Sijoitusvinkkejä?

  • 1 088 397
  • 6 087

Herra Hopotin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Nordnet laittoi ETF-kuukausisäästämisen maksulliseksi, 2,5€ kuussa. En itse laita ETF:iin yli 250€ kuussa, joten en näe mitenkään fiksuna maksaa reippaasti yli 1% kulua joka kuussa.

Onko kellään suosituksia muiden pankkien ETF- tai rahastosäästämisestä? Tietysti mahdollisimman pienillä kuluilla / ilmaiseksi.
No justiinsa, parisen kuukautta ehdin laittaa sisään rahaa. Onneksi en ehtinyt muksuille avata tiliä. Pitänee jatkaa joko Seligsonilla, tai kurkata onko OP:n indeksirahastoissa mitkä kulut.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Nopean ja paniikinomaisen rahastotutustumisen jälkeen päädyin Seligsoniin avaamaan tilin. Melkoisen kohtuuhintaisia rahastoja ja saa aika helposti kovan hajautuksen.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Afarakin ympärillä mielenkiintoisia pörssikuvioita alkaen 24.4 klo 14:16: Afarak afrikasta arvoa | Kauppalehti.fi

 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Nordnet laittoi ETF-kuukausisäästämisen maksulliseksi, 2,5€ kuussa. En itse laita ETF:iin yli 250€ kuussa, joten en näe mitenkään fiksuna maksaa reippaasti yli 1% kulua joka kuussa.

Onko kellään suosituksia muiden pankkien ETF- tai rahastosäästämisestä? Tietysti mahdollisimman pienillä kuluilla / ilmaiseksi.

OP:n omistajajäsenenä nuo ovat kuluttomia. Itse olen jo pitkään ihmetellyt, mikä on se pointti jolla on perusteltu Nordnetin käyttämistä? Palvelu on kallis ja kallistuu koko ajan. Lisäksi ainakin kaverien raporttien mukaan tekninen toimivuus on viime aikoina ollut heikkoa.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
OP:n omistajajäsenenä nuo ovat kuluttomia. Itse olen jo pitkään ihmetellyt, mikä on se pointti jolla on perusteltu Nordnetin käyttämistä? Palvelu on kallis ja kallistuu koko ajan. Lisäksi ainakin kaverien raporttien mukaan tekninen toimivuus on viime aikoina ollut heikkoa.
Mä aloitin alusta pitäen käyttämään OP:n rahastoja. Taitaa monella muullakin olla sama perustelu sille, että on kätevää, kun kaikki on saman palvelun alla. Pankkitilit, vakuutukset ja rahastot.

Mun tarkoitus on säästää sukanvarteen vanhuuden päiviä varten. Noita kuluja en nähnyt minkäänlaisina perusteina omassa tapauksessani alkaa käyttämään Nordnetiä. Se ero kuitenkin on kymmenien vuosien säästämisessä jo niin häviävän merkityksetön, että ei sillä itselleni ole mitään käytännön merkitystä. Jos niitä kuluja olisikin jotain prosentin kymmenyksiä enemmän, niin minun puolestani ihan samantekevää, vaikka onkin.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Mun tarkoitus on säästää sukanvarteen vanhuuden päiviä varten. Noita kuluja en nähnyt minkäänlaisina perusteina omassa tapauksessani alkaa käyttämään Nordnetiä. Se ero kuitenkin on kymmenien vuosien säästämisessä jo niin häviävän merkityksetön, että ei sillä itselleni ole mitään käytännön merkitystä. Jos niitä kuluja olisikin jotain prosentin kymmenyksiä enemmän, niin minun puolestani ihan samantekevää, vaikka onkin.

Sä itseasiassa vastasit samalla tavalla kuin moni muu, joilta olen asiaa yrittänyt tiedustella. Eli, jos maksut ovat korkeampia ja palvelun tekninen toimivuus kilpailijoita heikompi, mikä on se asia joka vetää ihmisiä Nordnetin käyttäjäksi? Onko kaiken takana vain hyvä mainonta ja YouTube-videot? Ja tämä ihan mielenkiinnosta, koska en ole ollut koskaan Nordnet-käyttäjä.
 
Viimeksi muokattu:

Consumed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bill Kazmaier
Mitä toi nyt tekee kolmekymppiä vuodessa. Jos tuo on se kynnyskysymys niin ehkä kannattaa harkita säästämisen mielekkyyttä ylipäätään.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Sä itseasiassa vastasit samalla tavalla kuin moni muu, joilta olen asiaa yrittänyt tiedustella. Eli, jos maksut ovat korkeampia ja palvelun tekninen toimivuus kilpailijoita heikompi, mikä on se asia joka vetää ihmisiä Nordnetin käyttäjäksi? Onko kaiken takana vain hyvä mainonta ja YouTube-videot?
No siis minä ainakin olen lukenut jotain semmoisia perusteluja tuolle Nordnetin käyttämiselle, että ne palvelumaksut ovat pienempiä. Mutta jos nyt näin hypoteettisesti ajatellaan, niin minulle on ihan sama, että onko mulla joskus vanhuuden päivilläni siellä rahastoissa 50 000€ vai 52 000€. Pääasia, että sitä on riittävästi tuomaan taloudellista turvallisuutta normaaliin elämään. Olin jo valmiiksi OP:n pankki- sekä vakuutusasiakas, niin silloin oli kovin helppoa tarttua myös noihin heidän rahastoihinsa ja on kätevää, kun "kaikki" on samojen salasanojen takana.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mitä toi nyt tekee kolmekymppiä vuodessa. Jos tuo on se kynnyskysymys niin ehkä kannattaa harkita säästämisen mielekkyyttä ylipäätään.
Jos nyt vaikka sijoittaa etf:n 100 euroa kuukaudessa, niin kyse on 2,5 % kulusta. Toki jos kuukausittain sijoittaa nelinumeroisia summia, niin kyse ei ole merkittävästä kulusta, mutta tällöin on muitakin kustannustehokkaita sijoitusratkaisuja olemassa. Pienten summien kuukausisäästämiseen tuo Nordnetin etf-kuukausisäästäminen on ollut erittäin hyvä ratkaisu.

Itse varmaan jatkan Nordnetin kuukausisäästämistä, mutta siirryn sijoittamaan esimerkiksi 3-4 kertaa vuodessa ja kerralla enemmän.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Jos joka kuukausisäästöstä nipistetään se 2,5 euroa, ja oletetaan osakemarkkinoiden keskimääräiseksi vuosituotoksi 7 %, niin tuo syö 2940,16 euroa kokonaistuotosta 30 vuoden aikana.

Eli eläkkeellä joutuu tyytymään halvimpaan doroon uuden iPhonen sijasta, ja ajamaan vanhalla rellulla uudehkon Volvon sijasta, koska Nordnet laittoi palvelumaksun.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
2940,16 euroa
Noniin, jos nämä palvelumaksut tuon verran on, ja minä vaikka sen 30 vuotta tässä joka kuukausi säästän sinne rahastoon, niin mulle on sitten vanhana äijänä ihan yksi kilivitun sama, että onko mulla tuota kolmea tonnia, vai ei.

T. tyytyväinen OP:n omistaja-asiakas
 
Viimeksi muokattu:

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Mikäs perse että Nordeassa olevia Keskon splitattuja osakkeita ei tule näkyviin kun ne on tulleet ainakin joillain sijoituspalvelimilla. Samaa paskaa kun Sotkamo Silverin osakeannista otin kaikki tarjotut vastaan mutta en saanut kun asiakaspalvelun kanssa sen hoidettua, eli en itse pystynyt merkkaamaan niitä. Toki sitten viikon perästä tuli pankilta kirje jossa oli lomake ja takaisin lähettämällä olisi saanut merkkaukset tehtyä. Näppärää nykyaikana.
No kaitpa nuo Keskotkin aikanaan pamahtaa eetterin, mutta meinasin lentää perseelleni kun avasin puhelimesta salkun aamulla ja katsoin vaan että kokonaisarvo on tehnyt melkoisen dipin.

Mitäs mieltä, olisiko Finskissä ostopotentiaalia? Pitäisi itse kyllä ennemmin vähentää suomipainoa mutta jotenkin tekisi mieli laittaa Finskiin kun en usko sen kaatuvan ja Norski sekä Lufthansa on aika kusessa jo.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
OP:n omistajajäsenenä nuo ovat kuluttomia. Itse olen jo pitkään ihmetellyt, mikä on se pointti jolla on perusteltu Nordnetin käyttämistä? Palvelu on kallis ja kallistuu koko ajan. Lisäksi ainakin kaverien raporttien mukaan tekninen toimivuus on viime aikoina ollut heikkoa.
Ei Nordnetin käyttö ole minun tapauksessani maksanut mitään kun kk-säästäminen on ollut ilmaista, mutta OP omistajaksi alkaminen maksaisi ja vaatisi vaivaa. Appin joutuu starttaamaan usein kaksi kertaa, mutta sen kanssa on pystynyt elämään.
 

Weagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Red Rockers
OP:n omistajajäsenenä nuo ovat kuluttomia. Itse olen jo pitkään ihmetellyt, mikä on se pointti jolla on perusteltu Nordnetin käyttämistä? Palvelu on kallis ja kallistuu koko ajan. Lisäksi ainakin kaverien raporttien mukaan tekninen toimivuus on viime aikoina ollut heikkoa.

Olen ollut siinä käsityksessä, että NN on ainoa toimija markkinoilla, joka tarjoaa (tarjosi) kulutonta kuukausisäästämistä ETF:iin. Tämä on myös ollut itselle se ainoa ja tärkein syy keskittää tuonne. Onko tämä OP:lla siis myös kuluttomana mahdollista (muutakin kuin jonkin rajoitetun ajan kampanjan turvin)? Entäs muut pankit?
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Yksi Nordnetin eduista on superluotto, joka on varsin näppärä työkalu. Toki siellä ei millään satasilla kannata kerralla mitään ostella, paitsi jatkossa superrahastoja. Muuten kannattaa kyllä hakeutua jonnekin muualle. Omat kokemukseni OP:sta on sen verran huonoja, että sinne en ainakaan salkkujani ole siirtämässä tai paljon saa tapahtua. Mutta onhan noita vaihtoehtoja. Eri tarkoitusta varten on sitten erillinen aot Nordeassa.
 
Suosikkijoukkue
HPK
Tässä tutkinut korvaavia tuotteita noille etf:lle niin osui silmään Nordnetissä noi SPP:n rahastot. Itsellä löytyy EUNL ja IS3N salkusta ja noille löytyy lähes täydelliset rahastoparit. Toki kulut olivat hitusen korkeammat, mutta ei mistään suurista eroista puhuta. Noihin pystyy säästämään säästämään kuukausittain ilman merkintäkuluja.

Täytyy tässä miettiä, että mitä tekee noiden kanssa. Yksi vaihtoehto on myydä etf:t pois kun ovat nousseet vielä hieman ja ostaa sitten jotain tilalle. Tai sitten jatkan kk säästämistä joka toinen kuukausi.
 

Numero66

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Kärpät
Tässä tutkinut korvaavia tuotteita noille etf:lle niin osui silmään Nordnetissä noi SPP:n rahastot. Itsellä löytyy EUNL ja IS3N salkusta ja noille löytyy lähes täydelliset rahastoparit. Toki kulut olivat hitusen korkeammat, mutta ei mistään suurista eroista puhuta. Noihin pystyy säästämään säästämään kuukausittain ilman merkintäkuluja.

Täytyy tässä miettiä, että mitä tekee noiden kanssa. Yksi vaihtoehto on myydä etf:t pois kun ovat nousseet vielä hieman ja ostaa sitten jotain tilalle. Tai sitten jatkan kk säästämistä joka toinen kuukausi.
Pienet erot tekee pitkässä juoksussa kuitenkin jotain. Alla vertailua kumpi kannattaa tietyissä tapauksissa pidemmällä aikavälillä.

Käytännössä siis mitä vähemmän nyt rahaa kiinni ja mitä pienempi kk sijoitus sitä varmemmin pitkässä ja varsinkin lyhyessä juoksussa kannattaa vaihtaa tuohon spp global rahastoon tuosta world etf:stä. Mitä enemmän rahaa pelissä ja mitä pidempi sijoitushorisontti sitä järkevämpää on jatkaa etf:ään sijoittamista.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Itse tein vaihdoksen Nordnetistä Nordeaan. Nordea perii osakekaupoissa vain 1% kauppahinnasta kun taas Nordnetissä on alimmalla tasolla 9e. Olisihan tuo pitänyt jo selvittää alkutekijöissä, mutta näin kävi. Ostelen silloin tällöin muutamilla satasilla osakkeita niin tuossa tulee melkoisen suuri ero jos vuodessa tekee kymmenen kauppaa.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ihmettelen kulujen vähättelyä. Miksi sitä sitten säästää ja sijoittaa, jos käteen jäävällä summalla ei niin väliä? Varsinkin kun nykyään on niin helppo hajauttaa rahojaan eri toimijoille, että ekstraa on täysin turha maksaa.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kulut varmaan ovat vertailukelpoisia eri toimijoiden välillä, mutta miten on tuotteiden/oletetun tuoton laita? Ei kai nuo sentään ihan yksi yhteen mene, että voi kertoa sitten 30 vuoden päästä tehneensä fiksun valinnan pelkästään kulujen perusteella? Ajattelen lähinnä siis noita rahastoja.
 

Numero66

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Kärpät
Kulut varmaan ovat vertailukelpoisia eri toimijoiden välillä, mutta miten on tuotteiden/oletetun tuoton laita? Ei kai nuo sentään ihan yksi yhteen mene, että voi kertoa sitten 30 vuoden päästä tehneensä fiksun valinnan pelkästään kulujen perusteella? Ajattelen lähinnä siis noita rahastoja.
Jos pitäisi veikata niin nämä kohtuu turvalliset maailman ympäri sijoittavat indeksit eivät ole ne parhaiten tuottavat sijoitukset 30-v päästä. Eiköhän joku riskipitoisempi tuote ole se jolla tienaisi parhaiten, mutta se onkin melkoinen seppä, joka nyt kertoo mikä tuote on lopulta 30-v päästä se parhaiten tuottanut tuote.. Suurimmalle osalle meistä vähemmän riskiä ja kohtuullisia tuottoja odostusarvoltaan takovat indeksit on ihan hyviä valintoja. Siksi ainakin itse vertailen mielummin näiden tuotteiden välillä kustannuksia ja minulle tuo 2,5e/kk hinta ei tuo muutosta omaan sijoitusstrategiaan. Jollekin toiselle voi olla fiksumpaa vaihtaa etf:istä rahastoihin (kts. yllä olevat taulukot).
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Jos Nordeassa kulu on 1% per transaktio ja Nordnetissä kuukausisäästön kohdalla 2,5€ ja suorien ostojen kanssa 9€ tai alle, niin Elon laskopin mukaan Nordnet on kannattavampi valinta jos kk-säästösumma on yli 250€ (ja kohdistuu yhteen rahastoon) tai suorat ostot ovat yli tonnin. Suattavat ollannii sanoisi savolainen.

Vaiko onko Nordeassa joku kk-alennus.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Pohdin ajatuksen tasolla sitäkin vaihtoehtoa, että sijoittaisi suoraan ulkomaisiin osakkeisiin salkun hajauttamiseksi. No, toki ETF tarjoaa vielä parempaa hajautusta, joten ne olisivat siinä mielessä järkevämpikin ostos. Mutta jotenkin nuo ETF:t tuntuvat (voi olla harhaakin) paljon hankalammin sisäistettäviltä.

Mutta osakkeisiin. Otetaan oletus, että haluaisin sijoittaa saksalaiseen yhtiöön. Tämä on helppoa Nordnetin kautta. Välityspalkkio on kalliimpi kotimaisiin osakkeisiin nähden. Tämä on huomioitava. Jos oikein ymmärsin, niin kaikki luovutusvoittoni tai -tappioni verotetaan vain Suomeen. Eli Saksan veroviranomainen saa todennäköisesti asiasta tiedon, mutta ei tee sillä mitään.

Sen sijaan osingon suhteen on hieman enemmän säätöä. Suomella ja Saksalla on verosopimus, jonka perusteella taisi olla niin, että minun pitäisi maksaa 15% verosta Saksaan ja loput Suomeen, niin että kokonaisveroasteeni on sama kuin kotimaisilla osakkeilla? Mutta todellisuudessa Saksa vie minulta lähdeveroa automaattisesti n. 26.4% veroa samalla hetkellä kun rahat tulevat Nordnetin tililleni (tai sitten tuo vero lähtee pienen viiveen jälkeen). Suomen verottaja sitten kuitenkin olettaa minun maksaneen Saksaan vain tuon 15%, ja laskuttaa oman osuutensa sitten sen mukaan. Ja tuosta syystä olen maksanut enemmän veroa kuin pitäisi. Ja tuo liikaa maksettu 11.4% pitää pienen paperisodan avulla anoa Saksasta takaisin, jollei halua lahjoittaa niitä sinne.

Paperisodan järkevyys riippuu toki osinkojen määrästä, ja muistaakseni tuossa oli noin neljän vuoden aika, jolla niitä saattoi periä takaisin. Kaikkea ei siis tarvitse tehdä kerralla.

Mutta tuo lienee kuvio noin suunnilleen? Järkevyyttä en tässä kohtaa niinkään pohdi, vaan ihan vain kuvion käytännön toteutusta. Tarvitseeko Suomen verottaja sitten tietoa tuosta liikaa maksetun lähdeveron palautuksesta? Järki sanoo, että ei, koska kyseessä on vain toiseen EU-maahan liikaa maksetun veron takaisin saanti, ja Suomen verottaja on jo saanut oman osuutensa. Mutta mistäpä tuosta iloisesta byrokratiasta koskaan tietää...
 

Vinyl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aravirran kovuus
Kulut varmaan ovat vertailukelpoisia eri toimijoiden välillä, mutta miten on tuotteiden/oletetun tuoton laita? Ei kai nuo sentään ihan yksi yhteen mene, että voi kertoa sitten 30 vuoden päästä tehneensä fiksun valinnan pelkästään kulujen perusteella? Ajattelen lähinnä siis noita rahastoja.

Olen itsekin aina vähän ihmetellyt tätä. Suorista osakkeista puhutaan aika avoimesti ja oikeilla nimillä, mutta rahastojen kohdalla yleensä vain kuluista. Eihän se pelkkä kuluttomuus nyt voi olla mikään syy laittaa rahojaan yhtään mihinkään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös