ihmiseen.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mä voin ainakin myöntää, että onhan se ihan hyvä meriitti tutkia ja löytää osakkeet, joilla tuollaiset voitot on tehty. Tottakai tuuriakin on mukana, mutta ilmeisesti myös hyvää analyysia ja strategia. @Skeletor

Itse en luota omiin sijoitustaitoihini noin paljon enkä halua riskeerata, joten salkusta löytyy ”varmoja” osakkeita sekä pääpaino indeksirahastoissa.

Se vielä, että moni tälläkin palstalla ilmoitti maalis- vai huhtikuussa myyneensä sijoituksiaan, koska ”pohjia ei ole vielä nähty”. Eli eivät kaikki sijoittajat tietenkään tehneet koronalla rahaa. Perustan oman strategiani siihen, että toimin vastoin kansan syvejä rivejä, jotka koronan myötä panikoivat jne. Toki olen koko ajan myös markkinoilla, mutta täytyy ylläpitää myös käteisvarantoa, jolloin voi seuraavan dipin kohdalla iskeä kiinni.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Alkuperäinen tarkoitukseni oli tehdä pitkäaikainen sijoitus. Nyt kun olen näistä asioista enemmän ottanut selvää, niin myös tuo lyhytaikainen sijoittaminen on käynyt kiinnostamaan. Eli molemmat kiinnostaa. Ja osalla, tyyliin 1000-2000 eurolla voin ottaa pientä riskiäkin.


Koska olen vasta alkanut tällä viikolla näihin perehtymään, niin nää etf:t ovat minulle vielä outoja. Eli mikä tuo maailma etf on? Ja kannattaako minun ladata toi Nordnet sovellus vai mikä? Sitten jos jollakin olisi vielä antaa vinkkejä esim. kirjallisuuden muodossa, mitä tällaisen aloittelijan olisi hyvä tietää? Eli sellaiset sijoittajan perusteet hyvin selitettynä. Hyviä vinkkejä tuossa aiemmin kyllä jo tulikin. Suplassa olisi tuollainen seminuoret sijoittajat podcast. Onkohan tuota mitään järkeä kuunnella?


ETF on pörssinoteerattu rahasto.
Eli siis sillä käydään kauppaa samalla tavalla kuin osakkeella, mutta yksittäisen osakkeen sijaan se sisältää useita.
World ETF sijoittaa nimensä mukaisesti koko maailman suurimpiin yrityksiin. Huomioi kuitenkin, että tuo(kin) ETF on hyvin USA-painotteinen. Sitä ei kuitenkaan tule säikähtää, sillä maailmantalous nyt vain sattuu olemaan hyvin jenkkivetoista.


Tässä on esim. edullinen SP500-listaan sijoittava ETF, joka on hyvin samansisältöinen kuin tuo ETF World, mutta edullisempi (ja lähinnä siksi tuottanut enemmän.

Nordnet ei ole sovellus (joo on niillä toki sellainenkin) vaan sijoittamispalveluja tarjoava pankki (eli välittäjä). Luot sinne tilin (arvo-osuustili) ja siirrät rahaa ja voit tehdä ostoja.

Nordnetin palkkiot ovat piensijoittajalle melko kalliita. ETF-ostot taitavat maksaa 15eur eli tuota 7000euroa ei kannata kovin moneen osaan jakaa. Kuukausisäästäminen on halvempaa (2,5eur/kk), mutta tuokin on kova summa mikrosijoittajalle (eli esim alle 250eur/kk).

Jos kuukausisäästämissumma on tuota pienempi niin melkein suosittelisin näitä Nordnetin superrahastoja. Nykyään niiden nimet tosin ovat Indeksirahasto Suomi/Ruotsi/Norja/Tanska.
 

stunt cock

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
100% rulettipöydästä voitolla poistuvista tekee voittonsa tuurilla. Sijoittamisessa 10kk jaksolla kaikkien aikojen nousun jälkeen, voitolla on noin suunnilleen joka ikinen ketä markkinoilla on ollut mukana. Mitä isompaan hypekatergoriaan on hypännyt mukaan (ykköseiä Ev, vety, virtuaaliraha) niin sitä enemmän. Missä määrin maaliskuussa on ollut peruspulliaisella taitoa ennustaa, että vuoden päästä näissä mennään 600% tuotoissa, niin vastaus on 0.
Ei mennyt kauaa, että vedonlyöntikortti kaivettiin esiin. Ihmettelen suuresti, miten joillekin on hankala kestää toisten tekemän sijoituksen onnistuminen. Ei tässä kukaan esitä olevansa mikään sijoittamisen guru tai muita parempi, mutta silti se sinusta näyttää tuntuvan siltä.

On se perkele ihme, jos joku sanoo vilpittömästi salkkunsa kasvaneen sen 200%, niin heti pitää alkaa huutelemaan; "luuletko olevasi noin paljon parempi, hae wall streetille töihin heh heh. Minusta vaikuttaa, että olet juuri sellainen henkilö joka ei huomaa ikinä mitään teslaa, vetyjä tai kryptoja, muuten kuin siinä vaiheessa, kun kasvumarkkinat ovat tasaantuneet.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
En nyt muiden tekemisiä ala kopioimaan tänne, mutta omassa salkussa on tällä hetkellä 16 osaketta ja tuotto on nyt noin +300 %.
Kysyinkin, mitkä merkittävää liikevoittoa tekevät firmat olet valinnut. Mainitsin liikevoiton sen takia, että korkeita tuottoprosentteja saa kyllä ostamalla tappioita tekeviä firmoja, jotka ehkä joskus tulevaisuudessa tuottavat odotusten verran. Riskitöntä se ei kuitenkaan ole, eikä sitä pitäisi sellaiseksi verhota.

Nämä Plugit sun muut hypeosakkeet ovat korkean riskin osakkeita, jotka voivat tuoda isoja voittoja mutta myös isoja tappioita. Kuten joku toi esille aiemmin, niin vedystä on odotettu buumia vuosikaudet. Se voi hyvin materialisoitua odotetulla tavalla, tai sitten ei. Eikä jokainen firma tule tekemään kovaa tulosta, vaan osalla kurssi tulee alas sitä mukaa kun odotukset eivät täyty.

En kuitenkaan sano, etteikö riskin ottaminen kannattaisi. Jos on nuori ihminen, jolla on vaikka 40 vuotta työuraa edessä, niin kymppitonnin sijoitus riskisiin kasvuosakkeisiin voi olla hyvä veto. Siinä pitäin vain valmistautua siihen, että voi hävitä ison osan pääomasta.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Minusta vaikuttaa, että olet juuri sellainen henkilö joka ei huomaa ikinä mitään teslaa, vetyjä tai kryptoja, muuten kuin siinä vaiheessa, kun kasvumarkkinat ovat tasaantuneet.
Ja minusta taas tuntuu, että paki77 on tämän ketjun kirjoittajista ehkä se, joka on antanut parhaimmin perustellut ennusteet etukäteen siitä mihin kannattaa sijoittaa ja miksi eli laittanut rahat sinne missä suu on. Välttämättä tuotot eivät ole isoimmat, koska mukana ei ole hypejä, mutta suhteessa riskiin on jälkikäteen helppo sanoa, että olivathan nämä ihan ilmeisiä.
Tämä ei ole mikään ainoa esimerkki tai nosto.

Ei ole mennyt kolmea vuotta mutta kirjoitushetkellä tuotot ko osakkeista viestipäivän 23.3 päätöskursseista:

Uber 22,40 -> 28 = +25%
Royal Caribbean 28,19 -> 43,19 = +53%
Fortum 12,28 -> 15,63 = +27%
Sampo 23,28 -> 28,10 = +21%
NFH 2,84 -> 4,18 = +47%
Intrum 98,34 -> 140,5 = +43%
Ihan komea ralli ollut viimeiset pari viikkoa, kyllä vituttaisi jos olisi odotellut vielä ostopaikkoja. Noi lukemathan ei ole vielä edes nousu pohjista vaan todelliset pohjat osassa paljon alempana.
 

Clubittaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Uskokaa nyt, ainoa oikea tapa sijoittaa on ostaa Sampoa sekä Fortumia ja kerran vuodessa juhlia osinkoja. Jos muuta tekee, on idiootti lomautettu joka hirveällä tuurilla tehnyt rahaa.

Tulevaisuuden megatrendeihin sijoittaminen on sama asia kuin rulettipöydässä istuminen. Juuri näin, kuunnelkaa kun kokemusasiantuntijat puhuvat. Fiksua porukkaa.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Uskokaa nyt, ainoa oikea tapa sijoittaa on ostaa Sampoa sekä Fortumia ja kerran vuodessa juhlia osinkoja. Jos muuta tekee, on idiootti lomautettu joka hirveällä tuurilla tehnyt rahaa.

Tulevaisuuden megatrendeihin sijoittaminen on sama asia kuin rulettipöydässä istuminen. Juuri näin, kuunnelkaa kun kokemusasiantuntijat puhuvat. Fiksua porukkaa.
Ehkä tämä tässä hiertääkin. Nimittäin heikot perustelut.

Näytä ihmeessä viestit, joissa todetaan boldaamani kohdat.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Arvosijoittamisen vastakohta lienee parvisijoittaminen. Katsotaan mihin muut sijoittavat ja sitten sijoitetaan siihen samaan, Vähän niinkuin sopuli, kana- tai kalaparvi.
 
Nämä Plugit sun muut hypeosakkeet ovat korkean riskin osakkeita, jotka voivat tuoda isoja voittoja mutta myös isoja tappioita. Kuten joku toi esille aiemmin, niin vedystä on odotettu buumia vuosikaudet. Se voi hyvin materialisoitua odotetulla tavalla, tai sitten ei. Eikä jokainen firma tule tekemään kovaa tulosta, vaan osalla kurssi tulee alas sitä mukaa kun odotukset eivät täyty.

Juuri näin. Tästä päästään suoralla aasinsillalla sijoittamisen perusasioihin: tiedä mitä teet ja sijoita vain sellaista rahaa jonka olet valmis häviämään. Kyllähän tuo Plugin arvostus alkaa hirvittämään, mutta vajaan kympin keskihinnalla, pääoma 1,5x pois nostettuna on huomattavasti mukavampaa ja vähäriskisempää olla kyydissä. Jos kurssi tulee 50% alas niin on enää muutaman sata prosenttia voitolla. Jos Plug sattuukin paljastumaan vihreän energian messiaaksi on eläkepäivät huomattavasti lähempänä.

Kun perehtyy tarkemmin rahastojen ja ETF:ien maailmaan tekee mielenkiintoisia havaintoja, vihreän energian tuotteet ovat tehneet 2020 kovia vuosituottoja ja niihin on virrannut suuret määrät rahaa. Näissä edellä mainituissa on plugit ja teslat isolla painolla, mukana on myös kaikenlaista startuppeja joiden suurin osaaminen on isot puheet ja niitä tukevat Powerpoint-esitykset. Tällaiset kytkykauppahäkkyrät ovat allekirjoittaneelle liian riskisiä instrumentteja, niiden sisältöä on yksinkertaisesti mahdoton seurata.

Mulla on ehkä 25% sijoitusvarallisuudesta suorissa osakkeissa osakesäästötilillä. Tällä hetkellä Plug on massiivisella painolla mutta positiivinen uutisvirta, muhkea kassa, muuttuva lainsäädäntö ja instikoiden merkkaamat "kovahintaiset" osakeannit takaa mukavat yöunet.

Sijoittaminen (spekulointi?) on kyllä hieno laji, jokainen joutuu vastaamaan omista tunteistaan ja tekemisistään itselleen.
 

stunt cock

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
Arvosijoittamisen vastakohta lienee parvisijoittaminen. Katsotaan mihin muut sijoittavat ja sitten sijoitetaan siihen samaan, Vähän niinkuin sopuli, kana- tai kalaparvi.
Muistanko väärin vai esitikö keväällä/kesällä vahvaa näkemystä kurssien ja realimaailman irtautumisesta toisistaan ja vähensit tuntuvasti? Muistaakseni ainakin kehuin vahvaa näkemyksen ottoa.

Onko kaikki muu idiotismia, kuin arvosijoittaminen? Veikkaan että plugeja ja tesloja ei löydy salkusta...

Näihin plugeihin ja tesloihin liittyen aika monella piensijoittajalla taitaa olla sellainen tilanne näiden kanssa, ettei sijoituksessa oikein enää mitenkään voi jäädä tappiolle.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Muistanko väärin vai esitikö keväällä/kesällä vahvaa näkemystä kurssien ja realimaailman irtautumisesta toisistaan ja vähensit tuntuvasti? Muistaakseni ainakin kehuin vahvaa näkemyksen ottoa.

Onko kaikki muu idiotismia, kuin arvosijoittaminen? Veikkaan että plugeja ja tesloja ei löydy salkusta...
Kyllä ja ei. Olen puhunut kurssien ja reaalimaailman irtautumisesta ja kasvatin käteisvarantoja jo syksystä 2019, joskaan en myymällä vaan vähentämällä ostoja. Keväällä ja kesällä 2020 ostin sitten noilla rahoilla osakkeita ja ETFiä. Ja auton. Jälkikäteen ajateltuna olisi pitänyt enemmänkin ostaa (velkavivulla) ja ensi kerralla toimisin muutoinkin hieman toisin (näitä on aina helppo jossitella), mutta myymisiä ei tarvitse harmitella.

Teslaa löytyy parin ETF:n kautta, mutta Nikolaa en viime kesäkuussa ostanut.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös