Sijoitusvinkkejä?

  • 1 083 993
  • 6 077

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Vuosi takaperin täällä ruikutin Woltista ja heidän omaan silmään huonosta (ja lähettejä huonosti kohtelevasta) bisneksestä. Turskaa on painettu viime vuonna taas 36 miljoonaa ja joka keväinen rahoituskierros on taas täällä:


"Emme ole rakentaneet organisaatiota ja kulurakennetta, joka vaatisi jatkuvasti isoja rahoituskierroksia”, Kuusi sanoo.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vuosi takaperin täällä ruikutin Woltista ja heidän omaan silmään huonosta (ja lähettejä huonosti kohtelevasta) bisneksestä. Turskaa on painettu viime vuonna taas 36 miljoonaa ja joka keväinen rahoituskierros on taas täällä:


"Emme ole rakentaneet organisaatiota ja kulurakennetta, joka vaatisi jatkuvasti isoja rahoituskierroksia”, Kuusi sanoo.
”Tarkoitus ei ollut alun perin nostaa rahaa tänä keväänä, eikä meidän olisi tarvinnut nyt kerätä. Mutta jos katsoo seuraavia 12–24 kuukautta, maailmantalouden epävarmuus on nyt niin korkea, että ei voi varautua liikaa.”

Tilannehan on sellainen ettei se voisi Woltin bisnekselle olla yhtään parempi. Jos ei korona-aikana tee voittoa niin tuskinpa tekee jatkossakaan.
 

444

Jäsen
”Tarkoitus ei ollut alun perin nostaa rahaa tänä keväänä, eikä meidän olisi tarvinnut nyt kerätä. Mutta jos katsoo seuraavia 12–24 kuukautta, maailmantalouden epävarmuus on nyt niin korkea, että ei voi varautua liikaa.”

Tilannehan on sellainen ettei se voisi Woltin bisnekselle olla yhtään parempi. Jos ei korona-aikana tee voittoa niin tuskinpa tekee jatkossakaan.
Olisi ihan mielenkiintoista päästä tonkimaan tuota Woltin kulurakennetta tarkemmin. Jos palvelu ottaa jokaisesta tilauksesta 30% myyntihinnasta päältä ja käytännössä ruoan tilaaja maksaa lähetin palkan, niin mihin tuota rahaa saadaan palamaan niin paljon, että hommaa ei saada kannattavaksi? Vai onko siellä softa tilattu Tiedolta? Selittäisi ainakin kalliin hinnan ja jatkuvan korjaustarpeen.
Firma on ollut pystyssä liki 6 vuotta ja kilpailua ei Suomen markkinoilla hirveästi ole Foodoraa (ja Pizza Onlinea, nykyään samaa yhtiötä) lukuun ottamatta ole. 2018 20 miljoonaa liikevaihtoa ja 9,5 miljoonaa tappiota. Luotetaanko tuolla laajentumisen osalta siihen, että rahoitusta saadaan ulkopuolelta jatkuvasti kymmeniä miljoonia? Toki rahoittajilla on sijoitushorisontti varmasti muutaman vuoden päässä, mutta ei Wolt tule ikuisesti hääräämään markkinoilla samassa asemassa kuin tällä hetkellä.
 

Tuamas

Jäsen
Ongelma Woltilla on se, että vaikka läheteille maksetaan vähän, niin silti niille maksetaan liikaa suhteessa saatuun laskutukseen.

Ohessa 2018 tilinpäätöksen tuloslaskelma, kuten huomaatte, liikevaihto on 20milj€ ja alihankintaan eli läheteille on mennyt 19milj€.

Woltin bisneksessä ongelma on se, että koska ei uskota että asiakas haluaisi maksaa palvelusta aitoa markkinahintaa, subventoivat Wolt, lähetti sekä ravintolat asiakasta.

Eli asiakas maksaa kuljetuksesta 3-4€ (eli 2,4-3,2€/kuljetus alv 0), lähetille menee tätä isompi siivu (joka ei sekään riitä yleensä kuin alle kympin veloitustuntihintaan eli noin vitosen tuntiliksaan) ja ravintola subventoi omalta osaltaan asiakasta (listahinta sama Woltissa ja ravintolassa ja Wolt vie 34% ruokatilauksen arvosta).

Bisnes on tällä hetkellä kaikille paitsi asiakkaille täysin epäterve.
 

Liitteet

  • EE47A9C7-AE8D-4F24-AB4B-D7A8EDDAFEE2.jpeg
    EE47A9C7-AE8D-4F24-AB4B-D7A8EDDAFEE2.jpeg
    187,5 KB · kertaa luettu: 144

molari

Jäsen
Ongelma Woltilla on se, että vaikka läheteille maksetaan vähän, niin silti niille maksetaan liikaa suhteessa saatuun laskutukseen.

Ohessa 2018 tilinpäätöksen tuloslaskelma, kuten huomaatte, liikevaihto on 20milj€ ja alihankintaan eli läheteille on mennyt 19milj€.

Woltin bisneksessä ongelma on se, että koska ei uskota että asiakas haluaisi maksaa palvelusta aitoa markkinahintaa, subventoivat Wolt, lähetti sekä ravintolat asiakasta.

Eli asiakas maksaa kuljetuksesta 3-4€ (eli 2,4-3,2€/kuljetus alv 0), lähetille menee tätä isompi siivu (joka ei sekään riitä yleensä kuin alle kympin veloitustuntihintaan eli noin vitosen tuntiliksaan) ja ravintola subventoi omalta osaltaan asiakasta (listahinta sama Woltissa ja ravintolassa ja Wolt vie 34% ruokatilauksen arvosta).

Bisnes on tällä hetkellä kaikille paitsi asiakkaille täysin epäterve.

Woltin, kuten monen muunkin "alustan" Uber, Yango, jne. toimintaa on vaikea, jos jopa mahdoton saada kannattavaksi siellä, missä niille olisi kysyntää. Ihan hyviä ideoita, mutta korkean elintason tason maissa, joissa on korkea sosiaaliturva, on aika hankala nähdä, että kukaan tekisi muutaman euron tuntipalkalla töitä, ja hyvä niin.
 

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Oma suunnitelma ei sisällä lentoyhtiöitä. Finnairissa on reilusti riskiä ja se pitää osata myydä oikeaan aikaan, jos nyt sattuisi osumaan lähelle pohjia. En suosittele kenellekään.

Mielummin rahat Fortumiin ja Sampoon. Fortum juuri ilmoitti, ettei koronalla ole juurikaan ollut vaikutusta liiketoimintaan. Uniperin osto näyttää olevan loistava veto ja osingon kasvulle on hyvät edellytykset, nykyosinko on jo 7%. Korona-ale edelleen 30% Fortumissa.

Sampo laski osinkonsa 1,50€, mutta siitä puuttuu Nordean osuus, joka tulevina vuosina pitäisi tulla. If takoo rahaa vuodesta toiseen ja korona tuntuu vain laskevan korvauksia, kun esim. liikenteessä ei kolaroida entiseen malliin. Kaiken järjen mukaan osingon pohjat ovat tässä ja se kasvaa jälleen jatkossa. Osakkeen hinnassakin on reilusti nousuvaraa, sitä on painettu alas yhtiöstä riippumattomista syistä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mielummin rahat Fortumiin ja Sampoon.

Tämä on aina kiva neuvo kuulla, ja onneksi sitä kuulee useasta suusta. Nuo kaksi yhtiötä muodostavat tällä hetkellä rungon salkustani. Fortumin suhteen olen todella tyytyväinen. Keskihintani on noin 15.6€, millä tulee ihan kohtuullinen osinkotuotto. Ja nousuvaraa uskon olevan. Sammon kohdalla ajoitus ei mennyt ihan nappiin, vaan keskihinta on noin 31.5€. mutta kyllä tuollakin osinkotuotto on vielä ihan kiva, etenkin jos lisäosinko vielä tulee. Kasvutuottoa ei ehkä ihan lähiaikoina ole odotettavissa, mutta eiköhän tuo muutaman vuoden kuluttua taas kolkuttele noita 40€:n lukemia.

Noita tekisi mieli ostaa lisää, mutta hajauttamisen vuoksi pitää etsiä muita kohteita sitten kun on seuraavan kerran sijoitettavaa.
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Oma suunnitelma ei sisällä lentoyhtiöitä. Finnairissa on reilusti riskiä ja se pitää osata myydä oikeaan aikaan, jos nyt sattuisi osumaan lähelle pohjia. En suosittele kenellekään.
Finnairin kohdalla vedin hieman tunteella ja kotiin päin, mikä ei sinänsä sijoittamisessa mikään hyve ole, mutta yhteensä 500 osaketta tarttui haaviin 3,05 - 3,20 hinnalla. Saattaapi olla wituixmän-sijoituksia, mutta elämä on. Sammon ja Fortumin lisäksi olen luottanut ja luotan Wärtsilään jatkossakin, vaikka usko on välillä ollut koetuksella. Näkisin kuitenkin, että jos firman taustalla on voimahenkilöinä Suomesta Ehrnroothit ja naapurista Wallenbergit, niin siinä on ihan hyvä paikka pysyä mukana. Tai sitten bulleroa vedätetään, mistä näistä tietää.
 

TrafficIsland

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ilmailu on kyllä tällä hetkellä täynnä kysymysmerkkejä, ja sen osalta tilanne näkyy osakekursseissa aika hyvin. Näkisin että tapetilla on ainakin kolme isoa kysymystä. Ensimmäinen on tietysti se, miten matkailuun liittyviä rajoituksia puretaan ja millä aikataululla ihmisten luottamus palaa ja voitaisiin päästä edes lähelle "vanhaa normaalia" matkailun osalta. Toinen on se, onko EU:n suunnalta tulossa jotain yleiseurooppalaista pelastuspakettia kaikille lentoyhtiöille, vai ollaanko kansallisten tukien varassa mitkä voivat jakaantua hyvinkin vaihtelevasti. Suomessakaan tuskin nykyhallituksella on mitään kovin suurta intressiä lähteä tukemaan Finnairia ennen kuin aivan pakkotilanteessa. Kolmanneksi näkisin (tämä menee vähän jo oman mutun puolelle) että markkinoilla odotellaan mikä Norwegianin kohtalo tulee olemaan. Hyvin suurella todennäköisyydellä yhtiö on väkisin menossa konkurssiin, kun menot ja tulot ovat aivan eri maailmasta. Kuitenkin markkinoilla ehkä hiukan pelätään (tai näkökulmasta riippuen toivotaan), että Norjan valtio tekee jonkun jättimäisen panostuksen ja päättää suoltaa firmaan imagosyistä jonkin mottipäisen summan, jonka kautta voisi vielä selvitä hengissä jonkun aikaa ja mahdollisesti hyötyä siitä, jos jokin muu halpalentoyhtiö menee ennen sitä nurin.

Paras mahdollinen skenaario Finnairin kannalta olisi se, että matkailu normalisoituu edes jollain tavalla, EU pääsee sopuun laajamittaisesta tukipaketista ja Norwegian poistuu kokonaan markkinoilta häiriköimästä. Mutta mikäli yksikin näistä kohdista menee puihin, ollaan ongelmissa.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Vahvat lentoyhtiöt tästä selviävät ja esimerkiksi Finnair sekä Alaska jenkeistä ovat pidempään salkkuun ihan hyviä kohteita. Kuitenkin turismi on niin iso osa maailman työllistäjänä, että joku nuo lennot kuitenkin syksystä alkaen lentää. Kilpailutilanne varmasti sen verran muuttuu, että heikoimmassa hapessa olevat lentoyhtiöt kuolevat pois. Vastapainoksi uusia yhtiöitä tulee nousemaan koronan jälkeen, joten jäljelle jäävät vanhat saavat edelleen kirittäjiä. Öljyn hinnan kehitys tietenkin määrittää paljon tulevaa.

Sampo ja Fortum löytyvät varmaan jokaisen salkusta, niin myös omastani. Mitään pikavoittoja tai suurempaa tuottoa näillä kuitenkaan ei parane odottaa. Kuten ei Suomen pörssistä yleisestikään. Tasaista, hiljaista nousua. Jenkeistä olen koronan aikana ostellut muutamia tulevaisuuden firmoja ja lisäksi koronan täysin alas painamia osakkeita. Ihan hyvin on osunut, kun muutamassa plussa on tällä hetkellä 100-250 %. Lätäkön takaa noita nopeita tuottoja ja tulevaisuutta löytää paljon, kun vain käyttää tarpeeksi monta tuntia asioiden penkomiseen.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Sampo ja Fortum löytyvät varmaan jokaisen salkusta, niin myös omastani. Mitään pikavoittoja tai suurempaa tuottoa näillä kuitenkaan ei parane odottaa. Kuten ei Suomen pörssistä yleisestikään. Tasaista, hiljaista nousua.

Riippuu toki siitä, että milloin on sijoittamisen aloittanut, ja millä sijoitusstrategialla on liikenteessä. Itse aloitin sijoitukset syksyllä 2018, ja Fortum oli pitkään sellainen, ettei sen tuotto-odotus istunut omiin näkemyksiini (jotka toki voivat olla ihan persiilleenkin), vaikka yhtiö muuten kiinnostikin. Omistajaksi ryhdyin tässä koronaromahduksessa, kun hinta oli muuttunut suhteessa näkymiin.

Sampoa olen omistanut aiemminkin. Silloin hinta oli nykyistä hankintahintaani korkeampi, joskin absoluuttisen tuotto-odotukset myös paremmat. Kuitenkin joka kerralla tuli vastaan tilanteita, joissa arvioin vaihdon johonkin toiseen osakkeeseen kannattavammaksi, joten suoritin vaihdon. Tällä hetkellä en näe vaihtoa mihinkään mitenkään selvästi järkevänä, joten pysyköön salkussa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ilmailu on kyllä tällä hetkellä täynnä kysymysmerkkejä, ja sen osalta tilanne näkyy osakekursseissa aika hyvin. Näkisin että tapetilla on ainakin kolme isoa kysymystä. Ensimmäinen on tietysti se, miten matkailuun liittyviä rajoituksia puretaan ja millä aikataululla ihmisten luottamus palaa ja voitaisiin päästä edes lähelle "vanhaa normaalia" matkailun osalta. Toinen on se, onko EU:n suunnalta tulossa jotain yleiseurooppalaista pelastuspakettia kaikille lentoyhtiöille, vai ollaanko kansallisten tukien varassa mitkä voivat jakaantua hyvinkin vaihtelevasti. Suomessakaan tuskin nykyhallituksella on mitään kovin suurta intressiä lähteä tukemaan Finnairia ennen kuin aivan pakkotilanteessa. Kolmanneksi näkisin (tämä menee vähän jo oman mutun puolelle) että markkinoilla odotellaan mikä Norwegianin kohtalo tulee olemaan. Hyvin suurella todennäköisyydellä yhtiö on väkisin menossa konkurssiin, kun menot ja tulot ovat aivan eri maailmasta. Kuitenkin markkinoilla ehkä hiukan pelätään (tai näkökulmasta riippuen toivotaan), että Norjan valtio tekee jonkun jättimäisen panostuksen ja päättää suoltaa firmaan imagosyistä jonkin mottipäisen summan, jonka kautta voisi vielä selvitä hengissä jonkun aikaa ja mahdollisesti hyötyä siitä, jos jokin muu halpalentoyhtiö menee ennen sitä nurin.

Paras mahdollinen skenaario Finnairin kannalta olisi se, että matkailu normalisoituu edes jollain tavalla, EU pääsee sopuun laajamittaisesta tukipaketista ja Norwegian poistuu kokonaan markkinoilta häiriköimästä. Mutta mikäli yksikin näistä kohdista menee puihin, ollaan ongelmissa.
Eikös Norjan valtio jo antanut massiivisen lainan Norwegianille, joka muutettiin norjalaisen osakkeiksi. Eli nyt valtio omistaa Norwegianista ison siivun. Eli konkkaan se tuskinpa enää menee. Toki mahdollista, mutta ei niin todennäköistä enää...
 

TrafficIsland

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Eikös Norjan valtio jo antanut massiivisen lainan Norwegianille, joka muutettiin norjalaisen osakkeiksi. Eli nyt valtio omistaa Norwegianista ison siivun. Eli konkkaan se tuskinpa enää menee. Toki mahdollista, mutta ei niin todennäköistä enää...

Jonkinlainen velkajärjestely ja osakeanti oli juu, mutta muistaakseni silläkin yhtiö selviää vain jonnekin kesä-heinäkuulle, kulut ovat sen verran isot tällä hetkellä. Eli uudestaan pitäisi käydä valtion kukkarolla ja paljon isommalla kauhalla vieläpä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Riippuu toki siitä, että milloin on sijoittamisen aloittanut, ja millä sijoitusstrategialla on liikenteessä. Itse aloitin sijoitukset syksyllä 2018, ja Fortum oli pitkään sellainen, ettei sen tuotto-odotus istunut omiin näkemyksiini (jotka toki voivat olla ihan persiilleenkin), vaikka yhtiö muuten kiinnostikin. Omistajaksi ryhdyin tässä koronaromahduksessa, kun hinta oli muuttunut suhteessa näkymiin.

Itsellä Fortumin ostohinta on 14 pintaan ja Sammon 25 tienoilla. Nämä ovat omaan strategiaan ehkä vähän Suomi-lisänä mukana. Pari vuotta sitten lopetin sijoittamisen ja otin silloin voitot kotiin. Mitään isoJa tiputuksia ei ollut näköpiirissä ja jäin vähän odottelemaan tällaista tilannetta, kun nyt on tapahtunut. Pörssilaskun syy virus nyt ei ollut se odotetuin, mutta joku kriisi oli odotuslistalla.

Oma strategia on hyvin riskipitoinen. Osa osakkeista on tällä hetkellä talousvaikeuksissa olevia yrityksiä, joita saa pilkkahintaan. Vaikka 1-2 yritystä menee konkurssiin, silti pitkässä juoksussa kokonaisvoitto on korkeampi kuin pitkän tähtäimen varmoissa sijoituksissa. Tähän kun kylkeen onnistuu löytämään nopeasti kasvavia uusia yrityksiä, on tuottoprosenttiodotus hyvä.

Otetaan vaikka yksi esimerkki. Perinteinen iso autovuokraamoketju Hertz on tällä hetkellä konkurssin partaalla. Osake on pohjilla ja jotain on tapahduttava lähiaikoina velkojen suhteen, jotta yritys jatkaisi toimintaansa. Brändi on niin iso ja perinteinen sekä taustavoimissa miljardööri, joten annetaanko/halutaanko tätä edes konkkaan? Tässä on hyvä arpa itse kullekin. Itse en ole osaketta vielä ostanut. Katselen, kuinka paljon vielä voisi laskea?
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Otetaan vaikka yksi esimerkki. Perinteinen iso autovuokraamoketju Hertz on tällä hetkellä konkurssin partaalla. Osake on pohjilla ja jotain on tapahduttava lähiaikoina velkojen suhteen, jotta yritys jatkaisi toimintaansa. Brändi on niin iso ja perinteinen sekä taustavoimissa miljardööri, joten annetaanko/halutaanko tätä edes konkkaan? Tässä on hyvä arpa itse kullekin. Itse en ole osaketta vielä ostanut. Katselen, kuinka paljon vielä voisi laskea?
Tuollaiset on mielenkiintoisia nostoja, kiitos. Itseä näissä vakavasti kriisiytyneissä firmoissa kiusaa se, että niiden kohdalla on vaikea luottaa siihen että jollain ulkopuolisellakin toimijalla, jota ei säädökset koske ei ole parempaa tietoa firman tilanteesta ja mahdollista käyttää sisäpiirin tietoa. Esim isolla velkojalla tms taholla. Näiden kohtaloa kun pelkät huhut voivat heilutella vahvasti ja niiden totuudenperäisyyttä on vaikea arvioida jos itse ei ole sisäpiirissä.
 
Viimeksi muokattu:

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Otetaan vaikka yksi esimerkki. Perinteinen iso autovuokraamoketju Hertz on tällä hetkellä konkurssin partaalla. Osake on pohjilla ja jotain on tapahduttava lähiaikoina velkojen suhteen, jotta yritys jatkaisi toimintaansa. Brändi on niin iso ja perinteinen sekä taustavoimissa miljardööri, joten annetaanko/halutaanko tätä edes konkkaan? Tässä on hyvä arpa itse kullekin. Itse en ole osaketta vielä ostanut. Katselen, kuinka paljon vielä voisi laskea?
Eilen aika reipas nousu kuten aika monella muulla jenkki osakkeella. Mielenkiintoista nähdä mikä on loppuviikon suunta. En usko, että Hertz kokoluokan yritys konkurssiin ajautuu vaikka kyykkäys on tapahtunut.
 

444

Jäsen
Hertz oli ihan mielenkiintoinen lisäys ketjuun. Laitoin maltillisen oston, koska eihän se ota jos ei annakaan. Ainahan sitä toivoo, ettei rahojaan menetä, mutta tää voi hyvin olla sellainen high risk - high reward -tyylinen lappu. Ja jos kaikki menee, niin sitten menee.
 

TrafficIsland

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tuo Hertzin tilanne on kyllä mielenkiintoinen, korona-aikana osakekurssi tippunut alle viidesosaan siitä mitä se oli vielä helmikuussa. Otan vielä soppaa hämmentääkseni pienen vertailun kilpailijaan: samalla aikajänteellä kilpailija Sixtin kurssi on suhteessa pudonnut vain about yhden kolmasosan. Ja Hertz on vieläpä jenkkifirma ja Sixt saksalainen, eikös jenkkifirmojen pitänyt kestää koronakriisi keskimäärin paremmin kuin eurooppalaisten? Mitäköhän tuossa oikein on taustalla, miksi toinen on niin pahoissa ongelmissa?
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Tuo Hertzin tilanne on kyllä mielenkiintoinen, korona-aikana osakekurssi tippunut alle viidesosaan siitä mitä se oli vielä helmikuussa. Otan vielä soppaa hämmentääkseni pienen vertailun kilpailijaan: samalla aikajänteellä kilpailija Sixtin kurssi on suhteessa pudonnut vain about yhden kolmasosan. Ja Hertz on vieläpä jenkkifirma ja Sixt saksalainen, eikös jenkkifirmojen pitänyt kestää koronakriisi keskimäärin paremmin kuin eurooppalaisten? Mitäköhän tuossa oikein on taustalla, miksi toinen on niin pahoissa ongelmissa?

Hertzillä on ollut paljon velkaa jo ennen koronaa. Ehkä paras verrokki on jenkkipörssistä vähemmän velkainen Avis Budget, jonka kurssi kävi jo alle 10 dollarin. Nyt on noussut enemmän, mutta on silti sekin vielä ostokelpoinen.

Sixt on iso brändi Euroopassa, mutta jenkkilässä se on vielä monelle paikalliselle vähän tuntemattomampi. Heidän ehkä suurin ongelma on vuokra-autojen rajoitukset. Ei saa mm. kilpailijoihin verrattuna viedä vuokra-autoa monen osavaltion rajan yli, kun puolestaan Hertzin, Aviksen, Budgetin ja Enterprise-konsernin firmojen autoilla saa päästellä samaan hintaan vaikka Kanadaan. Lisäksi lentokentillä monessa paikassa Sixt on vaikeassa asemassa huonon toimipisteen sijainnin ansiosta. Sixtin vahvuutta selittää paljon Keski-Euroopan hallinta ja tiivis yhteistyö Mersun sekä VAG-konsernin kanssa.

Euroopassa puolestaan alalta suurimmissa vaikeuksissa on Europcar. Esimerkiksi Suomessa paikallinen Europcarin pyörittäjä myi toimintansa Ranskan emoyhtiölle pari vuotta sitten ja nyt tuli sopivasti sen perään korona-ongelmat. Europcarin osake on myös poljettu ja siinäkin oma lottolappunsa jollekin.
 
Viimeksi muokattu:

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Hertz oli myös parina viime vuonna saanut kyseenalaisen kunnian tulla valituksi yhdeksi huonoimmista työpaikoista työntekijän kannalta. Joten jotakin yrityksessä lienee vialla.

Edit: ei vissiin ihan "the huonoin" sittenkään, vaan huonoimpia.
 
Viimeksi muokattu:

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Hertz oli myös parina viime vuonna saanut kyseenalaisen kunnian tulla valituksi huonoimmaksi työpaikaksi työntekijän kannalta. Joten jotakin yrityksessä lienee vialla.

Toisaalta Hertz on pärjännyt kuluttaja-arvioissa jenkeissä aina todella hyvin ja brändi on ihmisille erittäin vahva. Vähän jokaisessa autovuokraamossa perusduunarin homma on pienipalkkaista sykkimistä, joten alalla koko maailmassa työntekijöiden vaihtuvuus on suurta.
 

Numero66

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Kärpät
Finnairin kohdalla vedin hieman tunteella ja kotiin päin, mikä ei sinänsä sijoittamisessa mikään hyve ole, mutta yhteensä 500 osaketta tarttui haaviin 3,05 - 3,20 hinnalla. Saattaapi olla wituixmän-sijoituksia, mutta elämä on. Sammon ja Fortumin lisäksi olen luottanut ja luotan Wärtsilään jatkossakin, vaikka usko on välillä ollut koetuksella. Näkisin kuitenkin, että jos firman taustalla on voimahenkilöinä Suomesta Ehrnroothit ja naapurista Wallenbergit, niin siinä on ihan hyvä paikka pysyä mukana. Tai sitten bulleroa vedätetään, mistä näistä tietää.
Muistelisin jostain lukeneeni, että nyt ei kannata ostaa finnairia ellei ole valmis sijoittamaan yritykseen jatkossa lisää. Olikohan joku juttu lisäosakkeiden laskusta markkinoille erittäin isolla volyymilla tms.

E: Osakkeisiin sijoittaminen - mistä aloittaa? tuosta hieman lisätietoa mitä saattaa olla tiedossa.
 
Viimeksi muokattu:

Ranksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
St. Louis Blues
Muistelisin jostain lukeneeni, että nyt ei kannata ostaa finnairia ellei ole valmis sijoittamaan yritykseen jatkossa lisää. Olikohan joku juttu lisäosakkeiden laskusta markkinoille erittäin isolla volyymilla tms.

E: Osakkeisiin sijoittaminen - mistä aloittaa? tuosta hieman lisätietoa mitä saattaa olla tiedossa.
Jos olen oikein ymmärtänyt niin sitä ei tarvi maksaa, ei vain jatka enää mukana.
 

Numero66

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Kärpät
Ei, ei tartte maksaa. Mutta ymmärtääkseni sitten sijoituksen arvo tippuu karkeesti 1/50 osaan. Eli jos ei aio sijoittaa enempää, ei liene järkevää hypätä kyytiinkään, kun on joksenkiin mahdollista, että sijoituksen arvo romahtaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös