Kaveri dominoi aikana, jona useimmat eivät osanneet luistella taaksepäin.
Mihinkä ihmeeseen tämmöinen haistavittu faktailu oikein perustuu? Itse en ole ikinä pelannut jääkiekkoa missään joukkueessa tosissaan, ja olen osannut luistella takaperin noin 10-vuotiastaa lähtien. En millään änäri tasolla, mutta takaperin kuitenkin. Joten minusta on ihan helvetin naurettava väite ettei samaan aikaan ole maailman parhaassa kiekkoliigassa olevinaan osattu luistella takaperin, kun joku 10-vuotias räkänokka Varkaudesta osasi tämän kyseisen taidon ilman ensimmäistäkään luistelutuntia.
Muutenkin ihan naurettavaa paskaa tämä keskustelu, jossa väitetään ihan pokilla ettei ennen 2000-lukua ole osattu pelata jääkiekkoa. Tai jos on osattukkin, niin maalivahdit on olleet ihan paskoja, ja kukaan ei ole osannut luistella, tai jos on osannut niin kyseessä on ollu optinen harha. Lämäristä ei kukaan ollut koskaan kuullutkaan, ja Gretzky teki vain clitch maaleja.
Ja ettei tärkein unohdu, niin Crosby tekisi 80-luvulla miljoona pistettä, ja on maailman ihquin jääkiekkoilija ikinä, vaikkei ole voittanut NHL pistepörssin kuin kerran(eikä tällöinkään tehnyt edes lock-outin jälkeisen ajan parhaita pisteitä), eikä ole voittanut pudotuspelien pistepörssiä ikinä.
Ja ymmärrän kyllä helvetin hyvin, että täällä väitetään tämän päivän Crosbyn olevan parempi kiekkoilija kuin 80-luvun Gretzkyn. Itse en ole tästä niinkään vakuuttunut, vaikka Gretzky olikin tuohon aikaan epäreilusti ainoa joka käytti luistimia.
Perusteluiksi laitan pistän vaikka sen, että 97/98 kauden Selänne oli helvetisti kovempi jääkiekkoilija kuin tämän päivän Selänne. Ja Gretzky teki vielä viimeisenä vuonnaan kuitenkin melkein PPG tahdilla tehoja, vaikka taso miehellä oli tippunut suhteessa enemmän parhaista päivistä, kun mitä Selänteellä on tapahtunut.
Itse väitän siis, että Gretzkyn ja Crosbyn välinen ero silloin kun molemmat on parhaimmillaan on huomattavasti pienempi kuin mitä täällä annetaan monien taholta ymmärtää. Ja se etu ei välttämättä ole Crosbyn puolella.