Sijoitusvinkkejä?

  • 1 082 967
  • 6 072

stunt cock

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
Aloitin sijoittamaan osakkeisiin pienillä summilla per kuukausi. Ensimmäiset osakkeet ostin enemmän tunnevetoisesti.. toki ihan hyviä valintoja, mutta kannattaako osakkeita myydä nopealla syklillä vai onko tämä pidemmän aikavälin hommaa? Eli kannattaako mahdollinen arvonnousu realisoida heti vai odottaa osinkoja jne?
Todennäköisemmin jää tappiolle, jos osakkeilla lähtee veivailemaan. Varmaan kaikista fiksuinta on katsella asiaa pitkällä aikavälillä ja valita ostokohteet siten, että niitä voi pitää hallussa pitkiä aikoja.

Toinen asia on sitten erittäin voimakkaasti nousseet osakkeet, kuten Tesla, näiden kohdalla saattaa alkaa ilmentymään kuplaantumista. Teslahan on melkein kolminkertaistanut kurssinsa kesästä lähtien tonnin rajan puhjettua. Tälläisissä tekno-osakkeissa kurssia on usein mahdoton perustella millään tunnusluvuilla, mutta siitä huolimatta kurssit jatkavat nousua. Tälläisien osakkeiden kohdalla, joilla nousu alkaa näyttään parabooliselta, position hallittu keventäminen saattaa tulla kyseeseen.

Tälläisillä teknoilla aina löytyy porukkaa, jotka päivittelevät tunnuslukujen puolesta osakkeen kalliutta ja huutelevat kuplaa, mutta siitä huolimatta FANGMAN osakkeiden kurssit ovat nousseet tasaisesti muita markkinoita jyrkemmin.

Mistä selviää paljonko joutuu maksamaan kuluja, kun myy osakkeet pois? Käytän OP palvelua ja olen asiakasomistaja.
Ne löytynevät palveluntuottajan nettisivuilta.
 

Höylä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Aloitin sijoittamaan osakkeisiin pienillä summilla per kuukausi. Ensimmäiset osakkeet ostin enemmän tunnevetoisesti.. toki ihan hyviä valintoja, mutta kannattaako osakkeita myydä nopealla syklillä vai onko tämä pidemmän aikavälin hommaa? Eli kannattaako mahdollinen arvonnousu realisoida heti vai odottaa osinkoja jne?
Mistä selviää paljonko joutuu maksamaan kuluja, kun myy osakkeet pois? Käytän OP palvelua ja olen asiakasomistaja.
Olin juuri tulossa kysymään samaa. Eli ostin ensimmäiset osakkeeni noin kuukausi sitten (Fortum, Nordea) ja nyt ovat hieman voitolla. Tekisi mieli myydä, mutta toisaalta tekisi mieli saada osinkoa keväällä - ja en oikein tiedä, kumpaan taivun.

Tekisi mieli vain nostaa voitoilla - kun vielä ovat plussalla - ja sijoittaa ne indeksirahastoihin, joissa jotkut fiksummat kuin minä tekisivät näitä sijoituspäätöksiä.

Todennäköisemmin jää tappiolle, jos osakkeilla lähtee veivailemaan. Varmaan kaikista fiksuinta on katsella asiaa pitkällä aikavälillä ja valita ostokohteet siten, että niitä voi pitää hallussa pitkiä aikoja.
Näin olen itsekin ymmärtänyt, ja tällaisena semi-amatöörinä kikkailu osakkeiden suhteen kuulostaa huonolta ajatukselta...

Mikä on "pitkä aika" tässä kontekstissa? Odottaa esim. osinkoihin vai myydä sitä ennen pois (esim. Fortumin tapauksessa)? Itselläni ei esim. olisi kiirettä tehdä pikavoittoja, vaan sijoittaa pitkälle aikavälille, jolloin toivon mukaan rahanarvo kasvaisi.
 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Olin juuri tulossa kysymään samaa. Eli ostin ensimmäiset osakkeeni noin kuukausi sitten (Fortum, Nordea) ja nyt ovat hieman voitolla. Tekisi mieli myydä, mutta toisaalta tekisi mieli saada osinkoa keväällä - ja en oikein tiedä, kumpaan taivun.

Tekisi mieli vain nostaa voitoilla - kun vielä ovat plussalla - ja sijoittaa ne indeksirahastoihin, joissa jotkut fiksummat kuin minä tekisivät näitä sijoituspäätöksiä.

Näin olen itsekin ymmärtänyt, ja tällaisena semi-amatöörinä kikkailu osakkeiden suhteen kuulostaa huonolta ajatukselta...

Mikä on "pitkä aika" tässä kontekstissa? Odottaa esim. osinkoihin vai myydä sitä ennen pois (esim. Fortumin tapauksessa)? Itselläni ei esim. olisi kiirettä tehdä pikavoittoja, vaan sijoittaa pitkälle aikavälille, jolloin toivon mukaan rahanarvo kasvaisi.

Joo, tuo touhusi kuulostaa siltä, että ehdottomasti tässä kohtaa on viisainta laittaa rahat kiinni indeksirahastoihin ja pitää siellä. Hyvä nyrkkisääntö on, että amatöörin ei kannata millään tapaa alkaa arpoa, että osake on nyt noussut 10% että otanpa rahat ja vaihdan kohdetta, vaan holdata ja antaa voittojen juosta. Mielellään vielä indeksissä.
 
Suosikkijoukkue
KeuPa HT
Olin juuri tulossa kysymään samaa. Eli ostin ensimmäiset osakkeeni noin kuukausi sitten (Fortum, Nordea) ja nyt ovat hieman voitolla. Tekisi mieli myydä, mutta toisaalta tekisi mieli saada osinkoa keväällä - ja en oikein tiedä, kumpaan taivun.

Tekisi mieli vain nostaa voitoilla - kun vielä ovat plussalla - ja sijoittaa ne indeksirahastoihin, joissa jotkut fiksummat kuin minä tekisivät näitä sijoituspäätöksiä.

Näin olen itsekin ymmärtänyt, ja tällaisena semi-amatöörinä kikkailu osakkeiden suhteen kuulostaa huonolta ajatukselta...

Mikä on "pitkä aika" tässä kontekstissa? Odottaa esim. osinkoihin vai myydä sitä ennen pois (esim. Fortumin tapauksessa)? Itselläni ei esim. olisi kiirettä tehdä pikavoittoja, vaan sijoittaa pitkälle aikavälille, jolloin toivon mukaan rahanarvo kasvaisi.
Piktä aikaväli = vuosikymmeniä.

Itse en lyhyen aikavälin mutuiluun perustuvaa veivailua edes kutsuisi sijoittamiseksi sen enempää kuin ruletin pelaamistakaan. Toisekseen, osingot eivät ole mitään ilmaista rahaa, osinko kirjaimellisesti irtoaa yhtiöstä ja teoriassa yhtiön kurssi laskee osingon verran. Osinko on hyvä mieltää tilisiirroksi yrityksen tililtä omalle tilillesi, josta toki verottaja nappaa välistä oman osuutensa.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Joo, tuo touhusi kuulostaa siltä, että ehdottomasti tässä kohtaa on viisainta laittaa rahat kiinni indeksirahastoihin ja pitää siellä. Hyvä nyrkkisääntö on, että amatöörin ei kannata millään tapaa alkaa arpoa, että osake on nyt noussut 10% että otanpa rahat ja vaihdan kohdetta, vaan holdata ja antaa voittojen juosta. Mielellään vielä indeksissä.
Pokerissa on sellainen sanonta, että "jos tunnin pelaamisen jälkeen et tiedä kuka on pöydän huonoin pelaaja se olet sinä".
Samaa ajatusmallia voisi varmasti laajentaa myös koskemaan sijottamiseen. "Jos et tiedä onko osake x nousussa tai laskussa, niin silloin sinun ei kannata sitä edes yrittää arvailla (tai ainakaan kysellä sitä anonyymeiltä keskustelupalstoilta)".
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Aloitin sijoittamaan osakkeisiin pienillä summilla per kuukausi. Ensimmäiset osakkeet ostin enemmän tunnevetoisesti.. toki ihan hyviä valintoja, mutta kannattaako osakkeita myydä nopealla syklillä vai onko tämä pidemmän aikavälin hommaa? Eli kannattaako mahdollinen arvonnousu realisoida heti vai odottaa osinkoja jne?

Tämä on sellainen, johon saat todennäköisesti niin monta vastausta kuin on vastaajiakin. Realisointia ei kannata tehdä sen mukaan, mikä on saatu tuotto, vaan mikä on vielä saatavilla oleva tuotto.

Oma taktiikkani oli alkuun se, että ostin osakkeita, joiden hinta oli tullut alas, koska ”kyllä se nousee vielä”. No, oppirahat tuli maksettua. Myöhemmin olen tehnyt niin, olen ottanut reilu 40 kotimaista sekä jokusen ulkomaisen osakkeen seurantaan, ja olen erilaisilla keinoilla määritellyt näille osakkeille arvon ja vuoden aikajänteellä saavutettavan tuotto-odotuksen. Sitten vertailen näiden salkussa olevien osakkeiden tuotto-odotuksia muihin seurantalistalla oleviin osakkeisiin. Jos vaihto alkaisi näyttää kannattavalta (toisen osakkeen tuotto-odotus on 10-15% suurempi), ainakin harkitsen vaihtoa. Olen joskus myynyt osakkeita hyvinkin lyhyen omistuksen jälkeen, kun aliarvostus on äkkiä poistunut. Joskus taas olen pitänyt osakkeita pidempäänkin, vaikka lyhyen tähtäimen tuotto-odotus alkaa olla jo täynnä.

Tämä taktiikka on joidenkin mielestä väärin, ja riskinä on, että myy kaikki tuottavat osakkeet pois, ja salkkuun jää vain huonosti tuottavia. En ainakaan itse tunnista tätä ilmiötä. Tällä hetkellä salkussani ovat kotimaisista Harvia, Tokmanni, TietoEvry, Fortum ja Taaleri. Kaikista noista analyytikoilla ja sijoittajilla on varsin positiivinen näkemys tuotto-odotusten suhteen, vaikka toki riskejäkin sisältyy.

Olen vertaillut tuottoa siihen, miten vastaavien talletusten ”sijoittaminen” Helsingin pääindeksiin olisi tuottanut. Oma tuottoni on nyt n. 30% parempi. Tämä noin puolentoista vuoden ajalta tarkasteltuna. Tosin omassa tuotossani on myös osingot mukana, ja ne pitäisi varmasti jotenkin huomioida tuossa indeksituotossakin, että vertailu olisi reilumpi.

Tällä hetkellä sijoituksiani on myös ulkomailla (Ruotsi, Saksa ja USA), joten Helsingin pääindeksi ei ehkä ole se paras vertailukohta. Toisaalta ulkomaiden sijoitukseni ovat tuottaneet heikommin.

En tarkoittanut ylläolevaa kehuskeluksi, sillä en pärjää alkuunkaan useille sijoitusfoorumeiden nimimerkeille. Toisaalta tämä koronavuosi on ollut niin poikkeuksellinen, että noita hyviä kohteita ei ole ollut vaikeaa löytää. Kun yhtiöt ovat nousseet kuopasta vähän eri tahtia, tätä hyödyntämällä on voinut pärjätä. Kun talous toivottavasti normalisoituu hiljalleen, ei tällainen veivaus edes kannata.

Omat teesini:
1. Arvioi osakkeen tuotto-odotusta lyhyellä ja pidemmällä tähtäimellä
2. Kuuntele fiksumpia, mutta arvioi heitäkin kriittisesti
3. Älä rakastu yhteenkään osakkeeseen
4. Jos toisen osakkeen tuotto-odotus on useammalla mittarilla parempi kuin salkussasi olevan, harkitse ainakin vakavasti vaihtoa
5. Määritä itsellesi edes jonkinlainen sijoitussuunnitelma
6. Jos joku osake tuntuu selvästi ali- tai yliarvostetulta, yritä löytää joku selitys tälle
7. Analyytikot eivät läheskään aina ole oikeassa, mutta koska niin moni sijoittaja tekee päätöksiä näiden suositusten perusteella, kannattaa ne huomioida
 

Jone29

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaPKo, sympatiat KalPalle
Itsekin olen vankka indeksisijoittamisen kannattaja. Sijoitan Seligsonin kautta ja hajautan eri maanosien indeksirahastoihin heidän sivuillaan olevan suositusprosenttijakauman perusteella markkinatilanteesta riippumatta.

Säästötili löytyy myös. Se on Svea Ekonomi -pankissa ja tuota suosittelen muillekin. Netin kautta tilin saa nopeasti avattua. On täysin kuluton ja korko on hyvin lähelle markkinoiden paras 0,80%. Jostain taitaa saada karvan korkeampaakin, mutta ei ole tullut perehdyttyä. Nostoja ja talletuksia saa myös tehdä milloin huvittaa, eli rahat eivät ole jumissa. Omat kokemukseni kyseisen firman palvelusta ovat aivan 5/5.
 
Suosikkijoukkue
HPK
Säästötili löytyy myös. Se on Svea Ekonomi -pankissa ja tuota suosittelen muillekin. Netin kautta tilin saa nopeasti avattua. On täysin kuluton ja korko on hyvin lähelle markkinoiden paras 0,80%. Jostain taitaa saada karvan korkeampaakin, mutta ei ole tullut perehdyttyä. Nostoja ja talletuksia saa myös tehdä milloin huvittaa, eli rahat eivät ole jumissa. Omat kokemukseni kyseisen firman palvelusta ovat aivan 5/5.

Täytyykin harkita tuota. Tällä hetkellä säästötili Osuuspankilla kun siellä on muutkin tilit ja vakuutukset. Korko on paljon huonompi ja nostot maksaa jos nostaa yli neljä kertaa vuodessa. Tuo tili on itellä käytössä ihan vain käteispuskurina, mutta säästän sinne joka kuukausi. Pidän siellä vähintään kahden kuukauden nettoliksaa. Kun tuonne tilille on kertynyt tarpeeksi "ylimääräistä" niin siirrän sieltä sitten arvo-osuustilille, pitäen kuitenkin vähintään tuon 2kk nettoliksan tilillä.

Oli kyllä ihan kivaa kun oli käteistä helposti saatavilla niin Koronadipistä pääsi edes jotenkin hyötymään. Enemmänkin olisi toki voinut laittaa, mutta firmassa oli yt:t päällä niin ei sitten ihan uskaltanut, vaikka olin 99% varma, että lomautusta ei tule ja eihän sitä tullutkaan. Pääosin olen sijoittanut rahastoihin ja etf:iin, mutta nyt kevään ja syksyn aikana salkkuun on päätynyt myös osakkeita. Nyt löytyy Sampoa, Tietoa ja Titaniumia rahastojen ja etf:ien lisäksi.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Olin juuri tulossa kysymään samaa. Eli ostin ensimmäiset osakkeeni noin kuukausi sitten (Fortum, Nordea) ja nyt ovat hieman voitolla. Tekisi mieli myydä, mutta toisaalta tekisi mieli saada osinkoa keväällä - ja en oikein tiedä, kumpaan taivun.

Tekisi mieli vain nostaa voitoilla - kun vielä ovat plussalla - ja sijoittaa ne indeksirahastoihin, joissa jotkut fiksummat kuin minä tekisivät näitä sijoituspäätöksiä.
Jos ajatuksena on, että et halua tehdä jatkossakaan sijoituspäätöksiä, niin sitten ehdottomasti fyrkat rahastoihin. Tai jos rahojen menettäminen pelottaa, niin siinä tapauksessa myös.

Valitsemasi firmat ovat kuitenkin vakaita, korkean osingon yhtiöitä, joten tuskin hirveästi menee pieleen, jos jätät ne tilille rullaamaan. Itselläni on myös Fortumia salkussa, ja aion lähtökohtaisesti pitää niistä kiinni 10+ vuotta.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olin juuri tulossa kysymään samaa. Eli ostin ensimmäiset osakkeeni noin kuukausi sitten (Fortum, Nordea) ja nyt ovat hieman voitolla. Tekisi mieli myydä, mutta toisaalta tekisi mieli saada osinkoa keväällä - ja en oikein tiedä, kumpaan taivun.

Tekisi mieli vain nostaa voitoilla - kun vielä ovat plussalla - ja sijoittaa ne indeksirahastoihin, joissa jotkut fiksummat kuin minä tekisivät näitä sijoituspäätöksiä.

Molemmilta tulee hyvät osingot keväällä. Nordeaa ei minulla ole tällä hetkellä salkussa, mutta Fortumia on. Sanoisin, että Fortumin lyhyen tähtäimen kurssinousu on todennäköisesti aika maltillinen, mutta osinkotuotto on edelleen hyvä tälläkin kurssilla. Nordeaan tuo sama pätee ehkä vielä korostetummin. Kurssithan periaatteessa putoavat suunnilleen osingon verran tämän irrotessa, mutta kurovat tämän dipin umpeen jonkin ajan kuluessa. Fortumilla uskoisin tämän tapahtuvan aika nopeasti, mutta Nordean kohdalla "tuplaosinko" voi tehdä käytöksestä arvaamattomamman.

En ehkä myisi noista kumpaakaan. Jos vaihtoa miettisin, niin esimerkiksi Tokmannin, TietoEvryn ja Kamuxin kohdalla näkisin noita paremman tuotto-odotuksen vuoden tähtäimellä, mutta Fortum on näitä tasaisempi osingonmaksaja ja sillä on pidemmällä tähtäimellä Uniper-kuvion vuoksi paljonkin nousupotentiaalia.
 

Zeic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, JHT
Olin juuri tulossa kysymään samaa. Eli ostin ensimmäiset osakkeeni noin kuukausi sitten (Fortum, Nordea) ja nyt ovat hieman voitolla. Tekisi mieli myydä, mutta toisaalta tekisi mieli saada osinkoa keväällä - ja en oikein tiedä, kumpaan taivun.
Osakkeiden myyminen on tosiaan vaikeaa ja olisi kiva jos joku tulisi kertomaan miten se tehdään. Sanoisin että se riippuu sijoitus strategiasta. Toiset osaavat lukea päivittäisiä vaihteluja, toiset taas ostavat jotain osaketta ja holdaavat sitä ikuisesti. Yksi pörssi vinkki on tunnetusti osta, älä myy. Näkisin että sen järki on siinä että ikiholdauksella annetaan mahdollisuus jättimäisiin voittoihin. Joka on ostanut halvalla jotain Reveniota, QT:tä tai Talenomia on tehnyt hirmu tilin. Jos on heti 10% nousun jälkeen myymässä niin ei anna itselle mahdollisuutta noihin voittoihin. Omaa myyntihalukkuutta voi vastustaa tutustumalla firman liiketoimintaan omistajamaisesti. Vaikkapa Revenion tapauksessa sijoittaja voi luottaa siihen että yhtiö saa vallattua silmänpainemittareillaan yhä uusia markkinoita tai QT:n teknologia leviää IOT laitteisiin kulovalken tavoin. Tällaiset yhtiöiden sisäiset muutokset ja kasvu tapahtuvat hitaasti. Voi kestää 5 tai 10 vuotta että yhtiö muuttuu sisäisesti: sijoittaja katsoo ruohon kasvua. Myy kun tarina muuttuu. Esimerkiksi hyvät uutiset muuttuvat huonoiksi, toimitusjohtaja esiintyy hermostuneena tai lupaavat tuotteet osoittautuvatkin huonoiksi. Sitten taas jotain arvometalleja, syklisiä tai surkimusfirmoja joiden tuotteilla on matala jalostusaste kuten vaikkapa Neo industrial tai Martela ei kannata ikuisesti holdata. Niitä voi kyllä ostaa jos sikahalvalla saa mutta kannattaa myös myydä kun aliarvostus on purkautunut, mun kokemuksen mukaan. Molempia olen tehnyt. Lasketellut surkimusten kurssihuipulta taikaisin alas ja myynyt hyvät firmat kuten Okmetic tai Comptel liian aikaisin. Ja en kehota heti siirtymään indeksirahastoihin. Sijoittamaan oppii sijoittamalla ja nyt kun oot päässyt alkuun niin miksi heti paeta? Hae kirjastosta Seppo Saarion näin sijoitan pörssi osakkeisiin jos haluat lisätietoa.
 

Höylä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kiitoksia tasaisesti kaikille ylläoleville kirjoittajille. Mielestäni hyviä ideoita heititte. Varmaan pidän kiinni nykyisistä osakkeista ja jos ekstra-rahaa liikenee, niin sijoitan ne indeksirahastoihin. Ja jos oppiminen sijoittamiseen kehittyy, niin sitten enempi osakkeisiin.

Sijoittamaan oppii sijoittamalla ja nyt kun oot päässyt alkuun niin miksi heti paeta? Hae kirjastosta Seppo Saarion näin sijoitan pörssi osakkeisiin jos haluat lisätietoa.
Itseasiassa lainasin kyseisen kirjan muutama viikko sitten ystävältäni ja so far so good. :)
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Yksi pörssi vinkki on tunnetusti osta, älä myy. Näkisin että sen järki on siinä että ikiholdauksella annetaan mahdollisuus jättimäisiin voittoihin. Joka on ostanut halvalla jotain Reveniota, QT:tä tai Talenomia on tehnyt hirmu tilin. Jos on heti 10% nousun jälkeen myymässä niin ei anna itselle mahdollisuutta noihin voittoihin.

Juuri näin. Pitää toki huomioida, että vaikka noista osakkeista jäisikin se hirmu tili saamatta, niin tuon 10% nousun jälkeisestä myynnistä saadun rahan voi sijoittaa uusiksi, ja napsia sieltä vaikka toisen 10% voiton, jonka taas sijoittaa uusiksi, ja niin edelleen. Ja ei mikään estä palaamassa noihin alkuperäisiin osakkeisiin taas myöhemmin uudelleen, jos niin tahtoo. Tapoja on monia. Haastavinta on löytää ne keinot, joilla onnistua. :)
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Juuri näin. Pitää toki huomioida, että vaikka noista osakkeista jäisikin se hirmu tili saamatta, niin tuon 10% nousun jälkeisestä myynnistä saadun rahan voi sijoittaa uusiksi, ja napsia sieltä vaikka toisen 10% voiton, jonka taas sijoittaa uusiksi, ja niin edelleen. Ja ei mikään estä palaamassa noihin alkuperäisiin osakkeisiin taas myöhemmin uudelleen, jos niin tahtoo. Tapoja on monia. Haastavinta on löytää ne keinot, joilla onnistua. :)
Jokainen vähänkin pidempään sijoittamista harrastanut on joskus tehnyt huonoja päätöksiä, ne vaan tuppaa unohtumaan yhtä helposti kuin epäonnistuneet vedonlyönnit. Voitot on helpompi muistaa. Itse en aikoinaan lähtenyt Talenomin kyytiin, vaikka sitä parikin tyyppiä suositteli. En vaan uskonut ko.lafkaan, kun olin siellä muinoin jopa pari vuotta työskennellyt. Lähempi munaus löytyy Remedystä, josta laitoin ison siivun myyntiin alkuvuodesta ja löin siitä saadut massit kiinni Wärtsilään. Noh - eihän sitä tiedä vaikka osoittautuisi 10 vuoden akselilla hyväksi vedoksi, mutta tällä hetkellä on pariin otteeseen keljuttanut.
 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Juuri näin. Pitää toki huomioida, että vaikka noista osakkeista jäisikin se hirmu tili saamatta, niin tuon 10% nousun jälkeisestä myynnistä saadun rahan voi sijoittaa uusiksi, ja napsia sieltä vaikka toisen 10% voiton, jonka taas sijoittaa uusiksi, ja niin edelleen. Ja ei mikään estä palaamassa noihin alkuperäisiin osakkeisiin taas myöhemmin uudelleen, jos niin tahtoo. Tapoja on monia. Haastavinta on löytää ne keinot, joilla onnistua. :)

Mikään ei estä myöskään saamassa lotosta 7 oikein. Tuollaisessa veivailussa menee lähtökohtaisesti ihan helvetisti rahaa veroihin ja transaktiomaksuihin, vaikka jostain käsittämästä tuurista johtuen onnistuisikin poimimaan jatkuvasti 10% nousuja pois putkeen.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jokainen vähänkin pidempään sijoittamista harrastanut on joskus tehnyt huonoja päätöksiä, ne vaan tuppaa unohtumaan yhtä helposti kuin epäonnistuneet vedonlyönnit. Voitot on helpompi muistaa. Itse en aikoinaan lähtenyt Talenomin kyytiin, vaikka sitä parikin tyyppiä suositteli. En vaan uskonut ko.lafkaan, kun olin siellä muinoin jopa pari vuotta työskennellyt. Lähempi munaus löytyy Remedystä, josta laitoin ison siivun myyntiin alkuvuodesta ja löin siitä saadut massit kiinni Wärtsilään. Noh - eihän sitä tiedä vaikka osoittautuisi 10 vuoden akselilla hyväksi vedoksi, mutta tällä hetkellä on pariin otteeseen keljuttanut.

Jep, näin siinä menee. Itse olen tehnyt niin, että olen kirjannut ylös kaikki kauppani, ja arvioinut sitten huvikseni niiden onnistumista ja oston ja myynnin ajoitusta. Kyllä sieltä nopeasti löytää ne virheet. Tärkeintä on, ettei niitä jää suremaan. Vaikka joku kerta menee väkisinkin vituroilleen, niin riittää, että onnistuu riittävän usein ja riittävän hyvin. Päätöksistä voi syyttää vain itseään, ja itsensä kanssa ei kannata vihoitella pitkää aikaa. Siinä käy huonosti.
 

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Miettikää yrityksen tulevat tuotot esim. 5-10v ajalta ja unohtakaa kurssinousut ja päivän kurssi verrattuna kurssihistoriaan. Katsokaa tunnuslukuja tulevaisuuteen. Tämä on paljon parempi tapa hahmottaa pitäisikö myydä vai holdata.

Jokin aika sitten hehkutin hyvinä pitkän ajan sijoituksina Sampoa, Fortumia ja Wärtsilää. Kaikki ovat nyt noin 10% korkeammalla, joten tuotto-odotus ei ole enää yhtä hyvä. Kaikkia voi silti edelleen suositella holdiin, Sampoa varsinkin kun luopuvat nyt Nordeasta. Nordean suhteen olen skeptisempi johtuen nollakorkoajasta, joka tulee jatkumaan. Todennäköisesti Nordean tuotto jää pelkkään osinkoon, joten itse aion myydä kohta Nordeat pois.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mikään ei estä myöskään saamassa lotosta 7 oikein. Tuollaisessa veivailussa menee lähtökohtaisesti ihan helvetisti rahaa veroihin ja transaktiomaksuihin, vaikka jostain käsittämästä tuurista johtuen onnistuisikin poimimaan jatkuvasti 10% nousuja pois putkeen.

Transaktiomaksut toki huomioidaan tuottoa arvioitaessa. Tuottoa on se, mikä niiden jälkeen jää käteen. Ketään ei haittaa kympin kulu, jos sillä tienaa satasen.

Lotto perustuu puhtaasti satunnaisuuteen. Minä en sanonut tekeväni sijoituspäätöksiä niin. Jos tuollainen kuva tuli viesteistäni, niin olen huonompi kirjoittaja kuin olen tähän asti luullut.

Verojen osalta totean, että ne pitää aina maksaa. Mitä enemmän tienaa, sitä enemmän niitä maksetaan. Itselläni on myös suvun pieni metsäpalsta ja jätin edellisen asunnon vuokralle. Näihin liittyviä menoja voi ja kannattaa ajoittaa niille vuosille, joiden aikana on enemmän myyntivoittoja. Itselläni tämä on toki teoreettista, koska salkkuni on sen verran pieni.

Näin yleisesti: tekemällä paljon myyntejä eri vuosina saa pidettyä veroseuraukset tasaisempina. Jos ostaa ja pitää ja myy suuren potin sitten eläkkeelle jäätyään, niin silloinhan vasta iso veropotti lankeaa maksettavaksi. ;)
 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Transaktiomaksut toki huomioidaan tuottoa arvioitaessa. Tuottoa on se, mikä niiden jälkeen jää käteen. Ketään ei haittaa kympin kulu, jos sillä tienaa satasen.

Lotto perustuu puhtaasti satunnaisuuteen. Minä en sanonut tekeväni sijoituspäätöksiä niin. Jos tuollainen kuva tuli viesteistäni, niin olen huonompi kirjoittaja kuin olen tähän asti luullut.

Verojen osalta totean, että ne pitää aina maksaa. Mitä enemmän tienaa, sitä enemmän niitä maksetaan. Itselläni on myös suvun pieni metsäpalsta ja jätin edellisen asunnon vuokralle. Näihin liittyviä menoja voi ja kannattaa ajoittaa niille vuosille, joiden aikana on enemmän myyntivoittoja. Itselläni tämä on toki teoreettista, koska salkkuni on sen verran pieni.

Näin yleisesti: tekemällä paljon myyntejä eri vuosina saa pidettyä veroseuraukset tasaisempina. Jos ostaa ja pitää ja myy suuren potin sitten eläkkeelle jäätyään, niin silloinhan vasta iso veropotti lankeaa maksettavaksi. ;)

Jos korkoa korolle ilmiö on tuttu, niin ymmärrät varmaan mikä ero tulee kun pidät yhtiötä x, joka nousee 10% vuodessa 40v, vs vaihdat 40 vuoden aikana joka vuosi osaketta saaden joka vuosi 10% tuoton (ja maksaen siitä erot). Jos ero ei ole tuttu, niin kannattaa heittää laskuri auki. Se on aivan valtava.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jos korkoa korolle ilmiö on tuttu, niin ymmärrät varmaan mikä ero tulee kun pidät yhtiötä x, joka nousee 10% vuodessa 40v, vs vaihdat 40 vuoden aikana joka vuosi osaketta saaden joka vuosi 10% tuoton (ja maksaen siitä erot). Jos ero ei ole tuttu, niin kannattaa heittää laskuri auki. Se on aivan valtava.

Ymmärrän toki, mutta onhan tuo korkoa korolle ilmiö mukana minullakin. Minulla vain vaihtuu tuo osake, joissa rahani ovat kiinni, useammin. Ja aina lyhyempää myyntiä tehdessäni - edellyttäen että myynti onnistuu - pottini kasvaa, kun sijoitan sen ja voiton uudestaan.
 
Suosikkijoukkue
KeuPa HT
Ymmärrän toki, mutta onhan tuo korkoa korolle ilmiö mukana minullakin. Minulla vain vaihtuu tuo osake, joissa rahani ovat kiinni, useammin. Ja aina lyhyempää myyntiä tehdessäni - edellyttäen että myynti onnistuu - pottini kasvaa, kun sijoitan sen ja voiton uudestaan.
Sillä erolla, että sinä maksat veivaillessasi joka ikinen kerta sen 30% myyntivoitostasi veroa sen sijaan, että antaisit korkoa korolle ilmiön tehdä työtä verotehokkaasti.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Sillä erolla, että sinä maksat veivaillessasi joka ikinen kerta sen 30% myyntivoitostasi veroa sen sijaan, että antaisit korkoa korolle ilmiön tehdä työtä verotehokkaasti.
Onneksi itsellä on niin vähän ollut rahaa kiinni, ettei ole iskenyt verot päälle. Eikun ei se olekaan hyvä.

Kuten sanoin jo aiemmin niin itse tulee niin pienillä summilla pelattua, ettei voi oikein odottaa muuta kuin korkoa koolle ilmiötä. Joku rahasto on 27% plussalla tällä hetkellä. Ihan mukava. Alkuvuodesta piti myydä kaikki kun rahat loppuivat. Jos nyt olisi joku isompi rahamäärä kiinni niin voisi varmaan myydä sen pois, mutta kai tämä kannattaa pitää vielä. Jostain parin kympin voitoista puhuttaisiin. Jos nyt saisi enemmän rahaa niin voisi jotain osakkeita ostaa pienellä rahasummalla, mutta kuulemma ei kannata.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Sillä erolla, että sinä maksat veivaillessasi joka ikinen kerta sen 30% myyntivoitostasi veroa sen sijaan, että antaisit korkoa korolle ilmiön tehdä työtä verotehokkaasti.

Toki, jos ei tee tuota osakesäästötilillä. Tai sitten tasapainota tuota vuoden mittaan muilla pääomatulojen vähennyksillä (niin kuin minä teen). Itse en OST:tä ole vieläkään ottanut käyttöön, osin tuon edellä kuvatun syyn takia, osin taas siksi, että verohyöty koskee siellä vain kotimaisia osakkeita.

Itse olen toistaiseksi ratkaissut tuon veroasian ihan yksinkertaisesti siten, että maksan sen käyttötililtäni, jossa pidän puskuria. Loppupeleissä vaikutus on ihan se ja sama, mutta tulee ainakin itselle parempi mieli, kun arvo-osuustililtä ei oteta mitään pois, vaan ainoastaan jätetään tuon veron verran rahaa laittamatta sinne tulevaisuudessa. Pienimuotoista itsensä kusettamista, mutta se on aina kivaa.

Mainittakoon vielä, että en todellakaan käy mitään päiväkauppaa, tai vaihda osakkeita samaan tahtiin kuin tyypilliset treidaajat. Minä arvioin salkussa olevien osakkeiden tuotto-odotusta suhteessa muihin seuraamiini. Ja tiettyjen ehtojen täyttyessä harkitsen vaihtoa. Tämä koronadipistä nousu oli sen verran erikoinen, että järkeviä vaihtojen paikkoja tuli paljon kesän aikana. Nyt markkina on ihan toisenlainen, ja en näe mitään järkeä luopua salkussa olevista osakkeistani, kun ei yksikään seuraamistani muista osakkeista tunnu järkevämmältä sijoituskohteelta.

Ja pienillä summilla teen tätä itsekin lähinnä harrastuksena muiden joukossa. Ei tässä eläkkeelle jääminen ennakkoon ole siis realismia, eikä se ole millään muotoa siis tavoitteena.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Jokin aika sitten hehkutin hyvinä pitkän ajan sijoituksina Sampoa, Fortumia ja Wärtsilää. Kaikki ovat nyt noin 10% korkeammalla, joten tuotto-odotus ei ole enää yhtä hyvä.
Annoit tämän suosituksen 25.10. eli ennen USAn vaaleja ja koronarokoteuutisia. Olihan se varmasti hyvä vihje jos nuo ovat nousseet 10%, kun indeksi on noussut tällä välillä ainoastaan 7%.
 
Viimeksi muokattu:

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Itse olen toistaiseksi ratkaissut tuon veroasian ihan yksinkertaisesti siten, että maksan sen käyttötililtäni, jossa pidän puskuria. Loppupeleissä vaikutus on ihan se ja sama, mutta tulee ainakin itselle parempi mieli, kun arvo-osuustililtä ei oteta mitään pois, vaan ainoastaan jätetään tuon veron verran rahaa laittamatta sinne tulevaisuudessa. Pienimuotoista itsensä kusettamista, mutta se on aina kivaa.
Eikö joku toimittajakin neuvonut keinoksi miten tulee halvalla toimeen sitä, että syö töissä tai kaverien piikkiin...

Jokainen tekee omilla rahoillaan tietenkin mitä tahtoo, mutta jos itsekin ymmärtää ettei siinä ole mitään järkeä että maksaa joka vuosi pääomaverot ja tyytyy 7% tuottoon potentiaalisen 10% sijasta, niin kannattaako sitä "viisautta" lähteä muille opastamaan?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös