Sijoitusvinkkejä?

  • 1 088 557
  • 6 087

ndal88a

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooVee, Tampere
Sehän on osavaltioiden ym. paikallishallinnon päätettävissä enempi kuin Trumpin käsissä. Toki Trump koittaa vahvasti mielipidevaikuttaa asian puolesta, mutta uskon että lopulta virus itse sanelee sen mikä on aikataulu, kuten Anthony Fauci sanoi.

Paluu normaaliin on varmaan liian toiveikasta niin kauan kuin rokotetta ei ole, tai tarkempaa tietoa (testien myötä) missä määrin väki on jo taudin sairastanut. Vaikka rajoituksia puretaan, niin ihmisten ostoskäyttäytyminen ei varmaankaan palaa normaaliksi ihan heti, joten aika monelle bisnekselle uhkaa koko vuodesta jäädä laiha tulos käteen.
Vaikka olisi rokotekin niin paluuta normaaliin (tai siihen mitä oli olemassa esim. viime vuoden lopussa) ei tapahdu. Moni firma ei avaa oviaan ja paljon tapahtuu firmojen yhteenmenoja. Toisekseen firmoissa on huomattu että tämä eristys on ollut oiva tapa luoda lisää automaatiota ja vaikka asiakkaat haluaisivatkin henkilökohtaista palvelua niin se hoidetaan onlinen kautta (pankkikonttorit, onlinemyymälät, ravintolajakelut jne). Osakekurssit varmaankin jatkavat nousuaan ja toisaalta nämä jo aloitetetut ja tulevaisuudessa luvatut elvytysrahajakelut voivat toimia matkana kansalaispalkkaan.

JOL
 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Öljyn hintaromahdus sai kokeilemaan sertifikaatteja pienellä summalla. Otin aamuun bull öljy 7x vivulla 150€ panoksella. Pitkässä juoksussa öljy tulee ylös, se alkaako nousu tänään vai myöhemmin on kysymysmerkki.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Nokia on tullut itselläni ostopäivästä ylös 30 prosentilla. Onko nyt oikea aika myydä? Pääoma noin nelinumeroinen summa.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Jos tavoite oli 30% arvonnousu, niin nyt on paras hetki myydä. Odottamisen seurauksena lopputulos voi olla enemmän tai vähemmän.

Enemmänkin kysymys oli siitä, että onko ylipäätään kannattavaa odotella osakkeiden kanssa, vai tulisiko niiden kanssa käydä aktiivisesti kauppaa? Itsellä tosiaan yksittäisiä Nokian osakkeita, jotka voisi toisaalta ihan hyvin olla rahastoissa kiinni.
 

444

Jäsen
Enemmänkin kysymys oli siitä, että onko ylipäätään kannattavaa odotella osakkeiden kanssa, vai tulisiko niiden kanssa käydä aktiivisesti kauppaa? Itsellä tosiaan yksittäisiä Nokian osakkeita, jotka voisi toisaalta ihan hyvin olla rahastoissa kiinni.
Aktiivinen treidaus voi olla kannattavaa, jos on omasta takaa perspektiiviä siihen sekä ennen kaikkea hyviä näkemyksiä. Jos sinulla on tunne, että Nokia ei esim. seuraavaan muutamaan kuukauteen tule kunnolla nousemaan, mutta nähdäksesi joku muu nousee paremmin, kannattaa tehdä kauppaa. Itse treidaan melko vähän, koska en jaksa selvittää markkinoita tarpeeksi tarkkaan kaiken aikaa. Olen onnistunut tekemään hyviäkin kauppoja, mutta yhtälailla aavistus on mennyt toisinaan pieleen. Markkinoiden ajoittaminen on monelle ammattilaisellekin arpapeliä. Nyttemmin olen pitänyt suurimman osan sijoituksistani passiivisissa indeksirahastoissa, ja ainakin itse olen tyytyväinen niiden tuottoihin. Toisaalta oma strategiani on melko varovainen.
 

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Enemmänkin kysymys oli siitä, että onko ylipäätään kannattavaa odotella osakkeiden kanssa, vai tulisiko niiden kanssa käydä aktiivisesti kauppaa? Itsellä tosiaan yksittäisiä Nokian osakkeita, jotka voisi toisaalta ihan hyvin olla rahastoissa kiinni.

Kannattaa opiskella alaa ennen kuin tekee enempää sijoituksia. Sen jälkeen paperille sijoitusuunnitelma ja pysyä siinä. Treidaus vaatii vielä extrataitoa ja holdaus on yleensä se järkevämpi tapa.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Kannattaa opiskella alaa ennen kuin tekee enempää sijoituksia. Sen jälkeen paperille sijoitusuunnitelma ja pysyä siinä. Treidaus vaatii vielä extrataitoa ja holdaus on yleensä se järkevämpi tapa.

Eli siis holdaan, kiitos tästä. Tavoitteet on kuitenkin hyvin pitkälle aikajänteelle asetettu.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: 444

regularflex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Eli siis holdaan, kiitos tästä. Tavoitteet on kuitenkin hyvin pitkälle aikajänteelle asetettu.

On muuten ihan tutkittu fakta, että sijoittajat myyvät keskimäärin voitolliset sijoitukset liian aikaisin ja holdaavat tappiollisia liian pitkään. Liittyy ns. kognitiivisiin vääristymiin kuten ankkuroitumiseen ostohinnan osalta. Tämän lisäksi myös momentum-ilmiö kiusaa näitä sijoittajia, kun tutkitusti jo nousseilla osakkeilla on tapana jatkaa nousuaan yhä edelleen, kun taas jo laskeneilla on tapana lasketella lisää.
 
Viimeksi muokattu:

444

Jäsen
On muuten ihan tutkittu fakta, että sijoittajat myyvät keskimäärin voitolliset sijoitukset liian aikaisin ja holdaavat tappiollisia liian pitkään. Liittyy ns. kognitiivisiin vääristymiin kuten ankkuroitumiseen ostohinnan osalta. Tämän lisäksi myös momentum-ilmiö kiusaa sijoittajia, kun tutkitusti jo nousseilla osakkeilla on tapana jatkaa nousuaan yhä edelleen, kun taas jo laskeneilla on tapana lasketella lisää.
Piensijoittajilla myös usein oma toiminta seuraa sitä, miten on itse aiemmin toiminut. Yksittäinen hyvä päätös voi ohjata tulevia päätöksiä väärään suuntaan juuri mainitsemallasi tavalla, eli myydään liian aikaisin pois, koska joskus ajoitus on ollut jopa erinomainen, mahdollisesti vain tuurilla. Itse myin Finnairin pois aikanaan ”lähes huipulla” ja osin siksi monen muun myynnin osalta ovat huiput tai edes lähes huiput jääneet saavuttamatta. Monesti olen kuitenkin myynyt myös tappiolla vain siksi, että olen myöntänyt virheeni ja omien analyysieni perusteella on näyttänyt siltä, että tulosta ei tule syntymään edes keskipitkällä aikavälillä; noista irronneet rahat olen sitten sijoittanut eteenpäin sellaisiin, joissa nousupotentiaalia on ollut enemmän ja lähempänä tulevaisuudessa. Ostojen osalta ajankohta ei ole ollut optimaalinen, mutta oman kokonaisuuteni kannalta päätökset ovat olleet positiivisia. Itse pidän itseäni kuitenkin jonkinlaisena tuuliviirinä osakemarkkinoilla, joten myös siksi olen siirtynyt enemmän rahastojen puolelle ja ottanut huomattavasti passiivisemman strategian. Jos tuo jotain on tuonut mukanaan, niin ainakin enemmän mielenrauhaa.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ei sillä että olisin mikään oikea taho ketään neuvomaan, mutta minun mielestäni oikea ajattelumalli on, että jokaiselle omistamalle osakkeelle olisi joka hetki osto- että myyntitoimeksiannot sisällä perustuen fundamentteihin. Jos osake x laskee alle rajan (tai nousee yli sen) x niin myyn sen tai jos laskee alle rajan, niin ostan sitä lisää. Se että tuijottaa vain kurssia ja päätöksiä lennossa tekee sokeaksi kokonaisuudelle. Tuo oma raja voi olla vaikka 15% yli tai alle nykyisen kurssin eli turvallisesti sellainen ettei varmasti "toteudu milloinkaan", paitsi silloin kun se toteutuu. Jos jotain perustavanlaista muutosta tapahtuu maailmassa, niin toimeksiantoja muuttaa ,mutta oleellista on että ne on miettinyt ajoissa eikä tee mitään RAY:n tuplaamispäätöksiä lennossa.
 

retro

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ei sillä että olisin mikään oikea taho ketään neuvomaan, mutta minun mielestäni oikea ajattelumalli on, että jokaiselle omistamalle osakkeelle olisi joka hetki osto- että myyntitoimeksiannot sisällä perustuen fundamentteihin. Jos osake x laskee alle rajan (tai nousee yli sen) x niin myyn sen tai jos laskee alle rajan, niin ostan sitä lisää. Se että tuijottaa vain kurssia ja päätöksiä lennossa tekee sokeaksi kokonaisuudelle. Tuo oma raja voi olla vaikka 15% yli tai alle nykyisen kurssin eli turvallisesti sellainen ettei varmasti "toteudu milloinkaan", paitsi silloin kun se toteutuu. Jos jotain perustavanlaista muutosta tapahtuu maailmassa, niin toimeksiantoja muuttaa ,mutta oleellista on että ne on miettinyt ajoissa eikä tee mitään RAY:n tuplaamispäätöksiä lennossa.

Toki tuossa altistuu ikävästi sille, että aiemmin jätetty tarjous vanhenee kertaheitolla. Ikävä tilanne jo osakekurssi on vaikka 9€, myyntitarjous 10€ ja yrityksestä tehdään ostotarjous hintaan 12€.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Toki tuossa altistuu ikävästi sille, että aiemmin jätetty tarjous vanhenee kertaheitolla. Ikävä tilanne jo osakekurssi on vaikka 9€, myyntitarjous 10€ ja yrityksestä tehdään ostotarjous hintaan 12€.
Ei sillä, että yrityksiä jatkuvasti yritettäisiin vallata, mutta jJos sitä pelkää, niin toki nuo omat päätökset voisi sitten pitää vaikka excelissä yllä.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Nordnet laittoi ETF-kuukausisäästämisen maksulliseksi, 2,5€ kuussa. En itse laita ETF:iin yli 250€ kuussa, joten en näe mitenkään fiksuna maksaa reippaasti yli 1% kulua joka kuussa.

Onko kellään suosituksia muiden pankkien ETF- tai rahastosäästämisestä? Tietysti mahdollisimman pienillä kuluilla / ilmaiseksi.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Nordnet laittoi ETF-kuukausisäästämisen maksulliseksi, 2,5€ kuussa. En itse laita ETF:iin yli 250€ kuussa, joten en näe mitenkään fiksuna maksaa reippaasti yli 1% kulua joka kuussa.

Onko kellään suosituksia muiden pankkien ETF- tai rahastosäästämisestä? Tietysti mahdollisimman pienillä kuluilla / ilmaiseksi.

Eikös ainakin Nordealla ole näissäkin 1%:n kulukatto. Itselle tuo uudistus voi kelvata kin, jos tuonne tulee kiinnostavampia vaihtoehtoja.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nordnet laittoi ETF-kuukausisäästämisen maksulliseksi, 2,5€ kuussa. En itse laita ETF:iin yli 250€ kuussa, joten en näe mitenkään fiksuna maksaa reippaasti yli 1% kulua joka kuussa.

Onko kellään suosituksia muiden pankkien ETF- tai rahastosäästämisestä? Tietysti mahdollisimman pienillä kuluilla / ilmaiseksi.
Vittumainen juttu. Itselläkin aika pieni tuo kuukausittainen summa lopulta, niin täytynee alkaa pohtia vaihtoehtoja. Tai sitten säästän vaikka joka neljäs kuukausi neljä kertaa vuodessa...
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Nordnet laittoi ETF-kuukausisäästämisen maksulliseksi, 2,5€ kuussa. En itse laita ETF:iin yli 250€ kuussa, joten en näe mitenkään fiksuna maksaa reippaasti yli 1% kulua joka kuussa.

Onko kellään suosituksia muiden pankkien ETF- tai rahastosäästämisestä? Tietysti mahdollisimman pienillä kuluilla / ilmaiseksi.
Todella paska homma ja temppu. Toki tuo heidän tähän asti tarjoamansa palvelu on ollut edullista sisäänheittoa, mutta kannattiko siitä luopua?

Odottelen vinkkejä vaihtoehdoista
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nordnet laittoi ETF-kuukausisäästämisen maksulliseksi, 2,5€ kuussa. En itse laita ETF:iin yli 250€ kuussa, joten en näe mitenkään fiksuna maksaa reippaasti yli 1% kulua joka kuussa.

Onko kellään suosituksia muiden pankkien ETF- tai rahastosäästämisestä? Tietysti mahdollisimman pienillä kuluilla / ilmaiseksi.
Seligsonia voin suositella lämpimästi maltillisen kulutason puolesta ja muutenkin.
 

doppelgänger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Todella paska homma ja temppu. Toki tuo heidän tähän asti tarjoamansa palvelu on ollut edullista sisäänheittoa, mutta kannattiko siitä luopua?

Odottelen vinkkejä vaihtoehdoista


OP:lla omistaja-asiakkaalle ETF-kaupankäynti kuluitta 2020. Siinä ihan hyvä vaihtoehto, tosin voimassa tällä tietoa vain tämän vuoden.
 

Weagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Red Rockers
Nordnetiltä pieni pyllistys asiakkaiden suuntaan tosiaan. Jokin prosenttisosuus euromäärisellä katolla olisi palkkon osalta ollut huomattavasti reilumpi lähestymistapa tähän (ja varmaan vähentänyt myös asiakaskatoa). Nyt esim. lapsille säästäminen tuota kautta kk-tasolla muuttuu järjettömäksi. Mitä Martin Paasikin sanoo tästä?

Vaihtoehtona on tietenkin siirtyä kvartaali- tai puolivuosisäästämiseen, mutta kyllä tuossa ajallinen hajauttamien vähän kärsii. Jos jotain hyvää, niin ETF-valikoiman pitäsi laajentua myös tuolla kk-säästämisen puolella.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Rannelaukaus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Nordnetiltä pieni pyllistys asiakkaiden suuntaan tosiaan. Jokin prosenttisosuus euromäärisellä katolla olisi palkkon osalta ollut huomattavasti reilumpi lähestymistapa tähän (ja varmaan vähentänyt myös asiakaskatoa). Nyt esim. lapsille säästäminen tuota kautta kk-tasolla muuttuu järjettömäksi. Mitä Martin Paasikin sanoo tästä?

Vaihtoehtona on tietenkin siirtyä kvartaali- tai puolivuosisäästämiseen, mutta kyllä tuossa ajallinen hajauttamien vähän kärsii. Jos jotain hyvää, niin ETF-valikoiman pitäsi laajentua myös tuolla kk-säästämisen puolella.
Rahastot ilmeisesti edelleen ilmaisia, mutta tuskin kauaa. Nordnetin markkinaosuus lienee saturoitunut ja nyt on selvästi käynnissä hintojen progressiivinen nousu. Taitavasti ETF:ien siirto 50€/laji pitänee useimmat Nordnetin asiakkaat paikoillaan.

Itsellä ja monella muulla harkinnassa Degiro. Nordnetin ainoa etu muihin on ollut ilmainen säilytys ja kk-säästöt, joten kovasti ruvennut vaihtaminen kiinnostamaan.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jotain positiivista: olin juuri pohtinut ETF-kuukausisäästämisen aloittamista osakesalkun rinnalle hajautusmielessä. Olin jo ehtinyt katsoa muutaman potentiaalisen rahastovaihtoehdonkin. No, nyt näyttää siltä, etten tähän ryhdy. Pankkipalvelut ovat Nordeassa. Täytyykin ryhtyä katsastamaan sieltä ETF-säästämisen hinnastoa. Vai oliko joku kanssapalstalainen jo käynyt läpi Nordean tarjonnan?
 

jokerit67

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jotain positiivista: olin juuri pohtinut ETF-kuukausisäästämisen aloittamista osakesalkun rinnalle hajautusmielessä. Olin jo ehtinyt katsoa muutaman potentiaalisen rahastovaihtoehdonkin. No, nyt näyttää siltä, etten tähän ryhdy. Pankkipalvelut ovat Nordeassa. Täytyykin ryhtyä katsastamaan sieltä ETF-säästämisen hinnastoa. Vai oliko joku kanssapalstalainen jo käynyt läpi Nordean tarjonnan?
Olen käyttänyt Nordeaa ETF:iin Nordnetin ilmaisten rinnalla. Nordeassa on 1%/8€ hintakatto osakkeissa/ETF kai globaalisti, eli käytännössä kulut menee näin:
alle 800€: 1%
800-4000€: 8€
yli 4000€: 0,20%

Nordealla on myös jotain tasoja Nordnetin tavoin, mutta niissä taitaa olla aika isot rajat. Ja olisiko ollut niin, että säilytyspalkkiota ei ole mikäli on ostanut jotain edellisen kvartaalin aikana. Ainakaan itse en ole maksanut mitään sellaista pitkään aikaan. Verkkopankki on Nordealla suoraan kivikaudelta, mutta eipä tuo hirvesti haittaa kun tekee pari kauppaa kuussa. Kannattaa myös muistaa, että Nordnetissa Saksa-ETF:ien myynti taitaa olla perustasolla 15€, jos niitä kk-säästön ostojan meinaa jossain vaiheessa myydä.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
KeuPa HT
Kannattaa myös muistaa, että Nordnetissa Saksa-ETF:ien myynti taitaa olla perustasolla 15€, jos niitä kk-säästön ostojan meinaa jossain vaiheessa myydä.
Hieman muuten vitutti kun tuossa dipissä möin ETF:t siirtääkseni varat OST:lle. 15€ x 6 = 90€ myyntikuluja näistä. En ollut pitkään aikaan enää kuukausisäästänyt, kun painotus on siirtynyt suoriin ostoihin, edellinen kk-säästön kautta suoritettu osto jostain yli vuoden takaa.

No, oli vanha kuukausisäästösopimus jäänyt kuitenkin voimaan, mutta koska sillä arvo-osuustilillä, jota käytin kk-säästöön, ei ollut ollut varoja yli vuoteen, ei tietenkään myöskään näitä kuukausittaisia ETF-ostoja oltu suoritettu. Nyt sitten suoritettiin huhtikuun 5. päivä ja 4 eri ETF:aa lähti ostoon. Nämä tuli myytyä vitutuksissani saman tien ja 15€ per ETF vielä lisää kuluja näistä. Tuolla kyseisellä AOT:lla oli sen verran vähän varoja, että tuosta kuukausisäästösopimuksesta saatiin ostettua vain 1 ETF-osuus per ETF. Tuntui hauskalta myydä jotain 20€ arvoista ETF:aa ja maksaa tästä 15€ kuluja. En kuitenkaan noita yksittäisiä jämiä jaksanut enää jättää lojumaan tuonnekaan.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olen käyttänyt Nordeaa ETF:iin Nordnetin ilmaisten rinnalla. Nordeassa on 1%/8€ hintakatto osakkeissa/ETF kai globaalisti, eli käytännössä kulut menee näin:
alle 800€: 1%
800-4000€: 8€
yli 4000€: 0,20%

Nordealla on myös jotain tasoja Nordnetin tavoin, mutta niissä taitaa olla aika isot rajat. Ja olisiko ollut niin, että säilytyspalkkiota ei ole mikäli on ostanut jotain edellisen kvartaalin aikana. Ainakaan itse en ole maksanut mitään sellaista pitkään aikaan. Verkkopankki on Nordealla suoraan kivikaudelta, mutta eipä tuo hirvesti haittaa kun tekee pari kauppaa kuussa. Kannattaa myös muistaa, että Nordnetissa Saksa-ETF:ien myynti taitaa olla perustasolla 15€, jos niitä kk-säästön ostojan meinaa jossain vaiheessa myydä.

Nuo täsmäävät niiden hintojen kanssa, mitä itse löysin. Ei tuokaan kovinkaan hyvältä vaikuta, mutta täytyy jatkaa pohtimista. Sinänsä mikään pakko ei ole tehdä kuukausisäästöä, vaan pistää säästettävät rahat syrjään, ja ostaa niillä sitten isomman potin kerralla. Ajallinen hajautus toki kärsii, mutta itse voi yrittää ajoittaa ostoja kohdilleen. No, helppoa ei ole sekään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös