Kun olen laiska sijoittaja niin olen jonkin aikaa laittanut juuri tuon 400 euroa kuukaudessa Nordnetin superrahastoon.Ihan yhtä helpolla voi laittaa joka palkkapäivä menemään sen 400 (tai 40) euroa pankkitililtä vaikka Nordnetin tilille kuin tehdä rahastosäästösopimuksen pankin kanssa.
Tili ja se arvo-osuustili myös. Kiinteät kustannukset ilman pankkikorttia taitavat sitten olla 2.5€/kkMitä vaaditaan muuten, ettö voi sijoittaa Nordean kautta? Tili? Mitkä ovat kokonais kustannukset sitten jos ei ole jo Nordean asiakas? Nuo hinnat ovat jo sellaisia, että harkitsen Nalle-boikotin rikkomista.
Taitaapi jäädä välistä sitten kuitenkin. Eipä tarvitse harmitella, että tuo rahaa Nallelle ja veronkiertobisnekselle.Tili ja se arvo-osuustili myös. Kiinteät kustannukset ilman pankkikorttia taitavat sitten olla 2.5€/kk
Eipä kestä.Ok, kiitos, tämä vastaus selvensi kaiken mitä halusinkin tietää palvelumaksuista. Enää ei jäänyt kysyttävää siitä aiheesta.
Kiitos myös tästä perusteellisesta brieffistä koskien oikeita investointipankkeja. Nimeltään nuo eivät olleet minulle tuttuja, mutta ehkäpä niistä joku voisi soveltua juuri minulle hyvin. Mikä mainitsemistasi oikeista investointipankeista soveltuisi parhaiten aloittelijalle?
Kanavalla ei ole merkitystä, vaan sinun ei kannata tehdä nyt vielä suoria osakesijoituksia. Hyviä kohteita voisivat olla esim. matalakustannuksiset rahastot tai ne ETF:t.Joten kertokaapa sitten se toiseksi paras kanava ostaa ja myydä osakkeita?
Yksi helpoimmista ja "varmimmista" tavoista on se että laitat Nordnetillä kuukausisäästöllä rahaa superrahastoihin ja/tai kuukausisäästö-ETF. Jos vaikka n.50€ olisi käytettävissä, niin suosittelisin lyömään rahat kylmästi joko suoraan s&p500-ETF (palkkio 0.15% ja hinta tällä hetkellä 39.44€) ja loput sitten Superrahastoihin aina kun pystyy. Tai vaihtoehtoisesti jompaankumpaan world-etf. Suurinpiirtein 50€ tasolla pyörivät ja toisessa kulut 0.19% ja toisessa 0.2%.Minäkään en ihan kevyin perustein lähde vaihtamaan takaisin Nordealle sekä siirtämään asuntolainaani yms. sinnepäin. Halpa osakesijoittaminen ei ole mielestäni riittävän hyvä syy vaihtaa pankkia. Joten kertokaapa sitten se toiseksi paras kanava ostaa ja myydä osakkeita?
Ok, kiitos, tämä vastaus selvensi kaiken mitä halusinkin tietää palvelumaksuista. Enää ei jäänyt kysyttävää siitä aiheesta.
Kiitos myös tästä perusteellisesta brieffistä koskien oikeita investointipankkeja. Nimeltään nuo eivät olleet minulle tuttuja, mutta ehkäpä niistä joku voisi soveltua juuri minulle hyvin. Mikä mainitsemistasi oikeista investointipankeista soveltuisi parhaiten aloittelijalle?
Myönnetään että käytetty termi oli hätäinen, mutta en tiedä mikä ihan oikea termi olisi. Ajatukseni oli että pankit jaetaan säästöpankkeihin (joilla on tietyt vakavaraisuussäännökset) ja sitten Seligsonin ja Nordnetin kaltaiset talot, joiden toimenkuvana on treidaaminen ja joiden työntekijöinä kyllä työskentelee investointipankkiireja, mutta talot eivät silti varsinaisia investointipankkeja ole. Joskus toimialasta käytetään termiä financial markets. Seligson käyttää itsestään termiä sijoituspalveluyritys. Nordnet käyttää termiä "digital bank". FIM on sanojensa mukaan "yksityispankki". Mandatum life kertoo olevansa "finanssiyhtiö". Toki kaikkien näiden palvelut eivät yksi yhteen ole, mutta kovasti värikästä on nimeäminen heille itselleenkin.Tähän kommenttina, että @dana77 taisi hieman sekoittaa termejä, sillä perussijoittajalla ei ole mitään asiaa oikeiden investointipankkien kanssa asioida. Oikeiden investointipankkien leipätyöhön kuuluvat listautumisannit, yrityskaupat, johdannaisten kirjoittaminen yms. eikä niillä siis ole mitään tekemistä sen kanssa mitä sinä rahastosijoittajana tarvitset.
Onhan tuo sijoittamista. Tosin kaikki rahankäyttö on kai pohjimmiltaan sijoittamista, mutta eipä tuo sinun toimintasi hirveämmin kultaan sijoittamisesta lopulta eroa. Tosin pienempi vaihdanta tekee ehkä tuosta halvemmalla ostamisesta noissa tapauksissa helpompaa, mutta vaikeuttaa toki omalta osaltaan myymistä.Ketjun sijoitus-puritanistien verenpainetta nostattava viesti, mutta tavallaan sijoittamisesta tässäkin on kyse...
Olen aloittanut uudenlaisen “sijoittamisen”, tai siis toki kyseessä on iän vanha kaikkien kunnianarvoisten helppoheikkien ja käytettyjen autojen kauppiaiden harjoittamaa "sijoittamista", mutta silti…
Viimeisen vuoden aikana olen ostanut ja myynyt reilun kymppitonnin edestä erilasta tavaraa ja saanut tälle vajaan 24% tuoton. Onko se paljon vaiko vähän niin sitä voi toki jokainen pohtia omalla kohdallaan. Minulle kyseessä on puhtaasti ”harrastuksesta” kun tätä ihan vaan omaksi ilokseni, harvakseltaan ja varsinaisen työn päälle teen, samalla taitoja (tuotetietoja, hintoja ja markkinoita) kartuttaen. Ehkä tästä voi kehkeytyä mielekäs harrastus sitten eläkepäiville jolla takaa Parman kinkun leivän päälle. Jos aikaa olisi enemmän, niin ”sijoitussalkun” voisi näin harrastuspohjalta kasvattaa jonnekin max sataan tonniin vuodessa (lähinnä ostamalla hankintahinnaltaan hiukan kalliimpia tuotteita, ei niinkään tavaroiden määrää oleellisesti lisäämällä, silloin pitäisi alkaa kiinnittämään toisella tapaa huomiota myös varastointikustannuksiin), mutta sitten kyllä loppuisi aika kesken. Vaatii myös kärsivällistä puolisoa, heh
Tiettyjen tuotteiden kohdalla hallussapito-aikaa kannattaisi myös selkeästi pidentää, jolloin arvon nousu olisi suurempi, mutta tässä nyt tavallaan maksellaan vielä oppirahoja, joten siinä mielessä parempi kierrättää hiukan nopeammalla aikataululla ja tyytyä pienempään tuottoon. Ne joita rahastot, osakesijoittaminen jne. pelottaa (kuten allekirjoittanutta), niin kyllä tälläkin voi rahaa tehdä, vaikka aikaa tämä varmasti vie enemmän. Puolen miljoonan ”salkulla” voisi jo päästä ihan kelpo vuositienestiin, mutta sitten se olisikin kokopäivätyötä. Kelloja, käyttötavaraa, antiikkia, arvokalusteita, designia jne.. Kaikki kelpaa, olipa kyse kympin tai sadantonnin tuotteesta jos siitä tuoton saa, arvioidulla aikajänteellä ja mahdollisimman vaivatta. Homman pihvi on varsin yksinkertainen; teen hiukan alihintaisen tarjouksen tuotteesta jolle uskon riittävän kysyntää ja/tai jonka arvon uskon nousevan. Rajana olen pitänyt, että 10-15% voiton pitäisi tuotteesta saada vuoden aikajänteellä.
Toki täytyy rehellisesti tunnustaa, että muutama onnistunut kauppa on nostanut tuon prosenttiosuuden noinkin korkeaksi enkä osaa vielä tarkemmin sanoa, onko kyseessä ollut enemmän pöljän pojan tuuria kuin varsinaista tilanteen/hinnan oikein arvioimista? Myöskään en ole tässä ottanut huomioon sellaisia tuotteita, jotka olen ostanut, mutten vielä myynyt; Joko siksi, ettei niistä ole vielä tarjottu haluttua hintaa (ei monta tällaista ja arvoltaan ei onneksi mitenkään merkittävää) tai siksi, että olen niihin itse kiintynyt (erittäin paha virhe) tai siksi, että uskon niiden arvon kasvavan huomattavasti enemmän hiukan pidemmällä aikajänteellä.
Asiaa toki helpottaa myös se, että täällä missä asun ja veroni maksan, ei verottaja ole pätkääkään kiinnostunut tällaisesta kaupankäynnistä. Suomessa olisi varmaankin pakko pistää firma pystyyn... Oy Lovejoy AB...
Mutta en kyllä vähättelisi myöskään palvelujen hintaa. Varsinkin "normaalin ihmisen" tuloilla ajallinen hajauttaminen on suorissa sijoituksissa helvetin kallista. Poislukien Nordea 1%, joka toki on myöskin kallis, mutta mahdollistaa vaikka 1 000 € hajauttamisen viiteen palaseen edullisemmin kuin suurin osa muista.Aika paljon on keskusteltu, mikä on paras palvelu osakekauppojen hoitoon. Suurempi merkitys on sillä, mitä osaketta ostaa ja koska myy. Turha hifistellä mahdollisimman edullisen palvelun kanssa jos kaupat on kuitenkin tehty hätäillen päin persettä.
Jenkeistä kannattaa myös katsoa.Vaikea löytää tällä hetkellä houkuttelevia ostokohteita, mutta Neste saattaisi olla ihan hyvä kohde pienelle veivaukselle.
Onko mitään järkeä hajauttaa 1000 € sijoitusta? Näin pienen summan hajauttaminen tappaa hyvät onnistumiset. Hajauttaminen muutenkin on mielestäni täysin ylimainostettua varsinkaan aloittelevalle sijoittajalle. Jos sijoitettava summa pyörii muutamissa tuhansissa, pari kolme osaketta riittää ihan hyvin. Mielestäni alta 100 k€ ei kannata hajauttaa missään tapauksessa yli kymmeneen osakkeeseen. Muutaman kymmenen tuhannen euron salkkuun sopii henkilöstä riippuen joku viisi kuusi osaketta.Mutta en kyllä vähättelisi myöskään palvelujen hintaa. Varsinkin "normaalin ihmisen" tuloilla ajallinen hajauttaminen on suorissa sijoituksissa helvetin kallista. Poislukien Nordea 1%, joka toki on myöskin kallis, mutta mahdollistaa vaikka 1 000 € hajauttamisen viiteen palaseen edullisemmin kuin suurin osa muista.
En tarkoittanut että ostaisi tuolla tonnilla viittä eri yritystä, vaan viisi kertaa samaa yhtiötä. Ja helpompi se on ostaa vaikka parilla sadalla kuussa, kuin kasvattaa 5kk käteisvarastoa ja sitten ostaa tonnilla. Varsinkin juuri aloittelevalle sijoittajalle ero on suuri. Ja jos vuosi sitten olisi jäänyt odottelemaan ostopaikkoja, niin saattaisi vieläkin olla 0% osakkeissa. Enkä osaa sanoa että jatkuuko tämä nousuputki vielä vuoden vai kolme (vai kauemmin). Jos taas olisi ostanut nyt vaikka satkulla per kuukausi viimeisen vuoden aikana s&p500 indeksiä, niin olisi jo vähän plussalla. Ja kyseessä ei silloin ole se täydellisen ostopaikan etsintä, vaan se että keskihinta pyörii kohtuullisissa lukemissa (ei onnistuttu ostamaan kaikkea pohjalta, eikä myös huipulta)Onko mitään järkeä hajauttaa 1000 € sijoitusta? Näin pienen summan hajauttaminen tappaa hyvät onnistumiset. Hajauttaminen muutenkin on mielestäni täysin ylimainostettua varsinkaan aloittelevalle sijoittajalle.
Ostojen hajauttaminen on myöskin täysin ylimainostettua. Ostopaikoista ostetaan kerralla enemmän.
"Kyberturva" salkku olisi kova juttu, jos nyt aloittaisi.Ihan mielenkiinnosta, jos tartutaan tuohon viiteen yhtiöön ja kotimaisessa pörssissä listattuihin, niin mitkä ottaisit ja millä suhteilla? Jos sijoitushorisontti olisi vaikka +20v ja mieluiten perusteltuna.
Nokian renkaat, 20 %, Tuotteet ovat huippuluokkaa ja renkaita tarvitaan aina. Automallien uudistuessa renkaat tuppaavat kokoajan kasvamaan ja sitä kautta kallistumaan. Nokian renkaiden kurssihistoria ei ole tarjonnut pettymyksiä ja olen aina pärjännyt nokian renkaiden kanssa.
Tähän on pakko tarttua hieman. Metsä Fibre investoi rohkeasti äänenkoskelle, Metsä board omistaa fibrestä 24.9%. Eli karkeasti neljänneksen. Board on enemmänkin kartonkiin yms keskittyvä firma. Tuo kuviohan on tehty siten että se metsäliitto osuuskunta (tai vastaava) omistaa karkeasti Fibrestä 62.5%, melkein puolet Boardista ja loput Metsän sivuhaaroista on myös tuon osuuskunnan omistuksesta. Eli toisinsanoen kannattavimmat osiot ovat poissa pörssistä (poislukien tuo Fibrestä omistettava neljännes). Tälläisistä firmoista koitan itse pysyä kaukana. Osuuskunnan niin halutessaan saisi Boardin ja Fibren tulokset painettua nollille ja siirrettyä kaikki tulot vain itselleen.Metsa board 20 %, Metsä rohkeasti investoi äänekoskelle uuden sellutehtaan ja sellutehtaan kylkeen tuntuu nousevan jatkuvasti muuta sivuvirroista hyötyvää teollisuutta. Pakko kai suomalaisena on uskoa metsäteollisuuteen. Ilmeisesti sellua kannattaa valmistaa ja sillä suunnalla ilmeisesti on markkinat kuumat.
Mitä väliä on 50% laskulla, jos ei ole mitään aikomusta myydä? Jos Nokian renkaisiin on ollut uskoa kymmenen vuoden aikana, kehitys on ollut melkoisen hyvä omistajalle. Tämä esimerkkisi havainnollistaa hyvin sitä, miten osakkeiden kanssa pärjää. Romahduksissa pää kylmänä ja putoaviin kursseihin vaan lisää kassaa osakkeisiin. Päivän osakekurssi ei kuitenkaan ole osakkeiden arvo vaan se hinta millä kullakin hetkellä tehdään kauppoja. Jos romahdukset pelottavat ei osakkeita kannata hankkiaJos firmalla on viimeiseen 10 vuoteen kolme 50% laskua, joista pahin 78%, 10kpl -20% laskuja ja useampia yli 10%, niin kai sieltä historiasta pettymyksiäkin löytyy.
Myöskään en ole tässä ottanut huomioon sellaisia tuotteita, jotka olen ostanut, mutten vielä myynyt; Joko siksi, ettei niistä ole vielä tarjottu haluttua hintaa (ei monta tällaista ja arvoltaan ei onneksi mitenkään merkittävää) tai siksi, että olen niihin itse kiintynyt (erittäin paha virhe) tai siksi, että uskon niiden arvon kasvavan huomattavasti enemmän hiukan pidemmällä aikajänteellä.
Heh, tähän voisi sanoa että osakesijoittajankin olisi varmasti helppo kehua kovaa tuottoprosenttia, jos ottaisi huomioon vain myymänsä osakkeet, eikä niitä jotka vielä omistaa odottamassa kurssin nousua...