Kyllä minulle tuli yllätyksenä, ettei Kokoomus ollutkaan oikeistolainen puolue.
Minulle ei. Kirjoitin Kokoomuksen "skitsofrenisesta" tilanteesta johonkin ketjuun jo ennen vaaleja.
Totuus on se, että kasvettuaan nykyisiin mittoihinsa (verrattuna siihen, mitä KOK oli silloin, kun Kari Suomalainen piirsi kypäräpäisen papin puolueen symboliksi), Kokoomus on kaikista suurista puolueista eniten aatteellisesti jakautunut. Jako on jäänyt hieman julkisuudelta piiloon, koska ainakin viime vuosina puolueella on ollut vahvoja johtajia, jotka ovat onnistuneet kokoamaan rivit tiukan paikan tullen. Ja toisaalta yhdistäväksi on tekijäksi on nostettu modernissa kansainvälisessä politiikassa liki tuntematon "porvarillisuuden" käsite, jolla on voitu selittää milloin mitäkin.
Mainittu kannatuksen kasvu on kuitenkin tapahtunut perinteisestä oikeistolaisuudesta vasemmalle. Käytännössä nyky-Kokoomuksessa on yhtä aikaa sekä liberaalipuolue että konservatiivipuolue samoissa kansissa. Oikeastihan tämän ei pitäisi olla mahdollista - republikaanit ja demokraatit samassa puolueessa! Mutta toki yhdistäessään voimansa "liberaalikokoomuslaiset" ja "konservatiivikokoomuslaiset" ovat vahvempia kuin kahtena erillisenä puolueena.
Hinta on kuitenkin ollut se, että vuosien varrella liberaalit ovat "kaapanneet" puolueen. Kymmeniä vuosia sitten konservatiivinen kokoomus oli nippa nappa yksi neljästä suuresta. Sen lisäksi oli olemassa pieni Liberaalipuolue "ei-sosialististen" puolueiden joukossa. Tällä hetkellä näyttää kuitenkin siltä, että historiallisen suurta (ensimmäistä kertaa suurin puolue) Kokoomusta johtavat liberaalit, eivät konservatiivit.
Ymmärrän kyllä hyvin, että siinä on konservatiiveilla kova paikka, kun puolueen johto on niin tiukasti liberaalien käsissä, että paluu konservatiivisiin arvoihin ei näytä todennäköiseltä. On mielenkiintoista nähdä tapahtuuko Kokoomuksesta siirtymää johonkin toiseen puolueeseen (mikä se voisi olla?), syntyykö Kokoomuksen oikealle puolelle uusi "republikaanipuolue", vai jatkavatko konservatiivikokoomuslaiset kaikessa hiljaisuudessa liberaalin politiikan tukemista...
Itse en kyllä oikein ymmärrä miten Rydman ja Stubb mahtuvat samaan puolueeseen. Kyllä Urpilaisella ja Arhimäelläkin olisi enemmän yhteistä - vaikka eri puolueita edustavatkin.