Pohdin ajatuksen tasolla sitäkin vaihtoehtoa, että sijoittaisi suoraan ulkomaisiin osakkeisiin salkun hajauttamiseksi. No, toki ETF tarjoaa vielä parempaa hajautusta, joten ne olisivat siinä mielessä järkevämpikin ostos. Mutta jotenkin nuo ETF:t tuntuvat (voi olla harhaakin) paljon hankalammin sisäistettäviltä.
Mutta osakkeisiin. Otetaan oletus, että haluaisin sijoittaa saksalaiseen yhtiöön. Tämä on helppoa Nordnetin kautta. Välityspalkkio on kalliimpi kotimaisiin osakkeisiin nähden. Tämä on huomioitava. Jos oikein ymmärsin, niin kaikki luovutusvoittoni tai -tappioni verotetaan vain Suomeen. Eli Saksan veroviranomainen saa todennäköisesti asiasta tiedon, mutta ei tee sillä mitään.
Sen sijaan osingon suhteen on hieman enemmän säätöä. Suomella ja Saksalla on verosopimus, jonka perusteella taisi olla niin, että minun pitäisi maksaa 15% verosta Saksaan ja loput Suomeen, niin että kokonaisveroasteeni on sama kuin kotimaisilla osakkeilla? Mutta todellisuudessa Saksa vie minulta lähdeveroa automaattisesti n. 26.4% veroa samalla hetkellä kun rahat tulevat Nordnetin tililleni (tai sitten tuo vero lähtee pienen viiveen jälkeen). Suomen verottaja sitten kuitenkin olettaa minun maksaneen Saksaan vain tuon 15%, ja laskuttaa oman osuutensa sitten sen mukaan. Ja tuosta syystä olen maksanut enemmän veroa kuin pitäisi. Ja tuo liikaa maksettu 11.4% pitää pienen paperisodan avulla anoa Saksasta takaisin, jollei halua lahjoittaa niitä sinne.
Paperisodan järkevyys riippuu toki osinkojen määrästä, ja muistaakseni tuossa oli noin neljän vuoden aika, jolla niitä saattoi periä takaisin. Kaikkea ei siis tarvitse tehdä kerralla.
Mutta tuo lienee kuvio noin suunnilleen? Järkevyyttä en tässä kohtaa niinkään pohdi, vaan ihan vain kuvion käytännön toteutusta. Tarvitseeko Suomen verottaja sitten tietoa tuosta liikaa maksetun lähdeveron palautuksesta? Järki sanoo, että ei, koska kyseessä on vain toiseen EU-maahan liikaa maksetun veron takaisin saanti, ja Suomen verottaja on jo saanut oman osuutensa. Mutta mistäpä tuosta iloisesta byrokratiasta koskaan tietää...