Hauskinta tässä on se, että nuo maailmanloppumiehet jäävät joka tapauksessa ilman osakkeita. Koskaan ei olla tarpeeksi alhaalla.
Minun mielestä (tragi)koomisinta tässä on se, että alle kuukauden kurssinousulla rupeaa keulimaan näin pahasti. Ehkä se kertoo ihmisestä enemmän kuin sijoittajan taidoista, mutta hyvä että olet onnistunut sehän tässä on pääasia.
Joo kolmisen viikkoa sitten oli shorttareiden aika hehkuttaa tuottoja. Aika harva on tullut kertomaan paljonko voitoista on palanut kun nyt on painanut shorttia tähän ylämäkeen. Shorttaaminenhan on keskimäärin todella raskaasti tappiolmista toimintaa, toki kerran vuoteen osuu sitten hyvä kuukausi sille.
En ole täällä tainnut yhtään shorttaria nähdä vielä juttujen perusteella, joten kysyn, että tiedätkö mitä tarkoittaa shorttaaminen (ilman googlesta tarkastamista)? Luulin kaikessa typeryydessäni myös, että tämä on sijoitusvinkki- ketju eikä humble brag- ketju, en oikein ymmärrä, että miksi tänne pitäisi jonkun tulla kertomaan, että "tein rahaa niin paljon, etten paskalle taivu!". Mitä hyötyä siitä olisi kenellekkään? Itse ainakin mieluummin kerron niitä omia epäonnistumisia, että muut saisi perspektiiviä siihen omaan sijoittamiseen. Ja itse ainakin opin omista epäonnistumisistani huomattavasti paremmin kuin niistä onnistumisista.
No sitten itse asiaan. Vieläkin ennustan maailmanloppua, ja perustelen sitä sillä että tällä hetkellä WTI-laadun (Yhdysvaltojen keskeinen öljylaatu) hinta on noin 24% laskussa ja nyt on alitettu sellaiset rajapyykit, että liuskeöljyn tuottaminen ei kannata. Eli voi hyvinkin olla, että siellä rupeaa yrityksiä kaatumaan. Miksi tämä on merkittävä asia? No öljytuoteala työllistää jenkeissä rahtusen alle 10 miljoonaa ihmistä ja jenkit on maailman suurin öljyntuottaja, niin kyllä sillä tulee olemaan vaikutuksia maailmanmarkkinoihin. Toisekseen, vieläkään ei ole ruvennut kuulumaan konkurssiuutisia, joita aivan 100% varmuudella vielä tulee, niin itse ainakin odottelen, että mitä se aalto tuo tullessaan. Jenkeissä on myös asuntojen hinnat lähteneet hienoiseen laskuun, joten sekin indikaattori näyttää itselle punaista ostomarkkinoille, maltti on valttia.
Nyt taidan mennä ennustelemaan maailmanloppua sohvalle ja itkeä itseni uneen noin 250 tuhannen osakkeeni kanssa, koska jään joka tapauksessa ilman osakkeita maailmanloppua ennustaessani. Ehkä näen unta, että ostan sotakassallani (jonka tein shortatessani) kesämökin tai sijoitusasunnon.