Stigu: Mullahan menee tässä sujuvasti kaksi aikajanaa päällekkäin eli iso kuva ja pienet asiat. Hienosti sanottuna makro- ja mikrotasot.
Makrotaso: Kokonaiskuva, jonka Solifer kiskoi niukasti kuiville hienoilla Kärpät & Narrit -voitoilla. HIFK on runkosarjan lopussa pomminvarmasti kuuden joukossa, tästä voin lyödä vedonkin jo. Ja hyvin mahdollisesti neljän joukossa. Siihen sain uskoa viime viikolla ja Soliferin kokonaiskuvaa koskien kautta 11/12 ei kukaan meistä pysty vielä lokakuussa tietämään. Ei puolustajat, ei vastustajat. Tämä kortti on katsottava kevääseen asti, en halua valmentajanvaihtoa enkä usko että se onnistuisikaan. Toivon silti, että HIFK:lla on plan B siltä varalta, että kauden jälkeen olemme pudonneet vaikkapa Saipalle sääläreissä. Mua ei nähdä Petulle kenkää- ja Kuka Petun tilalle -karkeloissa ennen kevättä - ellei jotain poikkeuksellista tapahdu. Poikkeuksellisena pidän esimerkiksi yli viiden ottelun tappioputkea.
Mikrotaso: Seuraan reaaliajassa tätä myöskin ja mielestäni Solifer on melkoisen kujalla nimenomaan mikrotasolla. Tämähän on toissijaista makrotasoon nähden. Mikrotaso liittyy nimenomaan pelaajarulettiin ja pelaajien kohteluun. Tietenkään Petu ei ole syyllinen Lennun & Haatajan lähtöihin, ei myöskään Wärnin, mutta kyllä hän jo vaikutti hyvin suuresti tämän kauden joukkueeseen ennen virallista nimitystään. Töykkälä sai lähteä pirun hyvien pleijarien jälkeen ja mun jengistä ei lähtisi yksikään sentteri. Se, miten Petu kohtelee vaikkapa Liivikiä ja Hirsoa, on myöskin täyttä haahuilua ja lähinnä osoitusta omasta epävarmuudesta. Petu on valittu 2 kertaa vuoden valmentajaksi ja hänen pitäisi tietää, että 4-ketjun henkilöiden pyörittely, testaaminen ja kenkääminen on täysin naurettavaa puuhaa kokonaisuuden kannalta. HIFK:lle on loppujen lopuksi ihan yhdentekevää vetääkö nelosen keskellä Liivik vai Hokkanen. Olettaen, että Hokkanenkin osaa pelata vastustajaa nollille ja kykenee siinä sivussa 15 pisteeseen. Mutta Hokkasesta ei tule koskaan HIFK:n omaa jätkää, joka on kasvatettu ihan itse mestariksi. Luulisi Petun tajuavan, että Liivikissä on sitä jotain, mitä ei voi landelta tuoda. Näiden neloskentän juttujen säätäminen on raivostuttavaa lillukanvarsiin sotkeutumista. Odottaisin Petun tasoiselta ammattivalmentajalta ennemmin sitä, että hän marssisi Nyban puheille ja sanoisi: -Nyt jumalauta hankit mulle 2-maalivahdin! HIFK kaatuilee surkeasti hoidettuun maalivahtiosioon ja mestistasoisiin pakkeihin, ei todellakaan Liivikin neloseen. Kaiken huippuna Liivik vetää viime kauden tahdissa ja joukkue on täynnä oikeita ongelmatapauksia, jotka ovat kaukana normitasostaan. Janne Pesosen ei kuuluisi mahtua pelaavaan kokoonpanoon. Siinä olisi Petulle projektia veskariasioiden lisäksi. Meidän nelosketju on niitä harvoja asioita, joiden voisi antaa nyt olla rauhassa ja keskittyä olennaiseen.
Näistä syistä vituttaa ja kuten BOL toteaa myöskin: tämä on ennemmin vitutusta kuin panikointia. Olen itse asiassa aika huono panikoimaan, koska tajuan milloin peli on pelattu, enkä ole koskaan uskonut niihin tammikuun koviin hjallismaisiin hankintoihin, joiden uskotaan kääntävän kauden loistavaksi. Joukkueen pitää olla valmis kauden alusta alkaen ja hankintojen pitää siten olla hienosäätöä. Se ei ole hienosäätöä, että HIFK hankkii vasta nyt Fernholmin tasoisen pakin. Tähän mennessä sellainen on puuttunut takalinjoiltamme ja voimme vain toivoa, että Fernholmin peli rupeaa kulkemaan heti alusta alkaen. Hän ei voi tehdä jannepesosia.