Sijoitusvinkkejä?

  • 1 084 574
  • 6 079

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
SAK ei käsittääkseni omista juurikaan mitään. Toimistotilansa ehkä.

Kyllä SAK omistaa, vaikka on todella köyhä verrattuna SAK:laisiin liittoihin. SAK:n sijoitukset ovat pääosin koroissa, kiinteistöissä ja osakkeissa. SAK:n sijoitusomaisuus on tietääkseni noin 65 miljoonaa tai hieman alle.
 

MarkoPalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ManU, Hammarby IF, Jokerit
Taisi nousta tänä vuonna 4999€ summaan, toki vieläkin kolme vuotta rajana.

Tosin mieluummin ottaisin muksulle pienikuluista ETF:ää tai rahastoa, kun 10v jälkeen tulee sitten hankintameno-olettama mukaan, niin se muuttaa tilannetta selkeästi. Tuota verotusta voisi kyllä hieman yksinkertaistaa, nyt on niin paljon joka puolella mahdollisia muuttujia ja veroetuja (tai haittoja) että ei ole tosikaan. .

Aivan totta. Itsekin näen, että mahdollisimman pienikuluinen koko maailman osakkeisiin sijoittava ETF on todennäköisesti pitkässä juoksussa varmin => saa globaalin hajautuksen, hankintameno-olettama säilyy ja vuosien/vuosikymmenten kuluessa lienee kertynyt sievoinen potti, vaikka välillä olisi syviäkin alamäkiä. Lähinnä mietin tuossa kun kyse on suorista, ja suomalaisista, osakesijoituksista niin myös lapsen talousajattelun opetuksellinenkin puoli olisi mahdollinen tuota kautta. Siis saada mukula kiinnostumaan vähitellen niistä yrityksistä, joita salkussa on ja tietenkin oppia muutenkin tuota talousajattelua. Passiivi -ETF/-rahasto jää ehkä helpommin seuraamatta. Luonnollisesti osakevalintoihin liittyy aina yhtiöriskiä markkinariskin lisäksi, joten siinä mielessä se ei ole optimaalinen. Mutta näin uutena välineenä sijoittamiseen tämä osakesäästötili voi toimia muun säästämisen lisänä.
 

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Lapselle sijoittaessa on kyllä merkittävä hyöty siitä, että uudelle tilille saa koko osingon kasvamaan korkoa korolle. Vaikka lunastettaessa joutuukin maksamaan koko osingosta veron, niin korkoa korolle on silti parempi etu.

Hankintameno-olettaman menetys on huonompi juttu. Lapselle kannattaa ottaa tilin ulkopuolelle myös kasvu etf:iä.
 

Makkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Kellään mielessä jotain hyvää rahastoa, joka kattaisi Euroopan suurimpia talousalueita ja hallintokulut yms olisi kohtuulliset?

Tällä hetkellä paria superrahastoa ja tuota jenkkien suurimpiin yhtiöihin sijoittavaa rahastoa löytyy, niin joku Aasian/Euroopan rahasto voisi olla vielä kylkeen hyvä, ja nyt olisi hieman löysää sijoittaa
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Kellään mielessä jotain hyvää rahastoa, joka kattaisi Euroopan suurimpia talousalueita ja hallintokulut yms olisi kohtuulliset?
Mulla on Xtrackers EURO STOXX 50 UCITS ETF 1C (DXET)
kulu 0,09%
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Semmoinen juttu, ajattelin vaan kertoa. Vilkaisin äsekn Nordnettiä jonne olen viime vuoden lokakuulta asti laittanut kuukausittain rahaa + parissa dipissä Suomi superrahastoon. Otanta on toki aika lyhyt mutta heikoin p.a. on tältä toukokuulta 7,67% nuo vajaan vuoden vanhat 13,94% ja parit dipit 27,55%
Reaalinousuina samat 1,87%, 12,68% ja 11,32%.
Tämä on sellainen aika helppo sijoitustuote ja kuluttomana suosittelen. Toki osakerahasto ja keikkua voi miten vaan niin en suosittele, mikäli ei ole mahdollista sitoa rahaa vuosiksikin eteenpäin.
Olen vähän vähemmän aikaa omistanut LähiTapiolan Suomi+ tuotetta ja siellä ~30 kilon sijoitus on tässä samassa ajassa pari tonnia sulanut. Kyselin tuolta viiime viikolla tämän all time käyriä että voisin vähän tutkia miten se on Helsingin pörssin kanssa käyttäytynyt pidemmällä aika välillä. Vastaus oli että sellaista ei ole saatavilla, minun paluuvastaus oli melko suoraa vittuilua. Olen sijoittaja joka ymmärtää vastaavansa itse joka ainoasta sijoitetusta eurosta, mutta sijoitustuotteen tarjoajalta en tuollaista vastausta hyväksy. Minulla on yhtiän rahoja joku satku samalla palvelun tarjoajalla ja ne tuottavat hyvin. Kun yrityspuolen sijoitusneuvoja vierailee ensi kerran niin saatan asiasta mainita.
No tämä oli sivujuonne mutta vinkkinä noita Nordnetin kuluttomia rahastoja suosittelen jos on mahdollisuus antaa rahan seisoa.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Päivän Hesarissa nyt aika hyvin avattu tätä uutta sijoitustiliä, sekä jo olemassa olevia vakuutuskuoria. Tuo oli mulle uutta, että vakuutuskuoren avulla voi säästää lapsille niin, ettei pääomaveroa mene missään vaiheessa, vain rintaperillisen perintövero. Ja tämä siis, vaikka nostaisi kuoresta elinaikanaan koko ajan rahaa, kunhan nimeää ne pääomapalautuksiksi. Muilla instrumenteilla vastaava ei taida onnistua, vaan myyntivoiton osuus lasketaan aina varoja nostettaessa?
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Lehman Brothers -niminen rahoitusalan firma hakeutui konkurssiin 15.9.2008, eli suunnilleen kymmenen vuotta sitten. Vuosipäivän johdosta suosittelen katsomaan Big Short -elokuvan. Antaa varmasti ajattelemisen aihetta.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Haha, hyvin on tilanteet syykuun alulta muuttunut, oma salkku on sulanut siitä about 15 tonnia. Ei siinä mitä, mutta olen kyllä kuukauden tykittänyt uutta rahaa papereihin ja aika näyttää onko viisasta vai ei.
Sinällään nykytilanne on helppo kun luovutustappiot saa vähentää mistä tahansa pääomatulojen veroista. Käytännösä siis kun tulee osinkotuottoja niin niitä vastaavien verojen määrässä voi maltillisesti tappiollisia sijoituksia purkaa. ...niin halutessaan. Eri asia onko siinä järkeä, mutta käytännössä näin voi tappiot hävittää. Nordean osakkeen osinkotuotto tällä hetkellä bauttiarallaa 9%
Ostaisin sitä ja ostinkin sitä. Kolmisen euroa alle 12kk huipun ja se myös on - 30%. En keksi suuresti syitä miksi osakkeen arvo ei palaisi. Se palaa.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Haha, hyvin on tilanteet syykuun alulta muuttunut, oma salkku on sulanut siitä about 15 tonnia. Ei siinä mitä, mutta olen kyllä kuukauden tykittänyt uutta rahaa papereihin ja aika näyttää onko viisasta vai ei.
Sinällään nykytilanne on helppo kun luovutustappiot saa vähentää mistä tahansa pääomatulojen veroista. Käytännösä siis kun tulee osinkotuottoja niin niitä vastaavien verojen määrässä voi maltillisesti tappiollisia sijoituksia purkaa. ...niin halutessaan. Eri asia onko siinä järkeä, mutta käytännössä näin voi tappiot hävittää. Nordean osakkeen osinkotuotto tällä hetkellä bauttiarallaa 9%
Ostaisin sitä ja ostinkin sitä. Kolmisen euroa alle 12kk huipun ja se myös on - 30%. En keksi suuresti syitä miksi osakkeen arvo ei palaisi. Se palaa.
Puhutaanko kotimaisista osakkeista vai missä näin paljon on tultu alas? Omat sijoitukseni ovat olleet maailmantaloudessa ja vaikka viimeinen kuu on tultu alas ja kovaa, niin arvostustasot ovat vieläkin samalla tasolla kuin alkuvuodesta, eli ei minulla ole ainakaan mitään houkutusta alkaa massiiivisiin ostoihin vielä. En lähde ottamaan kantaa, että mennäänkö tästä alas vai ylös, mutta historiallisessa perspektiiviissä osakkeet ovat tällä hetkellä kallilta.

Viime vuonna kevensin ostoja, mutta vielä on uudet ostokohteet päättämättä.
 
Viimeksi muokattu:

MarkoPalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ManU, Hammarby IF, Jokerit
Niin, alkuvuoden tasoillahan sitä nyt kokolailla ollaan. Tämä vuosi on tähän mennessä jotakuinkin plusmiinusnolla. Yksittäiset osakkeet tulleet alas reilustikin, kuten Facebook ym. Myös Nordeaa vaivannut sama juttu, johtuen nähdäkseni sekä yleisestä epävarmuudesta kauppasotapelkoineen, Italian -tilanteineen sekä viimeisimpänä rahanpesuskandaaleineen. Samaa mieltä siitä, että Nordea on nyt nähdäkseni edullinen. Perusfundamenteissa ei ole tapahtunut erikoisia, osinkotuotto reilussa 9%:ssa.

Muiden yhtiöiden suhteen olisin vielä ostojen suhteen varovainen, mutta Nordeaa voisi jo vähän salkkuun lisää sipaistakin...
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Puhutaanko kotimaisista osakkeista vai missä näin paljon on tultu alas? Omat sijoitukseni ovat olleet maailmantaloudessa ja vaikka viimeinen kuu on tultu alas ja kovaa, niin arvostustasot ovat vieläkin samalla tasolla kuin alkuvuodesta, eli ei minulla ole ainakaan mitään houkutusta alkaa massiiivisiin ostoihin vielä.

Vähän sekä että, mutta paino kotimaassa. Ja yksi juttu niin minulla ei ole juuri mitään vähärisikisiä sijoituksia. Mitenkään massiivisesti en ole nytkään tehnyt ostoja mutta vähin erin kuitenkin. Ehkä sitä on tullut nyt laitettua joku + 10k€. Toisaalta katsoen vaikkapa 10 vuoden trendillä ei tämä kyykkäys ole mitenkään suuri. Tuolla 30% pinnan arvolla tarkoitin vain Nordean osaketta 12kk huipusta tähän päivään. Muutenhan salkun euromääräinen vajuminen tai kasvu on aika pitkälti riippuvainen sen kokoon.

Olen täysi harrastelija, joskin hyvä ystäväni on vähän enempi asiaan vihkiytynyt ja aika paljon porukassa näitä tuumaillaan. Minä en varsinaisesti anna vinkkejä kenelläkään, tai niitä ei ainakaan kannata uskoa jos ei ole valmis häviämään isosti. Minulla on toistaksi sellainen porsaanreikä kun listaamattoman yhtiön pääomatulot joiden veroihin pystyn luovutustappioita kadottamaan.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Vastaavasti voisin vinkata, että tapahtuneesta on tehty myös leffa nimeltä "margin call", jota voin puolestani suositella.
Omaa viestiäni aasinsiltana käyttäen tämä elokuva finanssikriisin syistä tulee tv:stä tänään klo 18:55
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vaikeita nämä sijoituspäätökset tänä aikana. Puoli vuotta sitten möin puolet osakkeistani ja toinen puolisko on tänä aikana halventunut sitten ihan kohtalaisesti osakekurssien laskun myötä. Nyt viime kesänä irroitetut rahat olisivat taas käytettävissä, mutta hieman epäilyttää uskaltaako niitä yhdellä kertaa tässä tilanteessa sijoittaa vai pitäiskö aloittaa viikko-/kuukausi-ostot pienemmissä erissä ensi vuoden ajan ja pitäisi loppua varllisuutta esim. Norwegianin säästötilillä.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Vaikeita nämä sijoituspäätökset tänä aikana. Puoli vuotta sitten möin puolet osakkeistani ja toinen puolisko on tänä aikana halventunut sitten ihan kohtalaisesti osakekurssien laskun myötä. Nyt viime kesänä irroitetut rahat olisivat taas käytettävissä, mutta hieman epäilyttää uskaltaako niitä yhdellä kertaa tässä tilanteessa sijoittaa vai pitäiskö aloittaa viikko-/kuukausi-ostot pienemmissä erissä ensi vuoden ajan ja pitäisi loppua varllisuutta esim. Norwegianin säästötilillä.
Erittäin vaikeita ovat. Vaikka itsekin olen tässä ketjussa todennut arvostustasojen olleen niin korkealla, että kevensin ostojani romahduksen pelossa, niin en koe siitä huolimatta että olisin osannut ennustaa tapahtuneen dipin. Kyllä sen ajankohta ja alku tuli ilman mitään konkreettista ja selkeää ennusmerkkiä. Toki jälkikäteen ja jälkiviisaana voidaan historiaa kirjoittaa uusiksi ja valehdella muutakin, mutta ihan samanlaisia signaaleja tullisodista yms oli vahvan nousun kaudellakin.

Tulevaisuus on myös hyvinkin auki. Itse kun sijoittelen niihin indekseihin niin ostan vähän joka kuukausi ja jos hinta on alle ostohistoriani keskiarvon niin sitten ostan vähän enemmän. En tätä sillä sano että tuo mitään hienompaa oppia noudattaisi.

Ainoa oma vahva suositukseni onkin että ei kannata päätöksiään tehdä Trump-ketjun alt-laidan kirjoittajien kirjoitusten perusteella... Sinne tämä messiaan stiblu ainakin tuli pyytämättä ja yllättäen. Erityisesti edesmenneen Irakin tiedotusministerin tulkinta nähdystä kehityksestä olisi varmasti ollut kultaa.
 
Viimeksi muokattu:

Kimmo_Ahteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itsekin sijoittelen indekseihin mutta seuraatteko jotain tiettyjä osakkeita tällä hetkellä jonka hinnan puolesta houkuttelisi ostamaan? Joskus muutama vuosi takaperin katselin Vaisalaa mutta tuolloin kurssi pomppasi aika nopeasti enkä sitä silloin tullut hankkineeksi. Nyt kurssi on tippunut huipuista 23e->16e mutta firman talous on kuitenkin kunnossa. Pitäisikö hankkia nyt vai ensi vuonna..........
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Voin kertoa teille että minä tiedän nyt satavarmasti dippien ajat, ne alkaa aina sillä hetkellä kun minun kalenterissa lukee että alkaa loma.
Nythän tässä on vähän kusinen paikka kun ei ole mitään hajua miten alas markkinat painuu. Olisi sijoitettava, mutta mihin? Pari kuukautta ja paras sijoitukseni, oma yhtiöni, muistaa rahoittaa elämääni ja olisi taas sijoitettavaa rahaa, mutta sinne on onneksi aikaa. Nordeaa olen ostanut ostamisen ilosta, ja ihan vaan siksi että pidän hyvää osinkotuottoa aikalailla varmana, samoin kun yhtiötäkin melko vakaana.
Just nyt en aio tehdä millekään mitään, kun pitikin syksyä olen viisaana miehenä hankkinut "oikeaan aikaan" sitä sun tätä ja kaikki menee päin vithuja. Minä mikään rahamies ole mutta sanotaanko nyt että sellainen 20k€ olen elokuun alulta köyhtynyt.

Sain kuitenkin tuossa kuuman vinkin eräältä aika rahakkaalta sijoittajalta hetki sitten. "Kun pörssit sukeltaa ja painuu, niin älä katso omia sijoituksia, sitten kun ne kuitenkin taas nousee ja paisu niin kannattaa katsoa, tuntuu mukavalta kun oma salkku kasvaa"

Eli "antaa mennä taas kun alamäki alkaa, nyt kun edessä on sileämpi tie, kenties köyhällekin onni sentään joskus hymyilee, vaikka luokses vielä matkaa lie" sano Tenkanen.

Ai oliko tässä joku vinkki? Ei ollut, purin vaan vitutusta.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itsekin sijoittelen indekseihin mutta seuraatteko jotain tiettyjä osakkeita tällä hetkellä jonka hinnan puolesta houkuttelisi ostamaan?

Outokumpua olen seuraillut, ja hieman ostanutkin, koska sen osakekurssi on nyt varsin matalalla yhtiön ennakoituun taloustilanteeseen nähden. Toki yhtiö kärsii Trumpin kauppasodasta, ja on muutenkin syklisenä yhtiönä varsin herkkä talouden näkymille. Olen kuitenkin siinä uskossa, että hinta olisi nyt painunut jo liiankin alas, mikä osaltaan liittyisi osakkeeseen tällä hetkellä kohdistuvaan runsaaseen shorttaukseen. Siksi uskon, että kurssi kääntyy jossain vaiheessa selvään nousuun. Kun tuo osinkotuottokin vaikuttaisi jo hintaan nähden varsin houkuttelevalta, jos vain ennuste toteutuu, niin se lisää kiinnostavuutta.

Mutta en kyllä laittaisi tuohon koko omaisuutta kiinni... Voi hyvin olla, että optimaalinen oston paikka tulee vielä paljon myöhemmin.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Nyt viime kesänä irroitetut rahat olisivat taas käytettävissä, mutta hieman epäilyttää uskaltaako niitä yhdellä kertaa tässä tilanteessa sijoittaa vai pitäiskö aloittaa viikko-/kuukausi-ostot pienemmissä erissä ensi vuoden ajan ja pitäisi loppua varllisuutta esim. Norwegianin säästötilillä.
Samanlainen ongelma. Myin kesällä 80 % Nordnetin indeksiosuusrahastostani ja laitoin rahat Norwegianin säästötilille. Tuon minulle jääneen Nordnetin arvo on kesästä laskenut 15 %. Kun Norwegian maksaa enää 0.75 %:n korkoa niin nyt ihmettelen, mihin nuo rahat kannattaisi tässä markkinatilanteessa sijoittaa.
 

BaronFIN

Jäsen
No jos laittaa kiinni esim. Nordean osakkeeseen nykyiseen hintaan 7,30€ ja nostaa lähivuodet osinkoa sen 0,6-0,7€ osakkeelta, niin siinä on jo pelkästään osingoilla lähes 10% vuosituotto sijoitukselle. Puhumattakaan, että Nordean osakkeen todellinen arvo on lähempänä 11€ kuin 7€. Sama pätee myös Sammon osakkeeseen.

Ostajanmarkkinat sanoisin, itse olen tukevasti voitolla vaikka volatiliteetti on markkinoilla riittänyt kesän jälkeen.

Vaikea nähdä esim. Nordeaan sijoittamisen johtavan nollatuottoihin ja osakkeiden mitätöimiseen. Toki näin voi käydä mutta sitten meillä on isompia ongelmia kuin pohtia prosenttituottojen kymmenyksiä.
 

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kyllä, Nordea on mielestäni pörssin paras kohde juuri nyt. Sitä on painettu alas muista syistä kuin Nordeasta itsestään ja Nordea pystyy tekemään rahaa varmasti vuodesta toiseen. Nalle johdossa takaa nousevat osingot joka vuosi. Jo pelkillä osingoilla saa kymmenessä vuodessa ostohinnan takaisin.
 

stunt cock

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
Yleensä konepajat erittäin syklisinä ottavat rajusti hittiä markkinoiden sukeltaessa. Nousun käynnistyessä ne myöskin ensimmäisinä nousevat. Ei varmaan ole täysin perusteetonta kuvitella tälläkin kertaa näin tapahtuvan, olettaen että suunta jatkuu alaspäin. Harvoinhan tälläisissä tilanteissa on kiire ja markkinoiden suunta tuskin vaihtuu ihan hetkessä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös