Sijoitusvinkkejä?

  • 1 087 121
  • 6 084

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
En kyllä minäkään ymmärrä Kuubextran pointtia. Onko se jotenkin hyväksyttyä että ostaa Osuuspankilta samat mitä saisi tyyliin kolme neljäsosaa halvemmalla muualta?

Nordnetillä taitaa olla uusien käyttäjien tervetuliaisbonuksena ensimmäinen kuukausi parhaassa asiakkuusluokassa. Voisi arvata Rixan olevan tällaisessa tilanteessa. Ei silti kannata noin pieniä eriä ostaa.
Vaikka olemmekin samaa mieltä, haluan jatkaa viimeisestä lauseesta. Nordnetin taktiikka on aika ovela. Alussa tarjotaan halpoja kauppoja, jotta pienilläkin summilla saisi salkkuun useita eri yhtiöitä. Myöhemmin sitten kaupankäyntikulusi "normalisoituvat", ja samoja osakkeita myydessä kaupankäyntikulut imevät leijonanosan tuotoistasi. Eli ostoksia tehdessä kannattaa asennoitua siten että joskus mahdollisesti myydessä kulut ovat sieltä kalleimmasta päästä.

Tässä blogitekstissä lisää tästä aiheesta mikäli kiinnostaa:
Metsätalousinsinöörin sijoituspäiväkirja: Vielä ehdit välttää kampanja-ansan
 
F

Flonaldo

Sohaistaan ampiaispesään isolla lapiolla.

Onko sekin ryöstöä, ettei huomaa joka vuosi sijoittaa tulojaan säännöllisesti? Sanoisin mutulla että yhtä kymmenestä säästäjästä kiinnostaa riittävästi osakesäästäminen, mikä tuottaa käytännön tasolla rahastosäästämistä enemmän. Jonain vuotena niitä rahoja jää makaamaan tilille ja siinä on äkkiä tämä tee-se-itse -hyöty nollilla. Varsinkin jos rahan kanssa tekee jossain kohti tiukkaa, niin alkaa pikkusen rakoilla kiinnostus säästämisen suhteen. Kaikista suurimmat erot on siinä pitkällä tähtäimellä, laitatko keskimäärin säästöön kuussa esim 300€ vai 400€. Teoriassa kaikki toki menee kuten täällä on kirjoiteltu.
Miksi ihmeessä yhtään kenellekään vaihtoehdot olisivat a) älä säästä ollenkaan / vähemmän tai b) pistä pankin pahimpaan ansaan?

Ihan yhtä helpolla voi laittaa joka palkkapäivä menemään sen 400 (tai 40) euroa pankkitililtä vaikka Nordnetin tilille kuin tehdä rahastosäästösopimuksen pankin kanssa.

Siinä että laittaa tismalleen saman summan matalakuluiseen ETF:ään vs. saman summan ryöstökuluiseen rahastoon ei vain ole mitään järkeä.

Todettakoon että kyllä niiltä isoiltakin pankeilta löytyy joitain rahastoja, missä kulut ovat järkevällä tasolla. Tässä ketjussa esille nostettu OP-Kiina ei sellainen ole.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Itselläkin on NN:lta aloituskampanjassa ostettua Rautaruukkia, joka on nyttemin sitten SSAB A ja B. Enkä muistanut myydä niitä nyt "halvoilla päivillä". Eli kannattaa tarkasti tuokin miettiä, kun jos ne joskus haluaa myydä, niin sitten onkin isommat kulut.

HS perkele on siirtänyt artikkelin maksumuurin taakse:
OP:n rahastot maksavat välittäjille isoja palkkioita - Talous - Helsingin Sanomat

Mutta tuossa jutussa vertailtiin näitä rahaston sisäisiä kaupankäyntikuluja, eli niitä joita ei ilmoiteta hallinnointipalkkiossa. Eli mitä maksaa kun rahasto myy osaketta X ja ostaa osaketta Y. OP oli näissä muistaakseni 3x kalliimpi kuin Nordea ja Handelsbanken. Tämän voisi joku tarkistaa ja kopioida sen osuuden tänne jos omistaa oikeudet tuonne. Eli rahastoissa on paljon muutakin ihmeteltävää kuin ne mitä avaintieto-esitteessä näkee. Seligson taisi ilmoittaa kaikki kulut rehellisesti.

itsekin ihmettelen hieman @Kuubextra kommenttia, onko kommentin ideana siis että jos tarpeeksi säästäjä itse perseilee ei esimerkiksi OP:n kulut merkkaa enää niin paljoa? Kun joka tapauksessa, aivan sama miten tuota pyörittelee, niin lähes aina säästämällä sama summa vaikka Seligsonin s&p500 tuottaa enemmän kuin sama summa OP:n vastaavaan rahastoon.

Toki muutenkaan en pidä tuosta OP:n bonushässäkästä jonka perimmäinen tarkoitus taitaa olla vaikeuttaa hintavertailua ja koijata apinoita. Mutta kunnia heille siitä että homma toimii hyvin.

Lisäksi tuosta Nordeasta on sanottava että ei se Nordean verkkopankki tai Nordea Investor pärjää Nordnetille käytettävyydeltään, mutta kyllä silläkin tulee toimeen hyvin. Ja kuukausi sitten taisi olla jenkkiosakkeet ilman kaupankäyntipalkkiota. Valuutanvaihto taitaa tulla Nordealla aina ja oli muistaakseni luokkaa 0.3%, eli aika iso verrattuna NN:n. Mutta kun otetaan kaikki seikat huomioon, niin normaalituloilla Nordea on loistava vaihtoehto. Pystyy helposti ostamaan dipistä pari osaketta ja myymään viikon päästä vaikka vain toisen.
 

Kuubextra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokkolan Hermes
En jaksa selittää, mutta nyt oli tullut niin räikeä lukivirhe etten itsekkään meinaa uskoa. Ja ei, en ole OP:n kalliiden hallintakulujen myötä enää heidän asiakas saati työntekijä. Pahoittelut sekoiluista.

@muti @Flonaldo @Tuamas
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Ihan yhtä helpolla voi laittaa joka palkkapäivä menemään sen 400 (tai 40) euroa pankkitililtä vaikka Nordnetin tilille kuin tehdä rahastosäästösopimuksen pankin kanssa.
Kun olen laiska sijoittaja niin olen jonkin aikaa laittanut juuri tuon 400 euroa kuukaudessa Nordnetin superrahastoon.
 

Orava

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mitä vaaditaan muuten, ettö voi sijoittaa Nordean kautta? Tili? Mitkä ovat kokonais kustannukset sitten jos ei ole jo Nordean asiakas? Nuo hinnat ovat jo sellaisia, että harkitsen Nalle-boikotin rikkomista.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Mitä vaaditaan muuten, ettö voi sijoittaa Nordean kautta? Tili? Mitkä ovat kokonais kustannukset sitten jos ei ole jo Nordean asiakas? Nuo hinnat ovat jo sellaisia, että harkitsen Nalle-boikotin rikkomista.
Tili ja se arvo-osuustili myös. Kiinteät kustannukset ilman pankkikorttia taitavat sitten olla 2.5€/kk

Jos on 30k€ rahaa tai lainaa Nordeassa, yksi e-lasku, säännölliset tulot (muistaakseni 800€/3kk), ilmainen luottokortti, tili ja joku muu, niin taisi päästä avainasiakas tasolle. Itse olen tuolla tasolla ja ainoa kulu Nordealta on 2.3€ kuukaudessa lainanlyhennyksen hoitomaksu. Välityspalkkion päälle tulee sitten muihin kuin €-kauppoihin se 0.3% valuutanvaihto.
 

Rixa88

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Minäkään en ihan kevyin perustein lähde vaihtamaan takaisin Nordealle sekä siirtämään asuntolainaani yms. sinnepäin. Halpa osakesijoittaminen ei ole mielestäni riittävän hyvä syy vaihtaa pankkia. Joten kertokaapa sitten se toiseksi paras kanava ostaa ja myydä osakkeita?
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ok, kiitos, tämä vastaus selvensi kaiken mitä halusinkin tietää palvelumaksuista. Enää ei jäänyt kysyttävää siitä aiheesta.

Kiitos myös tästä perusteellisesta brieffistä koskien oikeita investointipankkeja. Nimeltään nuo eivät olleet minulle tuttuja, mutta ehkäpä niistä joku voisi soveltua juuri minulle hyvin. Mikä mainitsemistasi oikeista investointipankeista soveltuisi parhaiten aloittelijalle?
Eipä kestä.

Jos nyt vielä jotain tähän lisäisin, ettei viesti jää one-lineriksi, niin siihen oli parikin syytä miksi vastaukseni oli aavistuksen suorasukainen:
1) samaa asiaa on tässä ketjussa käsitelty arviolta puolen tusinaa kertaa eli se on vähän sarjaa että miten Manhattaniltä pääsee Prudential Centeriin katsomaan jääkiekkoa.
2) kirjoitin vastaukseni alkoholin vaikutuksen alaisena,
 
F

Flonaldo

Joten kertokaapa sitten se toiseksi paras kanava ostaa ja myydä osakkeita?
Kanavalla ei ole merkitystä, vaan sinun ei kannata tehdä nyt vielä suoria osakesijoituksia. Hyviä kohteita voisivat olla esim. matalakustannuksiset rahastot tai ne ETF:t.

Jos ostat 100 eurolla osakkeita ja kulut ovat 10 euroa, on sijoitukseksi heti 10% tappiolla. Sinulla menee siis esim. ensimmäisen kolmen vuoden tuotto kuluihin ennen kuin olet edes nollilla.

Tai sitten voit siirtää kykysi mukaan euroja vaikka sinne Nordnetiin, ja kun voit tehdä isomman oston, tee se silloin.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Minäkään en ihan kevyin perustein lähde vaihtamaan takaisin Nordealle sekä siirtämään asuntolainaani yms. sinnepäin. Halpa osakesijoittaminen ei ole mielestäni riittävän hyvä syy vaihtaa pankkia. Joten kertokaapa sitten se toiseksi paras kanava ostaa ja myydä osakkeita?
Yksi helpoimmista ja "varmimmista" tavoista on se että laitat Nordnetillä kuukausisäästöllä rahaa superrahastoihin ja/tai kuukausisäästö-ETF. Jos vaikka n.50€ olisi käytettävissä, niin suosittelisin lyömään rahat kylmästi joko suoraan s&p500-ETF (palkkio 0.15% ja hinta tällä hetkellä 39.44€) ja loput sitten Superrahastoihin aina kun pystyy. Tai vaihtoehtoisesti jompaankumpaan world-etf. Suurinpiirtein 50€ tasolla pyörivät ja toisessa kulut 0.19% ja toisessa 0.2%.

Tämä ei sijoitusohje tai neuvo jnejne.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ok, kiitos, tämä vastaus selvensi kaiken mitä halusinkin tietää palvelumaksuista. Enää ei jäänyt kysyttävää siitä aiheesta.

Kiitos myös tästä perusteellisesta brieffistä koskien oikeita investointipankkeja. Nimeltään nuo eivät olleet minulle tuttuja, mutta ehkäpä niistä joku voisi soveltua juuri minulle hyvin. Mikä mainitsemistasi oikeista investointipankeista soveltuisi parhaiten aloittelijalle?

Tähän kommenttina, että @dana77 taisi hieman sekoittaa termejä, sillä perussijoittajalla ei ole mitään asiaa oikeiden investointipankkien kanssa asioida. Oikeiden investointipankkien leipätyöhön kuuluvat listautumisannit, yrityskaupat, johdannaisten kirjoittaminen yms. eikä niillä siis ole mitään tekemistä sen kanssa mitä sinä rahastosijoittajana tarvitset.

Sen sijaan kannattaa lukea keskustelua taaksepäin ja ylipäänsä tutustua sellaisiin yrityksiin kuin Seligson ja Nordnet. Nähdäkseni aloittelijalle hyvä tietopaketti löytyy Seligsonin sivuilta osoitteesta Seligson & Co - Tervettä järkeä sillä noilla ohjeilla ei ainakaan tule ns. huijatuksi, vaan perusasiat kuten hajautuksen sekä pienten kulujen äärimmäinen tärkeys ja suunnitelmallisuuden/säännöllisyyden merkitys tulevat tutuiksi. Nämä sisäistettyäsi voit sitten kiinnostuksesi mukaan tutustua asioihin enemmän, mutta rajahyöty on siitä eteenpäin melko jyrkästi laskeva.
 
Viimeksi muokattu:

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tähän kommenttina, että @dana77 taisi hieman sekoittaa termejä, sillä perussijoittajalla ei ole mitään asiaa oikeiden investointipankkien kanssa asioida. Oikeiden investointipankkien leipätyöhön kuuluvat listautumisannit, yrityskaupat, johdannaisten kirjoittaminen yms. eikä niillä siis ole mitään tekemistä sen kanssa mitä sinä rahastosijoittajana tarvitset.
Myönnetään että käytetty termi oli hätäinen, mutta en tiedä mikä ihan oikea termi olisi. Ajatukseni oli että pankit jaetaan säästöpankkeihin (joilla on tietyt vakavaraisuussäännökset) ja sitten Seligsonin ja Nordnetin kaltaiset talot, joiden toimenkuvana on treidaaminen ja joiden työntekijöinä kyllä työskentelee investointipankkiireja, mutta talot eivät silti varsinaisia investointipankkeja ole. Joskus toimialasta käytetään termiä financial markets. Seligson käyttää itsestään termiä sijoituspalveluyritys. Nordnet käyttää termiä "digital bank". FIM on sanojensa mukaan "yksityispankki". Mandatum life kertoo olevansa "finanssiyhtiö". Toki kaikkien näiden palvelut eivät yksi yhteen ole, mutta kovasti värikästä on nimeäminen heille itselleenkin.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Ketjun sijoitus-puritanistien verenpainetta nostattava viesti, mutta tavallaan sijoittamisesta tässäkin on kyse...

Olen aloittanut uudenlaisen “sijoittamisen”, tai siis toki kyseessä on iän vanha kaikkien kunnianarvoisten helppoheikkien ja käytettyjen autojen kauppiaiden harjoittamaa "sijoittamista", mutta silti…

Viimeisen vuoden aikana olen ostanut ja myynyt reilun kymppitonnin edestä erilasta tavaraa ja saanut tälle vajaan 24% tuoton. Onko se paljon vaiko vähän niin sitä voi toki jokainen pohtia omalla kohdallaan. Minulle kyseessä on puhtaasti ”harrastuksesta” kun tätä ihan vaan omaksi ilokseni, harvakseltaan ja varsinaisen työn päälle teen, samalla taitoja (tuotetietoja, hintoja ja markkinoita) kartuttaen. Ehkä tästä voi kehkeytyä mielekäs harrastus sitten eläkepäiville jolla takaa Parman kinkun leivän päälle. Jos aikaa olisi enemmän, niin ”sijoitussalkun” voisi näin harrastuspohjalta kasvattaa jonnekin max sataan tonniin vuodessa (lähinnä ostamalla hankintahinnaltaan hiukan kalliimpia tuotteita, ei niinkään tavaroiden määrää oleellisesti lisäämällä, silloin pitäisi alkaa kiinnittämään toisella tapaa huomiota myös varastointikustannuksiin), mutta sitten kyllä loppuisi aika kesken. Vaatii myös kärsivällistä puolisoa, heh

Tiettyjen tuotteiden kohdalla hallussapito-aikaa kannattaisi myös selkeästi pidentää, jolloin arvon nousu olisi suurempi, mutta tässä nyt tavallaan maksellaan vielä oppirahoja, joten siinä mielessä parempi kierrättää hiukan nopeammalla aikataululla ja tyytyä pienempään tuottoon. Ne joita rahastot, osakesijoittaminen jne. pelottaa (kuten allekirjoittanutta), niin kyllä tälläkin voi rahaa tehdä, vaikka aikaa tämä varmasti vie enemmän. Puolen miljoonan ”salkulla” voisi jo päästä ihan kelpo vuositienestiin, mutta sitten se olisikin kokopäivätyötä. Kelloja, käyttötavaraa, antiikkia, arvokalusteita, designia jne.. Kaikki kelpaa, olipa kyse kympin tai sadantonnin tuotteesta jos siitä tuoton saa, arvioidulla aikajänteellä ja mahdollisimman vaivatta. Homman pihvi on varsin yksinkertainen; teen hiukan alihintaisen tarjouksen tuotteesta jolle uskon riittävän kysyntää ja/tai jonka arvon uskon nousevan. Rajana olen pitänyt, että 10-15% voiton pitäisi tuotteesta saada vuoden aikajänteellä.

Toki täytyy rehellisesti tunnustaa, että muutama onnistunut kauppa on nostanut tuon prosenttiosuuden noinkin korkeaksi enkä osaa vielä tarkemmin sanoa, onko kyseessä ollut enemmän pöljän pojan tuuria kuin varsinaista tilanteen/hinnan oikein arvioimista? Myöskään en ole tässä ottanut huomioon sellaisia tuotteita, jotka olen ostanut, mutten vielä myynyt; Joko siksi, ettei niistä ole vielä tarjottu haluttua hintaa (ei monta tällaista ja arvoltaan ei onneksi mitenkään merkittävää) tai siksi, että olen niihin itse kiintynyt (erittäin paha virhe) tai siksi, että uskon niiden arvon kasvavan huomattavasti enemmän hiukan pidemmällä aikajänteellä.

Asiaa toki helpottaa myös se, että täällä missä asun ja veroni maksan, ei verottaja ole pätkääkään kiinnostunut tällaisesta kaupankäynnistä. Suomessa olisi varmaankin pakko pistää firma pystyyn... Oy Lovejoy AB...
 

huhheijaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ketjun sijoitus-puritanistien verenpainetta nostattava viesti, mutta tavallaan sijoittamisesta tässäkin on kyse...

Olen aloittanut uudenlaisen “sijoittamisen”, tai siis toki kyseessä on iän vanha kaikkien kunnianarvoisten helppoheikkien ja käytettyjen autojen kauppiaiden harjoittamaa "sijoittamista", mutta silti…

Viimeisen vuoden aikana olen ostanut ja myynyt reilun kymppitonnin edestä erilasta tavaraa ja saanut tälle vajaan 24% tuoton. Onko se paljon vaiko vähän niin sitä voi toki jokainen pohtia omalla kohdallaan. Minulle kyseessä on puhtaasti ”harrastuksesta” kun tätä ihan vaan omaksi ilokseni, harvakseltaan ja varsinaisen työn päälle teen, samalla taitoja (tuotetietoja, hintoja ja markkinoita) kartuttaen. Ehkä tästä voi kehkeytyä mielekäs harrastus sitten eläkepäiville jolla takaa Parman kinkun leivän päälle. Jos aikaa olisi enemmän, niin ”sijoitussalkun” voisi näin harrastuspohjalta kasvattaa jonnekin max sataan tonniin vuodessa (lähinnä ostamalla hankintahinnaltaan hiukan kalliimpia tuotteita, ei niinkään tavaroiden määrää oleellisesti lisäämällä, silloin pitäisi alkaa kiinnittämään toisella tapaa huomiota myös varastointikustannuksiin), mutta sitten kyllä loppuisi aika kesken. Vaatii myös kärsivällistä puolisoa, heh

Tiettyjen tuotteiden kohdalla hallussapito-aikaa kannattaisi myös selkeästi pidentää, jolloin arvon nousu olisi suurempi, mutta tässä nyt tavallaan maksellaan vielä oppirahoja, joten siinä mielessä parempi kierrättää hiukan nopeammalla aikataululla ja tyytyä pienempään tuottoon. Ne joita rahastot, osakesijoittaminen jne. pelottaa (kuten allekirjoittanutta), niin kyllä tälläkin voi rahaa tehdä, vaikka aikaa tämä varmasti vie enemmän. Puolen miljoonan ”salkulla” voisi jo päästä ihan kelpo vuositienestiin, mutta sitten se olisikin kokopäivätyötä. Kelloja, käyttötavaraa, antiikkia, arvokalusteita, designia jne.. Kaikki kelpaa, olipa kyse kympin tai sadantonnin tuotteesta jos siitä tuoton saa, arvioidulla aikajänteellä ja mahdollisimman vaivatta. Homman pihvi on varsin yksinkertainen; teen hiukan alihintaisen tarjouksen tuotteesta jolle uskon riittävän kysyntää ja/tai jonka arvon uskon nousevan. Rajana olen pitänyt, että 10-15% voiton pitäisi tuotteesta saada vuoden aikajänteellä.

Toki täytyy rehellisesti tunnustaa, että muutama onnistunut kauppa on nostanut tuon prosenttiosuuden noinkin korkeaksi enkä osaa vielä tarkemmin sanoa, onko kyseessä ollut enemmän pöljän pojan tuuria kuin varsinaista tilanteen/hinnan oikein arvioimista? Myöskään en ole tässä ottanut huomioon sellaisia tuotteita, jotka olen ostanut, mutten vielä myynyt; Joko siksi, ettei niistä ole vielä tarjottu haluttua hintaa (ei monta tällaista ja arvoltaan ei onneksi mitenkään merkittävää) tai siksi, että olen niihin itse kiintynyt (erittäin paha virhe) tai siksi, että uskon niiden arvon kasvavan huomattavasti enemmän hiukan pidemmällä aikajänteellä.

Asiaa toki helpottaa myös se, että täällä missä asun ja veroni maksan, ei verottaja ole pätkääkään kiinnostunut tällaisesta kaupankäynnistä. Suomessa olisi varmaankin pakko pistää firma pystyyn... Oy Lovejoy AB...
Onhan tuo sijoittamista. Tosin kaikki rahankäyttö on kai pohjimmiltaan sijoittamista, mutta eipä tuo sinun toimintasi hirveämmin kultaan sijoittamisesta lopulta eroa. Tosin pienempi vaihdanta tekee ehkä tuosta halvemmalla ostamisesta noissa tapauksissa helpompaa, mutta vaikeuttaa toki omalta osaltaan myymistä.

Itsehän harrastelin hyvin samankaltaista toimintaa joskus eri pelien "skineillä", mikä oli vielä äärimmäisen helppoa, kun kaikki oli virtuaalista, eikä tarvinnut itse tuotteita siirtää fyysisesti. Tuottoprosentti huiteli tuhansissa prosenteissa vuodessa, sillä aika äkkiä pääsi satasista siirtymään tuhansiin. Varsinkin kun noiden immateriaalisten esineiden omistajista iso osa on aika nuoria ja kauppaa voi käydä globaalisti, niin oli aika mielenkiintoista touhua. Parhaimmillaan taisin itsekin ostaa esineen ja myydä melkein tuplasti kalliimmalla samana päivänä. Toki lähinnä harrastepohjalta tuota tuli tehtyä, mutta oli se aika jännä fiilis omistaa pikseleitä, joiden arvo liikkui tuhansissa euroissa. Jotkut toki noillakin ovat omaisuuden tehneet. Joidenkin esineiden nousu on kyllä ollut aika naurettavaa, mutta toisaalta ei kovinkaan harvinaisia tälläiset käppyrät.
Gyazo - 2a43e08a41146f5365cd6cfd932dd50d.png
Gyazo - d5a879a1eb651bed4ec3bd0ef80ed7bc.png

Itse tosin harrastin enemmän juuri tuota, että ostin halvalla ja myin sitten kalliimmalla, enkä niinkään istunut esineiden päällä odottamassa arvonnousua, mutta voisin melkein nytkin lyödä vetoa, että seuraavien CS:GOn majoreista, jos ostaa sticker capsuleita alennuksesta vikana päivänä, kahden kuukauden sisältä löytyy jaksoja jolloin saa kevyesti 50% tuottoa. Edellisten majorien osalta haastajien capsulet ovat nyt hinnaltaan about nelinkertaisia ja legendojen reilu tuplahintaisia. Ihan kelpo voittoa olisi n. kahdeksassa kuukaudessa saanut. Rahojen ulostaminen toki vie jonkin verran voittoja, mutta kyllähän tuolla lisämaustetta saisi ja pörssien indeksit olisivat jääneet selvästi kakkoseksi. Omia riskejä noihin toki sitten sisältyy.

Verotuksen osalta itseasiassa en ole varma miten tuo olisi pitänyt lopulta hoitaa, koska vaihtopiireissä käytettiin esineitä ja avaimia vaihdon välineenä, joten päädyin ilmoittamaan verotuksessa sitten vasta, kun myin esineet lopullisesti pois, koska ajattelin, että tuotto realisoitui tällöin. Saattoipa tuo väärinkin mennä, mutta kukaan ei valittanut.
 
Jotenkin tuli tässä mieleen lukiessa, että pitäisi heti olla asiantuntija jokaisessa asiassa. Ainakin tällä palstalla. Sen sijaan kannustaisin kuitenkin kokeilemaan ja hämmästymään. Tämän ketjun ohjeet kannattaa kuitenkin pitää mielessä ja toimia monen ohjeen mukaan sen jälkeen, kun on ns. päässyt touhusta jollain asteella jyvälle. Eihän siinä ole mitään haittaa, vaikka heti pääsee jyvälle eikä maksa turhaan yhtään ylimääräistä palvelumaksua. Enemmän kuitenkin maksaa hapuilu, hidastelu ja arvuuttelu, että lähteekö tämmöiseen toimintaan mukaan. Jos alle 50e tekee virheitä, ottaa niistä opikseen, näkee miten eri järjestelmät toimii ja mistä asioista on itselle hyötyä, niin halvalla saa oppia. Älkää siis pelätkö aloittaa sijoittamista, joskin terve vainoharha kannattaa pitää mielessä raha-asioissa aina.

Tärkeintä kuitenkin oikein toimimisessa (mahdollisimman edullisesti) on se, että tekee sitä kun lähtee määrätietoisesti etenemään johonkin suuntaan. Kun asioita tehdään toistettavasti, niin silloin virheiden minimointi pitkällä aikajänteellä on äärimmäisen tärkeää.
 

stunt cock

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
Aika paljon on keskusteltu, mikä on paras palvelu osakekauppojen hoitoon. Suurempi merkitys on sillä, mitä osaketta ostaa ja koska myy. Turha hifistellä mahdollisimman edullisen palvelun kanssa jos kaupat on kuitenkin tehty hätäillen päin persettä.

Varsinaisiin osakkeisiin liittyen joskus keväämmällä tuli mainostettua Outotecia mahdollisena sijoituksena. Pitkään aikaan ensimmäinen tekemäni kauppa oli nokian lisääminen pudotuksesta. Vaikea löytää tällä hetkellä houkuttelevia ostokohteita, mutta Neste saattaisi olla ihan hyvä kohde pienelle veivaukselle. Vituttaa vaan, kun muutama vuosi sitten missasin Nesteen nousun 9 euroon. Olisi kannattanut ysillä lähteä vielä mukaan, kun kohta puhkotaan 50 € raja.
 
Viimeksi muokattu:

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Aika paljon on keskusteltu, mikä on paras palvelu osakekauppojen hoitoon. Suurempi merkitys on sillä, mitä osaketta ostaa ja koska myy. Turha hifistellä mahdollisimman edullisen palvelun kanssa jos kaupat on kuitenkin tehty hätäillen päin persettä.
Mutta en kyllä vähättelisi myöskään palvelujen hintaa. Varsinkin "normaalin ihmisen" tuloilla ajallinen hajauttaminen on suorissa sijoituksissa helvetin kallista. Poislukien Nordea 1%, joka toki on myöskin kallis, mutta mahdollistaa vaikka 1 000 € hajauttamisen viiteen palaseen edullisemmin kuin suurin osa muista.

Tuo mahdollistaa helposti myös nämä dippi-veivaukset pikkusummilla. Noilla olen itse saanut kaikki kaupankäyntikulut katettua, viimeksi kun katsoin niin verojenkin jälkeen jää muutama euro voittoa. Eipä ne silti ole kaikki nappiin menneet, eli montaa on myyty liian aikaisin.

Vaikea löytää tällä hetkellä houkuttelevia ostokohteita, mutta Neste saattaisi olla ihan hyvä kohde pienelle veivaukselle.
Jenkeistä kannattaa myös katsoa.
 

stunt cock

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
Mutta en kyllä vähättelisi myöskään palvelujen hintaa. Varsinkin "normaalin ihmisen" tuloilla ajallinen hajauttaminen on suorissa sijoituksissa helvetin kallista. Poislukien Nordea 1%, joka toki on myöskin kallis, mutta mahdollistaa vaikka 1 000 € hajauttamisen viiteen palaseen edullisemmin kuin suurin osa muista.
Onko mitään järkeä hajauttaa 1000 € sijoitusta? Näin pienen summan hajauttaminen tappaa hyvät onnistumiset. Hajauttaminen muutenkin on mielestäni täysin ylimainostettua varsinkaan aloittelevalle sijoittajalle. Jos sijoitettava summa pyörii muutamissa tuhansissa, pari kolme osaketta riittää ihan hyvin. Mielestäni alta 100 k€ ei kannata hajauttaa missään tapauksessa yli kymmeneen osakkeeseen. Muutaman kymmenen tuhannen euron salkkuun sopii henkilöstä riippuen joku viisi kuusi osaketta.

Ostojen hajauttaminen on myöskin täysin ylimainostettua. Ostopaikoista ostetaan kerralla enemmän. Ei niitä täydellisiä ostopaikkoja kuitenkaan löydy, joten niitä on turha liian ahneesti etsiä. Siinä vaiheessa, kun yleisindeksi taas pyörii jossain 5000-6000 pisteen paikoilla, suurin osa osakkeista on halpoja ja kaupat onnistuvat. Tuskin yleisindeksi näin alas lähiaikoina pompsahta, muttaa jo parin kolmen tuhannen pudotus tarjoaa hyviä oston hetkiä. Varmaan seuraava iso rysähdys lähtee kiinasta.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Onko mitään järkeä hajauttaa 1000 € sijoitusta? Näin pienen summan hajauttaminen tappaa hyvät onnistumiset. Hajauttaminen muutenkin on mielestäni täysin ylimainostettua varsinkaan aloittelevalle sijoittajalle.

Ostojen hajauttaminen on myöskin täysin ylimainostettua. Ostopaikoista ostetaan kerralla enemmän.
En tarkoittanut että ostaisi tuolla tonnilla viittä eri yritystä, vaan viisi kertaa samaa yhtiötä. Ja helpompi se on ostaa vaikka parilla sadalla kuussa, kuin kasvattaa 5kk käteisvarastoa ja sitten ostaa tonnilla. Varsinkin juuri aloittelevalle sijoittajalle ero on suuri. Ja jos vuosi sitten olisi jäänyt odottelemaan ostopaikkoja, niin saattaisi vieläkin olla 0% osakkeissa. Enkä osaa sanoa että jatkuuko tämä nousuputki vielä vuoden vai kolme (vai kauemmin). Jos taas olisi ostanut nyt vaikka satkulla per kuukausi viimeisen vuoden aikana s&p500 indeksiä, niin olisi jo vähän plussalla. Ja kyseessä ei silloin ole se täydellisen ostopaikan etsintä, vaan se että keskihinta pyörii kohtuullisissa lukemissa (ei onnistuttu ostamaan kaikkea pohjalta, eikä myös huipulta)

Ymmärrän kyllä warrenbuffettimaisen lähestymistapasi ja tuolla tavallahan on parempi mahdollisuus voittaa indeksi (tai hävitä sille) kuin ostamalla vaikka 50 eri osaketta. Mutta en silti lähtisi itse tuota tapaa suosittelemaan aloittelijalle. Itse suosittelisin että salkun ydin koostuu pienikuluisista indeksirahastoista tai ETF:stä ja alfaa haetaan tuon päälle sitten yksittäisillä osakkeilla. Varsinkin aloittelevalla sijoittajalla voi olla vaikeuksia pitää päänsä jos yhtäkkiä oma salkku nappaa 20% tappiota ja indeksi jatkaa koilliseen. Eli oma riskinsietokyky pitäisi määrittää hyvin tarkkaan aluksi, luottaa omaan tietämykseensä ja riskinsiedosta riippuen tasapainottaa salkkuaan. Jos nappaa viittä eri ison volan yhtiötä, niin heilunta saattaa olla melkoista. Ostopaikkojen löytäminen myös vaikeata.

Ihan mielenkiinnosta, jos tartutaan tuohon viiteen yhtiöön ja kotimaisessa pörssissä listattuihin, niin mitkä ottaisit ja millä suhteilla? Jos sijoitushorisontti olisi vaikka +20v ja mieluiten perusteltuna.

Itsellä menisi pikaisesti mietittynä seuraavasti ja erittäin lyhyesti perusteltuina:

- Telia 15% vakaata osinkoa, verrokkijoukosta tällä hetkellä mielestäni houkuttelevin. Tuo salkkuun hyvin kassavirtaa ja tietynlaisen turvatason salkulle.
- Revenio Group 25% Hyvää kasvua, hyvää tulosta ja tuoteportfolio laajenee.
- Sampo 20% osaava johto, hyvät näytöt osaamisesta ja vakaasti kasvava osinko.
- Kone 15% palveluliiketoiminnan kasvu ja hyvät asemat kehittyvillä markkinoilla.
- Detection Technology 25% erittäin hyvää kasvua tähän asti, vielä useiden rahastojen ja isojen tahojen seurannan alla.

Kunniamaininta Nokian renkaille, joka meinasi kiivetä DT:n paikalle, mutta en silti nostanut. Ehkä jos kuudes osake pitäisi valita, nappaisin Telialta, Sampolta ja Koneelta 5% jokaiselta pois ja 15% Nokian renkaita vielä lisää.
 

minarc

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaPKo, Boston Bruins
Ihan mielenkiinnosta, jos tartutaan tuohon viiteen yhtiöön ja kotimaisessa pörssissä listattuihin, niin mitkä ottaisit ja millä suhteilla? Jos sijoitushorisontti olisi vaikka +20v ja mieluiten perusteltuna.
"Kyberturva" salkku olisi kova juttu, jos nyt aloittaisi.

Bittium 50%
Nixu 25%
F-Secure 25%
Jos pakko ottaa 5 niin Nokia ja SSH lisäksi.
 

stunt cock

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
Tällä hetkellä markkinoilla on varsin hankala vaihe ostojen tekemiseen. Pitkällä sijoitushorisontilla varmaankin eniten panostaisin kassan ylläpitoon ja hyvien ostopaikkojen ilmaantumiseen. Mitään osaketta, mikä maksaa alle euron tai firma ei tuota mitään en ostaisi ikinä. Osakkeista on omille taidoilleni todella vaikea näillä hinnoilla löytää houkuttelevaa kohdetta, mutta yritetään.

Ponsse 20%, perusteluna se, että ymmärrän ponssen tuotteet ja niiden markkioihin vaikuttavat asiat. Muihin konepajoihin nähden Ponsse on mielestäni kohtuullisesti hinnoiteltu.

Nokian renkaat, 20 %, Tuotteet ovat huippuluokkaa ja renkaita tarvitaan aina. Automallien uudistuessa renkaat tuppaavat kokoajan kasvamaan ja sitä kautta kallistumaan. Nokian renkaiden kurssihistoria ei ole tarjonnut pettymyksiä ja olen aina pärjännyt nokian renkaiden kanssa.

Outotec 20 %, metallien hinta tulee varmasti tulevaisuudessa nousemaan ja metalleja tullaan jatkossakin tavitsemaan. Eli metallien kysynnän noustessa tulee outotec myös nousemaan. Outotec on kyykännyt varsin rajusti parin vuoden aikana ja uskoisin kurssin palaavan edellisen metallisyklin huipun arvoihin parin vuoden sisällä varmasti.

Metsa board 20 %, Metsä rohkeasti investoi äänekoskelle uuden sellutehtaan ja sellutehtaan kylkeen tuntuu nousevan jatkuvasti muuta sivuvirroista hyötyvää teollisuutta. Pakko kai suomalaisena on uskoa metsäteollisuuteen. Ilmeisesti sellua kannattaa valmistaa ja sillä suunnalla ilmeisesti on markkinat kuumat.

Terveystaloa voisi myös jollain 20% ostaa. Sotesta en ymmärrä mitään ja osake on markkinoiden mielestä kallis. Eli riskillä vaan mukaan. Menee vituiksi tai sitten ei. Sellaista sijoittaminen on.

Nokia voisi 20% voisi olla yksi vaihtoehto vielä mukaan kurssin pudottua sopivasti pari päivää sitten.

Cargotec, Kone, Konecranes ja Wärtsilä tarkkailuun ja indeksin kyykätessä näistä eniten putoavaa tankkiin. Aikaisemmin Cargotec on palkinnut aina sijoittajat markkinoiden rommatessa. Kaikki ihan hyviä firmoja, mutta ajoitus on omasta mielestäni nyt väärä näiden hankintaan. Konepajat tuntuvat aina nousevan kyykkäyksen jälkeen ensimmäisinä.

Pari päivää sitten kirjoittelin positiivisesti Nesteestä, mutta enää en ole niin varma asiasta. Nousun myötä markkinat tuntuvat suhtautuvan liian positiivisesti Nesteeseen. Yleensä tälläinen on ollut merkki väärästä ajoituksesta ostoihin.
 

retro

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Nokian renkaat, 20 %, Tuotteet ovat huippuluokkaa ja renkaita tarvitaan aina. Automallien uudistuessa renkaat tuppaavat kokoajan kasvamaan ja sitä kautta kallistumaan. Nokian renkaiden kurssihistoria ei ole tarjonnut pettymyksiä ja olen aina pärjännyt nokian renkaiden kanssa.

Jos firmalla on viimeiseen 10 vuoteen kolme 50% laskua, joista pahin 78%, 10kpl -20% laskuja ja useampia yli 10%, niin kai sieltä historiasta pettymyksiäkin löytyy.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Metsa board 20 %, Metsä rohkeasti investoi äänekoskelle uuden sellutehtaan ja sellutehtaan kylkeen tuntuu nousevan jatkuvasti muuta sivuvirroista hyötyvää teollisuutta. Pakko kai suomalaisena on uskoa metsäteollisuuteen. Ilmeisesti sellua kannattaa valmistaa ja sillä suunnalla ilmeisesti on markkinat kuumat.
Tähän on pakko tarttua hieman. Metsä Fibre investoi rohkeasti äänenkoskelle, Metsä board omistaa fibrestä 24.9%. Eli karkeasti neljänneksen. Board on enemmänkin kartonkiin yms keskittyvä firma. Tuo kuviohan on tehty siten että se metsäliitto osuuskunta (tai vastaava) omistaa karkeasti Fibrestä 62.5%, melkein puolet Boardista ja loput Metsän sivuhaaroista on myös tuon osuuskunnan omistuksesta. Eli toisinsanoen kannattavimmat osiot ovat poissa pörssistä (poislukien tuo Fibrestä omistettava neljännes). Tälläisistä firmoista koitan itse pysyä kaukana. Osuuskunnan niin halutessaan saisi Boardin ja Fibren tulokset painettua nollille ja siirrettyä kaikki tulot vain itselleen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös