Sijoitusvinkkejä?

  • 1 086 026
  • 6 080

stunt cock

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
Jos firmalla on viimeiseen 10 vuoteen kolme 50% laskua, joista pahin 78%, 10kpl -20% laskuja ja useampia yli 10%, niin kai sieltä historiasta pettymyksiäkin löytyy.
Mitä väliä on 50% laskulla, jos ei ole mitään aikomusta myydä? Jos Nokian renkaisiin on ollut uskoa kymmenen vuoden aikana, kehitys on ollut melkoisen hyvä omistajalle. Tämä esimerkkisi havainnollistaa hyvin sitä, miten osakkeiden kanssa pärjää. Romahduksissa pää kylmänä ja putoaviin kursseihin vaan lisää kassaa osakkeisiin. Päivän osakekurssi ei kuitenkaan ole osakkeiden arvo vaan se hinta millä kullakin hetkellä tehdään kauppoja. Jos romahdukset pelottavat ei osakkeita kannata hankkia

Metsä boardiin liittyen aivan totta, mitä muti aikaisemmin kirjoitti. Siitä huolimatta uskoakseni sellainen osake jolla on mahdollista pärjätä pitkässä juoksussa hyvin. Kaikki asiat eivät voi olla ihan optimaalisella tasolla, silloin myös arvostus kurssin myötä olisi aivan jotain muuta.
 
Viimeksi muokattu:

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Myöskään en ole tässä ottanut huomioon sellaisia tuotteita, jotka olen ostanut, mutten vielä myynyt; Joko siksi, ettei niistä ole vielä tarjottu haluttua hintaa (ei monta tällaista ja arvoltaan ei onneksi mitenkään merkittävää) tai siksi, että olen niihin itse kiintynyt (erittäin paha virhe) tai siksi, että uskon niiden arvon kasvavan huomattavasti enemmän hiukan pidemmällä aikajänteellä.

Heh, tähän voisi sanoa että osakesijoittajankin olisi varmasti helppo kehua kovaa tuottoprosenttia, jos ottaisi huomioon vain myymänsä osakkeet, eikä niitä jotka vielä omistaa odottamassa kurssin nousua...

Mutta ihan mielenkiintoinen viesti, sinälläänhän kaupankäynti on hyvinkin perinteistä sijoittamista ja moni nykymiljonäärikin on aloittanut omaisuudensa kartuttamisen niin. Jos vaan tuntee ostamansa tavarat riittävän hyvin, niin tuo on myöskin hyvin riskitön tapa sijoittaa. Esim. antiikki on varmasti ison riskin kohde, mutta ihan käyttöesineillä voi tehdä voittoa ihan perustiedoillakin. Ja jos on jonkun keräiltävän alueen ekspertti, niin silloin mahdollisesti oikeinkin hyvää tiliä.

Itse olen luonteeltani kirpparityyppi ja olen jonkun verran tehnyt kauppaakin käytetyillä tavaroilla. Silloin homma toimii hyvin, kun joku tavara on omistajalleen tarpeeton, mutta itse tietää että joku toinen voisi sellaista tarvita. Toki sitten esimerkiksi rahastosijoittamiseen verrattuna aika työlästä ja aikaavievää puuhaa, oli myyntikanavana sitten perinteinen kirppari tai joku tori.fi.

Jos ei tarttisi töitä tehdä ja olisi aikaa harrastaa, niin sellainen tosi-tv:stä tuttu vanhojen aarteiden hamstraus kiinnostaisi harrastuksena, josta voisi silloin tällöin jotain tienatakin. Ei niinkään huutokauppakeisari-malliin, vaan ennemminkin niin kuin ne kaksi australialaista siinä yhdessä jenkkiohjelmassa. Nehän etsii aina jotain mageaa vanhaa kamaa ja maksaa niistä reilun hinnan. Suomessa vanhoja esineitä ei ihan niin helposti löydy, mutta riittävästi kun jaksaisi kierrellä ja kaarrella, niin varmasti jotain löytyisi. Joku saattaisi mennä hyvään hintaan kaupaksi vintagena jossain design-kaupassa, loput sitten rompepäivillä.

Kerran ostin yhdeltä eläkkeelle jääneeltä putkimieheltä työkaluja, kun sen piti saada autotalli tyhjäksi. Noilla työkaluilla ja vanhoilla putkiosilla ei nyt oikeastaan ollut mitään suurempaa arvoa paitsi myyjälle. Omat sain kuitenkin niistä pois rompetorilla ja kirpparilla myyden - ja itselle jäi sitten työkalujen säilytyspaikkana toiminut Billnäsin laatikosto, jolle pappa ei laskenut arvoa, mutta joka itselle oli tuossa kaupassa se varsinainen ostokohde.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Heh, tähän voisi sanoa että osakesijoittajankin olisi varmasti helppo kehua kovaa tuottoprosenttia, jos ottaisi huomioon vain myymänsä osakkeet, eikä niitä jotka vielä omistaa odottamassa kurssin nousua...

Pitkälle samaa mieltä kanssasi.

Minä käyn kauppaa kahdella mantereella ja useammassa maassa, joten markkinat ovat sillä tavalla hiukan laajemmat. Olen tuota itsekin miettinyt, että pelkästään Suomi ei varmastikaan mikään kultakaivos tämänkaltaiselle toiminnalle ole pienien markkinoiden ja sen vuoksi, että ihmiset ovat varsin hintatietoisia. Mutta kyllä niitä löytöjä voi tehdä myös Suomessa.

Yksi kanava, jota kautta olen aika paljon hankkinut tavaraa ovat expatit, jotka muuttavat maasta pois. Kun kiire tulee, niin hinta tipahtaa aika reilusti alle markkina-arvon. Ihmisillä on kuitenkin sellainen inhimilinen "taito" jättää asiat - myyminen - viimetippaan, jolloin tavarasta eroon pääsemiseksi pitää myydä selvästi halvemmalla. Tuota kautta voisin tehdä huomattavasti enemmänkin tiliä, mutta sitten alkaa tulla vastaan varastointiin liittyvät tilakysymykset ja kustanukset, jotka toki pitää ottaa myös huomioon.

Ei tämä ole mulle kuin harrastus tässä vaiheessa. Ja on paljon työteliäämpi, eli ehdottomasti vaatii huomattavan oman kiinnostuksen. Juuri noista kuolinpesistä ja konkurssimyynneistä voisi tehdä kuvailemallasi tavalla väliin hyviä löytöjä, mutta mihinkään suurimittaiseen aarteiden metsästämiseen ei ole tässä vaiheessa elämää aikaa - ehkä sitten eläkkeellä ollessa. Ehkä jonkin sortin pointtina tässä oli myös se, että ihmiset eivät perinteisesti ajattele tällaista myöskään sijoitustoimintana. Toki ihmiset metsästävät hyviä diileja käytettyjen tavaroiden myyntipaikoista, kirppareilta, huutokaupoista, netistä jne, mutta suurin osa hakee sieltä tavaraa omaan käyttöön, ei sijoitusmielessä eikä isommalla voluumilla. Tietenin voi aiheellisesti kysyä, onko kyse sijoittamisesta vaiko perinteisestä kaupankäynnistä. Minulle se muuttuu sijoittamiseksi niiden tavaroiden osalta, joiden kohdalla hinnan kääntyvän selkeästi ylöspäin jollakin aikajänteellä.

Sen verran pitää vastaanhangotella tuohon vertaukseen vielä myymättömistä osakkeista ja tuoton yltiöpositiivisesta tarkastelusta, että ymmärrän kyllä pointtisi, mutta ei se mielestäni ihan yksi yhteen ole verrattavissa. Ensinnäkin tiedän, että vielä hallussani olevista tuotteista saisin kyllä tuottoa, mutta syystä tai toisesta en ole halunnut vielä myydä. Muutaman kohdalla toki niin, että saadut tarjoukset eivät ole ylittäneet tuota 10-15% rajaa, mutta suurimman osalta kuitenkin siksi, että on selvästi ennakoitavissa, että arvo tulee nousemaan selvästi enemmän kun näitä pitää hallussaan hiukan pidempään. Osakkeisssa hintakehitys on puolestaan paljon ennalta-arvaamattomampaa ja voi kääntyä myös tappiolliseksi. Uskoisin, että tuottoprosentti ei tule tuosta ainakaan tipahtamaan, todennäköisesti päinvastoin, kun kokonaisuuden ottaa huomioon. Mutta antaa ajan näyttää.

Suurin ongelma on nuo tavarat, joista ei halua luopua, eli jotka on ostettu sijoitusmielessä, mutta joista ei sitten kuitenkaan halua luopua. Tässä suhteessa allekirjoittaneella olisi vielä skarppaamisen varaa. Mutta eipä noillakaan arvo ainakaan laske, tuottoprosentti toki voi hiukan laskea jos/kun ajalle antaa myös arvon. Antiikin osalta olen ollut varovainen, koska en siitä vielä tarpeeksi ymmärrä. Asia, jonka osalta sitä tietotaitoa pitää vaan hiljalleen kartuttaa. Siellä nimenomaan vaanii ne suurimmat sudenkuopat, mutta tietysti myös mahdollisuus isoihin voittoihin olisi myös huomattava, jos joku erehtyy myymään antiikkia romuna.

Maaomaisuudessa minulla on ylivoimaisesti suurin sijoituspääoma kiinni, kaikki muu on nappikauppaa. Halusin vain kirjoittaa tällaisen jutun tänne, kun en usko olevani ainoa, jota osakemarkkinat ja rahastot hiukan pelottavat, varsinkin kun tietää ja ymmärtää, että oma osaaminen on sen suhteen heikko eikä oikein kiinnostustakaan riitä asioiden syvällisempään opiskeluun. Rehellisesti sanoen en myöskään ole tyytyväinen johonkin 5-7% vuosittaiseen arvonnousuun, enemmän pitää saada. Tämä on kuitenkin se realistinen taso, mitä osakesijoittamisesta minun taitotasolla voisi olla odotettavissa. Hiukan sama juttu myös kiinteistöjen osalta ainakin näillä nykyisillä markkinoilla.
 
Pikkuhiljaa on löytymässä se oma tapa sijoittaa. Käytännössä tungen tällä hetkellä paalun pitkin vuotta Seligsonin rahastoihin, jotka eivät ole kuluiltaan halvimmat (vrt. S&P 500) - mutta tykkään Seligsonin palvelun yksinkertaisuudesta. Vaikka haluan olla melko passiivinen, niin tuossa voi kuitenkin vaikuttaa eri rahastojen painoihin salkussa sekä ottaa riskiä vaikka Russian Prosperity Fundilla. Yksi mikä paketista kuitenkin puuttuu, on small cap -indeksi. Olisiko suositella matalakuluista small cappia, joka sijoittaa koko maailmaan/EU/USA? Esim. Nordnetin haku/käyttöliittymä on ihan perseestä, niin kysytään nyt täältä.

Nappaisi myös sijoittaa alustatalouden kasvuyhtiöihin (Zalando, Delivery Hero etc), mutta näihin pitänee tehdä suoria sijoituksia. Näkemyksiä?
 

Mac^

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara & Suomi lajista riippumatta
Jännä. Itse tässä vähän aikaa sitten pitkäaikaisen säästämisen aloittaessani valitsin nimenomaan Nordnetin enkä esim. Seligsonia paitsi kuluttomien superrahastojen myös selkeyden vuoksi. Mielestäni Seligsonin sivut ovat hieman epäselvät, Nordnetilta olen löytänyt kaiken tarvitsemani suht helposti.

No, pitävät jotkut Jatkoajan keskustelupalstankin käyttöliittymää Tappara.co'n vastaavaa parempana. Makuja on moni, sanoisi koira.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Kysytään nyt täältä, kun ei jaksa jokaista helvetin välittäjää käymään läpi. Saako jostain tehtyä suoria ostotoimeksiantoja osakkeista muuallekin Baltiaan kuin Viroon? Omat välittäjät ei moista mahdollisuutta tarjoa. Voisi tietenkin kysyä, jos niitä onnistuisi tekemään puhelintoimeksiantoina.
 

Antsku

Jäsen
Onko kenelläkään palstaveljellä antaa suosituksia hyvästä kännykkäsovelluksesta sijoitusten seurantaan? Haussa erityisesti olisi sellainen äppi jossa oman varallisuuden kehitystä pystyisi seuraamaan erilaisilla graafeilla ja mahdollisesti vertaamaan markkinaindekseihin. Storesta ainut tämmöinen minkä löysin oli "Portfolio Trader - Stock Tracker", mutta se maksoi 17€, joten jotain hieman halvempaa olisi hakusessa.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Mielenkiintoista - ruotsalaisessa asuntomarkkinassa siirryttiin ainakin hetkellisesti laskumarkkinaan, jos mittarina käytetään Tukholman asuntomarkkinoita. Kauppalehti arvuuttelee siirtyykö trendi myös lahden itäpuolelle - epäilemättä kuulemme talousviisaiden rauhoittelut, ettei moinen ole todennäköistä. Voihan olla, että Ruotsinkin notkahdus on vain hetkellinen hengähdystauko ennen uutta rykäisyä.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/...5----seuraako-helsinki-kohta-perassa/2RjfjdCa
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
Mielenkiintoista - ruotsalaisessa asuntomarkkinassa siirryttiin ainakin hetkellisesti laskumarkkinaan, jos mittarina käytetään Tukholman asuntomarkkinoita. Kauppalehti arvuuttelee siirtyykö trendi myös lahden itäpuolelle - epäilemättä kuulemme talousviisaiden rauhoittelut, ettei moinen ole todennäköistä. Voihan olla, että Ruotsinkin notkahdus on vain hetkellinen hengähdystauko ennen uutta rykäisyä.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/...5----seuraako-helsinki-kohta-perassa/2RjfjdCa

Sattumoisin eilen uutisoitiin päinvastaisesta kehityksestä Suomessa, varsinkin Helsingissä ennuste lähiajalle oli +3%.
Kenen intresseissä tuo eilinen lie ollut...
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Ruotsissa on asuntojen hintakehitys ollutkin huomattavan nopeaa verrattuna Suomeen johtuen juurikin tuosta asuntoluototuksesta, missä lainaa ei ole tarvinnut lyhentää lainkaan, vaan maksaa pelkät korot. Nyt kun siihen tuli stoppi, markkina reagoi välittömästi, kun asuntoluottojen ehdot kiristyivät. Tuskin nähdään Suomessa.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Sattumoisin eilen uutisoitiin päinvastaisesta kehityksestä Suomessa, varsinkin Helsingissä ennuste lähiajalle oli +3%. Kenen intresseissä tuo eilinen lie ollut...
Ennusteita on monenlaisia, mutta harvoin ne ennakoivat nopeita käänteitä, etenkin jos trendi on jatkunut jo pitkään samanlaisena.

Olen varmaankin ylivarovainen, mutta kun Nordea kaupittelee 35 vuoden asuntolainaa sijoitusrahastokytkyllä, poistan pyssystäni varmistimen. S-Pankin johtaja heitti samoin johdattelevan kysymyksen "onko elämän tarkoitus lyhentää laina mahdollisimman nopeasti". Molemmissa tapauksissa on tietenkin pankin intressi sitoa asiakas asiakkuuteen (ja lainalyhennyksiin) pitkäksi aikaa.

Jos kylkeen saadaan myytyä pankin omia hyväkatteisia rahastoja (jotka ostetaan pankin myymällä lainarahalla), on se pankille win-win-tilanne. Marginaalit kotiin joka diilistä. Nykytilanteessa (=nollakoroilla) tuottokäyrä saadaan näyttämään hyvältä, sen myönnän. No, ehkäpä joillekin tällainen riskinotto sopii, tarpeita on moneen lähtöön.

Ehkä olisi parempi suomalaisenkin miettiä miksi sitoa itsensä lainaloukkuun eläkeikään asti, vaan asuu kiltisti vuokralla. Ottaa vaikkapa sijoituslainan, jos tarkoituksena on kerryttää muutakin varallisuutta kuin omistusasuntoa. Nyt kun asuntolainankin korkovähennykset höylääntyvät vuosi vuodelta ohuemmaksi.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
...Ehkä olisi parempi suomalaisenkin miettiä miksi sitoa itsensä lainaloukkuun eläkeikään asti, vaan asuu kiltisti vuokralla...

Tilanteet ja ajat ovat toki muuttuneet, mutta itse lähinnä kadun (asuntokaupoissa) sitä, etten ostanut asuntoa heti, kun siihen mahdollisuus oli. Aika tavalla otin sen vuoksi takkiin varallisuuden kertymisen kannalta.

Helsinki ja varsinkin kantakaupunki on toki oma maailmansa, mutta ongelmana on tainnut (muualla) olla myös se, että monet nuoret perheet ovat sitoneet itsensä kiinni liian isoihin asuntolainoihin, kun on heti pitänyt saada hulppea kämppä alle. Ennen asuttiin ensin yksiössä, sitten ensimmäisen lapsen syntyessä vaihdettiin kaksioon ja vasta sitten kun varallisuutta oli hiukan kertynyt enemmän ja perhekoon kasvaessa, alettiin katselemään isompaa asuntoa. Toki, kuten jo alkuun sanoinkin, ajat ovat muuttuneet, mutta en silti ymmärrä miksi laittaa itseään liian tiukoille sitomalla itsensä kiinni heti jumalattomaan lainaan tai sitten vaihtoehtoisesti sitoutumalla eliniän kestävään asuntovelkaan? Kun meillä lapset olivat pieniä, niin hyvin mahduttiin nelihenkisenä perheenä asumaan ensimmäiset vuodet 70 neliön kolmiossa, eikä tehnyt edes tiukkaa. Monet samassa tilanteessa olleet tuttavat sen sijaan ostivat isompia asuntoja ja sitten ei ollut vara tehdä mitään muuta kuin maksaa asuntolainaa pois. Tämä ihmettely ei toki sijoitusketjuun kuulu kuin korkeintaan välillisesti.

Itse asiassa en ihan täysin ymmärrä, mihin sitä asuintilaa edes niin paljon tarvitaan? Mulla isoin asunto on ollut 115 neliöinen ja siinäkin oli jo enemmän kuin tarpeeksi tilaa nelihenkiselle perheelle. Tätänykyä 115 neliöinen omakotitalo (siis uusi) taitaa olla jo varsin pieni?
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
Ehkä olisi parempi suomalaisenkin miettiä miksi sitoa itsensä lainaloukkuun eläkeikään asti, vaan asuu kiltisti vuokralla. Ottaa vaikkapa sijoituslainan, jos tarkoituksena on kerryttää muutakin varallisuutta kuin omistusasuntoa. Nyt kun asuntolainankin korkovähennykset höylääntyvät vuosi vuodelta ohuemmaksi.

Vuoden vaihteessa poistin itse varmistimen ja otin löysätkin jo pois. Asuinpaikan sijainti piti päivittää tulevaisuuden(kin) tarpeita vastaaviksi, jolloin toimivaksi yhtälöksi tuli vuokraaminen. Huono arvonkehitys edellisessä omistusasunnossa + kahden auton kulut vs. yksi auto ratkaisi asian meidän kohdalla yllä kuvaamasi kaltaiseksi.
 
Suosikkijoukkue
HPK
Heipähei kaikki jatkoajan sijoittajat!

Löysin tämän ketjun vähän kuin vahingossa google haun kautta ja täytyyhän tätä alkaa seuramaan. Varsin hyviä pointteja tullut vastaan kun hetken tätä ketjua luin.

Itse aloitin sijoittamisen vasta noin puoli vuotta sitten. Tällä hetkellä salkkuni on mallia "Nordnetin meemisalkku" eli Suomi/Ruotsi/Norja superrahastot ja IS3N sekä EUNL etf:ät. Kaikki nämä KK säästössä, joten ostokuluja ei ole ja noissa etf:ssä kulut ovat varsin maltilliset. Samalla tulee hoidettua ajallinen ja maantieteellinen hajautus.

Tällä hetkellä keräilen käteiskassaa suoria osakeostoja varten, että saisi kaupankäyntikulut pidettyä siellä alle 1% kauppahinnasta. Samalla on hyvin aikaa tutkia markkinoita, opiskella sijoittamista ja miettiä sopivaa ostohetkeä sekä kohdetta. Nyt tuntuu osakkeiden arvostukset olevan aika korkealla, joten tässä ollaan varsin hyvässä tilanteessa (toistaiseksi).
 

Shard

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Tappara, Laine, Barkov
Nordnetin meemisalkku on hyvä termi, kiitos siitä.

Kävin aiemmin tällä viikolla keskustelun erään ystäväni kanssa sijoittamisesta. Hän on liittynyt viime kesänä Nordnetiin. Tässä syyskuussa valmistuneena koin jonkinlaisen herätyksen. Rahaa tulee ihan erimalliin kuin ennen, ja sitä jää mukava siivu käyttötilille joka kuukausi kulujen jälkeen. Tein asp-tilin lokakuussa, mutta se ei riitä minulle.

No, aloitin perjantaina töiden jälkeen asioihin perehtymisen. Luin tämän ketjun läpi sivulta 30 alkaen, ja haluan kiittää hyvistä neuvoista ja linkeistä viime vuosien aikana. Lisäksi olen lukenut kymmeniä artikkeleita ja blogeja tässä reilun vuorokauden aikana. Joitain kirjoja ajattelin vielä lukaista, mutta huomenna teen Nordnetiin tilin ja laitan oman meemisalkkuni alulle. Toivottavasti olen miljonääri joskus vuosikymmenien päästä.
 

Rannelaukaus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tuossa kun oli puhetta omistusasunnosta, niin tänään viimeksi jonkun minulle väitettyä, että nyt kannattaa lyhentää asuntolainaa, niin ajattelin sellaisen itsestäänselvyyden tänne kirjoittaa, että ei kannata. Rohkeimmat kaverit laittavat toki varat edelleen osakemarkkinoille, mutta näillä <1% koroilla tekee varmaa voittoa vaikka sitten vain laittamalla tuon ylimääräisen osan kiinteäkorkoiselle tilille esimerkiksi Bank Norwegianiin 1.75% korolle. Norjan valtio takaa sen 200ke asti, joten rahat on paremmassa turvassa kuin kotimaisessa pankissa. Sitten kun viitekorot lähtevät nousuun, voi varansa nostaa ja lyhentää lainaa. Tässä tilanteessa kannattaisi vaikka ottaa lyhennysvapaatakin vain korjatakseen itselleen nämä vipumahdollisuudet. Osakkeet korjaavat arvostustasonsa alaspäin sen verran ripeästi, että niissä ei ehkä ehdi ajoissa, jos nyt spekuloimaan aletaan.

Itsellä on tukku kotimaisia osakkeita välillä teknologia ja sote, pari puolikasta sijoitusasuntoa ja kk-säästöt juoksee jakautuen 75% IS3N ja 25% DX2J. Tavoite ohjata päävarat ETF:iin kehittyville markkinoille ja tulevaisuudessa koko maailmaan. Varmaan kohta pudotan DX2J:n pois ja kerään kassaa tavoitteena EUNL aloittaminen koronnostojen alettua ja kurssien korjattua. Käteistä 10% BN:ssa, mikä vastaa oman asunnon jäljelläolevaa velkaosuutta, mutta en todellakaan lyhennä nykytilassa pois em. syystä, vaan nautiskelen vivusta ja haen kohta pankista lisää. ETF:t tietenkin osingot edelleensijoittavia, jotta pikku muurahainenkin saa nauttia suurmiesten "vakuutuskuorista". 30v ilman veroseuraamuksia kasvamaan, minkä jälkeen tarpeen mukaan ulos 40% hankintaolettamalla myyntihinnasta. 30% pääomaverolla se tekee 20% veroa myyntihinnasta. Ei paha, kun arvo on kuitenkin siinä ajassa lähes kahdeksankertaistunut :D

Sen verran sanon vielä, että jokainen pystyy 50e/kk säästämään ilmaiseksi ETF:iin ja varmastikin kasvattamaan osuutta ainakin toisinaan. Se ei myöskään vaadi mitään osaamista tai pörssin seuraamista. Tämä johtaa 30v. sijoitushorisontilla yksiötä vastaavaan summaan, joten horinat merkityksettömyydestä voi unohtaa. Meitä ei vain ole tällaiseen koulutettu, vaan vaurastuminen on väärin ja rahat kuitenkin kuplassa menettää. On paljon kivempi tuhlata ja stressata rahojen riittämisestä sekä öyhöttää kevään törkyosingoista.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Vuosikausia hyviä valtionpalkkatuloja nauttineista presidenttiehdokkaista yllättävän harvat ovat sijoittaneet suomalaisiin pörssiyhtiöihin osan varoistaan.
IL selvitti: Neljä presidenttiehdokasta sijoittanut pörssiyhtiöihin - Vanhasella yli 100 000 euron osakepotti, Niinistö keventänyt salkkuaan

Toisaalta suomalainen duunarikin, jolla on muutama noteerattu osake mielletään kaffetunnilla kapitalistiksi. Niinpä on jotenkin typerästi ymmärrettävää, että pressaehdokas ei halua omistaa suomalaisia julkisia osuuksia.
Onko Ruotsissa asianlaita toisin? Kotimaiseen yritystoimintaan sijoittaminen, sen kannattaminen arvostettavaa?
Haluan piensijoittajan sijoitustuottojen verotuksen mietinnän alaiseksi, sen kansantaloudellisia kannustinvaikutuksia funtsittavaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
KeuPa HT
Laitetaan nyt vielä omakin tilanne tänne. Eli sijoitustouhut olen aloittanut "vakavissani" tuossa noin 1,5 vuotta sitten. Nordnetin meemisalkun omaan itsekin, tavoitteena rakentaa ensin jonkinlainen pohja rahastoilla ja ETF:llä samalla opiskellen sekä opetellen näitä juttuja. Pitkällä (+10v) tähtäimellä tavoitteena olisi saada salkkuun sellaiset 60-70% rahastoja ja loput suoria ostoja, kun näkemystä sekä tilaisuuksia suorille ostoille kertyy.

Tällä hetkellä itselläni menee kuukausisäästöön 650€ (opintolainan kuukausierä) jaoteltuna kaikkiin neljään superrahastoon, DX2J, SXR8 sekä IS3N sillä tavoin, että pääpaino Amerikassa. Lisäksi tulee ostettua ZPRV (jenkki small cap) ETF:ä about kerran vuodessa (tähän ei voi kk-säästää). Salkku saattaa olla kyllä turhan ylihajautettu. Sijoitushorisontti on kuitenkin sen verran kaukana (+40v), että periaatteessa varmaan riittäisi vaikka ostelisi ainoastaan kehittyviä, euroopan small capia sekä jenkkien small capia?

Noh, itse olen kuitenkin ratkaissut homman näin. Superrahastoilla olen hoitanut siis koko Euroopan hajautuksen. Siis siinä mielessä, että oletan niiden tuottavan suunnilleen saman verran kulujen jälkeen kuin Euroopan yleisindeksin tms. Jollain tavalla vaan houkutti hyödyntää nuo kuluttomat rahastot, mutta jos niiden osuus salkusta on joku pari prosenttia niin sitten melko lailla sama onko niitä ollenkaan. Joten tästä syystä olen hoitanut Euroopan osuuden niillä. Tarkoituksena on, että 50% Euroopan sijoituksista on tuossa euro small cap -etf:ssä ja 50% superrahastoissa. Amerikassa puolestaan tavoitteena 50% jenkki small capissa ja 50% SP500 etf:ssä. Mutta tosiaan, luulen että saattaisi olla fiksumpaa sijoittaa minun tapauksessa ainoastaan small cap etf:in?

Pahoittelut osittain vuorokaudenajasta johtuvasta sekavasta tajunnanvirrasta.

E: Niin ja tarkoituksena on myös hankkia oma asunto mahdollisimman pian valmistumisen jälkeen. Jos niikseen, niin voihan sen vuokrata sitten eteenpäin ja muuttaa itse takaisin vuokralle. Merkittävä vaurastumisen lähde se oma asunto pitkässä juoksussa kuitenkin on.
 

huhheijaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Laitetaan nyt vielä omakin tilanne tänne. Eli sijoitustouhut olen aloittanut "vakavissani" tuossa noin 1,5 vuotta sitten. Nordnetin meemisalkun omaan itsekin, tavoitteena rakentaa ensin jonkinlainen pohja rahastoilla ja ETF:llä samalla opiskellen sekä opetellen näitä juttuja. Pitkällä (+10v) tähtäimellä tavoitteena olisi saada salkkuun sellaiset 60-70% rahastoja ja loput suoria ostoja, kun näkemystä sekä tilaisuuksia suorille ostoille kertyy.

Tällä hetkellä itselläni menee kuukausisäästöön 650€ (opintolainan kuukausierä) jaoteltuna kaikkiin neljään superrahastoon, DX2J, SXR8 sekä IS3N sillä tavoin, että pääpaino Amerikassa. Lisäksi tulee ostettua ZPRV (jenkki small cap) ETF:ä about kerran vuodessa (tähän ei voi kk-säästää). Salkku saattaa olla kyllä turhan ylihajautettu. Sijoitushorisontti on kuitenkin sen verran kaukana (+40v), että periaatteessa varmaan riittäisi vaikka ostelisi ainoastaan kehittyviä, euroopan small capia sekä jenkkien small capia?

Noh, itse olen kuitenkin ratkaissut homman näin. Superrahastoilla olen hoitanut siis koko Euroopan hajautuksen. Siis siinä mielessä, että oletan niiden tuottavan suunnilleen saman verran kulujen jälkeen kuin Euroopan yleisindeksin tms. Jollain tavalla vaan houkutti hyödyntää nuo kuluttomat rahastot, mutta jos niiden osuus salkusta on joku pari prosenttia niin sitten melko lailla sama onko niitä ollenkaan. Joten tästä syystä olen hoitanut Euroopan osuuden niillä. Tarkoituksena on, että 50% Euroopan sijoituksista on tuossa euro small cap -etf:ssä ja 50% superrahastoissa. Amerikassa puolestaan tavoitteena 50% jenkki small capissa ja 50% SP500 etf:ssä. Mutta tosiaan, luulen että saattaisi olla fiksumpaa sijoittaa minun tapauksessa ainoastaan small cap etf:in?
Tartutaan tähän, kun vastaa aika paljon omaa tilannetta.

Itsehän en ole hirveästi jenkkeihin uskaltanut nyt laittaa, kun siellä tuo markkina lie kuumimmillaan. Toisaalta heikko dollari antaa vähän siimaa, mutta tuskin tuohon ihan heti helpotusta tässä korkotilanteessa tulee. Oma ETF-salkku on muuten sama, mutta höysteenä vielä Japania ja DXET:tä. IS3N ja Japani vielä ylipainolla, kun uskon vieläkin, että nuo nousevat eniten ennen romahdusta, jolloin kyllä saattavat vastaavasti tulla eniten alaskin. Toistaiseksi ainakin laukanneet ihan hyvin. Mitä tulee ylihajautukseen, niin en tiedä onko tuolla suurta väliä, jos TER pysyy maltillisena, kun ei noiden indeksien osalta nyt ihan tuo "miksi sijoittaisit 16. parhaaseen ideaasi" päde. Ei siitä välttämättä hyödy, mutta mitään suurta työpanosta nuo eivät vaadi, niin tuskin haittaakaan on.

Itse en uskaltaisi laittaa täyspainoa small capeille, vaikka historiallisesti ovat tuottaneet eniten. Varmaan pitäisi, mutta en jotenkin uskalla pistää pk-yrityksiin kaikkea, vaan historiadatan takia. Varsinkin kun tuntuu, että muutamat isot yritykset levittäytyvät kaikkialle ja kaikille sektoreille. Itsekin päätynyt tuohon 50/50-kompromissiin large ja small cappien osalta.

Itse mietin pitkään, että Eurooppapaino itsellä vähän turhan korkea, mutta nyt kun tuon Tanskan Superin TER nousi muistaakseni melkein puoleen prosenttiin, niin pistin lihoiksi.
 

stunt cock

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
Mielestäni kaikki hajautus turhaa. About neljä viisi sijoituskohdetta riittää hyvin tavanomaiselle piensijoittajalle. Tärkeintä on muistaa romahduksen tullessa, että romahdus on vain väliaikaista. Vuoden päästä kurssit ovat korjautuneet ennalleen. Parhaat voitot tehdää rohkeasti ostamalla hyviä firmoja putoaviin kursseihin. Pohjia on ihan turha alkaa metsästämään, niitä ei kuitenkaan löydy. Ja ainutkertaisia ostopaikkoja ei ole.

Näin esimerkkiä aina on niitä, jotka ilmoittavat ostavansa Cargoteciä 15 €:lla, kun kurssi on tippunut 22 euroon. Kurssi jossain välissä käy 18 eurossa, mutta viiden vuoden päästä kurssin huidellessä 50 €:ssa sillä ei ole enää paskaakaan väliä, maksoiko osakkeista 22 vai 18 €. Pohjien kyttääjiltä ainakin jäi osakkeet hankkimatta.
 

HTEspi

Jäsen
Mielestäni kaikki hajautus turhaa. About neljä viisi sijoituskohdetta riittää hyvin tavanomaiselle piensijoittajalle. Tärkeintä on muistaa romahduksen tullessa, että romahdus on vain väliaikaista. Vuoden päästä kurssit ovat korjautuneet ennalleen. Parhaat voitot tehdää rohkeasti ostamalla hyviä firmoja putoaviin kursseihin. Pohjia on ihan turha alkaa metsästämään, niitä ei kuitenkaan löydy. Ja ainutkertaisia ostopaikkoja ei ole.

Näin esimerkkiä aina on niitä, jotka ilmoittavat ostavansa Cargoteciä 15 €:lla, kun kurssi on tippunut 22 euroon. Kurssi jossain välissä käy 18 eurossa, mutta viiden vuoden päästä kurssin huidellessä 50 €:ssa sillä ei ole enää paskaakaan väliä, maksoiko osakkeista 22 vai 18 €. Pohjien kyttääjiltä ainakin jäi osakkeet hankkimatta.

Totta joka sana. Toistaiseksi ainakaan osakemarkkinat eivät toimi täysin tehokkaasti, joten välillä markkinoiden panikoidessa laatuyhtiöitä saa todella hyvään hintaan. Esimerkkeinä Brexitin jälkeinen paniikki ja Ukrainan kriisin alun vaikutus esimerkiksi Nokian Renkaiden osakekurssiin. Vaikka näinä hetkinä ei osunut absoluuttiseen kurssipohjaan, on todella hyviä tuottoja ollut tarjolla sekä korkean osinkoprosentin että kurssikehityksen muodossa.

Ja tuosta hajauttamisesta. Älyttömän laajalla hajauttamisella vain poltetaan salkulta tuottopotentiaalia. Jos sijoittaja haluaa todella laajan hajautuksen, on kustannustehokkaampaa pysyä esimerkiski ETF-rahastoissa.
 

stunt cock

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
Sen verran sanon vielä, että jokainen pystyy 50e/kk säästämään ilmaiseksi ETF:iin ja varmastikin kasvattamaan osuutta ainakin toisinaan. Se ei myöskään vaadi mitään osaamista tai pörssin seuraamista. Tämä johtaa 30v. sijoitushorisontilla yksiötä vastaavaan summaan, joten horinat merkityksettömyydestä voi unohtaa. Meitä ei vain ole tällaiseen koulutettu, vaan vaurastuminen on väärin ja rahat kuitenkin kuplassa menettää. On paljon kivempi tuhlata ja stressata rahojen riittämisestä sekä öyhöttää kevään törkyosingoista.
Tämä kuvaa varmaan parhaiten yleista asennetta osakesijoittamiseen. Erityisesti romahdusten pelko tuntuu olevan hyvä syy jättää osakkeet ostamatta ja sijoittaa ylihintaisiin osakkeisiin sijoittaviin rahastoihin. Päivän kurssi on kuitenkin se hinta, millä kyseisellä hetkellä tehdään kauppaa, ei todellakaan mikään osakkeen hinta. Mitä väliä romahduksilla on? Kuitenkin markkinat palautuvat vähintään entiseen jonkun 1,5 vuoden sisällä ja siitä taas mennään ylöspäin.

Jos olisi ostanut Microsoftia IT kuplan aikana vuonna 2000 ja holdannut, sijoitus olisi ollut hyvä. Muutenkin kuplien vaikutusta yliarvioidaan. Hyvät firmat eivät paljoa ota hittiä, mutta paskoissa takkiin tulee varmasti.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Mielestäni kaikki hajautus turhaa. About neljä viisi sijoituskohdetta riittää hyvin tavanomaiselle piensijoittajalle. Tärkeintä on muistaa romahduksen tullessa, että romahdus on vain väliaikaista. Vuoden päästä kurssit ovat korjautuneet ennalleen. Parhaat voitot tehdää rohkeasti ostamalla hyviä firmoja putoaviin kursseihin. Pohjia on ihan turha alkaa metsästämään, niitä ei kuitenkaan löydy. Ja ainutkertaisia ostopaikkoja ei ole.
Ollaan ennenkin tästä väitelty ja olen vieläkin eri mieltä kanssasi. Varsinkin kun itse kirjoitit tuon "tavanomaiselle piensijoittajalle". Ja jos ottaa vain muutamia yhtiöitä, tarvitaan mielestäni huomattavasti enemmän asiantuntemusta ja perehtymistä yhtiöihin kuin "tavanomaisella piensijoittajalla" on. Talvivaara "kansanosakkeena" nyt hienona esimerkkinä. Mutta tietysti jos olisi 5v sitten osannut napata esmes Bittiumia (elektrobit), Nestettä, Metsä boardia, Finnairia ja Revenio grouppia, niin nyt näyttäisi salkku hyvältä. Tai ostanut Ethereumia vuosi sitten tai Bitcoinia pari vuotta sitten yms. Mielestäni tavanomaiselle piensijoittajalle paras keino on joko perinteinen indeksirahasto tai sitten ETF.
 

stunt cock

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
Mielipideasioitahan nämä ovat, mutta mielestäni ETF:llä tai rahastosijoittamisella pääsee vähän liian helpolla, jos haluaa kehittyä sijoittajana. Jos ei tee virheitä, ei myöskään kehity. Tälläiset ajalliset hajautukset ovat siitä esimerkki. Jos hankiinnat ajoittaa tassaisesti varmasti jää käyttämättä hyvät ostopaikat, tai ainakaan silloin ei ole varaa tarpeeksi suureen panostukseen.

Toi talvivaarahan on siinä huono esimerkki, että se edusti ainakaan kaikkiea sitä, mitä sijoittamisessa pitää varoa. Eli varsinkin aloittelevan sijoittajan ei kannata panostaa, kuin hyviin firmoihin. Paskat firmat tuntuvat pysyvät paskoina myös tulevaisuudessa. Liian ahneeksi ei kannata ryhtyä. Mielestäni yhtiöön perehtymisen sijaan yrityksen toimialan ja sen tilanteen jonkinlainen ymmärtäminen on tärkeämpää. Jos sijoittaminen kiinnostaa eikä pelkkä arvonnoususta hyötyminen, rahastot ovat huono vaihtoehto.
 

Rannelaukaus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ollaan ennenkin tästä väitelty ja olen vieläkin eri mieltä kanssasi. Varsinkin kun itse kirjoitit tuon "tavanomaiselle piensijoittajalle". Ja jos ottaa vain muutamia yhtiöitä, tarvitaan mielestäni huomattavasti enemmän asiantuntemusta ja perehtymistä yhtiöihin kuin "tavanomaisella piensijoittajalla" on. Talvivaara "kansanosakkeena" nyt hienona esimerkkinä. Mutta tietysti jos olisi 5v sitten osannut napata esmes Bittiumia (elektrobit), Nestettä, Metsä boardia, Finnairia ja Revenio grouppia, niin nyt näyttäisi salkku hyvältä. Tai ostanut Ethereumia vuosi sitten tai Bitcoinia pari vuotta sitten yms. Mielestäni tavanomaiselle piensijoittajalle paras keino on joko perinteinen indeksirahasto tai sitten ETF.

Mielipiteesi on myös kirjallisuuden tukema siltä osin, että halutessaan saavuttaa markkinatuoton on syytä valita kndeksirahasto tai indeksiä seuraava ETF. Tämä johtuu siitä, että piensijoittajan osakevalinta on todennäköisesti sattumanvaraista ja määrä jää kuvatusti pieneksi. Tutkimusten mukaan alle puolet pörssin osakkeista tuottaa yli keskiarvon. Siten piensijoittaja osakepoiminnallaan lähtökohtaisesti häviää. Positiivisen tuoton saavuttamiseen viisi, ellei muistaakseni kolmekin osaketta eri toimialoilta riittänee.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös