Sijoitusvinkkejä?

  • 1 087 774
  • 6 084

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Onko monella OST tuolla Saxobankissa / Mandatumilla? Vai löytyykö pienemmillä kuluilla jostain..

Huom. Edullisuus riippuu siitä kuinka usein teet kauppaa ja millaisella kertapanoksella. Mandatumin edullisuus tulee esiin vasta 5000 panoksella ja siitä ylöspäin. Toisaalta jos kovin harvoin ostaa/myy, ei ero olekaan kuin yhden euron per kerta, millä ei pitäisi enää olla suurta väliä. Osakesäästäjien jäsenyys kannattaa myös maksaa etujen vuoksi.

Tästä voit itse tehdä vertailun:

 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Toivottavasti edes joku otti tuon vinkin.
Oli kova vinkki. Mikkisoft tullut viikossa 7% ylös kun Nasdaq on samassa noussut vain 5% eli siinä on tehnyt massiivisen kahden prosentin tuoton suhteessa indeksiin. Vielä siihen pyramidiin pääsisi mukaan?
 

Chilango

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpat, Les Habs
Oli kova vinkki. Mikkisoft tullut viikossa 7% ylös kun Nasdaq on samassa noussut vain 5% eli siinä on tehnyt massiivisen kahden prosentin tuoton suhteessa indeksiin. Vielä siihen pyramidiin pääsisi mukaan?
Kunnansihteerilla tms on ollut taas aikaa tutkia asiaa perusteellisesti. Ja se ero on jo 8% vs 5% eli kerro paljo tuo ero on %ssa?
Ja kerro viela miten olis kaynyt jos 2011 olisin laittaunut sun ohjeiden mukaa rahastoihin sen sijaan etta laitoin ne MS:n osakkeisiin?
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Kunnansihteerilla tms on ollut taas aikaa tutkia asiaa perusteellisesti. Ja se ero on jo 8% vs 5% eli kerro paljo tuo ero on %ssa?
Ja kerro viela miten olis kaynyt jos 2011 olisin laittaunut sun ohjeiden mukaa rahastoihin sen sijaan etta laitoin ne MS:n osakkeisiin?
no 7.8% oli, eli 2,8% prosenttiyksikköä.

Minä en muista 2011 mitään vinkkejä antaneeni, mutta vielä huvittavampaa asiassa on että et sinäkään ole. Ensimmäinen viestisi tähän ketjuun oli viime kuulta.
Jos Microsoftia vertaa Nasdaqiin niin 2010-2018 ovat menneet ihan käsikädessä ja nyt ovat parina vuonna voittaneet Indeksin selvästi. Harmi kuitenkin ettet silloin 2011 Appleen sijoittanut. Tai Netflixiin. Tai Amazoniin.
 
Viimeksi muokattu:

Chilango

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpat, Les Habs
no 7.8% oli, eli 2,8% prosenttiyksikköä.

Minä en muista 2011 mitään vinkkejä antaneeni, mutta vielä huvittavampaa asiassa on että et sinäkään ole. Ensimmäinen viestisi tähän ketjuun oli viime kuulta.
Jos Microsoftia vertaa Nasdaqiin niin 2010-2018 ovat menneet ihan käsikädessä ja nyt ovat parina vuonna voittanut Indeksin selvästi. Harmi kuitenkin ettet silloin 2011 Appleen sijoittanut. Tai Netflixiin. Tai Amazoniin.
Kuten kerroin jo aikasemmin, ymmarran alan termit valista ihan vaarin ja siksi hieman hamaa tuo miten kaytat prosentteja. Eli ensin ero oli 2% (7% - 5%) tuotossa ja myohemmin 2.8 prosenttiyksikkoa.
Mun asiantuntemattoman mielesta 5% vs 7% ero tuotossa yhdessa viikossa on aikamoinen mutta varmaan osaat kertoa sen paremmin. Laita vaikka joku linkki.

Ymmarran etta tuo 2011 ei sovi joten ota tuo mun vinkki viime viikolta talteen ja ne perusteet miksi MS.
Olispa muuten hienoa jos taman asiallisen keskustelun jatkoksi voisit antaa oman, vastakkaisen tai puoltavan, arvion MS:n osakkeen tulevasta kehityksesta. Varmaan asiaan perehtyneena sulta loytyy vankkaa tietoa myos tastakin asiasta.
Tai vaikka suositus jonkun muun firman osakkeista ja posia olis jos viela vaikka perustelut sille miksi ko. osake.

Ihan mielenkiinnosta olis myos hienoa jos pystyisit vastaamaan siihen etta osuiko mun sijoitus sillon 2011 edes lahelle oikeaa vai olisko sittenkin kannattanut sijoitaa rahastoihin. Kuten jo sanoin niin nuo termit on mulla aina valista hukassa joten olis hieno tietaa ihan oikein asiaan perehtyneen mielipide.

Kerroin jo aikaisemmin etta se firma missa kaveri oli toissa oli selvasti kustetusta mutta ei silla pyramidin kanssa mitaan tekemista ole. Onko kunnantoimistolla kiirus koska menee termit sekaisin?
 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kuten kerroin jo aikasemmin, ymmarran alan termit valista ihan vaarin ja siksi hieman hamaa tuo miten kaytat prosentteja. Eli ensin ero oli 2% (7% - 5%) tuotossa ja myohemmin 2.8 prosenttiyksikkoa.
Mun asiantuntemattoman mielesta 5% vs 7% ero tuotossa yhdessa viikossa on aikamoinen mutta varmaan osaat kertoa sen paremmin. Laita vaikka joku linkki.

Sijoituksen onnistumisen mittaaminen viikon jälkeen on yhtä hyödyllistä kuin maratonin startin reaktioajoista lopputuloksen ennustaminen. Vähän tuntuu että kanssasi sijoittamisesta vääntäminen menee sinne samaan kategoriaan...
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ymmarran etta tuo 2011 ei sovi joten ota tuo mun vinkki viime viikolta talteen ja ne perusteet miksi MS.
Olispa muuten hienoa jos taman asiallisen keskustelun jatkoksi voisit antaa oman, vastakkaisen tai puoltavan, arvion MS:n osakkeen tulevasta kehityksesta. Varmaan asiaan perehtyneena sulta loytyy vankkaa tietoa myos tastakin asiasta.
Tai vaikka suositus jonkun muun firman osakkeista ja posia olis jos viela vaikka perustelut sille miksi ko. osake.
Sinun perusteesi oli, että MS pärjää, koska heillä on monipuolisempi pilvivalikoima, toimari ja palvelustrategia, on väitteenä samaa tasoa kuin sanoa että Carolina voittaa Stanley Cupin koska Sebastian Aho on ihan huippu pelaaja. Joo-o, onhan se, mutta ei se ihan niin yksinkertaista ole. Luuletko tosiaan, että markkinoilla muut toimijat eivät ole yhtä kykeneviä arvioimaan MS:n palveluita tai strategiaa ja hinnoittelemaan sitä ja sen ansiosta sinulla olisi markkinoita parempi tieto osakkeen arvostukseen? Pystytkö yhtään perustelemaan mistä tämän viikon heilahdus johtui? Mitään posaria tai isoa kauppaa ei julkaistu? Viime viikolla muutkin vain sattumalta huomasivat palveluiden erinomaisuuden? Vai johtuiko se jopa erinomaisesta vihjeestäsi?

Olen myynyt Microsoftin azurea omien palveluiden kyljessä tänä vuonna joillakin kymppitonneilla ja onhan se kätevä ja toimiva, mutta se alkaa se olemaan sen verran kallis, että odotan sille kilpailijoita painamaan kustannuksia. Itse en luota jenkkifirman tietoturvaan tai ainakin vaatisin että tenant olisi Saksassa, jos haluaisin sinne tallentaa oikeasti luottamuksellista dataa, mutta olen huomannut että useimmat tahot suhtautuvat asiaan leväperäisesti eli se ei ainakaan vielä ole factor. Yhden asiakkaan kanssa jatkan loman jälkeen keskustelua, miten toisaalta kustannuksia saadaan pidettyä hallinnassa ja toisaalta pystytään hallinnoimaan isompia datamääriä kuin MS serverillä ja silloin pohdinnassa on on kilpaileva pilvi-dw-ratkaisu. Tämä sama on varmasti edessä useammallakin asiakkaalla, mutta olisi naurattavaa kuvitella että voisin siitä päätellä jotain trendejä jotka koko osakkeen hintaan vaikuttaisi.

Fiksua on myöntää, ettei kukaan pysty varmaksi ennustamaan osakkeen tulevaa arvonkehitystä ellei hänellä ole markkinoita parempaa tietoa käytössään. Ainoan tapauksen kohdalla, jossa minulla sellaista olisi, sen käyttö tai paljastaminen olisi sisäpiirisäännöstön mukaan yksiselitteisesti rikollista.
Ihan mielenkiinnosta olis myos hienoa jos pystyisit vastaamaan siihen etta osuiko mun sijoitus sillon 2011 edes lahelle oikeaa vai olisko sittenkin kannattanut sijoitaa rahastoihin.
En minä voi oieasti tietää mitä sinä olet sijoittanut 2011. Joskus tikkaa heittävä apinakin osuu oikeaan. Osakkeiden kohdalla todennäköisyys voittaa indeksirahasto tietyllä aikavälillä on hyvinkin mahdollista. Ei indeksirahasto koskaan se absoluuttisesti paras vaihtoehto on ja ne apinat jotka ovat sille hävinneet ovat vaan hiljaa.
Kerroin jo aikaisemmin etta se firma missa kaveri oli toissa oli selvasti kustetusta mutta ei silla pyramidin kanssa mitaan tekemista ole.
Koko valuutanvaihtamisella busineksen teko jolla tulit ketjuun sisään oli selvästi kusetusta. Samaa kusetusta win-capitakin kauppasi ja ilmeisesti joku muukin taho, siksi leima on ihan perusteltu, vaikka nyt kusetusta (ehkä) kaupattaisiin ilman pyramidia. Pyramidin valitettavan tunnistaa usein siitä, että myyntihehkutus alkaa että kyseessä ei ole pyramidi.
 

Chilango

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpat, Les Habs
Sinun perusteesi oli, että MS pärjää, koska heillä on monipuolisempi pilvivalikoima, toimari ja palvelustrategia, on väitteenä samaa tasoa kuin sanoa että Carolina voittaa Stanley Cupin koska Sebastian Aho on ihan huippu pelaaja. Joo-o, onhan se, mutta ei se ihan niin yksinkertaista ole. Luuletko tosiaan, että markkinoilla muut toimijat eivät ole yhtä kykeneviä arvioimaan MS:n palveluita tai strategiaa ja hinnoittelemaan sitä ja sen ansiosta sinulla olisi markkinoita parempi tieto osakkeen arvostukseen? Pystytkö yhtään perustelemaan mistä tämän viikon heilahdus johtui? Mitään posaria tai isoa kauppaa ei julkaistu? Viime viikolla muutkin vain sattumalta huomasivat palveluiden erinomaisuuden? Vai johtuiko se jopa erinomaisesta vihjeestäsi?
Pakko ottaa vastuuta omista kirjotuksista, selvasti en ole osannut kertoa oikein koska muuten naissa sun vastauksissa ei ole mitaan jarkea.
Eli, yritetaan uusiksi:

  1. MS on aivan hemmetin paljon muutakin kuin Azure ja heidan etunaan on se toimiva kokonaispaketti. Asiakas voi kayttaa muiden firmojen ERP ratkasuja tai pilvipalveluita jne mutta on lahes varma etta jollain tavalla kayttavat myos MS:n palveluista. Toisaalta jos asiakaalla on MS:n ERP ja/tai pilvipalvelut, on myos aika varma etta yli 90% muistakin IT tuotteista on MS:n kautta ja eivat tarvi MS:n kilpailijoiden tuotteita.
  2. Azure ei ole pelkastaan IAAS tai PAAS kuten kilpailijat vaan myos hyvin pitkalle jo SAAS. Eli suomeksi esimerkin kautta, firma on hankkimassa uutta ERP jarjestelmaa ja vaihtoehtoina on kolme: Oracle, SAP ja MS D365. Nuo kaikki kolme voit asenttaa pilveen tai on-prem (omille servereille). Noista vain yksi, ja varmaan arvaatte mika, on valmiiksi jo pilvessa ja nimenomaan rakennettu pilveen eli ei tarvi miettia infran konfigurointia tai infran tukea jne. Valmis paketti jossa valmiina kaikki ja kasvaa automaattisesti firman kasvun mukaan. Lisaksi lisensseja ei tarvi enaan osatta joten se koko projekti on asiakkaalle huomattavasti halvempi kuin ennen. Ei tuolla isoja isoja firmoja saada vaihtamaan SAPista D365een mutta tuo ratkasu on hemmetin toimiva firmoille jotka etsivat uutta ERP ratkasua. Lisaksi samasta plattasta loytyy XMR, BI, Power Apps jne, ja yksikaan kilpailija ei voi tarjota samaa.
  3. Monet MS:n kilpailijat (ja nyt olis hyva ymmartaa etta Azure on vain yksi MS:n tuote) on todenneet jo etta Azure on myos paras vaihtoehto heidan pilviratkasuilleen, esimerkiksi vaikka SAP. Eli vaikka asiakas jostain syysta paatyy SAPiin tai jo jos kaytossa olevalle on-prem SAP ratkasulle haetaan pilviratkasua niin MS:n ratkasu on heille paras.
  4. Lisenssit kk-maksulla, vaikka Office 365 sen sijaan etta myisivat lisensseja. Enaan ei tarvi miettia piraatteja, firmoille etua CAPEX vs OPEX, saastoja IT resursseissa jne.
  5. Eli lyhyesti MS:n kautta asiakas, oli sitten pieni, suuri, yritys tai yksityinen, saa kaiken tarvimansa. Kuulostaa jo ihan MS:n myyntipuheelta. Tietysti tahan tulee guruja kertomaan Linuxista, Zoomisa ja muusta koodauksen hienoudesta mutta asiakkaan kannalta se kokonaisratkaisu on tarkeinta ja siina MS on taysin ylivoimainen.

Ja tuo eo. paasaus on siksi tarkea ymmartaa koska aikaisemmin asiat ei olleet noin. Officea myytiin CD:lla ja piraatteja oli myynnissa joka koulun kulmalla. ERP projektit oli ikuisia ja lisenssit kalliita. SQL oli paska jne.
Kaikki tuo tosiaan muuttui vasta kun vaihtoivat toimaria.
Jos tuo eota viela vertaat Carolinaan ja Sebi Ahoon niin, no, sitte syy ei ole enaan minussa.

MSn kayra on mennyt ylospain jo pitkaan, lukuunottamatta covidin alkua, joten mun kysymys siita ottiko joku vinkin ei ollut suoraan tuohon yhteen viikkoon liittyva.
Mun nakemys on etta MS:n kasvu jatkuu ja vielakin ehtii hypata junaan.

Tulipa myos tallanen mieleen etta mietitaankohan me tata koko juttua taysin eri kulmasta?
Mina mietin miksi joku firma, ja tassa MS, vois myyda paljon ja siksi osakkeet nousee ja sina mietit miksi joku ostais ko. firman osakkeita?

Olen myynyt Microsoftin azurea omien palveluiden kyljessä tänä vuonna joillakin kymppitonneilla ja onhan se kätevä ja toimiva, mutta se alkaa se olemaan sen verran kallis, että odotan sille kilpailijoita painamaan kustannuksia. Itse en luota jenkkifirman tietoturvaan tai ainakin vaatisin että tenant olisi Saksassa, jos haluaisin sinne tallentaa oikeasti luottamuksellista dataa, mutta olen huomannut että useimmat tahot suhtautuvat asiaan leväperäisesti eli se ei ainakaan vielä ole factor. Yhden asiakkaan kanssa jatkan loman jälkeen keskustelua, miten toisaalta kustannuksia saadaan pidettyä hallinnassa ja toisaalta pystytään hallinnoimaan isompia datamääriä kuin MS serverillä ja silloin pohdinnassa on on kilpaileva pilvi-dw-ratkaisu. Tämä sama on varmasti edessä useammallakin asiakkaalla, mutta olisi naurattavaa kuvitella että voisin siitä päätellä jotain trendejä jotka koko osakkeen hintaan vaikuttaisi.
Meillakin on tarjolla AWSsaa mutta ei niissa hinnoissa eroa juuri ole. Riippuen tilanteesta toinen voi olla kalliimpi mutta aika tasoissa menee.

Mun tietaakseni Azuren data centereita on jo montakin jo Euroopassa. Lisaksi tuo turvallisuus, no on hyva muistaa etta MS (tai monet muutkaan jenkeissa HQta pitavat) ei ole sama kuin Donald Trump ja muut jenkit.

Ota yhteytta YVlla tuon sun asiakas casen suhteen ja taatusti saadaan halvempi tarjous kuin kilpailijoilta

Fiksua on myöntää, ettei kukaan pysty varmaksi ennustamaan osakkeen tulevaa arvonkehitystä ellei hänellä ole markkinoita parempaa tietoa käytössään. Ainoan tapauksen kohdalla, jossa minulla sellaista olisi, sen käyttö tai paljastaminen olisi sisäpiirisäännöstön mukaan yksiselitteisesti rikollista.
No en minakaan vaita pystyvani ennustamaan tulevaa mutta minusta omasta mielestani (ja tietysti omilla kriteereilla) on varsin selva nakemys MS:n tulevasta. Jonkun muun mielesta mun nakemys on taysin vaarin mutta uskallan vaittaa etta tassa ketjussa annetuista vihjeista mun vihjeet on perusteltu jossei parhaiten niin ainakin top5:een menee. Ja tuosta taisin mainita jo aikaisemmin etta alansa tuntevat voisivat laittaa vinkkeja perusteluineen.

En minä voi oieasti tietää mitä sinä olet sijoittanut 2011. Joskus tikkaa heittävä apinakin osuu oikeaan. Osakkeiden kohdalla todennäköisyys voittaa indeksirahasto tietyllä aikavälillä on hyvinkin mahdollista. Ei indeksirahasto koskaan se absoluuttisesti paras vaihtoehto on ja ne apinat jotka ovat sille hävinneet ovat vaan hiljaa.

Tuossa olikin jo monta rivia ihan asiallista tekstia mutta nyt palattiin jo arkeen ja “asialliseen” keskusteluun.

Koko valuutanvaihtamisella busineksen teko jolla tulit ketjuun sisään oli selvästi kusetusta. Samaa kusetusta win-capitakin kauppasi ja ilmeisesti joku muukin taho, siksi leima on ihan perusteltu, vaikka nyt kusetusta (ehkä) kaupattaisiin ilman pyramidia. Pyramidin valitettavan tunnistaa usein siitä, että myyntihehkutus alkaa että kyseessä ei ole pyramidi.
Tuostakin taisin jo kirjoittaa enemman, eli JAn asiantuntijat saivat minut epailemaan kaverin kertomuksia ja lupasin ottaa asiasta selvaa tarkemmin.

Sijoituksen onnistumisen mittaaminen viikon jälkeen on yhtä hyödyllistä kuin maratonin startin reaktioajoista lopputuloksen ennustaminen. Vähän tuntuu että kanssasi sijoittamisesta vääntäminen menee sinne samaan kategoriaan...
Joo, minahan sita onnistumista aloin mittaamaan viikon jalkeen. Lue nyt juntti nuo viestit tarkemmin.
 

Rannelaukaus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Pakko ottaa vastuuta omista kirjotuksista, selvasti en ole osannut kertoa oikein koska muuten naissa sun vastauksissa ei ole mitaan jarkea.
Eli, yritetaan uusiksi:

  1. MS on aivan hemmetin paljon muutakin kuin Azure ja heidan etunaan on se toimiva kokonaispaketti. Asiakas voi kayttaa muiden firmojen ERP ratkasuja tai pilvipalveluita jne mutta on lahes varma etta jollain tavalla kayttavat myos MS:n palveluista. Toisaalta jos asiakaalla on MS:n ERP ja/tai pilvipalvelut, on myos aika varma etta yli 90% muistakin IT tuotteista on MS:n kautta ja eivat tarvi MS:n kilpailijoiden tuotteita.
  2. Azure ei ole pelkastaan IAAS tai PAAS kuten kilpailijat vaan myos hyvin pitkalle jo SAAS. Eli suomeksi esimerkin kautta, firma on hankkimassa uutta ERP jarjestelmaa ja vaihtoehtoina on kolme: Oracle, SAP ja MS D365. Nuo kaikki kolme voit asenttaa pilveen tai on-prem (omille servereille). Noista vain yksi, ja varmaan arvaatte mika, on valmiiksi jo pilvessa ja nimenomaan rakennettu pilveen eli ei tarvi miettia infran konfigurointia tai infran tukea jne. Valmis paketti jossa valmiina kaikki ja kasvaa automaattisesti firman kasvun mukaan. Lisaksi lisensseja ei tarvi enaan osatta joten se koko projekti on asiakkaalle huomattavasti halvempi kuin ennen. Ei tuolla isoja isoja firmoja saada vaihtamaan SAPista D365een mutta tuo ratkasu on hemmetin toimiva firmoille jotka etsivat uutta ERP ratkasua. Lisaksi samasta plattasta loytyy XMR, BI, Power Apps jne, ja yksikaan kilpailija ei voi tarjota samaa.
  3. Monet MS:n kilpailijat (ja nyt olis hyva ymmartaa etta Azure on vain yksi MS:n tuote) on todenneet jo etta Azure on myos paras vaihtoehto heidan pilviratkasuilleen, esimerkiksi vaikka SAP. Eli vaikka asiakas jostain syysta paatyy SAPiin tai jo jos kaytossa olevalle on-prem SAP ratkasulle haetaan pilviratkasua niin MS:n ratkasu on heille paras.
  4. Lisenssit kk-maksulla, vaikka Office 365 sen sijaan etta myisivat lisensseja. Enaan ei tarvi miettia piraatteja, firmoille etua CAPEX vs OPEX, saastoja IT resursseissa jne.
  5. Eli lyhyesti MS:n kautta asiakas, oli sitten pieni, suuri, yritys tai yksityinen, saa kaiken tarvimansa. Kuulostaa jo ihan MS:n myyntipuheelta. Tietysti tahan tulee guruja kertomaan Linuxista, Zoomisa ja muusta koodauksen hienoudesta mutta asiakkaan kannalta se kokonaisratkaisu on tarkeinta ja siina MS on taysin ylivoimainen.

Ja tuo eo. paasaus on siksi tarkea ymmartaa koska aikaisemmin asiat ei olleet noin. Officea myytiin CD:lla ja piraatteja oli myynnissa joka koulun kulmalla. ERP projektit oli ikuisia ja lisenssit kalliita. SQL oli paska jne.
Kaikki tuo tosiaan muuttui vasta kun vaihtoivat toimaria.
Jos tuo eota viela vertaat Carolinaan ja Sebi Ahoon niin, no, sitte syy ei ole enaan minussa.

MSn kayra on mennyt ylospain jo pitkaan, lukuunottamatta covidin alkua, joten mun kysymys siita ottiko joku vinkin ei ollut suoraan tuohon yhteen viikkoon liittyva.
Mun nakemys on etta MS:n kasvu jatkuu ja vielakin ehtii hypata junaan.

Tulipa myos tallanen mieleen etta mietitaankohan me tata koko juttua taysin eri kulmasta?
Mina mietin miksi joku firma, ja tassa MS, vois myyda paljon ja siksi osakkeet nousee ja sina mietit miksi joku ostais ko. firman osakkeita?


Meillakin on tarjolla AWSsaa mutta ei niissa hinnoissa eroa juuri ole. Riippuen tilanteesta toinen voi olla kalliimpi mutta aika tasoissa menee.

Mun tietaakseni Azuren data centereita on jo montakin jo Euroopassa. Lisaksi tuo turvallisuus, no on hyva muistaa etta MS (tai monet muutkaan jenkeissa HQta pitavat) ei ole sama kuin Donald Trump ja muut jenkit.

Ota yhteytta YVlla tuon sun asiakas casen suhteen ja taatusti saadaan halvempi tarjous kuin kilpailijoilta


No en minakaan vaita pystyvani ennustamaan tulevaa mutta minusta omasta mielestani (ja tietysti omilla kriteereilla) on varsin selva nakemys MS:n tulevasta. Jonkun muun mielesta mun nakemys on taysin vaarin mutta uskallan vaittaa etta tassa ketjussa annetuista vihjeista mun vihjeet on perusteltu jossei parhaiten niin ainakin top5:een menee. Ja tuosta taisin mainita jo aikaisemmin etta alansa tuntevat voisivat laittaa vinkkeja perusteluineen.



Tuossa olikin jo monta rivia ihan asiallista tekstia mutta nyt palattiin jo arkeen ja “asialliseen” keskusteluun.


Tuostakin taisin jo kirjoittaa enemman, eli JAn asiantuntijat saivat minut epailemaan kaverin kertomuksia ja lupasin ottaa asiasta selvaa tarkemmin.


Joo, minahan sita onnistumista aloin mittaamaan viikon jalkeen. Lue nyt juntti nuo viestit tarkemmin.
Voisitko avata osakkeen arvostuslaskelmasi meille? Aloin kiinnostua noin vahvan näkemyksen ja argumentaation jälkeen kenties itsekin hankkimaan, mutta haluaisin vielä tsekata laskennallisesti, miten ylituotto muodostuu.
 

Chilango

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpat, Les Habs
Voisitko avata osakkeen arvostuslaskelmasi meille? Aloin kiinnostua noin vahvan näkemyksen ja argumentaation jälkeen kenties itsekin hankkimaan, mutta haluaisin vielä tsekata laskennallisesti, miten ylituotto muodostuu.
Niinkus oon sanonut aikasemmin, olen taysin amatoori sijoitusten suhteen, joten tuommoset ei multa onnistu.
Sulla ainakin on termit hallussa ja varmaan tunnet alan hyvin ja voisit varmaan auttaa laskemaan miten mun sijoutus on mennyt verrattuna indeksirahastoihin. Pyysin samaa jo @dana77 :lta mutta ei ehtimyt sita tekemaan.
Eli sijoitin marraskuussa 2011 MS;n osakkeisiin XX USD, sen jalkeen kaikki osakeannit on menneet takas sijoituksina samoihin osakkeisiin. Muuten en oo sijoittanut lisaa. Eli mites tuon arvo nykyaan verrattuna rahastoihin?

Mutta muuten suosittelen lampimasti MS;n osakkeita.
 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Niinkus oon sanonut aikasemmin, olen taysin amatoori sijoitusten suhteen, joten tuommoset ei multa onnistu.

Et osaa laskea, mutta tiedät että MS on aliarvostettu markkinoilla ja tarjoaa tulevaisuudessa ylituottoa? Miten tämän tiedät jos et osaa laskea miten MS on nyt arvostettu markkinoilla suhteessa tietoihisi?

Eli sijoitin marraskuussa 2011 MS;n osakkeisiin XX USD, sen jalkeen kaikki osakeannit on menneet takas sijoituksina samoihin osakkeisiin.

Microsoftilla ei ole tietääkseni ollut yhtään osakeantia yhdeksän vuoden aikana. Osinkotuotto on huimat 0,96%, vaikka se nyt ei sinänsä kerro mitään yhtiöstä.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Pakko ottaa vastuuta omista kirjotuksista, selvasti en ole osannut kertoa oikein koska muuten naissa sun vastauksissa ei ole mitaan jarkea.
Eli, yritetaan uusiksi:.

No en minakaan vaita pystyvani ennustamaan tulevaa mutta minusta omasta mielestani (ja tietysti omilla kriteereilla) on varsin selva nakemys MS:n tulevasta. Jonkun muun mielesta mun nakemys on taysin vaarin mutta uskallan vaittaa etta tassa ketjussa annetuista vihjeista mun vihjeet on perusteltu jossei parhaiten niin ainakin top5:een menee. Ja tuosta taisin mainita jo aikaisemmin etta alansa tuntevat voisivat laittaa vinkkeja perusteluineen.
Kolme lyhyttä pointtia:
1. Kattava kuvaus Microsoftin muutoksista ja nykytilasta, mutta siinä ei edelleenkään ole mitään sellaista joka ei olisi jo osakkeen hinnassa huomioituna. Tulevaisuuden kehitys riippuu tulevasta, ei siitä mitä jo tiedetään.

Et siis edelleenkään ole kyennyt vastaamaan tuohon, että luuletko tosiaan, että markkinoilla muut toimijat eivät ole yhtä kykeneviä arvioimaan MS:n palveluita tai strategiaa ja hinnoittelemaan sitä ja sen ansiosta sinulla olisi markkinoita parempi tieto osakkeen arvostukseen.

Sinun pitää ymmärtää, että vaikka olisit tämän palstan kovin Microsoftin busineksen tuntija, niin sijoitusmaailmassa se on yhtä kova näyttö kuin mitä NHL:ssä on hyötyä siitä, että olet takapihan kovin ilmaveivaaja salibandy-mailalla. Kaikille Microsoftin keskittyville ammattisijoittajille tuo on peruskauraa.

2. Et ole top-5 vinkkejä antanut. Kuten sanottua, niin kukaan ei pysty varmaksi ennustamaan tulevaisuutta. Kuitenkin on hyvin perusteltuja ja vähemmän hyvin perusteltuja näkemyksiä. Koronan aikana maailma muuttui ja silloin palstalla esitettiin hyviä näkemyksiä, miten nämä muutokset vaikuttavat mihinkäkin osakkeeseen. Menneisyyden näkeminen on helppoa, mutta tulevaisuuden ennustaminen vaikeaa.

3. Kysyit että olisitko ansainnut paremmin jos olisit sijoittanut rahastoihin. Kysymys on vähän hassu, sillä rahastoja on tuhansia ja niistä useat ovat Microsoftin voittaneet. Esim tuollaisella rahastolle olisit noin 25 kertaistunut sijoituksesi vuodesta 2011:
Direxion Daily Technology Bull 3X Shares
 

regularflex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
EU julkaisi eilen vetystrategian, jossa on kolme vaihetta. Ensimmäisessä vaiheessa v. 2020-2024 joudutaan turvautumaan maakaasuun, josta tuotetaan "sinistä/harmaata vetyä" ja kauempana tulevaisuudessa olisi tarkoitus siirtyä puhtaasti vedestä tuotetun "vihreän vedyn" piiriin.

Fortumilla on Uniper-kaupan myötä vetyteknologiaa tuohon vähemmän ympäristöystävälliseen vedyn tuottamiseen, ja nopean markkinatutkimuksen perusteella tuo eilinen EU:n julkaisema strategia ei nyt Fortumia täysin sysää kuilun reunalle, vaan pikemminkin n. 5 vuoden aikaikkunalla luo lisää liiketoimintamahdollisuuksia.

Tarkkailen tilannetta.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kannabis-hype näyttää vaihtuneen vety-hypeksi. Fundamenteista viis kun aalto vie. Mukana kannattaa roikkua vaikka näkisi homman mielettömyyden ja todellisuudesta irtautumisen. Ahneella vain tuppaa käymään juuri tässä lajissa huonosti.
 

regularflex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kannabis-hype näyttää vaihtuneen vety-hypeksi. Fundamenteista viis kun aalto vie. Mukana kannattaa roikkua vaikka näkisi homman mielettömyyden ja todellisuudesta irtautumisen. Ahneella vain tuppaa käymään juuri tässä lajissa huonosti.

Joo, Plug Powerit, Nikolat yms. on tämän vuoden "Canopy Growth". Fortumin arvostuskertoimet eivät kuitenkaan ihan samassa skaalassa vielä liiku, joten sitä tarkkailen mielenkiinnolla.
 

Rannelaukaus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Niinkus oon sanonut aikasemmin, olen taysin amatoori sijoitusten suhteen, joten tuommoset ei multa onnistu.
Sulla ainakin on termit hallussa ja varmaan tunnet alan hyvin ja voisit varmaan auttaa laskemaan miten mun sijoutus on mennyt verrattuna indeksirahastoihin. Pyysin samaa jo @dana77 :lta mutta ei ehtimyt sita tekemaan.
Eli sijoitin marraskuussa 2011 MS;n osakkeisiin XX USD, sen jalkeen kaikki osakeannit on menneet takas sijoituksina samoihin osakkeisiin. Muuten en oo sijoittanut lisaa. Eli mites tuon arvo nykyaan verrattuna rahastoihin?

Mutta muuten suosittelen lampimasti MS;n osakkeita.
Tottakai autan! Osakkeen käyvän arvon laskeminen on periaatteessa hyvin yksinkertaista: summaat vain kaikki tulevat kassavirrat diskontattuina nykyarvoon ja jaat osakemäärällä. En valitettavasti osaa itse arvioida argumenttiesi laskennallista vaikutusta tuleviin kassavirtoihin, joissa olet taidokkaasti havainnut arbitraasin mahdollisuuden, joten tarvitsisin arvioisi niiden vaikutuksista tuleviin liiketoiminnan kassavirtoihin.

Osaan hieman arvioida osakkeen nykyarvostusta suhteessa menneisiin kassavirtoihin, joiden perusteella voin arvioida, ovatkohan muut markkinoilla haistaneet samaa arbitraasia. P/E-luku on tällä hetkellä noin 35 luokkaa. Onko se paljon tai ainakin liian paljon, on taas jotain, mitä ei muutaman hassun rahoituskurssin lukenut indeksimies osaa sanoa. Voin taas vain verrata vaikka ostohetkesi tilanteeseen, jolloin se oli alle 8. Silloin ainakin haistoit tilanteen hienosti vastoin markkinoiden odotuksia! Nyt minulle jää ennen lukujasi väkisinkin pieni epäilys, että osakkeen hintaan on ehtinyt kertyä melkoinen määrä odotuksia ja arvo on mahdollisesti päässyt vähän karkaamaan.

Oletko muuten muita osakkeita omistanut?
 

Tuen Vety

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lätkä Lentää Oy
@dana77 Pohdit täällä vaihtoehtoja ETF-sijoittamiselle kun kesäkuun alussa Nornet pisti ETF:lle kiinteän maksun. En huomannut viestiäsi, mihin lopputulemaan päädyit? Minun ETF-säästäminen on tässä vaiheessa niin pientä, että pohdin kanssa vaihtoehtoja, mutta en sitten kuitenkaan lähtenyt muuttamaan kuukausisäästön kohdetta rahastojen puolelle. Pikkasen vain viilasin ETF:n painotuksia uusiksi. Pitänee tässä jossain välissä tarkastella tilannetta uudemman kerran.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
@dana77 Pohdit täällä vaihtoehtoja ETF-sijoittamiselle kun kesäkuun alussa Nornet pisti ETF:lle kiinteän maksun. En huomannut viestiäsi, mihin lopputulemaan päädyit?
En mihinkään lopulliseen vielä. Lasten ohjelmiin laitoin stopit kun summat olivat pieniä ja jonkun kerran ostin omalle tililleni dipissä samaa ETFää, mikä yleensä on mennyt kk-säästönä ja vastaavasti sitten säädin silloin kk-säästösumman nollaan, jolloin ei tule ostoa & mene maksua.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
En sen enempää @Chilango esittämiin juttuihin kommentoi, mutta pari sanaa Microsoftista. Edustin Microsoftia usein ja tein heidän nimissään useita ratkaisuja erittäin tunnetuille suomalaisyrityksille. En ollut koskaan Msoftin työntekijä, vaan firmani kautta Golden Partner. Tämä tapahtui joskus vuosina 2000 - 2010. Jos oli vaikea tai hyvin vaativa case, aika usein me saimme sen Suomessa ja myös parissa muussa maassa.

Tämän takia sekä tietenkin Msoftin koulutuksen kautta seurasin Microsoftia. Oma kuvani onkin hieman erilainen kuin Chilangon. En nähyt Microsoftilla merkittävää menestysmahdollisuutta, koska yhtiötä puristi sen kilpailijat kaikilta puolilta. Todettakoon, että Microsoft koulutti ulkomailla (USA ja muualla) myös havaitsemaan tärkeimmät kilpailijansa palvelu- ja tuotesegmentteittäin. Juuri tämän takia en itse oivaltanut Microsoftin mahdollisuuksia yhtiönä ja sijoitustuottoina.

Siihen aikaan eli 2000-luvun alussa suurimmat amerikkalaissijoitukseni olivat firman kautta Amazon, Apple ja Pfizer sekä Cisco. Valinnat perustuivat arvioon, millainen maailma olisi 20-30 vuoden päästä ja miten eri yhtiöt menestyisivät. Kirjoja tarvitsevat kaikki, Apple on ratkaisu kun Nokia putoaa, lääkkeet ovat välttämättömiä ja verkkolaitteet ovat isossa roolissa... Muita osakkkeita oli tietenkin.

Ei tuo kovin hyvin osunut vrt tilanteeseen, jossa ottaa vain yhden osakkkeen ja tekee sillä hilloa. Minusta se vaan on iso riski silloinkin, jos osuu oikeaan. Kukaan tällä palstalla tai tässä maassa tai USA:ssa ei tiedä, miten käy. Markkinat muuttuvat koko ajan ja yksi loistava yritys voi jäädä totaalisesti jälkeen. Suomessa esimerkiksi Nokia.

Mutta onnittelut tuloksistasi!
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Otetaan nyt samalla kantaa tulevaankin. Edellinen postaukseni (pl. yllä) oli tämä 23.3. 2020:

Keskuspankki Fed ilmoitti äsken aloittavansa uuden rajoittamattoman yritysten velkakirjojen osto-ohjelman. Nyt on ns. isoin sinko käytössä ja tuki tulee ilmeisesti ylittämään finanssikriisin aikaisen tuen. Tällä on merkittävä vaikutus mm. osakemarkkinoihin tästä hetkestä eteenpäin. Ennen kaikkea USA:ssa, mutta se heijastuu muuallekin.

Ja 13.3. 2020 tämä:

Itse olen kuitenkin eri mieltä ja näen esimerkiksi äskeisen DAX 9267 pisteen olevan sellainen, että tässä kannattaa aloittaa sijoittaminen, jos sitä ei ole aiemmin tehnyt tai jatkaa vähän isommalla kädellä. Ei johdannaisiin, vaan joko suoraan hajauttamalla Saksan TOP-30 osakkeisiin tai rahastojen kautta. Myös Eurooppa-rahastot eri välittäjillä on nyt hyvä kohde. Jättäisin kuitenkin Suomen eli OMXH25 (esimerkkinä) hyvin pienellä tai kokonaan pois rahastoista. Löytyy tuokin, mutta riskit mielestäni suhteessa Saksan riskejä suuremmat ja tuotto-odotukset pienemmät.

Sanoisin, että vaikka ei aivan pohjalle osunutkaan, kyllä tuossa oli edelleenkin syy aloittaa sijoittaminen ellei sitä ollut tehnyt ja jatkaminen isolla kädellä.

Perusteena oli keskuspankkien toiminta, jotka avasivat ison singon. Se ylitti finanssikriisin aikaisen tuen. Vähän sama kuin saisi Veikkaukselta kertoimen 3.5 ottelussa Kärpät vs Tappara, jossa Tapparalla ei saisi olla maalivahtia lainkaan ja ottelussa Kärpillä olisi viisi, mutta Tapparalla neljä kenttäpelaajaa.

Mutta. Jos ei ole mitään tehnyt vaan odottelee edelleen, onko liian myöhäistä? Ei ole. Keskuspankkien toiminta jatkuu kuten ennenkin ja DAX tulee tekemään uuden ennätyksen. USA:ssa indeksit ovat jo tehneetkin. Eli mukaan ehtii hyvin, kunhan malttaa odottaa tuottoja normaalilla tavalla.
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Mutta. Jos ei ole mitään tehnyt vaan odottelee edelleen, onko liian myöhäistä? Ei ole. Keskuspankkien toiminta jatkuu kuten ennenkin ja DAX tulee tekemään uuden ennätyksen. USA:ssa indeksit ovat jo tehneetkin. Eli mukaan ehtii hyvin, kunhan malttaa odottaa tuottoja normaalilla tavalla.

Otan talteen tämän, sillä olen varma, ettei DAX tule tekemään hetkeen uutta ennätystä. Ja USA:ssa muut indeksit eivät ole tehneet ennätyksiä kuin NASDAQ, jota vetää käytännössä teknoralli, joka myös kannattelee samalla S&P500 indeksiä. Esimerkiksi dow:lla on seuraavan 12kk sisällä mielestäni surkea tuotto-odotus.
Samaa mieltä, että Helsingin pörssin tuotto-odotus myös seuraavan 0-18kk aikana on hyvin heikko.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Otan talteen tämän, sillä olen varma, ettei DAX tule tekemään hetkeen uutta ennätystä. Ja USA:ssa muut indeksit eivät ole tehneet ennätyksiä kuin NASDAQ, jota vetää käytännössä teknoralli, joka myös kannattelee samalla S&P500 indeksiä. Esimerkiksi dow:lla on seuraavan 12kk sisällä mielestäni surkea tuotto-odotus.
Samaa mieltä, että Helsingin pörssin tuotto-odotus myös seuraavan 0-18kk aikana on hyvin heikko.

Amerikkalaisindekseillä on parempi tuotto-odotus Fedin politiikasta sekä yritysten suurista voitoista ja monista muista tekijöistä johtuen. Mutta kyllä Saksa on aina Saksa ja mun näkemys on, että DAX ylittää 13.8k lähivuosina. Käytiin maaliskuussa noin 8.3k ja nyt ollaan noin 12.5k.

Perusteena paitsi Fedin ja EKP:n toiminta, myös Saksan toimivat työmarkkinat sekä Merkelin ilmoitus EU:lle Saksan massiivisesta tuesta mm. autoteollisuuteensa. Siis sata vai muutama sata miljardia yksin siihen. Arvaan, että Macronin esitykseen EU:n laajasta tukipaketista saatiin Saksa vastoin aiempaa linjaa mukaan lupaamalla Saksalle erityisoikeuksia. Saksa teki isoja virheitä ydinvoiman ja monen muun asian osalta, jotka johtivat mielestäni liian läheiseen kanssakäymiseen Venäjän kanssa. Vähän kuten Suomessakin, tosin muista syistä.

Mutta Saksa on haistanut ilmastonmuutoksen ja vie avainalojaan sen kärkimuuttujiksi. Kun Suomessa höpistään velvoitteista ilmastonmuutoksessa, Saksassa painetaan pian tästäkin rahaa. Saksa on ymmärtänyt, miten transformaatio luo valtavat liiketoimintamahdollisuudet.

Tähän nojaa oma näkemykseni Saksan DAX:n ennätyksestä ja annan ajankin. Koronasta vielä toivutaan, sitten elvytys puree ja liiketoiminta saa siivet alleen. Viimeistään vuonna 2023 ja aiemminkin, jos Saksa nousee nopeammin kuin muu euroalue.
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Amerikkalaisindekseillä on parempi tuotto-odotus Fedin politiikasta sekä yritysten suurista voitoista ja monista muista tekijöistä johtuen. Mutta kyllä Saksa on aina Saksa ja mun näkemys on, että DAX ylittää 13.8k lähivuosina. Käytiin maaliskuussa noin 8.3k ja nyt ollaan noin 12.5k.

Perusteena paitsi Fedin ja EKP:n toiminta, myös Saksan toimivat työmarkkinat sekä Merkelin ilmoitus EU:lle Saksan massiivisesta tuesta mm. autoteollisuuteensa. Siis sata vai muutama sata miljardia yksin siihen. Arvaan, että Macronin esitykseen EU:n laajasta tukipaketista saatiin Saksa vastoin aiempaa linjaa mukaan lupaamalla Saksalle erityisoikeuksia. Saksa teki isoja virheitä ydinvoiman ja monen muun asian osalta, jotka johtivat mielestäni liian läheiseen kanssakäymiseen Venäjän kanssa. Vähän kuten Suomessakin, tosin muista syistä.

Mutta Saksa on haistanut ilmastonmuutoksen ja vie avainalojaan sen kärkimuuttujiksi. Kun Suomessa höpistään velvoitteista ilmastonmuutoksessa, Saksassa painetaan pian tästäkin rahaa. Saksa on ymmärtänyt, miten transformaatio luo valtavat liiketoimintamahdollisuudet.

Tähän nojaa oma näkemykseni Saksan DAX:n ennätyksestä ja annan ajankin. Koronasta vielä toivutaan, sitten elvytys puree ja liiketoiminta saa siivet alleen. Viimeistään vuonna 2023 ja aiemminkin, jos Saksa nousee nopeammin kuin muu euroalue.

Kyllä 2023 on hyvin mahdollista. Jotenkin ymmärsin että puhuttiin ihan lähitulevaisuudesta. Kyllä osakkeet tarjoavat edelleen pitkällä aikavälillä hyviä tuottoja, mutta nyt sijoittavan kannattaa hyväksyä, että korona-aikana saatetaan käydä selvästikin miinuksella.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Kyllä 2023 on hyvin mahdollista. Jotenkin ymmärsin että puhuttiin ihan lähitulevaisuudesta. Kyllä osakkeet tarjoavat edelleen pitkällä aikavälillä hyviä tuottoja, mutta nyt sijoittavan kannattaa hyväksyä, että korona-aikana saatetaan käydä selvästikin miinuksella.

On ennätys mahdollinen lähikuukausina (vuoden 2020 aikana), mutta itsellä vain luokkaa 10 prosenttia. Paljon riippuu EU:n tukipaketista, joka on saanut osassa maita kehnomman vastaanoton ja marinan, miten mm. Suomi tukee jatkossa Italiaa enemmän kuin saa sieltä tilauksia (meppi Pekkarinen). Lisäksi tekninen analyysi näyttäisi DAX:n vastustustasojen pitävän noin 12 800 ja 12 600 ja toisaalta tukitason pitävän noin 12 000. Ei ole kovin todennäköistä, että tästä ammuttaisiin ylös 13 800 pisteeseen.

Sijoittajien osalta hyvää on kuitenkin se, että rahaa on markkinoilla ja sekä EKP että Fed reagoivat riittävästi. Mihin se riittää tilanteessa, jossa työttömyys kasvaa, vienti kärsii ja tuottavuus ei kasva, jää nähtäväksi. Toivottavasti kapitalismin korjaussarjaan, josta on ollut varsinkin USA:ssa puhetta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös