sixtus kirjoitti:
Et tainnut muistaa, että joukkueet operoivat hiukan erilaisilla resursseilla. Jos nyt tästä kaudesta eteenpäin, sanotaanko vaikka JYP palkkais uuden koutsin, voittais muutaman runkkarin ja pleijareissa ottais ensin 4 välieräpaikkaa + muutaman pronssin ja kruunais 5:llä kaudella kultaan. Olisiko tämä uusi valmentaja mielestäsi vitsi?
Myönnetään heti aluksi, että tarkoituksella kirjoitin eilisen viestini kärjistettynä tai jopa provoilevaan sävyyn. Tälle oli silti tarkoitus ja tämän lainauksen avulla voin koettaa sitä tarkoitusta selventää.
Tuohon sixtuksen kysymykseen voi ensin vastata, että ei valmentaja mikään vitsi olisi, todennäköisesti erittäin hyvä valmentaja, mutta maajoukkuevalmentaja kriteereillä korkeintaan keskitasoa. Vain yksi mestaruus ?
Tämä valmentajavalintaa koskeva keskustelu Jatkoajassa oli 80 % sitä, että kiisteltiin valmentajien näytöistä. Toinen puoli piti Sheddenin näyttöjä mitättöminä vedoten Hifk:n neljänteen sijaan ja toisaalta taas Jalosta väitettiin enemmän liigavalmentajaksi ja lähinnä vitsailtiin Jalosen kv-kokemukselle. Näille molemmille on tietenkin erilaisia perusteluja ja itse halusin tuoda esille muutaman lisäperustelun sille, miksen näyttöjen perusteella todellakaan pidä Jalosta mitenkään ylivoimaisena.
Jalosen tilastot on minun laskujeni mukaan 4 mokaa ja 1 onnistuminen. Tämä kylmästi siitä, että katsotaan montako mestaruutta mies on voittanut. Tämä tilasto ammutaan täällä välittömästi alas ja vedotaan Jalosen/Hpk:n pelaajamateriaaliin ja siihen, kuinka Jalonen on hyvä pelaajien kehittäjä ja saa keskinkertaisesta materiaalista kaiken mahdollisen irti. Näin varmasti onkin, mutta siihen kysymykseen minä hakisin vastausta, että mikä arvo maajoukkueen valmentajalle on se, että hän on hyvä pelaajien kehittäjä ja saa keskinkertaisen materiaalin pelaamaan parhaalla mahdollisella tavalla ?
Minusta nämä sinänsä erinomaisen valmentajan piirteet ovat sellaisia, joilla ei todellakaan ole arvoa maajoukkuevalmentajasta puhuttaessa. Maajoukkuvalmentajalla on aina käsissään huippumateriaali, maajoukkuevalmentajalla ei ole koskaan aikaa kehittää pelaajia vaan päinvastoin, huippupelaajilla tulosta on tultava nyt ja heti. Tässä suhteessa minusta Jalosen näytöt ovat juurikin tuo mainitsemani 4-1 eivätkä siis kovin mairittelevat.
Se vielä tähän loppuun, että itse pidän Jalosta todellisena huippuvalmentajana ja tehtyä ratkaisua maajoukkueen kannalta parhaana mahdollisena. Harmi etten muista kuka tämän lausui;
"Jalonen olisi arvoikkaimmillaan suomalaiselle kiekolle kehittäessään pelaajia liigassa", mutta minusta tässä on todellista ajatusta. Annetaan Jaloselle täysi tunnustus loistavasta työstä, mutta samalla huomioidaan, että kylmät näytöt tuloksista/menestyksestä eivät ole mitkään häikäisevät.