Aloitin sijoittamaan osakkeisiin pienillä summilla per kuukausi. Ensimmäiset osakkeet ostin enemmän tunnevetoisesti.. toki ihan hyviä valintoja, mutta kannattaako osakkeita myydä nopealla syklillä vai onko tämä pidemmän aikavälin hommaa? Eli kannattaako mahdollinen arvonnousu realisoida heti vai odottaa osinkoja jne?
Tämä on sellainen, johon saat todennäköisesti niin monta vastausta kuin on vastaajiakin. Realisointia ei kannata tehdä sen mukaan, mikä on saatu tuotto, vaan mikä on vielä saatavilla oleva tuotto.
Oma taktiikkani oli alkuun se, että ostin osakkeita, joiden hinta oli tullut alas, koska ”kyllä se nousee vielä”. No, oppirahat tuli maksettua. Myöhemmin olen tehnyt niin, olen ottanut reilu 40 kotimaista sekä jokusen ulkomaisen osakkeen seurantaan, ja olen erilaisilla keinoilla määritellyt näille osakkeille arvon ja vuoden aikajänteellä saavutettavan tuotto-odotuksen. Sitten vertailen näiden salkussa olevien osakkeiden tuotto-odotuksia muihin seurantalistalla oleviin osakkeisiin. Jos vaihto alkaisi näyttää kannattavalta (toisen osakkeen tuotto-odotus on 10-15% suurempi), ainakin harkitsen vaihtoa. Olen joskus myynyt osakkeita hyvinkin lyhyen omistuksen jälkeen, kun aliarvostus on äkkiä poistunut. Joskus taas olen pitänyt osakkeita pidempäänkin, vaikka lyhyen tähtäimen tuotto-odotus alkaa olla jo täynnä.
Tämä taktiikka on joidenkin mielestä väärin, ja riskinä on, että myy kaikki tuottavat osakkeet pois, ja salkkuun jää vain huonosti tuottavia. En ainakaan itse tunnista tätä ilmiötä. Tällä hetkellä salkussani ovat kotimaisista Harvia, Tokmanni, TietoEvry, Fortum ja Taaleri. Kaikista noista analyytikoilla ja sijoittajilla on varsin positiivinen näkemys tuotto-odotusten suhteen, vaikka toki riskejäkin sisältyy.
Olen vertaillut tuottoa siihen, miten vastaavien talletusten ”sijoittaminen” Helsingin pääindeksiin olisi tuottanut. Oma tuottoni on nyt n. 30% parempi. Tämä noin puolentoista vuoden ajalta tarkasteltuna. Tosin omassa tuotossani on myös osingot mukana, ja ne pitäisi varmasti jotenkin huomioida tuossa indeksituotossakin, että vertailu olisi reilumpi.
Tällä hetkellä sijoituksiani on myös ulkomailla (Ruotsi, Saksa ja USA), joten Helsingin pääindeksi ei ehkä ole se paras vertailukohta. Toisaalta ulkomaiden sijoitukseni ovat tuottaneet heikommin.
En tarkoittanut ylläolevaa kehuskeluksi, sillä en pärjää alkuunkaan useille sijoitusfoorumeiden nimimerkeille. Toisaalta tämä koronavuosi on ollut niin poikkeuksellinen, että noita hyviä kohteita ei ole ollut vaikeaa löytää. Kun yhtiöt ovat nousseet kuopasta vähän eri tahtia, tätä hyödyntämällä on voinut pärjätä. Kun talous toivottavasti normalisoituu hiljalleen, ei tällainen veivaus edes kannata.
Omat teesini:
1. Arvioi osakkeen tuotto-odotusta lyhyellä ja pidemmällä tähtäimellä
2. Kuuntele fiksumpia, mutta arvioi heitäkin kriittisesti
3. Älä rakastu yhteenkään osakkeeseen
4. Jos toisen osakkeen tuotto-odotus on useammalla mittarilla parempi kuin salkussasi olevan, harkitse ainakin vakavasti vaihtoa
5. Määritä itsellesi edes jonkinlainen sijoitussuunnitelma
6. Jos joku osake tuntuu selvästi ali- tai yliarvostetulta, yritä löytää joku selitys tälle
7. Analyytikot eivät läheskään aina ole oikeassa, mutta koska niin moni sijoittaja tekee päätöksiä näiden suositusten perusteella, kannattaa ne huomioida