Indekseissä euroopassa mennään kolmen vuoden takaisissa lukemissa. Ihan syystäkin kyllä. Moneltakohan on usko mennyt sijoitushommeleihin kun koronan alun jälkeen kiihtyvässä määrin tuli uusia sijoittajia mukaan ikunen nousu silmissä kiiluen. Lisäksi osakesijoittaminen sai todella paljon palstatilaa myöskin.
Enpä itsekään ole mitään myynyt. Sodan alettua olin jo laittamassa ostohousuja jalkaan, mutta laiskuuttani mitään ei tapahtunut. Jokohan sitä tässä pian sitten pikkuhiljaa? Seuraavalle vuodelle hajauttaen ostot. Silloin hex olisi ollut jo 2 vuotta laskussa, mikäli trendi jatkuisi.
Itsekään en ole suuremmin myynyt mitään, vaikka jälkikäteen ajateltuna se olisi ollut hyvä liike silloin 24.2. Koronasyöksyssä hyppäsin kesken romahduksen pois, ja silloin se kannatti. Kuopan pohja löytyi lopulta aika nopeasti, ja palasin sitten takaisin, kun nousu alkoi. Nyt pohjien löytyminen on todella pitkän tien takana.
Tai olenhan minä jotain myyntejä tehnyt, mutta silloin olen myös ostanut jotain tilalle. Normaalia salkun säätöä...
Tällä hetkellä monikin kiinnostava osake on jo edullinen, mutta kun trendi osoittaa edelleen tukevasti alaspäin, en ole nähnyt vieläkään kiirettä ostoksille.
HS:n tämän aamun artikkelissa puhuttiin, että yksi uusi syy pörssien syöksyn laskulle on olemassa, ja se on tulosennusteiden lasku. Moni yritys on pitänyt näkymiään optimistisina, ja kun realismi tulee mukaan kuvioihin, alkaa negatiivisten tulosvaroitusten suma, ja se kiskoo kursseja alaspäin.
Periaatteessa tuo on mahdollista. Kursseissa on kyllä hinnoiteltu jo paljon tuota näkymien heikentymistä sisään, joten noiden voisi olettaa olevan jo huomioitu. Mutta sijoittaminen on psykologiaa ja niin moni hermoilee näinä aikoina, joten en ihmettelisi, vaikka kurssireaktiot olisivat rajujakin...
... Ja siellä olisi toki niitä ostopaikkoja tarjolla rohkeille...