Siim Liivik – HIFK-ikoni

  • 291 547
  • 834

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
IRasismi on ihan yhtä perseestä kouluissa, kadulla kuin työ-ympäristössäkin, enkä todellakaan halua rasismin liittyvän millään tavalla IFK:n brändiin. Kiekkoilijankin luulisi nyky-yhteiskunnassa ymmärtävän rasismin tuomittavuuden, etenkin kun itsekin on maahanmuuttaja ja aika monen junnun esikuva.

Ettei totuus unohtuisi olen täsmälleen samaa mieltä. Typerä teko.
 
Niin eihän Simokaan mikään ryssä ole, ja silti Väänänen sai pelikieltoa kun haukkui ryssäksi ? Että ei nyt ihan toimi tuo järkeily.

No ei todella toimi tämä liigan järkeily joo. Alkaa olemaan aika helvetin harmaata se alue mitä voi sanoa ja ei. Simo ei ole ryssä -> pelikieltoa. K.Kapanen ei ole neekeri -> ei toimitsijakieltoa.
 

444

Jäsen
Ei ole sama. Kurvista kukaan ei luule neekeriksi ja Umicevicista ei olla varmoja tälläkään sivulla. Toisin sanoen, huuto liittyi hänen ulkonäköönsä toisin kuin Kurvisen kohdalla missä kysymys olisi pelkästä normi vittuilusta mikä kohdistuisi henkilöön eikä ulkonäköön, uskontoon tms. Toki ei ole tietenkään varmaa, että tässäkään tapauksessa oli tarkoitus vittuilla ulkonöstä, pikemminkin melko epätodennäköistä, mutta linja rasismille on nolla, mikä on oikein.
Nollatoleranssi on täysin oikein ja Simon rangaistus on edelleen mielestäni aivan oikea tuomio. Tuo muu tekstini oli lähinnä pohdintaa, että mitä kaikkea ylipäänsä voidaan pitää rasistisena ja mitä muuten vain solvaavana tekstinä. Typerästi tehty joka tapauksessa.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Ettei totuus unohtuisi olen täsmälleen samaa mieltä. Typerä teko.

Mulla on nollatoleranssi rasismiin. Lähipiirissä on muualtapäin maailmaa adoptoitu lapsi ja on aivan pöyristyttävää, mitä hänellekin huudellaan. Ja ihan nuoresta vanhempaan, ei pahemmin katso ulkoista olemusta. Suomen kokoisessa perslävessä kannattaisi käsittää ensinnäkin se, että suomalaisuuden osuus maapallolla mitataan promilleissa. Meilläkö on joku vitun herrakansan oikeus huudella muille?
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mä luulen, että yleisen konseksuksen mukaan kaveri nimeltä Dragan Umicevic ei ole gipsy.
Niin, jos Dragan Umicevicin nimi olisi Allan Taisto Hagert, olisi tilanne toinen. Entisen Jugoslavian alueella on tosin varsin paljon romaneja, mutta heidän nimistään en tiedä. Eivät liene Hagerteja, tuskin tosin Umicevicejakaan.
No ei todella toimi tämä liigan järkeily joo. Alkaa olemaan aika helvetin harmaata se alue mitä voi sanoa ja ei. Simo ei ole ryssä -> pelikieltoa. K.Kapanen ei ole neekeri -> ei toimitsijakieltoa.
Liivik on kuitenkin syntynyt Neuvostoliitossa, joten on hieman lähempänä ryssää kuin K. Kapanen neekeriä. Maan historia tuntien on enemmän isku vyön alle kuin Kapasen haukkuminen neekeriksi, vaikka Kapasten suvun historiaa en Hannesta pidemmäs tunnekaan. Voihan suku tietty olla Keniasta Kuopioon muuttanut K'pasten klaani.
Suomen kokoisessa perslävessä kannattaisi käsittää ensinnäkin se, että suomalaisuuden osuus maapallolla mitataan promilleissa. Meilläkö on joku vitun herrakansan oikeus huudella muille?
Menemättä tähän sen syvemmälti, niin onhan se nyt astetta lievempää, jos vähemmistöt nimittelevät toisiaan, kuin jos valtaväestö nimittelee vähemmistöjä. Sen jälkeen voi kysyä, onko Suomessa suomalaiset valtaväestöä vai ei. Jos nakkikioskilla Rane nimittelee Muhammadia, niin on kuitenkin relevantimpaa miettiä Ranen asemaa suhteessa kyseisen lähiön asukkaisiin kuin koko universumiin.
 
Viimeksi muokattu:

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Niin, ja tunnekuohussa joku nimitti häntä ryssäksi. Ja Liivik tästä mielensä niin kovasti pahoitti. Siitähän tässä oli kyse.

Lisätietoja Liivikin kovasta mielensäpahoittamisesta elokuun treenimatsin jälkeen?

Ja Liivik on syntynyt Neuvostoliitossa, joten kyllähän ryssäksi nimittäminen tällöin voidaan katsoa rasismiksi.
 

hemmo_1973

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Niin siis jatkuvastihan siellä solvataan vastustajaa, pointti kait on siinä että se on osattava sanoa niin ettei tuomari ole vieressä kuulemassa?

Erään liigapelaajan mukaan homo-sanan käyttö lätkäkaukalossa on kokenut sellaisen 'inflaation', että tuomarit eivät viitsi siihen puuttua, koska tällöin joka matsissa joku saisi pelikieltoa. Samoin ulkkarit kuulemma hokevat kyllästymiseen asti sissy- ja sissy-boy-solvauksia.

Mutta; eihän nuo tuollaiset kommentit ja huutelut lätkän asemaa suuren yleisön silmissä paranna.
 
Lisätietoja Liivikin kovasta mielensäpahoittamisesta elokuun treenimatsin jälkeen?

Ja Liivik on syntynyt Neuvostoliitossa, joten kyllähän ryssäksi nimittäminen tällöin voidaan katsoa rasismiksi.

En osaa antaa lisätietoja. Viittasin vain siihen alkuperäiseen viestiin, jota lainasin.

Tottakai venäläisen tai siellä syntyneen haukkuminen ryssäksi voidaan tulkita rasismiksi. Ei kahta sanaa tästä. Enkä kyllä tätä missään kohtaa ollut kyseenalaistamassakaan.
 

Seesam

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen Simon saamasta penaltista samaa mieltä kuin Ossinkin tapauksessa alkukaudella: rasismiin pitäisi saada ehdoton nollatoleranssi ja nämä vain yhden ottelun pelikiellot rasismista ovat aivan käsittämättömiä. Tyylitön ja typerä teko Siimiltä, joka harmittaa sekä hävettää koko HIFK:n kannalta.
 

MJ64

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Niin ja selvennän vielä että mielestäni rasismi ei kuulu kaukaloon, mutta koska kaikkien tiedossa on kuitenkin että siellä sanallisesti toisia solvataan, niin mun puolesta kitkeköön sitten sen kaiken pois.
Koska vitun homo, mulkku, neekeri, hurri, manne jne. mikä lie sammakko sieltä suusta nyt sattuu milloinkin pääsemään, pitäisi kaikki olla samalla lailla tuomittavia. Eikö? Toisaalta eiköhän niillä tuomareilla nyt ihan tarpeeksi hommaa siellä kaukalossa muutenkin ole ettei niiden vielä kaiken lisäksi tarvitse ryhtyä kielipoliiseiksi?

Joten pelaajien vastuulle jää ja edelleen linja on se että niin kauan kun näitä solvauksia viljellään niin ettei tuomarit kuule, pääsee pelaajat pälkähästä ja paskempi juttu jos tuomarit sattuvat kuulemaan = tulee sanktioita ja kansa pääsee taas jeesustelemaan ja media mässäilemään jollakin.

Vähän näin kun minäkin nyt oikein innostuin useamman viestin aiheesta kirjoittamaan, vaikka oikeasti en ole ikinä edes kuvitellut että Simo olisi joku pulmunen joka juttelee pelaajille kaukalossa tyyliin: "on ilmoja pidellyt".
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Rasismi on siis perseestä, tästä ei kahta sanaa. Mutta ihmettelen vilpittömästi, miten dumarit ovat ehtineet kuunnella hirveässä torikokouksessa mitä itsekukin sanoo? Kuulin eräältä pelaajalta, että Pörröö oli uhannut repiä Umisevicilta silmät päästä ja kaipa siellä muutenkin vedettiin aika isolla pensselillä.
 

leivoja

Jäsen
Suosikkijoukkue
St Pauli - Non established since 1910
Mitenhän tuossa tilanteessa, jos (ja kun) Mrado on Liiviikille suoltanut bosanskaa,srpskiä tai hrvazkaa ja kehunut täten kaverin juuria tai muuta vastaavaa?
 

MJ64

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Niin ja muistettava on että pelaajatkin ovat luultavasti pienessä tunnekuohussa kun kaukalossa asioita latelevat toisilleen, joten tällainen parin tunnin keskustelu ja asioiden pohtiminen meiltäkin täällä mikä on ok ja mikä ei, ei ehkä ekana tule heillä mieleen? Kyllä sieltä se sammakko lipsahtaa.

Ja mulla on pieni epäilys (jonka perustan omiin kokemuksiini ihan lapsesta asti Stadissa asuneena) että Simoa ei ehkä oikeasti jaksa hetkauttaa sinne tai tänne jos joku sitä ryssittelee. Sille tulee immuuniksi kyllä aika hyvin, olin minäkin siihen hurritteluun jo niin tottunut ennen parinkympin ikää, että ei sitä edes enää noteerannut saatikka mieltään pahoittanut. Mutta tämä nyt vaan omasta päästä vedetty, ehkä Simo oikeasti pahoittaa mielensä joka kerta ja menee allapäin nukkumaan jos häntä näin kaltoin kohdellaan kaukalossa? Enemmän luulen että on kasvattanut jo niin paksun nahan tässä vaiheessa ettei kolahda pahasti?

Mutta silti, ei sen pitäisi olla hyväksyttävää mutta ei tätä ihan heti kukaan kitke pois jos ei sitten mikitetä jokainen pelaaja tuolla kentällä.
 
Niin, jos Dragan Umicevicin nimi olisi Allan Taisto Hagert, olisi tilanne toinen. Entisen Jugoslavian alueella on tosin varsin paljon romaneja, mutta heidän nimistään en tiedä. Eivät liene Hagerteja, tuskin tosin Umicevicejakaan.Liivik on kuitenkin syntynyt Neuvostoliitossa, joten on hieman lähempänä ryssää kuin K. Kapanen neekeriä. Maan historia tuntien on enemmän isku vyön alle kuin Kapasen haukkuminen neekeriksi, vaikka Kapasten suvun historiaa en Hannesta pidemmäs tunnekaan. Voihan suku tietty olla Keniasta Kuopioon muuttanut K'pasten klaani.

Mun mielestä tilanne ei ole toinen. Otin vain kantaa siihen ettei yleisellä konsensuksella ole mitään tekemistä tämän asian kanssa, enkä siten jaa näkemystäsi.

Saako suomalaista haukkua ryssäksi tai hurriksi? Mä veikkaan että näistä ei tulisi mitään sanktiota jos Pekka Peruspekkaa näin haukutaan. Vai pitäisköhän kuitenkin, maan historian tuntien?
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Jos nakkikioskilla Rane nimittelee Muhammadia, niin on kuitenkin relevantimpaa miettiä Ranen asemaa suhteessa kyseisen lähiön asukkaisiin kuin koko universumiin.

Olen tästä asiasta selkeästi eri mieltä. Mutta eikös se ole ookoo tällä keskustelupalstalla?
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Otin vain kantaa siihen ettei yleisellä konsensuksella ole mitään tekemistä tämän asian kanssa, enkä siten jaa näkemystäsi.
Onhan se kieltämättä niin, että yleinen konsensus ei saisi vaikuttaa. Liivikin tapauksessa on tosin vielä se näköseikka, että ryssä ja neekeri ovat selkeästi haukkumasanoja toiselle kohdistettuna, gypsy nähdäkseni ei. Eikä vitun suomalainen.
Olen tästä asiasta selkeästi eri mieltä. Mutta eikös se ole ookoo tällä keskustelupalstalla?
Mielestäni sellainen keskustelupalsta olisi paljon kivempi, jossa kaikki ovat samaa mieltä kaikista asioista.
 

Salo70

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK, PENA, RAMI, FRANK
Nää on arkaluontoisia juttuja ja on parempi ottaa nollatoleranssi kuin alkaa tulkitsemaan eriarvoisuuksia. Eetu Holma sai pelikieltoa muistaakseni jo aika kauan sitten nimitellessään Ben-Amoria "vitun muslimiksi". Mielenkiintoinen oli Heleniuksen tapaus NHL:ssä; maalinedustahässäkässä en muista kuka musta pelaaja nimitteli Samia "you fucking white guy". Helenius vastasi "you fucking black guy" ja sai pelikieltoa. Törkein tapaus oli taannoin kun Simmondsille heiteltiin banaaneja.
 

Lasse#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minkä takia muuten Liivik ei saanut rangaistusta itse pelissä, jos tuomari oli kuullut Simon huutelut? Jälkikäteenkö dumari oli sen muistanut.

Mutta oli miten oli, erittäin typerä temppu ja rangaistuksensa ansainnut. Erittäin pahaan paikkaan tämä vaan tuli. No työmiehen haalarit sitten jonkun muun täytettäväksi.
 

Jude

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Roosters U13

Lasse#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

winston

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tyhmä temppu Simolta, mutta en mä jaksa jeesustella asialla. Lähdetään siitä, että kaveri kärsii kakun ja on tuoreilla jaloilla torstaina mukana.
 

Jude

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Roosters U13
Melko erikoiselta tuo kuulostaa, mutta sm-liigassa kaikki on mahdollista.

Juuri näin. Kurinpitoraportin mukaan nimittäin Metsälä on ilmoittanut kuulleensa Liivikin sanat selvästi eikä hän pidä mahdollisena, että olisi kuullut Liivikin sanat väärin. Ota tästä sitten selvää.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Jhag ja joku muu voi sitten vastata, mutta mihin te laittaisitte ton rasismilla pelaamisen rajat? Itse näen sen huolestuttavana, jos vähemmistöihin kuuluvat pelaajat saisivat kaukalossa ns. suojaleiman ja kohtuutonta hyötyä, jota he pystyisivät tarpeen tullen käyttää hyväksi. Otetaan nyt kuvitteellinen esimerkki, että liigassa pelaisi ensi kaudella tummaihoinen pelaaja, joka käyttäisi tätä vähemmistö asemaansa hyväksi provosoimalla vastustajan pelaajia todella lennokkain sanoin tietäen, että jos vastutajalla menee häneen hermot ja käyttää n-sanaa niin pelikieltoa ja muuta mukavaa seuraa välittömästi vastustajalle.

Itse en hyväksy rasismia ollenkaan, mutta en halua että jääkiekkokentällä on eri asemassa olevia pelaajia. Jos perus perunanenäistä rumaa suomalaista pelaajaa saa ja pitääkin tietyssä tilanteissa kuumentaa mitä ihmeellisimmin sanan kääntein niin mielestäni sama pitäisi koskea kaikkia pelaajia. Oli hän sitten tummaihoinen, keltaisen tai vaalea.

Toinen vaihtoehto on taas, että kielletään kaikki asiaton huutelu. Mielestäni se olisi reilumpaa ja oikeudenmukaisempi ratkaisu, ainakin jos vertaa nykyiseen asetelmaan.
 

jani#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Poissa.
Toinen vaihtoehto on taas, että kielletään kaikki asiaton huutelu. Mielestäni se olisi reilumpaa ja oikeudenmukaisempi ratkaisu, ainakin jos vertaa nykyiseen asetelmaan.

Juuri näin, lyhyesti ja ytimekkäästi.

Koko tää keskustelu mediassa on sikäli turhaa, että mä veikkaan suomalaiset tuntien että Märkää on ryssitelty koko uransa ajan jatkuvasti.
Niinhän se tässäkin ottelussa jonkun lehtijutun mukaan oli joku huudellu Simolle,mutta eipä toi taida kaveria juurikaan kiinnostaa.
Nyt on vaan niin, että Rautakorpi taas käyttää kaikki keinot Tapparan menestymisen eteen ja käy itkemässä tuomareille heti kun näkee pienenkin tilaisuuden tulevan.

Jokainen joka on lätkää pelannu junnuna, tai edes harrastetasolla tietää kyllä ne jutut siellä kentällä;telkkarissa kun näytetään kahta pelaajaa joista toinen siinä naureskelee, niin ei ne aina siellä toisen pelaajan heittämälle vitsille naureskele...
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
...
Nyt on vaan niin, että Rautakorpi taas käyttää kaikki keinot Tapparan menestymisen eteen ja käy itkemässä tuomareille heti kun näkee pienenkin tilaisuuden tulevan...

En ihmettelisi ollenkaan, jos näin on.

Itse asiassa, odottakaas vaan, jos Hifk sattuisi voittamaan huomenna ja painetila rupeaisi kasvamaan myös Tapparan leirissä..

Tapparalla, Rautakorvella ja tj Leinosella on pitkät perinteet hamekankaan hankkimisreissuista, keväällä 2006 liiganjohdon faksit, puhelinlinjat ja sähköpostit taisivat tukkeutua Mansen suunnalta tulevista vaateista ja valituksista.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös