Minulle tuli jostain syystä äskettäin ajatuksia tunnuslukujen ja kaavojen käyttämisestä sijoittamistyökaluina. Aloitan sanomalla, että arvostan erittäin paljon fundamenttien ymmärtämistä. On paljon sijoittajia, jotka osaavat tarkkaan kertoa, että paljonko on yrityksen osakekurssi parin desimaalin tarkkuudella ja miten se on kehittynyt viimeisen viikon aikana, mutta jotka eivät osaa vastata siihen, että paljonko osakkeita on liikkeellä l. mikä on firman markkina-arvo. Olen ennenkin kehunut Nalle Wahlroosin tapaa esittää kuinka hän käy kauppaa. Hän joskus julkisuudessa kertoi miten hän myi Danskelle Sampopankin 3,5 kertaiseen tasehintaan ja osti Nordeaa puolitoistakertaiseen tasearvoon (luvut ulkomuistista). Se kertoo suoraan, että millä tavalla Nalle pankkibusineksestä ajattelee. Kannattavuus ja sen kaltaiset tunnusluvut muuttuvat nopeastikin ja ne ovat suoraa seurausta yritysjohdon työn laadusta eli ne saadaan kuntoon osaavissa käsissä.
Toisessa ketjussa puhuttiin hetki sitten faceoff-jääkiekkopelistä 90-luvulta. Ajatusmaailma joukkueen rakentamiseen oli silloin, että kun ykköseen hankitaan 100 pisteen sentteri, vierelle kaksi 50 maalin sniperia ja alakertaan 20 maalin pakit, niin ketjuhan on ihan ylivoimainen sillä siitähän tulee ~200 maalia yhteensä. Tehopisteet ja tilastot ovat jääkiekossa tärkeät samalla tavalla kuin tunnusluvut sijoittamisessa, mutta kuvitelma että pelkästään niiden pohjalta osattaisiin tehdä voittavia valintoja on juuri niin lapsellinen kuin mitä tuolloin pikkunassikoina luultiin. Jotta ymmärrettäisiin, että mitkä tunnusluvut ovat milläkin toimialalla ja yrityksen vaiheessa tärkeät pitää ensin syvällisesti ymmärtää sen liiketoiminta, strategia ja toteutus. Ihan samalla kun kiekkoilijoistakin pitää ymmärtää mitä roolia he pelaavat, että ymmärretään mikä tilasto on oleellisin heidän arvioimiseen.
Sijoittaminen ilman, että ymmärtää yrityksen liiketoimintaa on vähän kuin kuorma-auton ajaminen korvakuulolta. Kyllähän sitä kuulee että kumpaan tienreunaan lokasuojat kolisee ja voi sen myötä voi ohjata aina keskelle päin, mutta ihan niinkuin sijoittamisessa tunnuslukujen perusteella, silloin ollaan jo myöhässä.
Toisessa ketjussa puhuttiin hetki sitten faceoff-jääkiekkopelistä 90-luvulta. Ajatusmaailma joukkueen rakentamiseen oli silloin, että kun ykköseen hankitaan 100 pisteen sentteri, vierelle kaksi 50 maalin sniperia ja alakertaan 20 maalin pakit, niin ketjuhan on ihan ylivoimainen sillä siitähän tulee ~200 maalia yhteensä. Tehopisteet ja tilastot ovat jääkiekossa tärkeät samalla tavalla kuin tunnusluvut sijoittamisessa, mutta kuvitelma että pelkästään niiden pohjalta osattaisiin tehdä voittavia valintoja on juuri niin lapsellinen kuin mitä tuolloin pikkunassikoina luultiin. Jotta ymmärrettäisiin, että mitkä tunnusluvut ovat milläkin toimialalla ja yrityksen vaiheessa tärkeät pitää ensin syvällisesti ymmärtää sen liiketoiminta, strategia ja toteutus. Ihan samalla kun kiekkoilijoistakin pitää ymmärtää mitä roolia he pelaavat, että ymmärretään mikä tilasto on oleellisin heidän arvioimiseen.
Sijoittaminen ilman, että ymmärtää yrityksen liiketoimintaa on vähän kuin kuorma-auton ajaminen korvakuulolta. Kyllähän sitä kuulee että kumpaan tienreunaan lokasuojat kolisee ja voi sen myötä voi ohjata aina keskelle päin, mutta ihan niinkuin sijoittamisessa tunnuslukujen perusteella, silloin ollaan jo myöhässä.