Mainos

Seuraavan hallituksen kokoonpano

  • 274 074
  • 2 128

Cmprs

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, HIFK
Opetusministeri Jukka Gustafssonin (sd) mukaan suomalaisessa koulutuksessa ei toteudu tasa-arvo. (HS)

Käytännössä tarkoittaa sitä, että "Yliopistoihin pääsee 60 prosenttia yliopistossa koulutettujen vanhempien lapsista, mutta vain 15 prosenttia muista lapsista. Heikoimmissa suomalaiskouluissa oppilaat jäävät jälkeen noin 2,5 kouluvuotta verrattuna niihin kouluihin, jotka menestyvät parhaiten. Ylimpien sosioekonomisten ryhmien lapset ovat puolestaan noin puolitoista vuotta edellä alimpien sosioekonomisten ryhmien lapsia."

Näin ollen Gustafssonin mukaan hallituksen tavoitteena on pienentää koulutuksen periytyvyyttä, kaventaa sukupuolten välistä eroa koulusaavutuksissa ja estää peruskoulujen eriytymistä.

Mietin tässä vaan, että mahtaa olla edessä melkoinen taistelu tuulimyllyjä vastaan ja sitä myöten mahdollinen resurssien haaskaus, jos noiden asioiden eteen aletaan oikeasti tekemään jotakin eikä jätetä asiaa vain juhlapuheiden tasolle.

Mahdollisten alueellisten erojen kaventaminen on ilman muuta hyvä asia sikäli, jos esim. opetuksen laadussa on havaittavissa alueellisia eroja. Mutta kuten Gustafsson itse toteaa, esim. että "Helsingissä -- 80 % erosta selittyy alueen maahanmuuttajien määrällä, vähän koulutettujen aikuisten määrällä ja sosiaalisen asuntotuotannon määrällä. Ei siis vaikuta siltä, että suurimmat huolet olisi esim. opetuksen laadussa, johon olisi kohtuullisen helppoa vaikuttaa.

Gustafssonin sivuilla on ko. puhe kokonaisuudessaan, siellä hän toteaa lisäksi, että "mahdollisuuksien tasa-arvo toteutuu koulutuksessa kun kaikilla on taustastaan riippumatta mahdollisuus hakeutua koulutukseen eikä tausta ennusta koulutukseen osallistumista tai oppimistuloksia. Tällä hetkellä se ei toteudu."

Tuo lause vaikuttaa melkoiselta paradoksilta. Millä perusteella nykyisin ei olisi taustasta riippumatta mahdollista hakeutua koulutukseen? Laadukkaan peruskoulun käyvät ymmärtääkseni pääsääntöisesti kaikki. Lisäksi moniin korkeakouluihin ei nykyisin vaadita edes ylioppilastutkintoa, vaan jos esim. KTM tms. kiinnostaa niin merkonomipohjalta voi hakea suoraan kauppatieteitä lukemaan, jos kiinnostus herääkin vaikka vasta myöhemmässä vaiheessa.

Se, että tausta ei tulevaisuudessa ennustaisi jossain määrin esim. yliopistotutkinnon suorittamista on täyttä utopiaa. Totta helvetissä junnut joiden vanhemmat on korkeasti koulutettuja kiinnostuvat suuremmalla todennäköisyydellä itsekin ottamaan laput yliopistosta. Yhteiskunnan tarjoamat mahdollisuudet on periaatteessa kaikille samat, mutta mitä sille voi oikeasti tehdä, että kepeämmin koulutettujen ja / tai heikommassa sosioekonomisessa asemassa olevien vanhempien lapset eivät monessa tapauksessa yksinkertaisesti kiinnostu opiskelusta tai koe korkeaa koulutusta tavoittelemisen arvoisena? Mitä yhteiskunta voi oikeasti käytännössä tehdä sille, että topipetteri 15 v. valitsisi mahdollisen ostarilla notkumisen sijaan hänelle ilmaiseksi tarjottavat lukio/ammatilliset- ja yliopisto-opinnot? Kenties opinto-ohjaaja voi yrittää kääntää pään, mutta saa luultavasti vastaukseksi vain lastillisen vittuilua. Sitten kun topipetterit asuvat usein samoilla alueilla Gustafssonin mainitsemien syiden takia, tilastot ovat alueellisestikin juuri sitä mitä olettaa sopiikin.

Ehkä tässä pientä aihetta huoleen on, mutta tulokselliset keinot mahtavat olla vähissä. Tokihan Gustafsson ei puheessaan mitään todellisia keinoja asioiden muuttamiseksi maininnutkaan, joten oletettavasti siinäkin mielessä jatketaan samalla systeemillä kuin tähänkin asti.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Pakkoadoptiot köyhien ja/tai tyhmien lapsille?

Itseasiassa naisten pörssiyhtiöiden hallituspaikoista käydyn keskestelun innoittamana joku voisi alkaa ajamaan yliopistoihin kiintiöitä huonoille oppilaille.
 
Jotain positiivista sentään uudelta hallitukseltakin. Kunnat pistetään yhteen nyt sitten vaikka pakolla. Kauan on kunnanjohtajat saaneet kesselöidäkin, mutta nyt se lopultakin loppuu.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Jotain positiivista sentään uudelta hallitukseltakin. Kunnat pistetään yhteen nyt sitten vaikka pakolla. Kauan on kunnanjohtajat saaneet kesselöidäkin, mutta nyt se lopultakin loppuu.

Tämä on oikeastaan tämän hallituksen ainoa valopilkku eli vihdoinkin kepulaisten suojelemalle pöhöttyneelle aluehallinnolle tehdään jotain.

Toivottavasti tätä nyt ei vesitetä, historiallinen tilaisuus karsia turhuudet pois kun Kepu ei ole hakkaamassa vastaan.

En kyllä jaksa uskoa että kaikki Vasurit pysyvät tässä uudistuksessa mukana mutta onneksi marginaalia löytyy äänestystä varten.

Poliittinen paine pk-seudun järjestelyille on myös olemassa joten näen pienen mahdollisuuden sille että samassa rytäkässä Vantaa yhdistetään Helsinkiin ja Kauniainen Espooseen.
 

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
Poliittinen paine pk-seudun järjestelyille on myös olemassa joten näen pienen mahdollisuuden sille että samassa rytäkässä Vantaa yhdistetään Helsinkiin ja Kauniainen Espooseen.

Sanotaan niin, että järjen paine on olemassa, ja juuri siksi poliittista ei; enpä pidättele hengitystä Kauniaisten osalta, Vantaa saattaa tosin pakon edessä olla osa Helsinkiä. Espoo; no, ehkä jos talous menee vielä rajummin kuralle, niin sellainenkin ihme, kun todellinen metropolialue nähdään Suomessa. On kuitenkin sangen huomionarvoista, että näissä järjestelyissä menee paljon suojatyöpaikkoja akselilla Kokoomus-SDP-vihreät. Ja se hallitus, niin ketäs siellä olikaan?
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Sanotaan niin, että järjen paine on olemassa, ja juuri siksi poliittista ei; enpä pidättele hengitystä Kauniaisten osalta, Vantaa saattaa tosin pakon edessä olla osa Helsinkiä.

On sitä poliittistakin painetta, Kokoomuksen Helsinki-osasto on ollut ahkerasti lobbaamassa yhteistä metropolialuetta, Espoon Kokoomus vastustaa taas kynsin ja hampain tätä. Siksi uskon että päädytään kompromissiin jossa Kauniainen ja Vantaa katoavat kartalta. Kaikkein suurin vastustus ainakin äänepainojen suhteen löytyy RKP:stä mutta en usko että natsat riittävät tässä suhteessa.

Ongelmanahan on se että Helsinki on aivan järjettömän tehoton hallintonsa suhteen, toki väestörakennekkin on hieman epäedullinen mutta silti hallinto on Helsingissä todellinen musta aukko naapureihin verrattuna. Espoossa ja Vantaalla on hyödynnetty ulkoistusta paljon Helsinkiä enemmän ja tulokset näkyvät.
 

Taze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Red Wings
Tämä on oikeastaan tämän hallituksen ainoa valopilkku eli vihdoinkin kepulaisten suojelemalle pöhöttyneelle aluehallinnolle tehdään jotain.

Tämäkään asia ei tietysti ole niin mustavalkoinen, esim. entinen, taloudellisesti hyvässä jamassa oleva, kotikuntani on varmasti "todella kiinnostunut" yhdistymään pahasti velkaantuneiden naapurikuntien kanssa jakamaan näiden velat. Aiemmin tuota jo yrittivät, mutta silloin se kaikkien kuntalaisten helpotukseksi saatiin kaadettua.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Tämäkään asia ei tietysti ole niin mustavalkoinen, esim. entinen, taloudellisesti hyvässä jamassa oleva, kotikuntani on varmasti "todella kiinnostunut" yhdistymään pahasti velkaantuneiden naapurikuntien kanssa jakamaan näiden velat. Aiemmin tuota jo yrittivät, mutta silloin se kaikkien kuntalaisten helpotukseksi saatiin kaadettua.

No eihän kuntauudistus täydellinen ole, aina löytyy jotain ongelmia jostain. Mutta uskoisin että hyödyt ovat selvästi haittoja suurempia noin kokonaisuudessaan.
 

HemmoP

Jäsen
Mahdollisten alueellisten erojen kaventaminen on ilman muuta hyvä asia sikäli, jos esim. opetuksen laadussa on havaittavissa alueellisia eroja. Mutta kuten Gustafsson itse toteaa, esim. että "Helsingissä -- 80 % erosta selittyy alueen maahanmuuttajien määrällä, vähän koulutettujen aikuisten määrällä ja sosiaalisen asuntotuotannon määrällä. Ei siis vaikuta siltä, että suurimmat huolet olisi esim. opetuksen laadussa, johon olisi kohtuullisen helppoa vaikuttaa.

Gustafssonin sivuilla on ko. puhe kokonaisuudessaan, siellä hän toteaa lisäksi, että "mahdollisuuksien tasa-arvo toteutuu koulutuksessa kun kaikilla on taustastaan riippumatta mahdollisuus hakeutua koulutukseen eikä tausta ennusta koulutukseen osallistumista tai oppimistuloksia. Tällä hetkellä se ei toteudu."

Suomennettuna = maahanmuuttajille kiintiöpaikat jokaikiseen oppilaitokseen.

Turha kuvitella, että oltaisiin vähäosaisten perheiden (suomalaisten) asialla.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Näin ollen Gustafssonin mukaan hallituksen tavoitteena on pienentää koulutuksen periytyvyyttä, kaventaa sukupuolten välistä eroa koulusaavutuksissa ja estää peruskoulujen eriytymistä.

Gustafsson siis haluaa hallituksen tekevän jotain tälle ongelmalle (Turun Sanomat). Todella hieno homma, sillä koulumenestys ei saisi olla siitä kiinni, osaako koululaitos suhtautua oikein siihen sukupuoleen, johon on sattunut syntymään. Cmprs avasi ansiokkaasti tuota vanhempien koulutustaustan vaikutusta lapsen halukkuuteen opiskella, siihen minulla ei ole juuri lisättävää.
 

Fordél

Jäsen
No eihän kuntauudistus täydellinen ole, aina löytyy jotain ongelmia jostain. Mutta uskoisin että hyödyt ovat selvästi haittoja suurempia noin kokonaisuudessaan.

Mitkä ne todistetut hyödyt ovat kuntaliitoksista ja onko kuinka paljon esimerkkejä, jossa on kuntaliitossa saavutettu selkeät säästöt?

Ihmettelen myös sitä, että miten nämä keskustelut liittyvät seuraavan hallituksen kokoonpanoon...No onneksi on arvon modet tätä varten eikä minun tarvitse tämän enempää päätä vaivata.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Mitkä ne todistetut hyödyt ovat kuntaliitoksista ja onko kuinka paljon esimerkkejä, jossa on kuntaliitossa saavutettu selkeät säästöt?

kaupunkikoko korreloi asioihin maailmanlaajuisesti.

mitä isompi kaupunki niin sitä vähemmän teitä ja infraa /asukas.

15% vähemmän teitä, vesiputkia, sähköjohtoja. 15% kovemmat palkat, enemmän firmoja, enemmän innovaatiota..
Toisaalta 15% enemmän rikollisuutta, syrjäytyneitä jne.


Suomen kuntahallinto on maaseutuyhteiskunta-ajalta. Kuntarajoilla ei ole oikeita nyky-yhteiskuntaan sitoutuvia rajoja. Rajat on ainoostaan tunnesyisiä (tai kepulaista politiikkaa).


Tanska teki rajun kuntasaneerauksen ja on säästänyt isoja summia. Ruotisi lopetti aluepoliittisen rahanjaon, ja säästi isoja summia (eikä kumpikaan maa ole kaatunut kriisiin tai taloudelliseen kaaokseen)


Meillä uudistusta (ja kapunkitumista) on kepun johdolla viivytetty, joten se on kipeempi ja vaikeampi meillä, mutta tehtävä..
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Mitkä ne todistetut hyödyt ovat kuntaliitoksista ja onko kuinka paljon esimerkkejä, jossa on kuntaliitossa saavutettu selkeät säästöt?.

Hallinnon määrä vähenee, jos nykyään neljässä kunnassa on neljä johtajaa, valtuustoa ja hallitusta, jatkossa näitä on yksi kutakin. Siis jos nämä laitetaan väkisin yhteen.

Sen sijaan että neljä kuntaa suunnittelee itse kukin omat koulu- sosiaali yms. ratkaisut, tehdään kerralla ratkaisu kaikkien neljän kunnan alueelle. Jne jne.

Mielestäni on täyisn selvää että kuntaliitokset ja kuntauudistus noin yleensä tehostavat toimintaa ja vähentävät kustannuksia, kysymys on kuinka paljon.
 

Koke72

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Philadelphia Flyers
Hallinnon määrä vähenee, jos nykyään neljässä kunnassa on neljä johtajaa, valtuustoa ja hallitusta, jatkossa näitä on yksi kutakin. Siis jos nämä laitetaan väkisin yhteen.
Noinhan se menee teoriassa. Käytännössä viiteen vuoteen ei irtisanota ketään ja kolmelle kaupunginjohtajalle räätälöidään joku apulaiskaupunginjohtajan tai kehitysjohtajan virka. Monessa paikassa kuntaliitokset ovat vain lisänneet byrokratiaa ja menoja. Mikäli haluttaisiin todellisia säästöjä ja heti, mitään irtisanomissuojia ei tietenkään saisi olla. Näin radikaaliin muutokseen poliitikot eivät tietenkään ole valmiita. Oppositiohan on kovasti huudellut lakkautettavien kuntien nimien perään. Vihjeeksi voisin kertoa, että lista on lähes sama kuin lista kepu-enemmistöisistä kunnista.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Niin, poliitikoilta kaivataan tosiaan nyt rohkeutta tehdä niitä vaikeitakin päätöksiä, voi hyvin olla että jotain eläkevirkoja perustetaan "poispotkittaville" mutta uskon että tämä tullaan blokkaamaan jollain tavalla lakiuudistuksessa.
 

Fordél

Jäsen
kaupunkikoko korreloi asioihin maailmanlaajuisesti.

mitä isompi kaupunki niin sitä vähemmän teitä ja infraa /asukas.

15% vähemmän teitä, vesiputkia, sähköjohtoja. 15% kovemmat palkat, enemmän firmoja, enemmän innovaatiota..
Toisaalta 15% enemmän rikollisuutta, syrjäytyneitä jne.

Mitenkä kuntaliitos vähentää esimerkiksi teitä jos laitamme vaikka kuvitteelliset Hämeenperän ja Takahämeen kunnat yhteen?

Mielestäni on täyisn selvää että kuntaliitokset ja kuntauudistus noin yleensä tehostavat toimintaa ja vähentävät kustannuksia, kysymys on kuinka paljon.

Jep, mutta kysyinkin missä ovat ne todistetut hyödyt maamme kuntaliitoksista. Voitteko antaa muutaman esimerkin kuntaliitoksesta, jossa on saatu selkeästi säästöjä? Siis saatu selkeä näyttö siitä, että kuntaliitos on juuri ollut se syy vähentyneisiin kustannuksiin.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Mitenkä kuntaliitos vähentää esimerkiksi teitä jos laitamme vaikka kuvitteelliset Hämeenperän ja Takahämeen kunnat yhteen?

Palvelut keskittyy ajansaatossa toiseen keskukseen, jonne aikaa myöden myös ihmiset palveluiden perässä muuttavat ja näin kunnalisinfraa rakennetaan tiiviimmässä keskustassa kahden hajanaisemman sijaan.

Ei tapahdu hetkessä, vaan vuosikymmenissä.

Kaupungistumisen estäminen on ollut suomelle kallista. Sillä on ollut funktio puolustuspoliittisesti, kun armeijan mobilisaatiokyky on ollut heikko (koko maa on ollut turvallisuuspoliittisesti järkevä pitää asuttuna). tätä tarvetta ei ole enää nykyaikana.. ei ole ollut pitkään, mutta kepun valta perustuu pieniin kuntiin ja alueisiin ja niiden etujen puolustamiseen. Ja kun kepu on ollut iso hallituspuolue vuosikymmeniä, on kaupungistumista torpattu.

PARAS hanke olis epätoivoinen yritys viivyttää väistämätöntä. PARAS hanke loi vain ylikunnallisia himmeleitä, jotka on vienyt päätökset kauas ihmisistä.




Kuntien liitoksien iso ongelma on ihmisten kotipaikkaidentiteetti. Mitään muuta syytä ei ole nykykuntarakenteen säilyttämiseen
 

Fordél

Jäsen
Jep tiedän kyllä nämä teoriat, Tanskan tapaukset jne. Ovat hyvinkin tuttuja opiskelun puolelta ja siksi tiedustelinkin, että missä ovat näytöt, mutta niitä ei taida olla tarjota. No jäädään odottamaan jahka jostain löytyisi.

Niin ja tuodaan vielä esille, että mulla ei ole mitään luonnollisia kuntaliitoksia vastaan.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Niin ja tuodaan vielä esille, että mulla ei ole mitään luonnollisia kuntaliitoksia vastaan.

Ns. luonnollisia liitoksia ei tapahdu ilman valtiovallan ohjaavaa kättä.

Liitoksia (=muutos) tapahtuu vain jos tarjotaaan riittävää keppiä tai porkkanaa. Tähän asti tarjolla on ollut pelkkää porkkanaa, nyt tulee sitten iso keppi heilumaan.

Jos unohdataan valtapoliittiset syyt (näitä on molemmin puolin), onko olemassa perusteltuja syitä olla olematta tekemästä kuntauudistusta? Kunnathan on alunperin käsittääkseni perustettu kirkkojen ympärille ja hevoskyydin määrittelemien etäisyyksien perusteella.

Poliittisesti tätä uudistusta on vaikea perustella jos pk-seudulle ei tehdä mitään ja sen takia uskonkin että kuntien määrä täällä puolitetaan (vaikka voidaan perustellusti sanoa että oikea määrä on tasan yksi kun huomioidaan työssäkäyntialueet). Veikkaan että vuonna 2016 meillä on enään Espoo ja Helsinki jäljellä.

EDIT: Granin menetys on RKP:lle kova juttu mutta heille se myydään sillä että Espoo pysyy erossa Hki-Vantaasta, täten taataan ruotsinkielisille jonkunlaista valtaa valtuustoissa ja kaupunginhallituksessa kun huomioidaan että Espoossa on muutenkin enemmän ruotsinkielisiä prosentuaalisesti kuin Helsingissä (puhumattakaan Vantaasta). Lisäksi Espoossa Kokoomus on selvässä valta-asemassa jonka kanssa on helpompi jutella kuin Helsinki-Vantaan viher-demari jengin kanssa.
 

Fordél

Jäsen
Ns. luonnollisia liitoksia ei tapahdu ilman valtiovallan ohjaavaa kättä.

Tarkoitin luonnollisilla liitoksilla niitä, joissa saadaan kasaan yksi luonnollinen alue esim. hallinnon ja työssäkäynnin osalta. Tälainen on esimerkiksi uusi Kouvola, mutta aika hiljaista on tainnut olla niiden säätöjen kanssa sielläkin. Ehkä tulevaisuudessa niitä alkaa vasta tulemaan.

Jos unohdataan valtapoliittiset syyt (näitä on molemmin puolin), onko olemassa perusteltuja syitä olla olematta tekemästä kuntauudistusta? Kunnathan on alunperin käsittääkseni perustettu kirkkojen ympärille ja hevoskyydin määrittelemien etäisyyksien perusteella.

En tiedä onko perusteltu syy, mutta esimerkiksi demokratian toteutumisen kannalta isommat kokonaisuudet eivät ole aina yhtä toimivia kuin pienemmät. Näistä muistan tutkimuksiakin lukeneeni, jossa kuntaliitoksen myötä uuden ison kunnan laitamat eivät saa samalla tavalla edustajia uuteen valtuustoon vaan sinne pääsevät lähinnä ison keskuksen edustajat.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Näistä muistan tutkimuksiakin lukeneeni, jossa kuntaliitoksen myötä uuden ison kunnan laitamat eivät saa samalla tavalla edustajia uuteen valtuustoon vaan sinne pääsevät lähinnä ison keskuksen edustajat.


that's the whole point.

Ihmiset siirtyvät keskustoihin, jolloin se kunnallisinfra halpenee...

Ja että faktoja? Geoffrey West on tutkinut yritysten ja kaupnkien toimintaa matemaattisesti, ja tutkimukset paljasta juuri tuon 15% nyrkkisäännön, joka pätee kaikkiin kaupunkeihin maailmassa (niitä tutkittiin yli 20 000).
 

Fordél

Jäsen
that's the whole point.

Ihmiset siirtyvät keskustoihin, jolloin se kunnallisinfra halpenee...

Ja sillä ei ole mitään merkitystä/arvoa, että ihmiset eivät koe voivansa vaikuttaa alueensa asioihin? Hmm...kenenkäs itsehallintoa se kunnallinen itsehallinto olikaan?

Ja että faktoja? Geoffrey West on tutkinut yritysten ja kaupnkien toimintaa matemaattisesti, ja tutkimukset paljasta juuri tuon 15% nyrkkisäännön, joka pätee kaikkiin kaupunkeihin maailmassa (niitä tutkittiin yli 20 000).

Mutta sulla tai muillakaan ei ole vielä näyttöä siitä kuin tämä olisi Suomen kuntaliitoksissa toteutunut? Nyrkkisäännöt ovat ihan kivoja juttuja, mutta suomalainen hallintomalli ja -kulttuuri ovat suomalaisia versioita ja aina nuo nyrkkisäännöt eivät päde.

Ja edelleen, en vastusta liitoksia vaan koitan saada jostain selkeää näyttöä niille perusteille, joilla liitoksia perustellaan.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
En tiedä onko perusteltu syy, mutta esimerkiksi demokratian toteutumisen kannalta isommat kokonaisuudet eivät ole aina yhtä toimivia kuin pienemmät. Näistä muistan tutkimuksiakin lukeneeni, jossa kuntaliitoksen myötä uuden ison kunnan laitamat eivät saa samalla tavalla edustajia uuteen valtuustoon vaan sinne pääsevät lähinnä ison keskuksen edustajat.
En tiedä mikä tässä on määritelty demokratia, eli onko demokratiaa se ettei vähemmistössä olevat syrjäseuduilla asuvat saa tahtoaan läpi vaan sen päättäää keskuksessa asuva enemmistö.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös