Sijoitusvinkkejä?

  • 1 085 758
  • 6 080

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Saatanpa itsekin riipaista parilla tonnilla kahta jenkkiosaketta. Toinen voisi olla vaikka Coca Cola tai Mcdonalds. Tarkoitus on holdata niin pitkään kuin vaan mahdollista.
 

Filari

Jäsen
Saatanpa itsekin riipaista parilla tonnilla kahta jenkkiosaketta. Toinen voisi olla vaikka Coca Cola tai Mcdonalds. Tarkoitus on holdata niin pitkään kuin vaan mahdollista.

Tästä tuli mieleen, ei ehkä sulle vaan yleisesti kumpaa sitä tankkaisi Coca-Colaa vai Pepsiä?

Molemmathan myyvät pullotettua vettä ja Jenkeissä ihan surutta tekevät hanavedestä pullovettä. Guardianin mukaan tällä on 133 kertainen tuotto.

Molemmilla on ympäri maailmaa ostettuna vesille oikeuksia. Saa nähä koska Suomen pohjavedet myydään :D

Itsellä tämä vesi on yksi pitkän holdauksen ideana.

Australiassahan toimii jo jonkun näköinen "vesipörssi", jossa itse raaka-ainetta ostetaan ja myydään, kuten muillakin raaka-aineilla. Oma mielipide on, että veden kuuluisi olla ihmisoikeus, mutta valitettavasti tähän suuntaan tullaan menemään pitkässä juoksussa oman näkemykseni mukaan. Toki varmasti teknologiakin voi jossain kohtaa astua kehiin. (Merivedestä juoma kelpoista isolla skaalalla tjsp).


Nestle on toki yksi tällainen vaihtoehto myös.

Disclaimer, itsellä CO salkussa, mutta en tiedä kumpaa heppaa kannattaisi pitkässä juoksussa ottaa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tästä tuli mieleen, ei ehkä sulle vaan yleisesti kumpaa sitä tankkaisi Coca-Colaa vai Pepsiä?

Molemmathan myyvät pullotettua vettä ja Jenkeissä ihan surutta tekevät hanavedestä pullovettä. Guardianin mukaan tällä on 133 kertainen tuotto.

Molemmilla on ympäri maailmaa ostettuna vesille oikeuksia. Saa nähä koska Suomen pohjavedet myydään :D

Itsellä tämä vesi on yksi pitkän holdauksen ideana.
Enpäs tällaista tiennyt. Mielenkiintoista!
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itsekin pohdin position avaamista johonkin Jenkkifirmaan. Omassa salkussani on siellä nyt vähän lottolappuina kahta terveyspuolen firmaa, jotka ovat biolääketiedeyhtiö Alector ja eräänlaista uudenmallista ,"hengityskonetta" valmistava Vapotherm. Lisäksi ostin syksyn dipistä (syynä yhtiön johtoon kuuluvan henkilön aiemmat lahjusepäilyt yms.) maakaasupuolella vaikuttavaa Golar LNG:tä, johon myös sisältyy suuri riski, mutta myös mahdollisuudet suuriin tuottoihin. Hieman turvallisempi ostos oli pankkipuolelta Citigroup, joka on tuottanut reilussa parissa kuukaudessa noin 23% tuotot, ja tänään pitäisi kvartaaliosingonkin kilahtaa tilille.

Mutta vielä en ole keksinyt, että mikä olisi se seuraava ostos. Saattaa olla, että kasvatan Golarissa osuuttani, koska tuo business näyttää kiinnostavalta. Alaa seuraava suomalainen sijoittaja Twitter-tilillään maalaili niinkin rohkeaa skenaariota, että osakkeen hinta saattaisi kymmenkertaistua muutaman vuoden aikana. Itse en ihan tällaista odota, mutta vähintään tuplaantumisen pitäisi ehdottomasti olla mahdollista.
 

huhheijaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Miten muuten koskeeko toi tarjous ETF:iä?
Ei koske. Lähinnä siksi, että et edes pysty mitä todennäköisemmin ostamaan jenkkipörssiin listattua ETF:ää, koska EU-sääntely. Ja muistaakseni Nordnetista ei edes instikat saa niitä osteltua, joten tuon "mitä todennäkösemmin" voi varmaan jättää lukematta.
 
Molemmilla on ympäri maailmaa ostettuna vesille oikeuksia. Saa nähä koska Suomen pohjavedet myydään :D
...
Nestle on toki yksi tällainen vaihtoehto myös.
Eikös nallukka (Wahlroos) ja Nestlen hallituksen puheenjohtaja Peter Brabeck-Letmathe jotain tämän suuntaista ehdotellutkin joitakin vuosia takaperin, vai muistanko ihan väärin? Mutta taisi lainsäädäntö estää moiset pohjaveden yksityistämistoiveet. Onhan tuo vesibisnes aivan helvetin hyvää bisnestä, mutta onhan siinä (ainakin näin suomalaisen silmin) melko vahva moraalinen näkökulma myydä vettä köyhille tuhat kertaisella hinnalla. Suomestahan on useampikin yritys yrittänyt lähteä tähän vesibisnekseen mukaan, mutta ulkomailla on melko vahva isojen yhtiöiden muuri vastassa (Coca-Cola, Pepsi, Nestle etc.), että toistaiseksi se on joka yrityksellä kuihtunut kasaan. Sinällään tuohan olisi loistava bisnes Suomelle, meillä luonnontilainen pohjavesi on käytännössä juomakelpoista ja sitä muodostuu 5,4 miljoonaa kuutiota vuorokaudessa lisää pohjavesialtaisiin ja Suomalaiset käyttää siitä noin 10% päivässä. Ei ihme, että monikansalliset nallet haluaisi näppinsä lyödä tuohon aarrearkkuun, sehän on käytännössä loputon rahasampo ja kun ilmasto muuttuu kuivemmaksi joillain alueilla, niin ei varmasti epäilystäkään, että myös katteet nousee tähtieteelliselle tasolle.
 

huhheijaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tästä tuli mieleen, ei ehkä sulle vaan yleisesti kumpaa sitä tankkaisi Coca-Colaa vai Pepsiä?
Huomauttaisin myös, että molemmat tekevät vähän muutakin kuin kokista tai pepsiä. Sprite, Fanta, Vitaminwater, smartwater ja POWERADE saattavat joillekin olla tuttuja ja ovat kaikki kokiksen. PepsiCo taas omistaa esimerkiksi Lay'sin, Liptonin, Doritosin ja Gatoraden. Pepsi on paljon monipuolisempi tuoteportfolioltaan ja enemmän tuollainen snacks-yhtiö. Molemmat kyllä aika kovissa hinnoissa, niin en jaksa brändiarvoista maksaa, joten jätän itse kysymyksen väliin. Molemmat kyllä seurannassa.

Yksi silmiä avaava asia, kun itse aloin sijoittamaan oli huomata kuinka harva yhtiö noita kaupan hyllyjä täyttää tavarallaan. Jos hygeniapuolen hoitaisi vain jonkun P&G:n brändeillä, niin ihan hyvin selviäisi, vaikka itse P&G on monelle varmaan aika tuntematon nimi, jos ei tarkemmin ole shampoopulloa tai hammastahnapaketin tekstejä vessassa istuessaan lukenut.
 

Filari

Jäsen
Huomauttaisin myös, että molemmat tekevät vähän muutakin kuin kokista tai pepsiä. Sprite, Fanta, Vitaminwater, smartwater ja POWERADE saattavat joillekin olla tuttuja ja ovat kaikki kokiksen. PepsiCo taas omistaa esimerkiksi Lay'sin, Liptonin, Doritosin ja Gatoraden. Pepsi on paljon monipuolisempi tuoteportfolioltaan ja enemmän tuollainen snacks-yhtiö. Molemmat kyllä aika kovissa hinnoissa, niin en jaksa brändiarvoista maksaa, joten jätän itse kysymyksen väliin. Molemmat kyllä seurannassa.

Joo on tiedossa kyllä nuo muutkin tuotteet, mutta tässä pohdinassa pääpainona vesi. Tuotteita on molemmilla paljon ja varmasti nuo portfoliot kasvaa ja muuttuu vuosien myötä, pohjavesien kuppaaminen tuskin. Pepsiä noista pelkästään snacks/juoma juttu perusteella ostaisin.

Eikös nallukka (Wahlroos) ja Nestlen hallituksen puheenjohtaja Peter Brabeck-Letmathe jotain tämän suuntaista ehdotellutkin joitakin vuosia takaperin, vai muistanko ihan väärin? Mutta taisi lainsäädäntö estää moiset pohjaveden yksityistämistoiveet.

Muistelen samanlailla ja juuri Nestle oli tämä kuka yritti päästä käsiksi. Laki tuon taitaa estää, mutta kaippa tuonkin pystyisi jollain tavalla yksityistämään...

Voi myös olla, että lakeja muutetaan niin, että nämä jättiläiset eivät pääse hyötymään pohjavesistä. Olisko ollut Slovakia tai Slovenia joka ensimäisenä kirjasi lakiin veden ihmisoikeudeksi muutama vuosi sitten.
 
Viimeksi muokattu:

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Yksi silmiä avaava asia, kun itse aloin sijoittamaan oli huomata kuinka harva yhtiö noita kaupan hyllyjä täyttää tavarallaan. Jos hygeniapuolen hoitaisi vain jonkun P&G:n brändeillä, niin ihan hyvin selviäisi, vaikka itse P&G on monelle varmaan aika tuntematon nimi, jos ei tarkemmin ole shampoopulloa tai hammastahnapaketin tekstejä vessassa istuessaan lukenut.
emmänyniintiä
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Mitäs palstaveljet ja -siskot on mieltä Finnairista, nouseeko koronan jälkeen vai jatkaako matalalentoa? Itse lähinnä mietin uudelleen rynnistävän Aasian liikenteen mukana tulevaa arvonnousua...
 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Itseki ajatellut sijoittaa joitain euroja Finnairiin. Noussut nyt marraskuun aikana noin 40%. Miettinyt vaan, mikä olisi hyvä taso ostaa Finnairia.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Heh, lueskelin Warren Buffetin kommentteja lentofirmoista ja päällimäiseksi jäi se että jonkun olisi pitänyt ampua Orwille Wright alas silloin ensilennolla. Toinen kommentti oli se että Wright:n veljekset aiheuttivat enemmän haittaa sijoittajille kuin Karl Marx:
" However Buffett now sees all of the airlines as ‘chewing up money’ in the future and that he doesn’t see demand recovering for several years, meaning that airlines are too large with too many planes. Even at today’s depressed share prices he didn’t see his positions as sound investments. "


JOL
Buffet on viisas mies ja hyvin perillä asiosta, eli silloin kun mies jotan toteaa kannattaa kuunnella - mutta pienellä suodattimella.

Lentoyhtiöt sinällään ovat kaiketi melkoisen paskeita sijoituskohteita, koska yleensä ylivoimaisesti tärkeintä on jatkuva, mahdollisimman suuri kasvu, mikä taas tuollaisessa kalusto- ja infraraskaassa bisneksessä ei ole aina ihan toimivin ratkaisu (Norwegian sanoo Hejdå!). Mutta Buffet saattaa nyt vähän unhoittaa sen seikan, että koronakriisi ei ole käytännössä syönyt lentoyhtiön "todellista" arvoa juuri lainkaan, eli kalusto on yhä relevanttia ja käyttämättömyydestä saattaa jopa joissain tapauksissa olla hyötyä sekä muita toimintoja on pystytty kenties tehostamaan, kun vain oleelliset rattaat on pidetty käynnissä. Ja lentämistä edelleen tuetaan monin tavoin.

Se miten kysyntä palautuu on tietenkin oraakkelin kristallipallossa varmaan kirkkaampana selvillä kuin monen muun, mutta jos/kun koronarokote saadaan pikkuhiljaa markkinoille, on kuluttajalla aivan helvetisti patoutunutta tarvetta ja myös fyrkkaa lennellä taas ympäri palloa, lomille, sukuloimaan ja vaikka bisnespuolella on varmasti siirrytty enemmän etäjuttuihin, eivät nuokaan lennot nollaan laske. AA:n kokoinen lafka voinee myös rohmuta ongelmissa olevien pienempien markkinaosuuksia, jos niikseen tulee.

Mutta kuten sanoin, tollanen tuurilappuhan tämä on ja ei kovin isolla siivulla. En toki suosittele kenellekään!
 

Rannelaukaus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Nordnetissä on perinteinen Black Friday tarjous eli perjantaina voi ostaa USA:n pörssistä osakkeita ilman välityspalkkiota. Onko tuossa järkeä näin piensijoittajan kannalta (eli sijoitettava pääoma olisi alle tonnin) vai puhutaanko tässä enemmänkin markkinointitempusta eli kannattaisi suosiolla pysyä rahastoissa noin pienillä summilla operoitaessa? Tähän mennessä oma vaatimaton salkkuni on koostunut kotimaisista osakkeista, joten tuon puolesta kiinnostaisi kokeilla hieman muunlaista osaketta. Sijoitusstrategiana buy and forget, joten sikäli korkeammat myyntikulut eivät ole ensimmäisenä haittapuolena.
Itse olen sen verran kyyninen Nordnetin suhteen, että epäilen tempauksen takana olevan
a) ulkomaisten osakkeiden omistuksella nostettavan kynnystä siirtää kulujen vuoksi tiliä muualle
b) arvo-osuustilien tilien maksullisuus tekee tuloaan, joten ulkomaisten osakkeiden säilytyksestä voi periä enemmän

Jos taas ulkomaisia osakkeita jo on, tuohan on hyvä motivaattori ostaa lisää.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
No nythän myrkyn lykkäsi.
Huomasin että minun salkkuun oli ilmestynyt uusi osake minun asiasta mitään tietämättä.
Epäilin aluksi bugia Nordnetissä, mutta pienellä salapoliisityöllä selvisi että Pfizerista oli irtaantunut osa nimeltä Viatris ja näinollen omistan sitäkin olemattoman siivun. Tässä on nyt sellainen pieni ja ehkä kiusallinen twisti, että en ole halunnut omistaa dollarinoteraattuja jenkkiosakkeita suoraan eli Pfizerinikin oli ostettu euromääräisinä Saksasta. Tapahtuuko tuollaista useinkin?

Sanokaas nyt kokeneemmat, että onko tuosta mitään vaivaa veroilmoituksen tai verotuksen kannalta. Ostohintana on 0 joten kohtuuton myyntivoitto niissä ainakin olisi prosentuaalisesti jos ne myisi pois.
 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Sanokaas nyt kokeneemmat, että onko tuosta mitään vaivaa veroilmoituksen tai verotuksen kannalta. Ostohintana on 0 joten kohtuuton myyntivoitto niissä ainakin olisi prosentuaalisesti jos ne myisi pois.

Dollarimääräisistä osakkeista? Omassa salkussa tällä hetkellä noin 40% arvostetaan dollareina, 10% Ruotsin ja 10% Norjan kruunuina, ja 40% euroina, eikä siitä ole veroilmoituksessa tai verotuksessa ollut mitään ylimääräistä vaivaa. Ja miksi olisikaan, myynnit ja ostot pankki kääntää aina automaattisesti verottajalle euroiksi.
 
Suosikkijoukkue
KeuPa HT
Itse olen sen verran kyyninen Nordnetin suhteen, että epäilen tempauksen takana olevan
a) ulkomaisten osakkeiden omistuksella nostettavan kynnystä siirtää kulujen vuoksi tiliä muualle
b) arvo-osuustilien tilien maksullisuus tekee tuloaan, joten ulkomaisten osakkeiden säilytyksestä voi periä enemmän

Jos taas ulkomaisia osakkeita jo on, tuohan on hyvä motivaattori ostaa lisää.
Nordnetillahan on tuo sama kampanja joka vuosi, taitaa olla jopa pari-kolmekin kertaa vuodessa. Viime vuosina ainakin juuri Black friday -kampanjana ollut.

Eihän yksikään firma maailmassa mitään tarjouskampanjoita huvin vuoksi järjestä, ilman "ketunhäntää kainalossa", mikä se sitten tässä tapauksessa onkaan.
 
No nythän myrkyn lykkäsi.
Huomasin että minun salkkuun oli ilmestynyt uusi osake minun asiasta mitään tietämättä.
Epäilin aluksi bugia Nordnetissä, mutta pienellä salapoliisityöllä selvisi että Pfizerista oli irtaantunut osa nimeltä Viatris ja näinollen omistan sitäkin olemattoman siivun. Tässä on nyt sellainen pieni ja ehkä kiusallinen twisti, että en ole halunnut omistaa dollarinoteraattuja jenkkiosakkeita suoraan eli Pfizerinikin oli ostettu euromääräisinä Saksasta. Tapahtuuko tuollaista useinkin?

Sanokaas nyt kokeneemmat, että onko tuosta mitään vaivaa veroilmoituksen tai verotuksen kannalta. Ostohintana on 0 joten kohtuuton myyntivoitto niissä ainakin olisi prosentuaalisesti jos ne myisi pois.
Ei siitä vaivaa ole verotuksen eikä veroilmoituksen kannalta, kuten @paki77 toikin tuossa yllä esille. Näyttäisi, että tuo Viatris Inc. siis irtautui (spin off) Pfizeristä, siitä ei ole kokemusta tuleeko tuosta verotuksellisia seuraamuksia, tuskin. Aikaisemmin täällä siitä kirjoittelin, kun omistamani Aker Solutions jakoi osinkoina kahta erkaantuvaa yhtiötä ja niistä meni se 25% veroja osinkoverotuksessa, mutta erkaantuminen on eri asia. Jos myyt ne, niin siitä oletettavasti menee se 30% veroja.

Itse ainakin jättäisin nuo spinoffit muhimaan salkkuun, ainakin tutkimusten mukaan spinoff yhtiöissä on mahdollisuus saada keskimääräistä parempi tuotto ensimmäisen kolmen vuoden kuluessa. Tuossa linkki spinoffia käsittelevään kirjoitukseen Yhtiön irtaantumisesta (spinoff) lisäarvoa - Nordnet

Ihan noin mielenkiinnosta kysyn, että onko siihen joku tietty syy miksi et halua omistaa dollarinoteerattuja jenkkiosakkeita suoraan?
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ihan noin mielenkiinnosta kysyn, että onko siihen joku tietty syy miksi et halua omistaa dollarinoteerattuja jenkkiosakkeita suoraan?
Se syy on ihan kaikessa yksinkertaisuudessaan ollut se, että en ole jaksanut selvittää ja pohtia noiden lähde- yms veroja, niiden hyvityksiä tms, enkä varsinkaan sitä että jos pitää itse jotain ilmoittaa tai omatoimisesti maksaa verottajalle osingoista.

Ikinä en ole veroilmoitusta tehnyt eikä ole intressiä aloittaa jonkun typerän spinoff-osakkeen takia joka tuli pyytämättä ja yllättäen.
holdaamiseksi menee.
 
Se syy on ihan kaikessa yksinkertaisuudessaan ollut se, että en ole jaksanut selvittää ja pohtia noiden lähde- yms veroja, niiden hyvityksiä tms, enkä varsinkaan sitä että jos pitää itse jotain ilmoittaa tai omatoimisesti maksaa verottajalle osingoista.

Ikinä en ole veroilmoitusta tehnyt eikä ole intressiä aloittaa jonkun typerän spinoff-osakkeen takia joka tuli pyytämättä ja yllättäen.
holdaamiseksi menee.
Pankki on kyllä omasta puolestani hoitanut tuon verottajan suuntaan ilmoittelun, tai en vielä ainakaan ole törmännyt ongelmiin asian kanssa. Ei se verottaja (valitettavasti) ole vielä jättänyt omiaan ottamatta.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Pankki on kyllä omasta puolestani hoitanut tuon verottajan suuntaan ilmoittelun, tai en vielä ainakaan ole törmännyt ongelmiin asian kanssa. Ei se verottaja (valitettavasti) ole vielä jättänyt omiaan ottamatta.
ehkä vielä sen unohdin sanoa, että olen halunnut välttää "kaksinkertaisen" valuuttariskin huomioimista sijoituksissani eli ensinnäkin liiketoiminnassa pitää huomioida valuuttakurssien merkitys, mutta sitten jos vielä osakkeen noteerausvaluuttakin pitää huomioida miettiessä hyviä osto ja myyntihetkiä, niin menee vaikeaksi.

Onko muuten muut kiinnitäneet huomiota Solteqin menestykseen parina viime päivänä? Ei ole tullut posareita, osareita tai tiedotteita, mutta kurssi on parissa päivässä noussut 30-40% ja toukokuusta 150%, Indersin palstalle joku kirjoittanut suhteellisen kattavan analyysin, mutta muutoin on vaikea nähdä syitä.
 
Viimeksi muokattu:

huhheijaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Se syy on ihan kaikessa yksinkertaisuudessaan ollut se, että en ole jaksanut selvittää ja pohtia noiden lähde- yms veroja, niiden hyvityksiä tms, enkä varsinkaan sitä että jos pitää itse jotain ilmoittaa tai omatoimisesti maksaa verottajalle osingoista.
Jos ostaa Saksaan listattua, niin eikös pidä periä Saksan viranomaiselta niitä liikapidätyksiä takaisin? Jenkkien osalta menee kaikki muistaakseni automagic ja hyvin (riippuen mitä palveluntarjoajaa käyttää).

E: Toki, jos kyse jenkkiyrityksestä, niin pitäisi joka tapauksessa mennä jenkkien ja suomen verosopimuksen mukaan, mutta eipä Saksa noudata muutenkaan verosopimuksia, joten en luottaisi yhtään.
 
Viimeksi muokattu:

Weagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Red Rockers
Kyllähän noista saksalaisista osingoista pitäisi jaksaa käydä kirjeenvaihtoa molempien maiden verottajan kanssa, jos ei halua liikaa maksaa. Jossain näin pätevänoloisen laskelman, jonka mukaan ylimääräisen veron osuus olisi 11 prosentin luokkaa, jos näitä ei hae takaisin. Onko tuo sitten vaivan arvoista, niin se riippunee osinkojen kokoluokasta.

Onnittelut muuten Nordnetin antiin osallistuneille, moni teki jälleen avauspäivänä pienen tilin. Kyllähän näin jälkiviisaana voi todeta, että nuo tukiostot tekevät hankalaksi hävitä näissä rahaa (jos siis tavoitteena ainostaan pikavoitot).
 

Raid76

Jäsen
Suosikkijoukkue
GKS Tychy #92, Savinainen ja Ässien sylkykupit
Tulen nyt melko maallisten ja yksinkertaisten kysymyksien kanssa tähän teidän moniosaajien ketjuun. Se hiukan hävettää, mutta koitan silti.

Meillä on emännän kanssa sellainen tilanne, että asunto on tulossa myyntiin ja muutetaan omasta rakennetusta kämpästä toisaalle keskustan suuntaan. Asuntolaina saadaan näin ollen ainakin toivottavasti maksuun. Olemme myös tehneet ratkaisun lähteä pois kotoa jo tässä vaiheessa vuokralle sijaisasuntoon ja etsimään sieltäkäsin sitä omaa uutta kotia. Varmaan vuokra sekin.

Kysymys kuuluu, mitä meidän nyt ylipäätään kannattaisi säästöjen suhteen tehdä? Minulla on jonkun verran säästöjä ja sain hitusen lisää kun minut maksettiin ulos isovanhempien kuolinpesästä, jossa jaettavana oli pieni rivarikämppä.

Meillä on molemmilla luottokorttivelkaa ja sitten on yksi joustoluotto. Olen makuuttanut "etutilillä rahaa", tiedän sijoittamisesta erittäin minimaalisesti. Nyt kun muutto on edessä ja rahan tarve kuussa kasvaa jne. Olisiko silti parempi maksaa säästöillä nuo ylimääräiset kulut pois? Esim. luottokortteihin menee tällä hetkellä kuussa 180e yhteensä ja joustoluottoon 240e/kk. Joustoluoton kulurakenne on erässä 176e lyhennys, korko 51e ja hoitomaksu 12e ja pääomaa siellä reilu 11 000e.

Onko mitään järkeä esim. sijoittaa tuota 11000e jonnekin vai ilman muuta maksaa tuo väliaikiseksi tarkoitettu joustoluotto pois?
 

regularflex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Meillä on molemmilla luottokorttivelkaa ja sitten on yksi joustoluotto. Olen makuuttanut "etutilillä rahaa", tiedän sijoittamisesta erittäin minimaalisesti. Nyt kun muutto on edessä ja rahan tarve kuussa kasvaa jne. Olisiko silti parempi maksaa säästöillä nuo ylimääräiset kulut pois? Esim. luottokortteihin menee tällä hetkellä kuussa 180e yhteensä ja joustoluottoon 240e/kk. Joustoluoton kulurakenne on erässä 176e lyhennys, korko 51e ja hoitomaksu 12e ja pääomaa siellä reilu 11 000e.

Onko mitään järkeä esim. sijoittaa tuota 11000e jonnekin vai ilman muuta maksaa tuo väliaikiseksi tarkoitettu joustoluotto pois?

Lyhyesti: Harvan sijoitustuotteen tuotto-odotus on kovempi kuin nuo korko- ja hoitokulut tuossa joustoluotossa. Eli kannattaa maksaa nuo väliaikaisiksi tarkoitetut luotot pois ja sen jälkeen pyrkiä omat tulot ja menot tasapainoittamaan siten, että aina jäisi jotain sukanvarteen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös