Mielestäni tästä ei ollut kyse, vaan siitä, että kovia lyhyen aikavälin kurssinousuja pidetään helppona rahana tai osoituksena omasta kyvykkyydestä.
En näe siinä mitään väärää, että lähtee hypeosakkeisiin mukaan, mutta silloin kyse on tietoisesta riskinotosta, joka voi myös kostautua. Sama juttu markkinan ajoittamisen kanssa.
Niin, määrittely lyhyt aikaväli on kaikilla vähän erilainen. Nämä viimeisen parin kuukauden pelleilyt voi jättää omaan arvoonsa. Mutta viime kevään kuopasta alkaa olla jo vuosi. Jos tällä aikavälillä on saanut vaikka 300-400 % kokonaistuotot, ei kyseessä ole välttämättä pelkkä tuuri. Moni on sijoittanut koronakuopassa niihin hieman epävarmempiin osakkeisiin, joihin olisi sijoittanut myös ilman koronaa. Tämän myötä tuotot ovat olleet huomattavan suuret. Ja suuri virhe on ollut myydä nämä osakkeet esimerkiksi kesällä pois ja parkua nyt erilaisilla sijoitusfoorumeilla.
Yleensäkin ihmettelen niin monen pakkomiellettä myydä osakkeita lyhyellä syklillä pahimman koronakuopan jälkeen. Tätä jatkuvasti hoettavaa varmaa pudotusta on jauhettu kohta vuosi. Itse asiassa sitä on jauhettu pörssien alkuajoista lähtien. Aina välillä on tullut esteitä matkaan, mutta pitkässä juoksussa käyrä on ollut "ikuisesti kasvava". Oikeaan dippiin iskeneet sijoittajat ovat tehneet aina voittoa ja korona ei tee siitä poikkeusta. En väitä, ettei lähivuosina tule tasoittavaa laskuhetkeä . Mutta se tulee mitä todennäköisimmin olemaan kaikkiin kursseihin osuva, eikä vain tiettyjä valikoiva. Tällöin eniten taitaa kärsiä se sijoittaja, joka ei uskalla ottaa riskejä.
Tiettyjä "kansanliikkeitä" aiheuttavat osakkeet ovat oma lukunsa, joihin itse olen suhtautunut varovaisesti. Olen mukana vain Plugissa. Sehän on ladattu täyteen odotuksia, mutta onhan nuo koko ajan julkaistavat kaupat sekä myynnit aika kovaa dataa. Plugilla on kuitenkin realismia tuottaa tulevaisuudessakin sijoittajille voittoa. Toinen ääripää on esimerkiksi Tesla, jonka hintaan on lisätty oletus, ettei tulevaisuudessa ole muita sähköautovalmistajia kuin Tesla.