Olen koittanut asioita selvitellä, mutta silti tuntuu niin hankalalta aloittaa niin kysäisen vielä fiksummilta.
Elikkäs pitkän jahkailun jälkeen olen päättänyt alkaa sijoittamisen, mielellään vielä kovin vaivattomasti eli rahastot ovat ne juttu? Muutenkin hyviä vinkkejä voi antaa, aika hukassa ollaan vielä koko asian kanssa.
Motivaatio ja tavoitteellisuus ovat menestyksekkäässä ja johdonmukaisessa sijoittamisessa avainasemassa. Kannattaa tutustua alan kirjallisuuteen. Lukemiseenkin on paremmin motivoitunut sen jälkeen, kun olet aloittanut sijoittamisen jo tänään tekemällä ensimmäisen sijoituksesi. Osaaminen ja ymmärrys lisääntyvät ajan kanssa. Kukaan ei ole ikinä riittävän pro, koska markkinoita ei voi aukottomasti ennustaa. Helpoimmalla pääset alkuun sijoittamalla vaikkapa oman pankkisi kaupantekopalveluiden kautta. Itse palvelu on usein maksutonta, mutta osakekaupoista menee pieni välityspalkkio kotimaisista osakkeista, ulkomaisista hieman enemmän. Suorissa osakeostoissa kannattaa toki olla riittävässä määrin perehtynyt yritykseen, johon aikoo sijoittaa. Onko paljon velkaa, millainen on tuotto odotus, onko osake kenties yliarvostettu jne. Kuten ylempänä on ehdotettu, niin aika aloittelijalle helpoin tapa on sijoittaa yleiseen markkinaindeksiin (esim. maailman indeksirahastoon), jolloin sinun ei tarvitse ottaa kantaa siihen minkä yrityksen tuottopotentiaali olisi hyvä.
Mikä sitten erottaa sijoittamisen vaikka uhkapelistä, ja miksi se kannattaa huonoimpinakin aikoina? Syynä tähän on korkoa korolle mekanismin ohella reaalitalouden lainalaisuudet, vaikka se kaikessa akateemisessa talousekeskustelussa jääkin aina finanssitalouden monimutkaisten koukeroiden jalkoihin. Sijoittamalla suoriin osakkeisiin tai osakerahastoihin (indeksirahasto ehdottomasti aina paras vaihtoehto) ostat osan yrityksistä, jotka pyrkivät pitämään toimintansa voitollisena (kassavirta) ja mahdollisuuksien mukaan myös kasvattamaan liiketoimintaansa. Sijoittajana pääset osalliseksi yritysten tuloksiin osinkojen ja pitkällä aikavälillä myös osakkeen arvostuksen, eli arvonnousun myötä. Ehkä olen setämies, mutta mielestäni kryptovaluuttoihin sijoittaminen ei ole tässä mielessä sijoittamista laisinkaan, vaan nimenomaan uhkapeliä. Kryptoilla ei ole mitään reaalitalouteen perustuvaa tuottopohjaa.
Yksi yleishyödyllinen käytännön elämään liittyvä talouden hallinnan lukusuositus on teos nimeltä Erilainen ote omaan talouteen. Tälle vahva lukusuositus. Se auttaa lukijaansa tekemään havaintoja tarvittavista asennemuutoksista mm. järkevään sijoittamiseen liittyen. Useat talousteokset ovat melko teknillisiä ja siksi ne voivat vaan viedä mielenkiinnon sijoittamiseen ainakin minun kaltaiseltani henkilöltä, jolle matematiikka on lähinnä oppimisen hidaste. On toki hyvä oppia tietämään mitä tarkoittaa esim. P/E-luku ym. keskeiset sijoittamisen tekniset käsitteet, mutta ydin on kuitenkin siinä että maalaisjärjellä ja hyvällä motivaatiolla ja tiedonjanolla pääsee pitkälle. Korkealentoisen matematiikan osaamattomuus ei ole este.